Jump to content
Annons
  • 0

Audio interface - koppla in i efterhand..?


Musikskapare

Fråga

Hejsan! 
 

Jag har gjort ett beat i datorn utan att använda min audio interface. Nu är en del av beatet gjort och jag vill självklart att ljudkvaliteten ska bli så bra som möjligt men eftersom audio interfacen inte varit inkopplad i datorn från början så funkar det väl inte så att kvalitet på något sätt höjs ifall jag kopplar in den nu i efterhand?

Troligen måste jag göra om beatet med ett inkopplat audio interface om jag vill få den kvaliteten som erbjuds? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
11 timmar sedan sa Musikskapare:

Ny på detta med musikproduktion så blandade ihop faktumet att med en audio interface hörs ljudet mycket klarare och ”bättre” genom en högtalare jämfört med att spela upp ljudet genom datorns inbyggda högtalare. 🙂

Det är ju ganska logiskt ja, hehe. Bättre högtalare = bättre ljud ut liksom. 

Tekniskt sett behöver man inte ljudkort öht för att mecka musik, om du bara sitter och programmerar allt i datorn. Ska du spela in något live IN i datorn (gitarr, sång, med MIDI keys/controllers, etc) så är det dock nästan nödvändigt, eftersom du behöver ingångar som datorn inte har för att koppla in grejer, samt att du vill ha så låg latency/fördröjning som möjligt. De flesta ljudkort på konsumentmarknaden använder standarden ASIO, som är mycket mer effektiv än de interna drivrutinerna för ljud som följer med datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Förstår!😀 Det jag dock försökte förklara var att ifall ett ljudkort är anslutet till datorn och musiken som du producerar i datorn är ansluten till en högtalare så kommer ljudet ut mycket klarare pga ljudkortet jämfört med att datorn är ansluten till samma högtalare fast utan ljudkort. Iallafall det jag har läst. 

Redigerat av Musikskapare
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...