Jump to content
Annons

Dör den ut ? :/


MarcusAit

Recommended Posts

Jag har några funderingar, jag älskar house musik och vill gärna bli en DJ/Musik Producerare.

Men jag har några frågor. Det finns säkert redan några trådar som den här men hittar inte.

Fråga 1

1. Kommer house genren dö ut snart tror du ?

2. Är det någon idé att börja försöka göra house musik och slå igenom ? Eller är det ingen idé ?

3. Finns det någon chans att hitta på en egen sorts house genre som kommer kunna slå igenom just nu ?

frågorna kanske låter konstiga men vill verkligen få reda på svar.

Uppskattar för svar! 😄

Mvh/ Marcus A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Nej, men den är inte sista skriket heller. Den är relativt mainstream numera. Var nog som störst andra halvan av 90-talet. Se på tidigare musik som signifierar tidigare årtionden, och se vad som hände med dom genrerna 10-15 år senare.

2. Slå igenom handlar inte om musikstil. Det handlar om att skapa en hype/illusion och profil omkring sig själv och sitt namn. Se på Alexander Bard t.ex. Vad hade han varit utan sin provokativa profil o käft liksom. Gör svinbra house, sälj 1-2 tusen skivor, få lite DJ gig .. och du blir 'kandidat nummer 1823' i rangordningen. Vill du upp till topp tio, då krävs det annat.

3. House är utbrett numera. Men man kan slå genom att göra både nåt nydanande, eller göra samma sak som alla andra fast på ett fulländat o radiovänligt sätt. Ska du slå igenom, så skit alla råd från sakkunniga o musikkunniga; för din främsta publik är unga ytliga tonåringar och folk som har radion på medan dom jobbar med att sortera post typ. Det handlar om att tilltala den stora massan.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nej, men den är inte sista skriket heller. Den är relativt mainstream numera. Var nog som störst andra halvan av 90-talet. Se på tidigare musik som signifierar tidigare årtionden, och se vad som hände med dom genrerna 10-15 år senare.

2. Slå igenom handlar inte om musikstil. Det handlar om att skapa en hype/illusion och profil omkring sig själv och sitt namn. Se på Alexander Bard t.ex. Vad hade han varit utan sin provokativa profil o käft liksom. Gör svinbra house, sälj 1-2 tusen skivor, få lite DJ gig .. och du blir 'kandidat nummer 1823' i rangordningen. Vill du upp till topp tio-listan, då krävs det annat.

3. House är utbrett numera. Men man kan slå genom att göra både nåt nydanande, eller göra samma sak som alla andra fast på ett fulländat o radiovänligt sätt. Ska du slå igenom, så skit alla råd från sakkunniga o musikkunniga; för din främsta publik är unga ytliga tonåringar och folk som har radion på medan dom jobbar med att sortera post typ. Det handlar om att tilltala den stora massan.

Okeeej! 😄 Tack för svaren! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några funderingar, jag älskar house musik och vill gärna bli en DJ/Musik Producerare.

Men jag har några frågor. Det finns säkert redan några trådar som den här men hittar inte.

Fråga 1

1. Kommer house genren dö ut snart tror du ?

Mvh/ Marcus A

Förstår hur du menar men, nej det tror jag inte. Så länge man gör bra musik som folk gillar så kommer det att gå bra för en.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nej, men den är inte sista skriket heller. Den är relativt mainstream numera. Var nog som störst andra halvan av 90-talet. Se på tidigare musik som signifierar tidigare årtionden, och se vad som hände med dom genrerna 10-15 år senare.

2. Slå igenom handlar inte om musikstil. Det handlar om att skapa en hype/illusion och profil omkring sig själv och sitt namn. Se på Alexander Bard t.ex. Vad hade han varit utan sin provokativa profil o käft liksom. Gör svinbra house, sälj 1-2 tusen skivor, få lite DJ gig .. och du blir 'kandidat nummer 1823' i rangordningen. Vill du upp till topp tio, då krävs det annat.

3. House är utbrett numera. Men man kan slå genom att göra både nåt nydanande, eller göra samma sak som alla andra fast på ett fulländat o radiovänligt sätt. Ska du slå igenom, så skit alla råd från sakkunniga o musikkunniga; för din främsta publik är unga ytliga tonåringar och folk som har radion på medan dom jobbar med att sortera post typ. Det handlar om att tilltala den stora massan.

Bard må vara en provokatör ,men han har varit med och skrivit allt som jag känner och jimmy dean. Det är respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om den dör ut som i sin "rena form" (inte säkert) Så kommer ju nya stilar oundvikligt delvis bygga på det, precis som all (västerlänsk) musik bygger på blues och gospel

Så det är absolut inte fel att börja med det, sedan kan jag inte komma på nått som skulle vara mer inne just nu än just house när det gäller elektronisk musik, vad skulle det vara lixom? Det kan ju du komma på

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med JJRockford, du ska göra musik för att du tycker att det är kul, inte för att bli känd och tjäna pengar.

Kommer bli svårt att lyckas om du inte har passionen för den musiken du ska hålla på med.

Housen har väl aldrig varit så stor som den är nu? men den är nog på sin peak kan jag tänka mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

house lär inte vara så stort om några år som det är nu, nej. men det kommer nog inte dö ut. folk lyssnar ju fortfarande på beatles även fast deras storhetstid var länge sen t ex.

jag tror personligen att du bör vara med upp på vågen om du vill bli bland de största. när den redan peakat så finns det bara ett håll det kan gå åt

Link to comment
Dela på andra sajter

House eller dansbandsmusik spelar ingen roll det är tekniken som styr hur det kommer att låta. Och var tog det feta analoga ljudet vägen. Alla har en dator kasta på en liten trum loop sedan är du kung. Tror nog om du är riktigt smart kan det gå. Gangnam style är ett bra exempel kul video låten sämmre men vad vet du och jag om hur youtube klicken kom till att bli så manga. Skolklasser som satt och klickade mot att få nya läroböcker m.m man bara undrar. Sedan går det att diskutera hur man ska tjäna pengar på det varför inte kontakta något stort företag för att mot betalning lägga lite reklam på din youtube video. Förut räckte med att kasta ut tv från hotellrummet sedan fick du gratis reklam in media och tidningar. Kolla hur skivbolagen arbetar dom har lite knep.Förövrigt önskar jag att House musiken dör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

1. Nä men soundet kommer utvecklas till något helt annat, ska det låta som t.ex "Otto Knows - Million Voices" så får det gärna dö ut illa kvickt.

2. Om du kör din grej (som fler har nämnt). Försöka efterapa Avicii som dom flesta verkar göra när dom börjar producera "house" känns rätt fail.

3. Ja varför inte, men man behöver inte hitta på en ny genre för att vara originell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, den elektroniska musiken som den låter idag är ju det närmaste en "ny genre" vi har kommit på ett långt tag. Så som musiken låter idag har det aldrig låtit tidigare.

Alltså kommer det givetvis alltid komma nya artister i genren. Den kommer knappast att dö ut bara sådär. Ta hiphop, rock eller vad som helst, nya artister dyker upp hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dagens mainstreama elektroniska musik, är fruktansvärd dålig man skäms ju, blir bara sämre för varje år. Vågar nästan inte tänka på, hur den kommer att låter om 10 år.

Elektroniska musiken är väl den som har utvecklas mest av alla, men har påverkat mest negativt.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Man märkte ju bara här på forumet när dubstep dog ut och house kom in. Ena dagen var det ett par nya trådar på dagen med folk som ville göra wubwub ljud i massive och nästa dag ville "alla" ha tips på feta leads.

Ska bli intressant att se vad nästa stora elektroniska genre blir. Föredrog dubstep då hantverket var mer imponerande när det var nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...