Jump to content
Annons

Politik-tråden


JJRockford

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Tråkigt att all politik handlar om SD hela tiden. Känns som att regeringen kommer undan med en massa skit bara för att debatten alltid slutar kring SD. Tycker att man kan baka in dem med högerblocket, eftersom SD sympatiserar med dem i de flesta av blockskiljande frågorna. Så även om samtliga partier tar avstånd från SD så har de ju själva redan valt sida, trots att de påstår sig vara neutrala.

Omöjligt att döma ett parti baserat enbart på deras partiprogram. Kolla moderaterna som påstår sig vara det nya arbetarpartiet. Partiprogrammet utformas ju för att locka väljare på samma sätt som man utvecklar reklam för att sälja produkter och tjänster.

Det är ju också högst oroande att vänsterns extremare grupper också blir allt våldsammare nu. Men hat föder hat och våld föder våld så det är tyvärr en mänsklig motreaktion, som dock måste tyglas.

Lite lustigt att man skriker efter kristna demokratiska värderingar och helt glömmer att demokratin är en motpol till den kristna teokratin som skapade kungar och adel för att, tillsammans med kyrkan, styra folket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Idag tyx allt handla om pengar och avregleringar. Medelklassen får ytterligare några hundra i plånboken. Sveriges

skattetryck är inte längre högst i världen. Flera länder har passerat.

När det gäller avregleringar har vi på många områden gått längst i världen, Vi har inte nöjt oss med kommersiella

verksamheter, som t ex taxi, utan även öppnat verksamheter som tidigare varit allmänna för marknadskrafterna, vård

och omsorg, skola, bilprovning mm.

Mår vi bättre nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Lite lustigt att man säger att arbete ska löna sig när man medvetet håller ner lönerna och aktivt försöker få aktiespekulationer att löna sig mer och mer. Så ven ska arbete löna sig för, den som har råd att köpa aktier, eller den som utför arbetet?

Varför ska en person göra två personers jobb för att hålla storföretagen flytande, medans aktieägarna får en ökad vinst?

Om vi ska konsumera oss ur krisen så borde ju folk ha högre löner för att kunna handla mer, eller?

SadamJR; Klart att vi mår bättre nu, se bara hur det var på 1800talet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om det är stor skillnad mellan teokrati och demokrati? Självklart! Vi protestanter har ju en mera demokratisk form av kristendomen än tex den katolska kyrkan egentligen efterstävar. I en teokrati så styr ju kyrkan samhället då kyrkan är guds redskap och därmed inte kan ha fel.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi protestanter har ju en mera demokratisk form av kristendomen än tex den katolska kyrkan egentligen efterstävar

Jag har ingen aning om vad det betyder.

Men det jag syftade på var (ang att demokratin skulle vara en motpol till teokratin)

Lite lustigt att man säger att arbete ska löna sig

Varför ska en person göra två personers jobb för att hålla storföretagen flytande

medvetet håller ner lönerna

Fast jag kanske helt missförstod din poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Gjorde ett förtydligande i mitt förra inlägg.

Du förstod ju min poäng i det stora hela. Ville få portionera ut mina argument så att andra drog den slutsatsen jag ville att de skulle nå. Så du pajade det lite, haha!

Just nu så är det ju pengarna och bankerna som styr samhället på samma sätt som kyrkan styrde förut. För att sammanfatta det hela.

Ang det första inlägget du citerade så ville jag bara underestryka en sak; att hänvisa till bevarandet av teokratin (kristendomen i detta fall) för att bekämpa teokrati (Islam).. Det är ju lite som att ösa in vatten i båten för att inte sjunka. Om man verkligen värnar om demokratin så bör man ju förespråka demokrati och inget annat. Så därför tycker jag att det blir märkligt att lyfta fram kristendomen för att bevara demokratin 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Wille Churchill lär ju ha sagt något i stil med att - "Demokrati är den sämsta statsformen. Bortsett från alla de övriga alternativen." 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kanske. Jag har lite svårt att rangordna de där illusionerna faktiskt 😛

Hur som helst känns demokrati jävligt onödigt så länge majoriteten av befolkningen är retards.

Fast hade vi haft kvar Monarkin/Teokratin som styrde så skulle Kalle Gurra XVI vara the man nu... HUALIGEN!!

Tänk att ha våran kung som kung på riktigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl att politiker är människor, och människor kan både utnyttja och ljuga. Dock så har ju människan en del fina sidor också, som t ex intelligens och empati. Man får helt enkelt välja den politiker som verkar ha mest av den varan. Eller så röstar man blankt, det går det med 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ok hoppas du har rätt! Trodde att om man väljer en människa till politiker så ber den samme en ond demon. 🙂

Problemet m ed att inte rösta är ju att alla som som blivit hjärntvättade, av något parti, ändå går och röstar. 😐

Ok hoppas du har rätt! Trodde att om man väljer en människa till politiker så bli den samme en ond demon. 🙂

Problemet m ed att inte rösta är ju att alla som som blivit hjärntvättade, av något parti, ändå går och röstar. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt... Om man ser på hur människorna röstar i val så verkar det vara trångsynthet och egoism som dominerar.

Japp, det är tråkigt att det blivit så. Tycker att Erik Haag sammanfattade det hela bra i sitt sommarprat. Jag kommer inte ihåg ordagrannt vad han sa men det var någonting i stil med: "Rösta på vad du vill, bara du verkligen tror att det är bra för så många som möjligt".

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Problemet ligger nog mest i att politiker sysslar med politik hela dagarna, medans svensson är på jobbet och därför inte hinner eller orkar sätta sig in i vad som hänt i politikens värld. Dessutom så har ju media inte varit så noga med att beskriva politiken som bedrivs, utan fokuserar snarare på vilken politiker som sagt eller gjort något korkat. Nu mera så röstar man ju snarare på den partiledare som partiet väljer, istället för att rösta på det parti som faktiskt driver en bra politik. Jag menar att det (för allt för många) är viktigare hur politikerna framställs och hur de klarar sig framför en kamera, än vad de faktiskt säger. Man röstar mera på en image än en ideologi.

(Tack: JJ! Hade missat de kloka orden från Erik Haag. Men det är ju själva kärnpunkten i en fungerande demokrati)

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger nog mest i att politiker sysslar med politik hela dagarna, medans svensson är på jobbet och därför inte hinner eller orkar sätta sig in i vad som hänt i politikens värld. Dessutom så har ju media inte varit så noga med att beskriva politiken som bedrivs, utan fokuserar snarare på vilken politiker som sagt eller gjort något korkat. Nu mera så röstar man ju snarare på den partiledare som partiet väljer, istället för att rösta på det parti som faktiskt driver en bra politik. Jag menar att det (för allt för många) är viktigare hur politikerna framställs och hur de klarar sig framför en kamera, än vad de faktiskt säger. Man röstar mera på en image än en ideologi.

Så är det, människan är en emotionell varelse som tar de flesta av sina beslut till stor del baserat på magkänsla. Visserligen finns det väl stöd i forskningen för att även magkänslan baseras på intryck från omvärlden, även om det då inte handlar om information som en kan precisera (till skillnad mot det som en uppfattar som logiska beslut).

Väldigt talande för detta är en diskussion som utspelade sig på Facebook. En av mina vänner skrev en uppdatering där hon skrev om den sorg hon kände när en del av hennes vänner postar och delar, vad ska en säga, "korttänkta med uppenbarligen rasistiska länkar". Typ uppröda sidor om hur varför det plötsligt skulle vara förbjudet med den svarta dockan i tomteverkstaden.

En (förmodligen en av de som kände sig träffad) skrev då att han minsann stod för att han röstade på SD och att det var dags att någon tog tag i invandringsproblemen, med hänvisning till en länk som beskrev något i stil med "alla flyktingar får gratis körkort".

Någon annan påpekade då att det var felaktig information och hänvisade till någon sida som beskrev hur ett sådant rykte uppkommit.

Den "invandringskritiske" skrev då att "det spelar ingen roll, jag vet ändå vad jag tycker".

(Tack: JJ! Hade missat de kloka orden från Erik Haag. Men det är ju själva kärnpunkten i en fungerande demokrati)

En skulle ju önska det. Själv skulle jag tycka att det vore intressant att se om det gick att räkna lite på hur många av de som röstat borgeligt i de senaste valen som faktiskt tjänar på det i slutändan. Med skattesänkningar kommer ju ändå andra utgifter vad det lider.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ekonomiskt har garanterat den friska majoriteten med fast jobb tjänat på en borgerlig regering.

Fast en mindre del (än tidigare) av de arbetande har ju fast jobb nu. De som tjänat mest är ju aktieägarna och bankerna.

Man satsar miljarder på att få in unga i arbetslivet. Bland annat genom lönedumpningar sämre arbetsvillkor och otryggare anställningsformer. Detta till trots så ökar antalet förtidspensionerade i denna målgrupp. Trodde att regeringen skulle minska antalet förtidspensionerade därför undrar man ju vad som hände egentligen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekonomiskt har garanterat den friska majoriteten med fast jobb tjänat på en borgerlig regering.

Jodå, "etniska svenskar mitt i livet" (som Reinfeldt uttryckte det) har det säkert bra. I alla fall som grupp. Tittar en på individnivå så finns det säkert en hel del även här som drabbats av nedskärningar i välfärden.

Men jag ifrågasatte inte att det finns en hyfsat stor grupp som tjänat på borgarnas politik, Utan ifall just alla de som röstat på dom verkligen tjänat på

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

tala för dig själv. detta stämmer inte i mina kretsar iaf.

Pratar om att många svenskar är ointresserade eller inte hinner sätta sig in i politiken. Natrurligtvis så finns det många som är mera insatta och intresserade med. Sedan så varierar det ju beroende på vilka man umgås med. Skulle nog säga att få av de jag känner är intresserade alls, medans några jag känner är både mycket intresserade och aktiva på olika sätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...