Jump to content
Annons

Sidechain: hur/var/när/varför?


BluesBoy

Recommended Posts

Som rubriken säger, hur/var/när och varför använder ni sidechain?

Själv kan jag säga att jag till 99,9% inte använder det alls. Vad "missar" jag genom att inte göra det (om något)?

"Måste" det användas för att åstadkomma en fullgod mix?

Använder ni er "alltid" av sidechain i era mixar?

Någon som kan ge ett eller flera exempel?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låta en kick ducka diverse grejer i dansmusik, pads, hihatslingor, basen mm.

Låta leadsång ducka sitt eget delay, eller andra saker i mixen.

Det är väl två saker jag kommer på....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det finns nog många användningsområden för sc, men själv tycker jag det är mest användbart för att få ett generellt "huvudljud" att aldrig försvinna (en kick i elektronisk musik är ju ett praktexempel). Men å andra sidan kan du ju använda sc för att få andra ljud som lätt grötar till det i mixen att istället "ge plats".

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Aldrig använt. Kanske mer vanligt till dansmusik och mindre vanligt till rock?

Inte alls. Används en hel del där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det till väldigt mycket! T.ex elbasen tar för mycket plats i mixen, samtidigt själ all uppmärksamhet från kicken, du kan inte sänka basen för då försvinner den för mycket i ljudbilden. Kör sidechain för att få kicken att komma fram.

Detta kan du applicera till allt! Sången vill du få fram från gitarrslingan i refrängen, eller så vill du att din hi-hat ska påverka din orgel, för att få orgeln mer intressant och platsa ihop i mixen. M.m. Du förstår poängen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara så att sången krockar med ditt piano i midd frekvenserna. Pianot låter kanon ensam och detsamma gäller sången. Ta då och sidechaina det frekvänsomfång i pianot som krockar med sången. Så varje gång sången kommer in så duckar dom frekvänerna i pianot som krockar och gör att det låter grötigt. Så när pianot spelar själv har du inte skärt bort dom frekvenserna

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar så här långt. 🙂

Har testat det där med att ducka basen mot kicken, men tycker inte att det ger något direkt. Endera hör jag inte eller så gör jag fel.....

Hur gör man en sidechain som baseras/reagerar mot ett visst frekvensområde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lekte lite med det där när jag var ganska ny med att mixa för jag hade hört att det skulle hjälpa till att ge mer tryck i mixarna men jag blev aldrig nöjd med resultaten så nu använder jag aldrig det.

Det är väl lite där jag är, känner jag. Dels kan jag för lite om vad man kan göra och hur, men även så att det lilla jag kan inte tycks tillföra något.

Är det mer vanligt att sidechaining används än inte när man mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar så här långt. 🙂

Har testat det där med att ducka basen mot kicken, men tycker inte att det ger något direkt. Endera hör jag inte eller så gör jag fel.....

Hur gör man en sidechain som baseras/reagerar mot ett visst frekvensområde?

Låt säga att du vill trycka undan en basgitarr för du har för dåligt med information i baskaggeljudet för at tränga genom i mixen ordentligt.

Du hör verkligen om frekvenser krockar.

Mixen blir otydlig!

Kopiera baskaggespåret. Filtrera det hårt med high och -low pass filter för att hitta vart kaggen är boomig.

Lägg sedan en sidecahinkompressor på basen och låt denna styras av den filtrerade baskaggekanalens ljud.

På så sätt får du möjlighet att styral vilket frekvensområde som ska komprimeras.

Det finns dessutom kompressorer som har inbyggda filter så at du kan komprimera med det egna EQ-värdet som styrsignal (läs sidechain).

Testa att komprimera för mycket.

Låte det pumpa ordentligt och ställ releasetiden i halva tempot som din låt rullar i.

Backa sedan av på threshold så ska du höra att baskagge och basgitarr limmar ihop bättre i mixen samt låter baskaggen höras tydligare.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att du vill trycka undan en basgitarr för du har för dåligt med information i baskaggeljudet för at tränga genom i mixen ordentligt.

Du hör verkligen om frekvenser krockar.

Mixen blir otydlig!

Kopiera baskaggespåret. Filtrera det hårt med high och -low pass filter för att hitta vart kaggen är boomig.

Lägg sedan en sidecahinkompressor på basen och låt denna styras av den filtrerade baskaggekanalens ljud.

På så sätt får du möjlighet att styral vilket frekvensområde som ska komprimeras.

Det finns dessutom kompressorer som har inbyggda filter så at du kan komprimera med det egna EQ-värdet som styrsignal (läs sidechain).

Testa att komprimera för mycket.

Låte det pumpa ordentligt och ställ releasetiden i halva tempot som din låt rullar i.

Backa sedan av på threshold så ska du höra att baskagge och basgitarr limmar ihop bättre i mixen samt låter baskaggen höras tydligare.

Piiiz!

/Mojje

Bra skrivet, men nu tror jag han undrade hur man får utvalda frekvenser i t.ex. ett instrument att ducka, inte vilka frekvenser som ska styra duckningen, baserat på nedanstående inlägg:

Det kan vara så att sången krockar med ditt piano i midd frekvenserna. Pianot låter kanon ensam och detsamma gäller sången. Ta då och sidechaina det frekvänsomfång i pianot som krockar med sången. Så varje gång sången kommer in så duckar dom frekvänerna i pianot som krockar och gör att det låter grötigt. Så när pianot spelar själv har du inte skärt bort dom frekvenserna

@Bluesboy:

Låt något instrument eller sång skicka signaler till en "side-chain"-kompressor placerad på den kanal du vill påverka. Här kan du självklart införa det som Mojje skrev och låta olika frekvenser styra. Kompressorn måste kunna ducka på olika frekvenser, så t.ex. en "multiband"-kompressor med "side-chain" funktion är väl att föredra. T.ex. denna: http://www.waves.com...band-compressor

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara så att sången krockar med ditt piano i midd frekvenserna. Pianot låter kanon ensam och detsamma gäller sången. Ta då och sidechaina det frekvänsomfång i pianot som krockar med sången. Så varje gång sången kommer in så duckar dom frekvänerna i pianot som krockar och gör att det låter grötigt. Så när pianot spelar själv har du inte skärt bort dom frekvenserna

Det där lät väldigt vettigt.

Däremot att låta baskaggen trycka undan elbasen på tex 1, 2, 3, o 4 i takten verkar helt fel. Jag vill att både trummor o elbas ska markeras extra på grundslagen. Att delvis ta bort anslaget i elbasen på ettan i takten tycker jag verkar vara en typiskt korkad ljudteknikergrej, av omusikaliska och orytmiska ljudtekniker. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät väldigt vettigt.

Däremot att låta baskaggen trycka undan elbasen på tex 1, 2, 3, o 4 i takten verkar helt fel. Jag vill att både trummor o elbas ska markeras extra på grundslagen. Att delvis ta bort anslaget i elbasen på ettan i takten tycker jag verkar vara en typiskt korkad ljudteknikergrej, av omusikaliska och orytmiska ljudtekniker. 😎

Jag tycker inte att tekniker/producenter/låtskrivare ska kallas korkade, omusikaliska eller orytmiska för att dessa använder en teknik som kan vara väl behövd i vissa fall.

Självklart får man välja när, hur och var man använder denna teknik beroende på vilket "sound" man vill få fram.

Vad gäller bas och anslag:

Jag använder t.ex. oftast två kanaler med bas, där den ena kanalen low-mid/sub duckar, medan den andra kanalen får stå för mid och uppåt (där anslaget ligger) och denna del av basen duckar inte. Det här gör att du lämnar plats för kicken (low-mid/SUB-basen duckar en mycket kort tid) men du behåller anslaget i basen (och kicken). Det hela är förstås en balansgång med lite fin-lir och skruvande.... 🙂

Bas-anslaget ligger alltså kvar, precis som en kicks klick-ljud hörs igenom ljudbilden.

Så ta inte död på tekniska tillvägagångssätt, förr eller senare kan du behöva dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att du vill trycka undan en basgitarr för du har för dåligt med information i baskaggeljudet för at tränga genom i mixen ordentligt.

Du hör verkligen om frekvenser krockar.

Mixen blir otydlig!

Kopiera baskaggespåret. Filtrera det hårt med high och -low pass filter för att hitta vart kaggen är boomig.

Lägg sedan en sidecahinkompressor på basen och låt denna styras av den filtrerade baskaggekanalens ljud.

På så sätt får du möjlighet att styral vilket frekvensområde som ska komprimeras.

Det finns dessutom kompressorer som har inbyggda filter så at du kan komprimera med det egna EQ-värdet som styrsignal (läs sidechain).

Testa att komprimera för mycket.

Låte det pumpa ordentligt och ställ releasetiden i halva tempot som din låt rullar i.

Backa sedan av på threshold så ska du höra att baskagge och basgitarr limmar ihop bättre i mixen samt låter baskaggen höras tydligare.

Piiiz!

/Mojje

Coolt, tack för förklaring och exempel. 🙂

Jo, det var väl förvisso hur man får en viss frekvens att ducka, som DMM påpekade, men det är alltid kul att lära sig nya/andra saker också.

Vad gäller bas och anslag:

Jag använder t.ex. oftast två kanaler med bas, där den ena kanalen low-mid/sub duckar, medan den andra kanalen får stå för mid och uppåt (där anslaget ligger) och denna del av basen duckar inte. Det här gör att du lämnar plats för kicken (low-mid/SUB-basen duckar en mycket kort tid) men du behåller anslaget i basen (och kicken). Det hela är förstås en balansgång med lite fin-lir och skruvande.... 🙂

Bas-anslaget ligger alltså kvar, precis som en kicks klick-ljud hörs igenom ljudbilden.

Ahh, intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder det i stort sett aldrig, men det händer. Senast det kändes nödvändigt var när ett ägg låg och brottades lite väl mycket med konsonanterna i sången.

OK, tryckte du ned volymen eller specifika frekvenser?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tryckte du ned volymen eller specifika frekvenser?

I stort sett, jag använde en högpassad kopia av sångspåret till att styra kompressionen på ägget. I pro tools har jag för mig att man kör sourcekompressorn på en send och då är det ju bara att köra pre send och släcka kanalen.

Edit: Läste inte riktigt din fråga ser jag. På källan är det mer eller mindre frekvensberoende, eftersom jag bara var ute efter konsonanterna. (hade säkert gått att lösa med en vanlig multibandskompressor med sidechainfunktionalitet också) Men på målet är det bara rak kompression.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, tack för förklaring och exempel. 🙂

Jo, det var väl förvisso hur man får en viss frekvens att ducka, som DMM påpekade, men det är alltid kul att lära sig nya/andra saker också.

Ahh, intressant.

Nu är det ju precis det som sker med den teknik jag beskrev.

Ett annat sätt är att istället använda en multibandskompressor som sidechainas från det instrument du vill låta styra.

Välj att komprimera i det frekvensband du önskar.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag tycker jag det används mest som ett sätt att låta musiken på en kanal i mixen styra "volym-automation" av en annan kanal - eller flera andra kanaler. Man behöver inte köra side-chain koppling till kompressor för att få fram den effekten iofs, man kan använda flera olika verktyg och metoder.

EDM musiken använder den som bekant för att få vill ett svajande, gungande ljud i känslan av stort sett hela musiken.

Jag tycker inte man missar så mycket om man inte använder det. Det måste definitivt inte användas för att åstadkomma en fullgod mix. Jag använder inte side-chaining så ofta, om jag inte gör elektronisk dansmusik eller riktigt brutal rock.

Sidechainar man bas mot kagge i hård rock så upplever jag det som att basen "mosas" av kaggen, stampas ner liksom. Typ samma effekt som om man överstyr ljudet i videokamera eller bandspelare, att basen lite smashas ner för nivån är så hög. Kan vara användbart om man vill ha den effekten i brutal rock t.ex. men inte gärna annars.

Men om man gör luftigare musik, med mycket rymd, så brukar jag köra side-chaning på en del effekter. Om man har t.ex. lite ping-pong delay på sången, och sången sjunger lite längre ihållande fraser, då komer ju delayet in över dom långa tonerna och grumla till det. För att lösa sånt brukar jag side-chaina sångens delay med sången själv. När sången är stark, så duckar delayet, och delayet kommer fram direkt när sången slutar sin fras. Det kan man köra med alla typer av effekter, långa reverb t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det nästan aldrig varesig till musik eller film, men när jag gör det är det antingen för att skapa tuffa gate-effekter, eller välkontrollerat pump av en hårt plågad analog compressor.

Ducking skulle jag aldrig använda för mix, jag betraktar behovet av det som ett misslyckande, men kan ibland möjligen använda det som effekt, även om jag brukar tycka det blir bättre resultat med att skapa samma effekt genom comprimerade subgrupperingar istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom många av de exempel som nämnts ovan, måste jag klämma in att det kan vara sjukt användbart för att skapa mer sväng mellan diverse instrument som spelar samtidigt. Till exempel mellan arpeggios och plockande syntmelodier, om man kör både och på en gång. Men man kan ju också gå loss på lite mer galna sätt. Minns ett tillfälle då jag satt med en riktigt rutinerad tekniker som höll på att mixa en hiphop låt. Rappen var lite för odynamisk och för att skapa lite "fusksväng" i den, så sidechainade han den mot hihatsen. Funkade strålande! Vid sådana tillfällen är det ju klart viktigt att man är sparsam, så att det inte börjar pumpa monstruöst som sidechaineffekten i house musik.

När det gäller tillfällen då man bara vill påverka ett specifikt frekvensområde i ett instrument skulle jag nästan säga att en dynamisk eq med extern sidechainfunktion är bland det absolut bästa! Dynamiska eq's överlag kan enligt min mening vara fantastiska hjälpmedel i många olika situationer, även utan extern sidechain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...