Jump to content
Annons

432Hz Vs 440Hz


WaldemarPupp

Recommended Posts

Annons

Väldigt intressanta och bra svar! 🙂 (och några kanske lite mindre relevanta)

Det här ämnet är väll inget att Hertza upp sig över...

Får kolla in denna Studiobygge-delen mer!

Förbannat häftigt det här med ljud.

Speciellt när man kan se den som den ser ut.

Vore kul att testa varje dag stämma gitarren efter "den tonen jag tycker ska vara a" (i mitt huvud, och försöka att inte ha hört någon musik eller toner före), se kolla vart det landar någonstans.

Todeloo!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja tänk om du kunde rappa på lite

Det enda jag beundrar hos dig är din önskan att vilja sjunka under en så pass låg nivå som många skulle skämmas över. Jag beundrar det därför att din dumhet hindrar dig från att se hur du fullkomligt gör dig själv löjlig, så dumheten verkar ta över den mognare delen hos dig. Men det får anses modigt att våga föra sig på det viset du gör, eftersom du framstår som fullkomligt fjantig.

Tråkigt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag beundrar hos dig är din önskan att vilja sjunka under en så pass låg nivå som många skulle skämmas över.

om så vore fallet skulle jag börja föra mig så som du gjort ett par ggr och på köpet bli utkastad härifrån

det är en bit kvar dit

FEL!

ok

ni är två

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

om så vore fallet skulle jag börja föra mig så som du gjort ett par ggr och på köpet bli utkastad härifrån

det är en bit kvar dit

Vissa lär sig av sina misstag, vilket inte kan sägas om dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Pianot eller flygeln i exemplet låter helt weird i både 432 och 440.

Låter som pianot är pitchmodulerat, och ostämt. Sjösjuka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tar med mig från denna diskussion är att det alltid är intressant att tänka utanför de givna normerna, i detta fall att stämma i ettstrukna i 440 hz. Personligen kommer jag nog inte börja stämma i annan hz bara för att eller ens för att testa, men om jag någon gång sitter med en låt jag inte får till kanske jag experimenterar med att stämma annorlunda.

Dock blir jag bara irriterad av teorier om att den ena frekvensen skulle vara bättre (mer harmonisk, rogivande, bra för själen (som inte finns btw), osv.) än den andra. Men det hör ihop med min allmänna skepcis mot allt som har med pseudovetenskap att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är skeptisk varför har du låtit nån annan bestämma att du ska skriva i 440hz?

Kanske för att det är en av de absolut vanligaste standards som används...?

Bara för att en standard är förhållandevis "ny", innebär det inte att den är sämre än äldre standards, utan bara att det finns en önskan om att standardisera, så att alla kan spela tillsammans utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...