hegobald Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 (redigerat) Citerat frÄn http://www.nyteknik.se/popular_teknik/tekn...ticle715075.ece "Soundation Studio frÄn det svenska företaget PowerFX visar att musikproduktion inte nödvÀndigtvis krÀver kraftfulla datorer. Soundation Àr en sampler, ett program som anvÀnds för att sammanfoga och redigera ljudklipp, och hela apparaten körs gratis i webblÀsaren. LÄtarna man tillverkar kan laddas ner som mp3-filer." Testa Soundation hÀr. Redigerat 28 januari 2010 av hegobald
SvenTumba Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 Tackar! Det Ă€r ska testas! đź Kul verkar det vara ocksĂ„!
desvaenger Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Ballt. Gjorde en liten snutt men det var ju mördande jobbigt. Men att det faktiskt funkar nÄgolunda Àr fantastiskt bara det.
hegobald Postat 29 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 januari 2010 Har nu testat lite mer ingĂ„ende och mĂ„ste sĂ€ga att jag Ă€r verkligen imponerad över hur snabbt och stabilt det fungerar. Verkligen ett kul och snabbjobbat sĂ€tt om man t.ex behöver fixa en snabb jingel eller bakgrund. Klart vĂ€rt att testas.. đ
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Kanske nĂ„t för mig som inte fattar datorer och program? Med dumstrut pĂ„ huvet... đ
mahawi Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Grymt! Vem blir först att posta en floorfiller hĂ€r? đ
Valle Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Kul pryl! đ Men mycket kvar till anvĂ€ndbarhet... NĂ„gon nĂ€mnde "revolution" i ett annat sammanhang (annan trĂ„d). Det Ă€r snarare sĂ„dant hĂ€r som kommer att "revolutionera musikskapandet" Ă€n nĂ„gon kvasiunik pekskĂ€rm. Musikproduktion i cyber har bara börjat... och vi Ă€r ju nĂ„gra som har testat pĂ„ det đ
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Kanske nĂ„t för mig som inte fattar datorer och program? Med dumstrut pĂ„ huvet... đ Tittade pĂ„ det hela, fattade ingenting, Fan vad jag hatar att vara idiot. Och alla jag kĂ€nner Ă€r typ Ă€nnu sĂ€mre pĂ„ dataprogram. Skit. đ
Valle Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Tittade pĂ„ det hela, fattade ingenting, Fan vad jag hatar att vara idiot. Du kanske skulle lĂ€gga ner nĂ„gra fler minuter Ă€n bara tio? đ„°
SadamJR Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Det finns ett 18-sidigt pdf-dokument som Àr en alldeles utmÀrkt hjÀlp för att komma igÄng.
Demonproducenten Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Tittade pĂ„ det hela, fattade ingenting hahaha du vill ju inte fatta - det skulle störa din image đ
Analogfreak (oregistrerad) Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Det hÀr kÀnns lite som MusikDJTM som finns i Sony-Ericsson-telefonerna...
hegobald Postat 29 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 januari 2010 Ta en titt pĂ„ den hĂ€r filmen sĂ„ fattar du nog đ Tittade pĂ„ det hela, fattade ingenting, Fan vad jag hatar att vara idiot. Och alla jag kĂ€nner Ă€r typ Ă€nnu sĂ€mre pĂ„ dataprogram. Skit. đ
trombonisten Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Hur gör man för att spela in sĂ„ng och gitarr och sen lĂ€gga pĂ„ lite extra saker i det programmet? Ărligt, det kĂ€nns sĂ„ himla 1900-tal att plutta ihop loopar. Ăr detta början av en revolution sĂ„ Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ att jag vill vara med. // gunnar
SvenTumba Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Meningen med det hÀr enkla online programmet Àr vÀl att man enkelt och snabbt ska kunna fixa med musik? SjÀlvklart funkar Cubase, Pro-Tools, Logic etc bÀttre och Àr tretusen ggr mer avancerade program. Men för mig som har enbart har internet hemma och min studio (med alla ljudkort, Cubase, mickar, instrument tec) i en helt annan lokal Àr program som det hÀr jÀtte smidiga. DÄ kan man iallafall sno ihop en enkel skiss om man kÀnner för det i ett online program. Skulle gÀrna se fler program av det hÀr slaget, sen att det Àr gratis och online Àr vÀl bara en bonus?
desvaenger Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Hur gör man för att spela in sĂ„ng och gitarr och sen lĂ€gga pĂ„ lite extra saker i det programmet? Ărligt, det kĂ€nns sĂ„ himla 1900-tal att plutta ihop loopar. Ăr detta början av en revolution sĂ„ Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ att jag vill vara med. // gunnar Du kan ju klippa upp loopar och anvĂ€nda enskilda trumslag med. Man mĂ„ste bara hĂ„lla sig till de samples som finns i programmet. Eller fanns det import-funktion?
Valle Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Ăr detta början av en revolution sĂ„ Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ att jag vill vara med. Jag tĂ€nkte lite pĂ„ "Internet Collaboration" och hur det skulle underlĂ€tta att ett team hade tillgĂ„ng till en och samma programvara, samma uppsĂ€ttningar pluggar och verktyg, utan att det som idag förutsĂ€tter installationer/instanser av programvara och pluggar pĂ„ varje enskild dator.
Burnie Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Revolution?? knappast!! Att jobba i lugn och ro sin egen DAW, och skicka material till en koordinator som vi har gjort i "Hellvalla Burn projektet" Àr nog bÄde enklare och 100 ggr mer kvalitativt en detta. VÄrt sÀtt att jobba pÄ har funkat hur bra som helst. I allafall nÀr kapten Valle stÄr vid rodret!! Mvh Björn
Linus Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Tittade pÄ det hela, fattade ingenting, Det var trÄkigt att höra, men fÄr jag frÄga vilka musikprogram i datorn som du har anvÀnt tidigare? Jag var med och testade den och frÀmst hur intuitivt det var. Jag var igÄng utan att lÀsa nÄgot, och de fÄ grejer jag inte var med pÄ kom med till betaversionen. Det hÀr programmet ska vara ett enkelt sÀtt att bygga med samplingar och loopar, fokuserat pÄ de ljud du kan köpa hos PowerFX.com. TillrÀckligt smidigt för de som inte har anvÀnt musikprogram och samtidigt finns det funktioner frÄn automation till bitcrusher för de som kÀnner till miljön.
Alexho Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 (redigerat) Kul program men inte speciellt givande dÄ man vill göra sina egna ljud med synt eller instrument! Bra tidsfördriv pÄ jobbet? Gjorde iaf lite oljud! Your browser does not support the HTML5 audio tag Hörde att basen buggade under mixdown, blir ett klipp i början. Redigerat 29 januari 2010 av Alexho
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Det var trÄkigt att höra, men fÄr jag frÄga vilka musikprogram i datorn som du har anvÀnt tidigare? Jag var med och testade den och frÀmst hur intuitivt det var. Jag var igÄng utan att lÀsa nÄgot, och de fÄ grejer jag inte var med pÄ kom med till betaversionen. Det hÀr programmet ska vara ett enkelt sÀtt att bygga med samplingar och loopar, fokuserat pÄ de ljud du kan köpa hos PowerFX.com. TillrÀckligt smidigt för de som inte har anvÀnt musikprogram och samtidigt finns det funktioner frÄn automation till bitcrusher för de som kÀnner till miljön. Har aldrig anvÀnt nÄt program alls... Jag har laddat hem demon av flera av de enkla gratisprogrammen, men jag har aldrig förstÄtt nÄnting. Skulle jag ha gissat vad det hÀr var för nÄt skulle jag kanske ha trott att det var ett sorts exelliknande program att skriva in siffror, tex löner i. Jag har varit ganska mycket i studios i mina dar, gillar det gammaldags systemet med rullbandare och 16 eller 24 kanaler. Jag vill bara spela in riktiga ljud med mikrofoner som man gjorde förr. I de hÀr programmen har jag aldrig sett nÄt som liknat en rec-knapp ens. Min porta har 24 kanaler och spelar in i 24 bit, sÄ kanalerna rÀcker och blir över och ljudkvaliten blir vÀl den samma som i DAW. Men det kÀnns inte kul att inte fatta ett skit av det som Àr sÄ pissenkelt för mÄnga. Och de musiker jag kÀnner Àr Ànnu sÀmre pÄ datrorer Àn jag sjÀlv sÄ det finns ingen som kan visa mig heller. Nu vet inte jag hur det Àr för alla, men jag vet mÄnga som har datorer, tex Cubase, ljudkort med 8 kanaler och allt som behövs för att spela in sina band, men nÄgra fÀrdiga inspelningar har det aldrig blivit. Det jag gör med digitalportan blir riktiga inspelningar efter bara en eller tvÄ dar. Med Daw verkar allt ta rent vansinnigt med tid. Det verkar ju vara 98 procents plickande med musen och 2 procents spelande pÄ instrumenten. Det verkar för mÄnga bli sÄnt dÄligt flyt pÄ det musikaliska att det aldrig blir nÄt av det hela. Och de bÀsta inspelningar jag vet Àr alla gjorda utan datorer. Jag Àr vÀl gammalmodig i hjÀrna kanske. Datadyslektiker... Det vore jÀkligt kul att förstÄ Cubbase eller Reaper, men jag förstÄr inte ett skit. Skulle jag fatta och köpa en kraftig dator plus ljudkort pÄ minst 8 kanaler och program blev det vÀldigt dyrt. Jag köper nog hellre ett par TLM 102... eller en slidegitarr... NÄt jag verkligen skulle vilja lÀra mig Àr att köra nÄt sorts mastringsprogram. Det gÄr ju inte i portan. Annars kan den det mesta jag vill.
Alexho Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 HÄller helt med dig Guitar Nilsson, NÀr jag gick i plugget sÄ spelade jag in band med porta och dÄ blev det fÀrdigt och lÀt helt ok. Men i och med att det gÄr att göra sÄ mycket med datorn sÄ tar allt mer tid för att det ska testas hit och dit! EN sak som jag mÀrker tydligt nÀr band kommer till studion Àr att de har en instÀllning "-Det fixar vi sen i datorn!" Jag rÀttar dem genast och sÀger att ju bÀttre ljud vi fÄr vid inspelning ju bÀttre blir det i mixen! Folk har glömt hur det "ska" vara!
Valle Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 EN sak som jag mĂ€rker tydligt nĂ€r band kommer till studion Ă€r att de har en instĂ€llning "-Det fixar vi sen i datorn!" Ă ena sidan, det Ă€r ju det "datorn" Ă€r till för. Ă andra sidan, heter det sĂ„ nuförtiden â Ă€r det inte "det fixar vi i mixen"? đ Folk har glömt hur det "ska" vara! Det har aldrig, Ă€r inte och kommer aldrig att "ska" vara pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Get it?
Burnie Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Det har aldrig, Àr inte och kommer aldrig att "ska" vara pÄ nÄgot sÀtt. Get it? +1
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 HÄller helt med dig Guitar Nilsson, NÀr jag gick i plugget sÄ spelade jag in band med porta och dÄ blev det fÀrdigt och lÀt helt ok.Men i och med att det gÄr att göra sÄ mycket med datorn sÄ tar allt mer tid för att det ska testas hit och dit! EN sak som jag mÀrker tydligt nÀr band kommer till studion Àr att de har en instÀllning "-Det fixar vi sen i datorn!" Jag rÀttar dem genast och sÀger att ju bÀttre ljud vi fÄr vid inspelning ju bÀttre blir det i mixen! Folk har glömt hur det "ska" vara! Helt rÀtt. Men jag tror att mÄnga tÀnker att en 24-bitars porta av idag ger samma ljud som de bas och diskantfria kassettportorna. SÄ Àr det inte. Pratade nyligen med en kille som har datorer och Cubase och en hel del mickar, han sa att han "ocksÄ" haft en porta pÄ 80-talet. Man fick spela in tre kanaler först, sen pingpongade man över de tre spÄren till det fjÀrde, sen kunde man börja om, berÀttade han. Nu var det annat, Cubase Àr skitenkelt. Men han sa inte att han aldrig lyckats göra nÄn inspelning det gÄr att lyssna pÄ, vilket jag visste. Nu sitter han och hÄller pÄ lokalen med den perfekta akustiken, men anvÀnder den inte. Och slÀpper inte in mig dÀr heller. Vad Àr det egentligen man kan "fixa! i datorn efterÄt? DÄ tÀnker jag pÄ vanliga rockband med bas, trummor och gitarrer typ- Eller kanske ett jazzband... Vad kan en dator eller Cubase göra för att den musiken ska bli bÀttre?
Alexho Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Jo visst Ă€r det "Det fixas i mixen" men ville omformulera mig lite đ SjĂ€lvklart finns det inte ett visst sĂ€tt det ska vara pĂ„! Jag Ă€r inte emot datorn pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, jag jobbar vĂ€ldigt mycket med den! Men det jag menar Ă€r att det börjar bli trĂ„kigt nĂ€r musikerna spelar fel och sĂ€ger"-Ă€h, nu spelade jag fel, men det kan vĂ€l bara klippa till och pitcha?" Det Ă€r ju fortfarande musik vi sysslar med och musik Ă€r nĂ„got som jag tycker ska förmedla en glĂ€dje för bĂ„de publik och musiker! Gillar inte nĂ€r det bara Ă€r halvdant! Allt ska spelas och lĂ„ta rĂ€tt frĂ„n början, det Ă€r vad jag tycker och anvĂ€nder mig utav i studion, det brukar uppskattas!
Valle Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Allt ska spelas och lÄta rÀtt frÄn början, det Àr vad jag tycker och anvÀnder mig utav i studion, det brukar uppskattas! Inga "punch ins/outs", alltsÄ?
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Inga "punch ins/outs", alltsÄ? SÄna gör tom jag. Helt tillÄtet. Men jag spar inte en massa underspÄr (eller vad det heter) för att sen sitta en hel dag och försöka avgöra vilken tagning som Àr bÀst.
Alexho Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Inga "punch ins/outs", alltsÄ? SjÀlvklart, men jag lÀmnar inget instrument halvdant för att sedan "fixa" det i mixen. Du förstÄr vad jag menar!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.