Jump to content
Annons

Trummaskin?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag fattar mig inte på EZ Drums, blir galen. Är galen sen födseln...

Vill ha förslag på vettig trummaskin med bra ljud, takterna behöver inte vara så superavancerade, ska använda det mest till enklare rock o countrykomp. Jag lägger på en del riktiga trummor o slagverk på det hela. Och elbasen spelar jag helst själv...

Är det nån som har en att sälja är jag intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vet inte hur du jobbar men jag använder; http://www.hydrogen-music.org/hcms/ som är gratis. lyfter in midifilerna i cubase där jag kopplar till Ez-drummer så blir det riktigt bra ljud av det hela

Jag fattar inte vad en midifil är. Jag vill kunna testa grundtakterna o bpm farten med trummaskin framför mig o gitarren i knät. Jag har nu för evigt givit upp det superenkla EZ Drums. Jag är för dum helt enkelt, sorgligt men sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis SR18 låter som en bra grej! Kör på det, Nilsson!

SR16 har en stereoutgång plus två separat aux så man tex kan få kaggen o virveln på varsin egen kanal, sen kan man ta resten på en stereokanal, mkt bra när man ska mixa efteråt, jmf med om allt bara går på en stereokanal. Det borde väl funka lika på SR18? Tittar man på anslutningarna på bilderna är det separata main rigth o left, men aux har bara ett hål? Är det en stereo telekontakt eller? Allt som förnyas måste göras sämre på nåt vis, annat är icke att tänka på.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg den här bland nyheterna på forumet?

http://forum.studio....-fran-korg-r134

Ja den verkar lagom krånglig. Ett minus jmf med SR18 är att den verkar bara ha stereo ut, ingen separata outputs där jag kan tappa ut kaggen o virveln. Den är ju så ny oxå att den inte ens finns att köpa än, mycket mindre kolla in på nätet. Kanske värt att vänta på...

Link to comment
Dela på andra sajter

men Nilsson! vad är det du inte fattar med EZ ?

kan du berätta hur du gör och vad du vill göra. är själv uppvuxen med roland tr 505 och tycker at EZ är osmidigt men den funkar hyfsat för mej då det inte finns bättre alternativ. (köper nog korgen i nov för att kolla)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar absolut ingenting. Att starta programmet tar en halvtimme eller mer. Hatar det som pesten. Att det sitter i en Mac gör det ännu värre, den kan jag knappt klara av att surfa till Facebook på. Att förminska bilder i Mac är omöjligt för mig, ska nog leta upp en beg pc-laptop så jag kan förminska bilder igen... Jag har nåt fel i huvet, datadyslexi kanske. Jag älskar musik och att göra den. Att hålla på med datorer tycker jag däremot är att jämföra med att äta skit ellet nåt sånt. För mig är det tyvärr så, trots alla vänliga själar som hjälpt mig här o i andra forum. Jag blir så förbannad när jag försöker jävlas med denna satans djävla helvetes Mac att jag mår helvete ett dygn efteråt.

Jag är egentligen bara intresserad av att spela in riktiga trummisar, men till mina backtrax duger det bra med trummaskin plus enklare pålägg av riktiga trummor som jag kan klara av själv, tex cymbalerna... Och med trummaskinerna är det i alla fall jag som knackar dit varenda slag, försöker inbilla mig att det är bättre än att använda nåt som någon för mig okänd har spelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som ev har nåt att sägga om en AKAI XR20? Det finns en son beg till salu för en tusing...

De ljudproven man hör här nedan tycker jag inte låter som trummor alls, mer som morranden?

https://www.akaipro.com/xr20

Annars ser den väl ut lite som en kopia på Alesis trummaskinerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beskrivning av XR20

"XR20 is a portable beat production center loaded with a fresh sound library that’s designed for making hip-hop....

With XR20, Akai Pro puts the hip in Hip-Hop."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det gick att styra din dator härifrån mig så hade jag kunnat hjälpa dig Håkan men har ingen aning om hur man gör men ska kanske googla o kika lite så kanske det går via nåt sorts fjärrstyrning vad vet jag. Kör själv ez drummer med en massa olika packs till har massa sköna härliga trumset att välja mellan. Om du behöver hjälp så skrik till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...