Jump to content
Annons

Första studiomonitorer?


Andwuu

Recommended Posts

Har insett att det kanske inte är så optimalt att mixa på vanliga hifi-högtalare (speciellt då jag inte ens har möjligheten att koppla in dessa i mitt interface så jag kan använda dem under inspelning) så funderar på att skaffa ett par studiomonitorer.

Har dock ett antal funderingar angående detta utifrån allt jag läst.

- Ett par hyfsade hifi-högtalare kan ge bättre resultat i ett akustikbehandlat rum än studiomonitorer i ett obehandlat rum, visst beror det väl helt på hur illa det är utan behandling, men hur pass mycket är det att lita på detta påstående?

- Det rum jag har studion i är ett hyfsat stort sovrum (18-19 kvm) men är dock inte akustikbehandlat för tillfället (dels sluttar taket ovanför skrivbordet och dels är det lite svårt att akustikbehandla rummet p.g.a. utformningen, men det går), hur stor skillnad har säg ett 5" basmembran mot ett 8" basmembran på monitorer? Finns det något att föredra över det andra bara beroende på hur stort rummet är, eller är det mer för att få ljudbilden jämnare beroende på rummets akustik som de olika alternativen finns?

- Är mitt första par studiomonitorer så min budget är inte särskilt hög (helst inte över 2000 kr/st om ej nödvändigt). Jag skulle anta att mitt rum i dagsläget är vad som förhindrar ljudkvaliteten jag kan uppnå snarare än monitorerna, vill gärna inte lägga ut för mycket för det första paret innan rummet är akustikbehandlat ordentligt.

- Är ett par bra hörlurar att föredra framför studiomonitorer i en hemmastudio om det är lite knepigare att få till akustikbehandlingen (kan dock inte säga att det är det då jag inte testat ännu) eller kan även någon form av akustikbehandling, säg mattor/gardiner/dylikt vara tillräckligt för att få ett acceptabelt ljud ur ett par studiomonitorer? Jag räknar inte med att producera något proffsmaterial från denna studio, vill helt enkelt få ut så mycket som möjligt ur rummet och utrustningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- Ett par hyfsade hifi-högtalare kan ge bättre resultat i ett akustikbehandlat rum än studiomonitorer i ett obehandlat rum, visst beror det väl helt på hur illa det är utan behandling, men hur pass mycket är det att lita på detta påstående?

Vem har sagt det? Glöm allt vad HIFI-högtalare heter. Dem är gjorda för att få musiken/filmljudet att låta så bra som möjligt. Dem färgar oftast ljudet med att höja basen och diskanten en aning. Även om dem låter SKITBRA, så ger dem dig inte en korrekt ljudbild, vilket inte fungerar vid musikproduktion då du blir lurad och TROR att din musik har tex tillräckligt med bas.

- Det rum jag har studion i är ett hyfsat stort sovrum (18-19 kvm) men är dock inte akustikbehandlat för tillfället (dels sluttar taket ovanför skrivbordet och dels är det lite svårt att akustikbehandla rummet p.g.a. utformningen, men det går), hur stor skillnad har säg ett 5" basmembran mot ett 8" basmembran på monitorer? Finns det något att föredra över det andra bara beroende på hur stort rummet är, eller är det mer för att få ljudbilden jämnare beroende på rummets akustik som de olika alternativen finns?

Med rätt akustikbehandling kvittar det eget. Det beror på egentligen hur högt du vill spela. Du kan få tillräckligt med bas från ett par monitorer med 5". Räcker inte det kan du köra med en sub.

- Är mitt första par studiomonitorer så min budget är inte särskilt hög (helst inte över 2000 kr/st om ej nödvändigt). Jag skulle anta att mitt rum i dagsläget är vad som förhindrar ljudkvaliteten jag kan uppnå snarare än monitorerna, vill gärna inte lägga ut för mycket för det första paret innan rummet är akustikbehandlat ordentligt.

Lägg pengar på akustikbehandling först, och köp monitorer sen? Helt onödigt att köpa monitorer för dyra pengar om rummet är värdelöst.

- Är ett par bra hörlurar att föredra framför studiomonitorer i en hemmastudio om det är lite knepigare att få till akustikbehandlingen (kan dock inte säga att det är det då jag inte testat ännu) eller kan även någon form av akustikbehandling, säg mattor/gardiner/dylikt vara tillräckligt för att få ett acceptabelt ljud ur ett par studiomonitorer? Jag räknar inte med att producera något proffsmaterial från denna studio, vill helt enkelt få ut så mycket som möjligt ur rummet och utrustningen.

Om du VERKLIGEN inte kan få till rummet så är hörlurar bättre ja. Men det finns vissa saker som inte funkar så bra med just hörlurar. Man kan få fel uppfattning om stereobredd med mera. Stora bokhyllor, sängar och soffor dämpar. Du kan dämpa reflektioner en del, men kanske inte styra ljudet precis som du vill. Ett bar hyffsade monitorer och ett par referenslurar vore bra för dig, om du inte vill lägga ner 5000+ på akustikbehandling.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Vem har sagt det? Glöm allt vad HIFI-högtalare heter. Dem är gjorda för att få musiken/filmljudet att låta så bra som möjligt. Dem färgar oftast ljudet med att höja basen och diskanten en aning.

vem har sagt det?

kvalitets-hifi har samma mål som bra studiomonitorer: återge ljudet så korrekt som möjligt

annat förtjänas inte kallas hifi

Link to comment
Dela på andra sajter

vem har sagt det?

kvalitets-hifi har samma mål som bra studiomonitorer: återge ljudet så korrekt som möjligt

annat förtjänas inte kallas hifi

för en gångs skull håller jag med dig. lol 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

vem har sagt det?

kvalitets-hifi har samma mål som bra studiomonitorer: återge ljudet så korrekt som möjligt

annat förtjänas inte kallas hifi

Om man får fortsätta vara lite off-topic så måste jag säga att även jag håller med. Och det är som du säger, kvalitets-hifi. Inte den påstådda hifi butiker säger sig ha när man kan köpa kompletta hemmabiopaket för 3000kr på närmaste elektronikkedja. Det är synd att elektronikkedjor ens får kalla dessa musikförstörare för hifi. Det ger en helt fel betydelse av ordet hifi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...