Jump to content
Annons

Logic Pro X och Logic Remote


hefu

Recommended Posts

Ska köpa det senare i veckan, när jag inte sitter på en mobil lina från bronsåldern. Sjukt kul, har sett fram emot detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ifall någon sitter på en äldre Mac som inte kan köra 10.8.4 (och därmed inte köra Logic Pro X) så är mitt Logic Studio till salu nu 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar lite hur stor skillnad det är på nya och gamla mediainnehållet...om man kan ta bort det gamla. Hårddisken börjar bli full annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen ska man kunna spara flera mixar i samma projekt med X. Vore extremt välkommet hos mig.

Det är en del av "auto-save". Öppna ett projekt (som numera är ett paket istället för projektfil+mappar), minsta ändring är direkt och hyffsat destruktiv.

Du kan alltså inte bara öppna ett projekt, lattja loss och experimentera och stänga projektet utan att spara. Isåfall öppnar du projektet, skapar en snapshot av hur projektet såg ut vid tidpunkten. Sedan kan du fortsätta experimentera och efteråt gå tillbaka till en tidigare snapshot.

Jag skulle inte se det som "flera mixar" av samma projekt, mer versionshantering av projektet så ifall du kör fast kan du hoppa tillbaka till en äldre tidpunkt och jobba vidare utifrån den utgångspunkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillart skarpt! Så klart lite ovant men dom flesta nya funktioner jag testat känns genomtänkta, och det är i ärlighetens namn rätt skönt att slippa den gamla plottriga designen. Sen att det skulle behöva ta så många år att få färdigt verkar lite märkligt, men så har dom ju säkert en hel del grejer kvar som släpps vid senare uppdateringar.

Älskar iPad kopplingen ihop med smart kontrollerna, skönt att kunna hålla arr fönstret så rent som möjligt!

Och kan man tolerera GarageBand designen på Drummer verkar det vara en fantastisk trumplugg när man snabbt ska sätta ihop låtsketcher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon koll på systemkraven? Jag har en 3,5 år gammal iMac med C2D propp och jag fick enorma problem med Final Cut X, medans Final Cut Pro 7 rullar på utan problem. Eftersom nya Logic verkar se liknande ut så tänkte jag om det även ställer större krav på prestanda? Kommer det rulla lika bra som Logic Pro 9?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, uppdateras programmet automatiskt vid köp eller kan man ha båda parallellt på datorn?

Det är ingen uppdatering utan ett nytt program. Så 9:an ligger kvar om du vill köra något projekt i det. Men den använder samma biblioteksmappar, så alla dina presets mm hänger med så du kan använda dem både i 9:an och Pro X.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

OM man har en Ultranova som funkar bra med Logic 9, när man spelar synten så funkar det, markerar man ett annat spår med en annan synt så spelar det med hjälp av syntens klaviatur också...men i Logic X syns den inte i Automap. Måste man ta bort Logic 9 för att den ska synas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och väntar på att eländet ska laddas ner. Gick från en värdelös lina på landet till en annan, så att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bra tror ni nya Logic X snurrar på senaste Macbook Air? Tänkte mig 13" varianten med 8gb ram och i7 proppen. Orkar nog inte vänta på en ny generation Macbook Pro för att få HD 5000 chippet.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara lekt några timmar men tycker det känns lite snabbare att jobba med, framförallt browsern och instrument hanteringen känns tydligare. Går finfint att förhandsgranska ljud on the fly. Gick över från Cubase till Logic Pro i vintras så jag har väl inte så lång erfarenhet av just Logic men X känns som sagt lite grundare i menystrukturen vid snabb anblick. Snygg och rapp. Kör nya IMac 27 med hybriddisk lösningen och allt bara flyter på trots provokationer i form av läsa in pluggar, välja ljud mm samtidigt som den spelar...

Jag har fått höra att grejjen med Apples X struktur är att programmet dynamiskt utnyttjar Maccens alla resurser om den behöver. Dvs kan t ex grafikkortets RAM användas parallellt med det vanliga om det går tungt i någon beräkning. Enligt källan är det "på väg åt det hållet" generellt... Vad vet jag..

X är ju ingen uppgradering men betänk att det kostar trettonhundra spänn, typ 🙂 Man får väldigt mycket för pengarna hur som helst. Vet inte om X blir tungt för äldre maccar men har du en ny ska den ju vara " skräddarsydd". Nu har man verkligen inget att skylla på om hitsen uteblir 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat det i två dagar nu och är förbluffad över hur bra det funkar på min 2008 MBP 15" Unibody. Det fungerar bättre än senaste version 9, och flyter riktigt fint. Nu är mina projekt i regel inte särskilt tunga, men det har ändå märkts sista åren att min dator är gammal. Nu flyter det emellertid bättre än det gjort på säkert ett par år.

Klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft det i några dagar nu och är väldigt nöjd. Snyggt och mer lättjobbat än 9:an. Drummer är riktigt bra och med tanke på att man kan ta midi filen från Drummer och köra tex EZ drummer blir det bara bättre. Det verkar också betydligt mer stabilt än tidigare. Har ännu inte stött på några pluggar som inte funkar i 64-bits läget.

Funderade ett tag på att byta DAW men nu blir det inte av. Man får väldigt, väldigt mycket för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...