Jump to content
Annons

432Hz Vs 440Hz


WaldemarPupp

Recommended Posts

Hej!

Jag fann det här väldigt intressant, och ville dela med mig av detta.

Jag vet inte riktigt det om jag upplever bara är placeboeffekten, eller om 432 Hz faktiskt upplevs mer naturligt?

Vad tycker forumet?

http://www.whydontyo...-432hz.html?m=1

http://www.youtube.com/watch?v=1zw0uWCNsyw

Redigerat av WaldemarPupp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt korrekt, 432 ger en lugnare och mer naturlig pitch.

Jag har aldrig själv gillat 440hz som alla radiohits stäms i.

440 hz upplever blir jag mer stressad av än 432 etc.

Ju högre du stämmer desto ljusare färg, ju lägre du stämmor desto grövre/fylligare upplever jag på spannet 1-6 hz.

Att varje skiva av nån som helst konstnärlig dignitet används sig av detta urgamla knep för att skapa naturliga chorus-effekter genom att stämma instrument "motvarandra" för att få ett tjockare sound är en väldigt väl bevarad hemlighet bland proffsmusiker. Även om mycket av den kunskapen helt gått förlorad tack vare vår vänsterhjärnas förmåga att vilja ta bort alla saker som "sticker ut". Finns mängder med symofoni-orkestrar som stämmer annorlunda för vissa stycken och det skiljer även från land till land. Vi kan se en strömlinjeformning att 440 hz blivit standard de senaste 30-40 åren, men det har aldrig och kommer aldrig nånsin vara en standard för riktiga musiker, riktiga musiker vet värdet av att stämma varje instrument, kanal till låtens bästa och inte till ett nummer.

bWqbdqH.jpg

Akta dig nu för alla vänsterhjärnfolk som kommer och säga att du är en konspirationsteoretiker och att du måste installera Melodyne och stämma till 440hz annars gör du "fel"

tro mig, dom kommer komma, också dom som säger att alla DAC's låter exakt likadant och att du är sexistisk som har dessa åsikter om att 432 hz låter bättre o.s.v

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på några ljudexempel än, men rent spontant känns det som om sidan ts refererar till drar en 'aning' för stora växlar. Konspirationsteorier är kul, men kan bli lite skrattretande i längden.

Obs. Jag dissar inte teorin om att man skulle må psykiskt bättre av att stämma grundtonen till 432 hz istället för 440. Ska lyssna och se om jag själv upplever någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vilken platta?

Plattan i videon är stämd så att den vibrerar i takt takt med 432, man kan byta ut den mot en annan platta som är stämd för 451 eller vad man vill. Så plattan spelar ingen roll den kan bytas ut och reagera på bilken frekvens som helst.

Så ur det perspektivet skulle jag vilja påstå att varje människa har en alldeles egen frekvens, jag tror att jag gillar 438 egentligen. Om vi skulle föredra en frekvens så är den nog troligen personlig och inte en generell, det är trams.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej det är plattan som styr i detta fallet.

Prova själv, ta ett vinglas blöt fingret och stryk längsmed kanten och lyssna vilken ton som du lyckas frambringar. Fyll sedan på med vatten i glaset och vad händer då?

Olika stora glas ger olika frekvenser etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ännu roligare kan du göra. Ta fram skålar i olika storlekar fyllda med vatten coh ställ dom framför högtalaren och spela lite olika frekvenser från en synt med tex en sinuston. Då kommer du att hitta respektive skåls egen frekvens och vattnet kommer att bilda fina stående vågor i skålen när du träffar rätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt korrekt, 432 ger en lugnare och mer naturlig pitch.

Jag har aldrig själv gillat 440hz som alla radiohits stäms i.

440 hz upplever blir jag mer stressad av än 432 etc.

Ju högre du stämmer desto ljusare färg, ju lägre du stämmor desto grövre/fylligare upplever jag på spannet 1-6 hz.

Att varje skiva av nån som helst konstnärlig dignitet används sig av detta urgamla knep för att skapa naturliga chorus-effekter genom att stämma instrument "motvarandra" för att få ett tjockare sound är en väldigt väl bevarad hemlighet bland proffsmusiker. Även om mycket av den kunskapen helt gått förlorad tack vare vår vänsterhjärnas förmåga att vilja ta bort alla saker som "sticker ut". Finns mängder med symofoni-orkestrar som stämmer annorlunda för vissa stycken och det skiljer även från land till land. Vi kan se en strömlinjeformning att 440 hz blivit standard de senaste 30-40 åren, men det har aldrig och kommer aldrig nånsin vara en standard för riktiga musiker, riktiga musiker vet värdet av att stämma varje instrument, kanal till låtens bästa och inte till ett nummer.

bWqbdqH.jpg

Akta dig nu för alla vänsterhjärnfolk som kommer och säga att du är en konspirationsteoretiker och att du måste installera Melodyne och stämma till 440hz annars gör du "fel"

tro mig, dom kommer komma, också dom som säger att alla DAC's låter exakt likadant och att du är sexistisk som har dessa åsikter om att 432 hz låter bättre o.s.v

Väl bevarad hemlighet som nu äntligen avslöjas i Studioforum, haha....Har de stora branschtidningarna ringt för att få intervjuer?

Hur exakt upplever du frekvensspektrat 1-6 Hz? Du är nämligen ensam i världen om att ha högtalare/lurar som kan spela dessa frekvenser. Vilket instrument har du för att spela in dessa toner med?

Redigerat av mickestrang
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite sorgligt att det är så lätt att prångla ut pseudovetenskap. Det är ju bra att vi människor är nyfikna på ny information men sund skepsis behövs också. Att olika hertztal skulle vara mer eller mindre harmoniska.. Harnoniska i förhållande till vad? Och varför skulle den magiska frekvensen vara ett jämt hertztal? Hertz är en svängning per sekund och begreppet sekund är ett mänskligt påfund. Kan man få musik att låta bättre genom att ändra grundfrekvens, så är det väl bara att köra på. Och viss gammal musik är väl skriven med under en tid när annan grundfrekvens tillämpades osv. Men att från det gå till att särskilda hertztal gör oss aggressiva eller är i samklang med universum tror jag inte ett dugg på.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Då säger jag att vi borde stämma med 384 hz istället för 440 hz eller 432hz för som ni ser på videon som jag länkade till så är vattnets självsvängning 24 hertz och multiplerar vi det så haknar vi på 384 hz. Där har ni naturens egen svängning, det ser ni på videon med vattnet helt tydligt.

EDIT: Bäst att skriva att jag skämtar... någon kan ju tro att jag menar allvar...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Olika stämningar är helt ok. Jag ville bara förklara varför sanden på plattan rör sig just till 432hz. Vet man nåt som betraktaren inte känner till så kan man lura skjortan av dom. Som tex Uri Geller som böjde skedar med blott tanken, fast han använde sig av minnesmetall för att göra tricket.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika stämningar är helt ok. Jag ville bara förklara varför sanden på plattan rör sig just till 432hz. Vet man nåt som betraktaren inte känner till så kan man lura skjortan av dom.

Precis, och alla fasta material har en grundfrekvens beroende på hur stor bit man har.

Om plattan i videon skulle vara 1m bred för 432Hz, skulle du få samma "magiska" mönster för 440Hz om du kapade av skivan med 1,82 cm.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

På samma sätt som mitt exempel med vattnet i skålen så skapar ljudvågorna i plattan vibrationer som gör så att sanden rör sig på ett visst sätt.

Spana in det här Martin!

EDIT hur skriver jag....

http://www.youtube.com/watch?v=uENITui5_jU

Det där måste väl vara nåt plojty filmtrick? Jag blir förfärad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tack för länken Martin! Mitt liv kommer för alltid att förändras.

In Cymatic Therapy, and Sonatherapy, there are frequency combinations to break-up calcium deposits..and those for stimulating the pineal. As for one frequency to use, I know of none specific. However, there are a great many online groups (for example, EME) that have recently posted simple remedies for preventing and removing crystallization...e.g., apple cider vinegar, citric acids, etc. Do NOT use any flouride products, ever. The number one cause of pineal shutdown. Think about that!
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...