Jump to content
Annons

Logic Pro X och Logic Remote


hefu

Recommended Posts

EDIT: Slog ihop trådarna och flyttade min text till detta inlägg. Hoppas detta är okej med hefu, eftersom inlägget tidigare bara bestod av en länk. /Linus

Logic Pro X finns nu i App Store. Programmet är numera 100% 64-bitarsprogram (ett flertal funktioner saknades i 64-bitarsversionen av Logic 9) och 32-bitarsbryggan har plockats bort. Därmed slopas stödet för äldre 32-bitarspluggar.

Det nya gränssnittet liknar Final Cut Pro X. Mörka paneler och färgstarka klipp på spåren. Projektet du jobbar i sparas konstant medan du arbetar.

Flex Time kompletteras nu av Flex Pitch. Det visar hur pass välstämd varje ton är mot skalan. Det gör det visuellt enklare att hitta var de "suraste" tonerna finns. Drummer är en virtuell trumspelare i stil med Steinbergs Groove Agent, och Drum Kit Designer är en trumplugg för akustiska trummor.

Programmet kräver OS X 10.8.4, den senaste versionen i dagsläget. Programmet kostar 1399 kr i App Store, samma pris som tidigare men det. Logic Pro 9 har samtidigt plockats bort från App Store.

Tillsammans med Pro X släpps också kontrollappen Logic Remote för iPad.

rktnpdS.png

https://itunes.apple.com/se/app/logic-pro-x/id634148309?mt=12

http://www.macrumors.com/2013/07/16/apple-launches-logic-pro-x-with-virtual-drummer-and-flex-pitch/

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget stöd för 32-bitars pluggar, även om det öppnar och kör projekt sen Logic 5...hur nu det funkar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att det sparas är ju en grej som tar ut 64-bitars-grejen...men den finns fortfarande kvar. Kanske när alla grejer man har gått över till 64 bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser intressant ut! För mig ser det ut som en slags GarageBand Delux på typiskt Apple-banér. Men för det priset är den väl värd att testa. Fast får man med alla loopar och samplingbiblitek då man köper från AppStor? Kan man köra Rewire med Reason mot logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm? Står ju inte så mkt om hur logic jobbar med ramminnet och processorer. Skulle vilja veta om det stödjer 12-core med hyperthreading. Samt om det går lägga in hela sessionen i ramminnet ist för att streama från hårddisken. Fast det struntar Apple nog i nu när nya Mac Pro har vansinniga ssd/pci-e prestanda. Men det vore ju trevligt att kunna starta helt instant helt random i sessionen utan fördröjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser intressant ut! För mig ser det ut som en slags GarageBand Delux på typiskt Apple-banér. Men för det priset är den väl värd att testa. Fast får man med alla loopar och samplingbiblitek då man köper från AppStor? Kan man köra Rewire med Reason mot logic?

Nu finns det ju bara att köpa där så det tror jag följer med.

Stod någonstans att det är minst 5 GB för att installera appen i sig men upp till 35 GB innehåll finns att ladda ner inifrån programmet, precis som med Logic 9.

Rewire tror jag funkar, det funkar i 32 bit redan men Reason har stöd för 64, dock inte Logic än så länge fast nu tycker man ju att det borde finnas då det är rent 64 bitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast får man med alla loopar och samplingbiblitek då man köper från AppStor?
Ja, nedladdning startas från Logic.
Kan man köra Rewire med Reason mot logic?
Reason körs i 64-bitarsläge om du inte manuellt ändrat inställningen till 32-bitars. Om du gjort det, ändra tillbaka till 64.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju bara att köpa där så det tror jag följer med.

Stod någonstans att det är minst 5 GB för att installera appen i sig men upp till 35 GB innehåll finns att ladda ner inifrån programmet, precis som med Logic 9.

Rewire tror jag funkar, det funkar i 32 bit redan men Reason har stöd för 64, dock inte Logic än så länge fast nu tycker man ju att det borde finnas då det är rent 64 bitar?

Ahh hoppas det.. Ja det vore ju Logiskt (haha) med 64 bitar hela vägen då ja! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nedladdning startas från Logic.

Reason körs i 64-bitarsläge om du inte manuellt ändrat inställningen till 32-bitars. Om du gjort det, ändra tillbaka till 64.

Toppen Linus! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Full recension av Jim Dalrymple som verkar ha haft tillgång till Logic Pro X innan det släpptes.

Han skriver bland annat:

"First of all, I should address the fears of many users. Rumors have circulated for a long time that Logic Pro was going to be reincarnated as some sort of “GarageBand Pro.” I can tell you from my own experience, this is far from a GarageBand knockoff. This is the same professional digital audio workstation software that we’ve used for years, only better."

Redigerat av ManJIT
Link to comment
Dela på andra sajter

Materialet man laddar ner, är det helt nytt, delvis eller vad?

Och kunde man köra programmen parallellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns OK för mig i alla fall.. Har inga gamla 32 bitars pluggar i garaget och kan börja på nyt.. Känns som Locic Pro X blir bra ny DAW för mig! Bra komplement till Reason faktiskt om jag får Rewire att funka! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan tycker många DAW idag börjar likna varandra mer och mer till utseendet. Så trist. Logic X ser sjukt mörkt och deppigt ut. Lutar mer och mer åt att bara köra Reason för min del men en uppgradering till X verkar inte så dyr, så jag kanske inte ska ropa hej för tidigt och testa iaf. Är det fullversion för 199,99 dollar ? Sjukt billigt isf. Är det något annat pris på en uppgradering, hittar inget om det ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig lite blåst då ingen prislapp finns för uppgradering. Logic var ju fan dyrt tidigare..... det ser dock trevligare ut än tidigare även om jag fortfarande tycker det är lite deppigt. Sen är jag en sucker för snygga faders haha =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Och där rök det lilla roliga. Hälften av alla AU pluggar laddar inte.

Vad göra?

Det vanliga, kolla upp dina pluggar om det finns support för Logic Pro X.

Kolla om dina pluggar finns i 64 bitar. Gör dom inte det så är det upp till pluggtillverkarna att släppa 64-bitarsversioner.

Starta AU-valideringen i Logic, reset & rescan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...