Jump to content
Annons

432Hz Vs 440Hz


WaldemarPupp

Recommended Posts

Det känns som du refererade hela ditt inlägg till min sista mening. All annan kritik, den var befogad eller?

Förattee, "hjärnhalvemänniskor" finns ju faktiskt inte. Det är en vanlig myt att man styrs av vänster respektive höger hjärnhalva och att du bildar negativa stereotyper av ena av dessa, som inte ens existerar, kan ju knappast gagna någon. Eller? motivera gärna istället för att börja grina

"our analyses suggest that an individual brain is not “left-brained” or “right-brained”"

http://www.plosone.o...pone.0071275#s4 - under diskussion, stycke sex.

Och det finns per definition inget naturligt eller onaturligt med de olika tonerna. ena är lägre, andra är högre. finns det någon annan skillnad får du påvisa denna, och ja, det ansvaret ligger på dig. obs att ena låter mysigare eller dylikt räknas inte som mer eller mindre naturlig. i ditt inlägg stod det även att 440 hz tillochmed var hälsosamt skadlig, så det är allvarlig kritik du framför. per forumregel ett är det dock DU som ska kunna motivera dina påståenden. det är inte jag som måste motbevisa dig (även fast det känns som att bevisbördan ligger helt på mig i diskussioner med dig)

och angående "på internet finns inget" så sökte jag i en internationell databas med i stort sett alla digitaliserade forskningsresultat genom världshistorien. kan du inte bara hänvisa till var de finns om de gör det istället för att klaga på min bristande förmåga att hitta källor vars enda tecken på att de existerar är ditt ord.

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varenda tråd på det här forumet blir alltid att nån ska ha rätt.

Varför inte bara använda forum till varför dem uppfanns: Dela med sig av erfarenhet?

Martin, det är ingen idé!

Har vissa bestämt sig och hört saker tillräckligt mycket, ja då är det sant så klart, sen spelar det ingen roll om så hela producent-världen/tekniker-världen säger annat, det går liksom inte att dela med sig av erfarenheter om de inte mottages på rätt sätt.

Det man inte förstår hånar man, liksom, och det är vanligt förekommande här.

...men med tiden, efter att informationen fått rota sig hos en del, så kommer det smygande nya vinklar med ny-lärd information som sakta vackert delas ut här på studio forum från de som tidigare varit motståndare till det ena med det tredje, men det tar tid ibland...

Redigerat av DMM
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

än igen avstår du från att styrka dina påståenden, trots att du erkänner att jag svarar på ett enligt dig adekvat sätt. humbug, nonsens och okunskap är aldrig bra i något sammanhang, och att sprida dessa för aldrig något gott med sig. därför bör det höra till god sed att på ett eller ett annat vis kunna styrka det man säger. om du inte gör det kommer jag betona din brist på underbyggda argument, och det är något du helt enkelt kommer få finna dig i. du får absolut tycka och tänka vad du vill, men när du försöker påverka vad andra tycker och tänker utan att ha någon rimlig grund för dina påståenden kan du aldrig förvänta dig att bli oemotsagd, någonstans i hela ditt liv.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, det är ingen idé!

Har vissa bestämt sig och hört saker tillräckligt mycket, ja då är det sant så klart, sen spelar det ingen roll om så hela producent-världen/tekniker-världen säger annat, det går liksom inte att dela med sig av erfarenheter om de inte mottages på rätt sätt.

Det man inte förstår hånar man, liksom, och det är vanligt förekommande här.

...men med tiden, efter att informationen fått rota sig hos en del, så kommer det smygande nya vinklar med ny-lärd information som sakta vackert delas ut här på studio forum från de som tidigare varit motståndare till det ena med det tredje, men det tar tid ibland...

Första delen av det där ser jag som hjärnspöken. Jag vet ingen här i forumet som är helt tvärsäker på nåt, allt går att göra på flera vis.

Och vad är det för fel i att bli motsagd? Inte nåt. Lite extra kul då om det senare visar sig att man hade rätt. Ni är för gosiga ändå.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Första delen av det där ser jag som hjärnspöken. Jag vet ingen här i forumet som är helt tvärsäker på nåt, allt går att göra på flera vis.

...fast Martin har under de senaste dagarna verkat vara ganska tvärsäker på att allt han hittar på diverse ställen, är 100% korrekt, bara för att det går att hitta på internet - och att alla som säger emot har fel bara för att det är ett forum, typ... 😉

Det är ett stort problem när sådana ställen kör med kvasivetenskapliga förklaringar som bara de med rätt sorts utbildning kan förstå att det är felaktigt - för då är det så otroligt lätt att luras av alla termer som man inte har något som helst grepp om... Det hade varit lika illa för mig om det handlade om fotboll eller annan sport - för där har jag fullkomlig nollkoll, så folk kan påstå vad som helst och i min okunskap måste jag lita på att de som pratar om det, verkligen vet vad de snackar om, men så är det ju inte alltid, utan de kan säga helt felaktiga saker för att de har en personlig agenda och vill övertyga mig om att de har rätt...

Och vad är det för fel i att bli motsagd? Inte nåt. Lite extra kul då om det senare visar sig att man hade rätt. Ni är för gosiga ändå.

Det är ju bara bra om man har fel ibland - för då får man chansen att lära sig mer än man kunde tidigare. Som sagt så har vissa svårare än andra att ta emot kunskap.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara bra om man har fel ibland - för då får man chansen att lära sig mer än man kunde tidigare.

Jag vill inte kalla det "bra" att ha fel 😊, så jag justerar orden och säger:

det är bra att få möjligheten att kunna lära sig mer än man kunde tidigare.

...så, jag håller med dig i sak.

Tyvärr är det många gånger ett ganska långt, utdraget och stort steg att ta från att "ha fel" till att ha tagit till sig informationen som är korrekt, och med allt det innebär som t.ex. trådar som totalt spårar ur efter t.ex. smutskastning mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag fann det här väldigt intressant, och ville dela med mig av detta.

Jag vet inte riktigt det om jag upplever bara är placeboeffekten, eller om 432 Hz faktiskt upplevs mer naturligt?

Vad tycker forumet?

Jag tycker det är skithäftigt.

Det du ser är något vi snackar om i Studiobygge-delen hela tiden: Stående vågor!

Har skummat igenom tråden och drloop verkar ha förklarat lite hur det funkar.

När det gäller om 432Hz är mer naturligt, ja det vet jag inte. Men länken innehöll vad jag tycker liknar desinformation, någon slags märklig nazi-konspiration om frekvens. Finns en massa källor som säger något helt annat. (Googla "concert pitch")

När man leker med syntar, som jag, så skruvar man ju alltid på detunen på oscillatorerna. Så jag kan inte säga vad jag gillar bäst. 🙂

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

..inte om hur mycket man berör andra, utan hur mycket man berör sig själv.

din lurifax 🥰😱😛

.. Samtidigt har jag hört att han ansåg d-moll vara den ledsammaste tonarten.

Var inte det en sidoeffekt av att man inte hade equal-temperment, så att vissa tonarter lät värre än andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha nej 🙂 Har problem med ena örat och har varit upptagen med kvinnoproblem idag.

Men det kommer nog ska du se. Hoppas så. Saknar att skriva låtar.

Hur går det själv? 🙂

Funderar myck3t på vad jag egentligen vill säga med min musik.

Och varför jag ens håller på med musik när det är så "förgängligt"

man skapar en låt som blir omtyckt en stund, och sen försvinner den.

Inte för att det är något fel med det. Men jag undrar ofta varför jag tycker om musik så mycket som jag gör. Och sen minns jag att det handlar inte om hur mycket man berör andra, utan hur mycket man berör sig själv.

Oneself is your biggest audience 4 ever

Lite knalt med nya egna låtideér. I dag gör jag en cover på "Help me make it through the night", slow halvsorgliga låtar passar på hösten, en årstid jag avskyr. Covern gör jag nästan enbart för att få en bättre backtrack än den jag gjorde för tio år sen, den låter så illa att man nästan dör av den...

Varför man håller på med musik, bra fundering. Det är nog samma med mig, jag gör den typ enbart för min egen skull. Sen har jag tur att folk gillar den live också så jag får spela ute en hel del o dra in lite stålar. Om jag spelar live kan jag rucka en hel del på låtidealen o spela en del låtar jag egentligen inte gillar, (Margareta) om hela salongen sjunger med är det roligt ändå. Att få underhålla o att få folk att glömma vardagens grå hemskheter har blivit väldigt viktigt för mig. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte det en sidoeffekt av att man inte hade equal-temperment, så att vissa tonarter lät värre än andra?

Vår tempererade skala kan skapa lite märkliga fenomen eftersom det ju inte stämmer helt perfekt i alla intervall. Sedan kan det också bli lite olika klang i olika instrument beroende på var man lägger ackorden, så visst kan det bli en del skillnad vid olika tonarter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan diskuterar vi inte hur vi ska desarmera en atombomb (som de flesta verkar göra)

utan hur vida stämningar påverkar människan. Jag påstår inte jag har rätt nånstans, men jag skriver ofta på ett sådant sätt att jag inte skriver "Jag tror" "Det kanske", "Jag har märkt" "det Kanske är" utan jag skriver det jag upplevt och tror utan några såna omskrivningar.

Det är väldigt osvenskt och många får då en enorm lust att förklara för mig att jag inte ska vara så säker på det jag upplever. Det är helt förståeligt men att på allvar ondgöra sig över att 432 hz skulle vara farligt att använda sig av och att det är att sprida nån slags ondska är ju bara överdrivet tycker jag.

Om fler skulle dela med sig av erfarenheter i stället för att försöka förklara för alla andra hur fel dom har skulle kunskapsnivån på det här forumet mångdubblas.

Pudelns kärna! Jag tänker att missförstånden i tråden (och flera andra trådar) till stor del bygger på brist i kommunikationen (även om det finns både en och annan på forat som går in för att missförstå med flit). Och i det även hur vi är olika som människor och hur vi anser att kunskap produceras. Dina resonemang Martin bygger på upplevelser och känslor. Det i sig är knepigt att ta till sig för en person som ser på livet ur en mer vetenskapligt sätt, dvs evidensbaserat. När du dessutom, precis som du påpekar i det citerade ovan, uttrycker dig på ett sätt som får det du säger att låta som att det är en sanning blir det än svårare. Du får så klart uttrycka hur du vill men jag tror du slipper en hel del frustration om du är lite mer noga med att ange avsändare, dvs dig själv, när du skriver. Jag tänker att det handlar om att vara tydlig. Självklart ligger inte allt detta ansvar på dig, det blev bara så tydligt i denna tråd.

Hoppas du inte tar detta på ett negativt sätt, eller att du tycker det är för offtopic. Jag har tänkt på det i flera trådar och det kändes som om det var ett bra ställe att ta upp det på. Jag tror precis som du att vi kan lära oss av varandras erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår tempererade skala kan skapa lite märkliga fenomen eftersom det ju inte stämmer helt perfekt i alla intervall. Sedan kan det också bli lite olika klang i olika instrument beroende på var man lägger ackorden, så visst kan det bli en del skillnad vid olika tonarter.

hade också för mig att det var tvärt om (som laban sa alltså). dvs att när vi skaffade en tempererad skala så jämnades tonartsskillnaderna ut, så att det inte är någon skillnad mellan dem nu. fast det var ju harmonik. klangfärg förändras ju såklart fortfarande, men det gör den ju om du vänder lite på plektrumet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade också för mig att det var tvärt om (som laban sa alltså). dvs att när vi skaffade en tempererad skala så jämnades tonartsskillnaderna ut, så att det inte är någon skillnad mellan dem nu. fast det var ju harmonik. klangfärg förändras ju såklart fortfarande, men det gör den ju om du vänder lite på plektrumet också.

Den tempererade skalan innebär att varje oktav är likadan - men vissa intervall (har för mig att det är mest vid terserna) stämmer inte helt perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Den tempererade skalan innebär att varje oktav är likadan - men vissa intervall (har för mig att det är mest vid terserna) stämmer inte helt perfekt.

Fast det är precis lika lilla överallt i den tempererade skalan. Det är precis 5902843275d14a06786e26f489b0c397.png mellan varje ton.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är precis lika lilla överallt i den tempererade skalan. Det är precis 5902843275d14a06786e26f489b0c397.png mellan varje ton.

Ja, det är samma skillnad mellan varje halvton och det blir lite fel hela vägen eftersom det ju är en logaritmisk ökning av frekvensen - men jag har för mig att det blir lite större fel jämfört med en perfekt stämning vid ters-intervallet än det blir vid andra intervall. Jag kan komma ihåg fel, så rätta mig i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...