Jump to content
Annons

432Hz Vs 440Hz


WaldemarPupp

Recommended Posts

Om du är skeptisk varför har du låtit nån annan bestämma att du ska skriva i 440hz?

Jag förstår inte din logik. Jag ifrågasätter inte normer i samhället bara för sakens skull. Oftast finns ju normer av en anledning. Det är när anledningen svajar jag finner det rimligt att ifrågasätta. Tex tycker jag det är rimligt att ifrågasätta normer kring manligt och kvinnligt eftersom de normer som finns ger upphov till faktiska löneskillnader. Men många normer är relevanta och bra. Ett fånigt exempel är att jag ifrågasätter inte varför vi står till höger i rulltrappor istället för vänster. Det är en norm att vi står till höger och jag har inget behov av att ifrågasätta detta.

När det gäller 440 hz har jag inget behov av att ifrågasätta det. Det är en standard och jag väljer att följa den. Har tex ingen lust att stämma om mitt akustiska piano bara för att testa. Jag känner inte det behovet. Jag har heller inga problem med att andra frångår denna norm. Feel free, whatever floats your boat. Men att börja koppla olika Hz till annat (mental hälsa osv.) genom att hävda olika hokus pokus-saker stör mig. Precis på samma sätt som att jag stör mig på annan pseudovetenskap som psykosyntes, antroposofi, homeopati, osv. (listan kan göras lång). Just denna diskussion om Hz är ju helt harmlös, det skadar inte någon på något sätt, vilket man inte kan säga om de andra exemplen jag listade.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och som du såg så fanns det ingen standard innan.

Då är det verkligen på tiden att det har kommit en vedertagen standard så att folk kan spela tillsammans, eller hur?

Att ha olika standards är bara dumt. Sådant har ju till och med orsakat att en marssond störtade när man lyckades blanda cm och tum i olika system.

För ja, det är inte rimligt då låtar gör sig bäst i olika stämningar tror jag.

Tror jag inte ett dugg på - men du får förstås tro vad du vill om du väljer att komplicera livet... 🙂

Vad jag möjligen kan tro på, är att vissa instrument låter något bättre eller sämre med viss stämning. Att en låt skulle göra det, tror jag inte ett dugg på eftersom det är en blandning av flera olika instrument - men du kanske menar att det låter bättre i en annan tonart - och då kan det stämma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att tänka på en grej... I många, många år hade jag skitsvårt att sjunga utan att jag hamnade några cent för lågt. Jag lät nog de där centen surt i minst 30 år, det är nu först när jag närmar mig pension och har studiogrejer hemma som jag övat, o övat så jag fått bort det. Kanske skulle en lägre stämning fått mig att hitta tonen för länge sen?

Nu när jag en gång fått till det hyfsat vågar jag inte chansa o stämma om, det kanske skulle kunna rubba stämtonen i skallen?. Det får bli 440 även hädanefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en låt skulle göra det, tror jag inte ett dugg på eftersom det är en blandning av flera olika instrument - men du kanske menar att det låter bättre i en annan tonart - och då kan det stämma...

Gör jag ett tankefel nu om jag tänker att det blir den praktiska effekten av att stämma i annan hertz? Säg att du har en ackordföljd spelat på ett instrument stämt efter ettstrukna a = 440 Hz. Om du sedan stämmer i säg 420 Hz (cirka en halvton lägre som Martin var inne på) så borde samma ackordföljd ljuda som i en annan tonart (dvs en halvton lägre). Eller tänker jag fel nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör jag ett tankefel nu om jag tänker att det blir den praktiska effekten av att stämma i annan hertz? Säg att du har en ackordföljd spelat på ett instrument stämt efter ettstrukna a = 440 Hz. Om du sedan stämmer i säg 420 Hz (cirka en halvton lägre som Martin var inne på) så borde samma ackordföljd ljuda som i en annan tonart (dvs en halvton lägre). Eller tänker jag fel nu?

Nej du tänker inte fel, utan det blir precis samma sak som att spela i en annan tonart om man ändrar så mycket, men när man pratar om stämning i 440 eller 443Hz, så är det betydligt mindre skillnad och något som jag tycker känns fullständigt meningslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att tänka på en grej... I många, många år hade jag skitsvårt att sjunga utan att jag hamnade några cent för lågt. Jag lät nog de där centen surt i minst 30 år, det är nu först när jag närmar mig pension och har studiogrejer hemma som jag övat, o övat så jag fått bort det. Kanske skulle en lägre stämning fått mig att hitta tonen för länge sen?

Nu när jag en gång fått till det hyfsat vågar jag inte chansa o stämma om, det kanske skulle kunna rubba stämtonen i skallen?. Det får bli 440 även hädanefter.

Jag är väldigt säker på att du hade gjort precis samma fel även om du hade stämt ner instrumenten. Att man intonerar konsekvent fel upp eller ner (under förutsättning att man har ett rimligt fungerande relativt gehör), beror som regel på att man antingen har för starkt eller för svagt ljud generellt, eller att man har för stark eller för svag medhörning på sången i förhållande till musiken.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 år senare...

hej, jag har just kollat lite kring 432Hz; tänkte att det som är relevant för att ljudet ska nå mig är luft och även vatten som har hög procent i kroppen; ljudets hastighet varierar med ämne och temperatur; ljudets hastighet i luft vid temperaturen 14 grader är 339m/s; 339/3,14x4=432Hz; ljudets hastighet i vatten vid 37 grader är 1522m/s; 1522/3,14*4=1939Hz; om du stämmer gitarren med 432Hz som referens och därefter ändrar digitala stämapparaten från 432Hz till 1939Hz och slår an en ton, då visar A-strängen tonen G i stämapparaten; alltså helt intervall, proportionerligt vackert förhållande tycker jag; skulle jag stämt gitarren efter 440Hz som referens, reduceras heltonsintervallet med 20%, vilket blir falskt harmoniskt uppfattat; min reflektion och slutsats är att min temperatur håller sig konstant kring 37 grader och den frekvens uträkningen hastighet genom våglängd ger, där hastighet varierar med förhållandet vatten och kroppstemperatur, bör vara normgivande för hur jag stämmer gitarren 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Hum:

hej, jag har just kollat lite kring 432Hz; tänkte att det som är relevant för att ljudet ska nå mig är luft och även vatten som har hög procent i kroppen; ljudets hastighet varierar med ämne och temperatur; ljudets hastighet i luft vid temperaturen 14 grader är 339m/s; 339/3,14x4=432Hz; ljudets hastighet i vatten vid 37 grader är 1522m/s; 1522/3,14*4=1939Hz; om du stämmer gitarren med 432Hz som referens och därefter ändrar digitala stämapparaten från 432Hz till 1939Hz och slår an en ton, då visar A-strängen tonen G i stämapparaten; alltså helt intervall, proportionerligt vackert förhållande tycker jag; skulle jag stämt gitarren efter 440Hz som referens, reduceras heltonsintervallet med 20%, vilket blir falskt harmoniskt uppfattat; min reflektion och slutsats är att min temperatur håller sig konstant kring 37 grader och den frekvens uträkningen hastighet genom våglängd ger, där hastighet varierar med förhållandet vatten och kroppstemperatur, bör vara normgivande för hur jag stämmer gitarren 

Hur hittade du denna tråd från 2013? Intressant inlägg hursomhelst 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...