Jump to content
Annons

Strömförsörjning till gitarrpedaler. Som fungerar?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

I många år hade jag en kubformad Boss 9-voltsadapter, den med en röd lapp med datan på. Aldrig några problem med oljud i nån dosa. Sen efter ett halt livs användande dog Bossen o jag skaffade en ny grej på 4Sound. Genast konstiga pipljud i min Fulltone overdrive... I somras köpte jag en bättre grej (sa de på Bergströms musik i Hudik) en Rolandgrej som verkade mkt seriösare. Men inte fan. Den var sämre ändå, det enda jag kan ha den till är TC stämdosan.

Jag har en MXR Classic 108 Fuzz, en Hot Cake overdrive o en TC Flashback, en jävla massa pipande och skits helbvetes oväsen för det mesta, mer ibland o mindre ibland. Flashbackekot kan funka ibland. Vad är det för idiotgrejer de säljer? Har hört fler som säger samma sak, man måste köra på batteri...

Varför funkade den gamla lilla Bossen? Är det för att den har en riktig liten transformator o de nya har nåt plastskit i stället? Finns det fungerande såna här grejer idag? Tänkte skicka efter annat från Thomann så det vore ju en idé att beställa nåt sånt här samtidigt. Om det nu existerar.

Arg på idiotgrejer - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fueltank till ett ok pris. borde har kraft så det räcker och blir över. jag hade tagit den, eftersom jag är ute efter nåt som kan driva på både 9&12v. men har inte möjlighet just nu, annat måste prioriteras.

http://www.vend.se/ad.php?183502

Ok, den är väl bra... Men jag funderar ändå på varför de här jävlarna jag köpt inte fungerar till tex en ensam MXR Fuzz? Den kan ju inte dra nästan nån ström, kör jag på batteri räcker det hur länge som helst. Jag vill veta att det sitter en riktig transformator i den jag köper. Tror min förstärkarreparatör sa nåt om det, att det måste sitta en riktig transformator i dom för att de ska fungera riktigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

fueltank till ett ok pris. borde har kraft så det räcker och blir över. jag hade tagit den, eftersom jag är ute efter nåt som kan driva på både 9&12v. men har inte möjlighet just nu, annat måste prioriteras.

http://www.vend.se/ad.php?183502

T-Rex Fueltanks är förbannat bra fludder 😑 Har själv 2 st (Chameleon och Juicy Lucy) till mina pedalbord och det finns ingen anledning till att byta ut dem. Någonsin 🙂

Just som du nämner så går det såklart att köra med "vanliga" 9V-pedaler men de fixar även mer obskyra grejer; 12V, 18V och det finns t o m möjlighet att hooka upp gamla 3,5 minitele- pedaler också.

@Nilsson; bruset/brummet i exempelvis Chameleon- (och Classic)modellerna är (nästintill) obefintligt då alla utgångar är superisolerade. 1500 mA (5x300mA) klarar du sig länge på. Dessutom ingår det bl a en grenkabel som du kan hooka upp 5 pedaler till en enda utgång (just för att undvika jordbrum eller eventuellt brus).

Och "ja" i T-Rex strömförsörjningslådor sitter det en transformator i 😉

Kolla in T-Rex strömförsörjningsprülar alltså -> http://t-rex-effects.com/products/power-supplies.aspx

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte brum som varit mitt största problem, det är mer ett sorts pipande... MXR-fuzzen har varit känsligast.

Nu verkar det lösa sig, kanske då. Jag gnällde om samma sak på Facebooksidan "Gearheads" och då svarar min egen gitarrpolare Hasse Spännare att han har två rödlappade gamla Bossar, lika som den jag saknar, jag ska köpa en av honom. Tror han själv kör på T-Rex till alla sina dosor...

Är allt åt h-e piper det väl ändå med en ny gammal Boss.

Kommer ihåg att det fanns svarta såna med, och dom orkade med det mesta, men inte Boss egna vita delaypedal. Då måste man ha en röd, annars lät det fan på nåt vis. Brum tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför funkade den gamla lilla Bossen? Är det för att den har en riktig liten transformator o de nya har nåt plastskit i stället? Finns det fungerande såna här grejer idag? Tänkte skicka efter annat från Thomann så det vore ju en idé att beställa nåt sånt här samtidigt. Om det nu existerar.

Vadå? Finns inte Boss adapter längre? Den är ju kult.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå? Finns inte Boss adapter längre? Den är ju kult.

Jag tror de flestade adaptrar är nåt som ev kallas switchade (?), de har ingen transformator i sig som den gamla Bossen...

Har inte orkat koppla upp grejerna o testa än, men jag hoppas ju den gamla Bossen ska funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...