Jump to content
Annons

Politik-tråden


JJRockford

Recommended Posts

Hur fort tycker du att det borde gå? Motivera gärna.

Prova googla. Själv fick jag t ex följande på första träffen: http://www.migration...ande/flyktingar Som synes är ca hälften av alla asylsökande från Afganistan. Ungefär lika många kommer från Somalia, Irak, Syrien, Sudan och Kongo. Så där har du majoriten av svenska flyktingar.

Men tycker du verkligen att det är viktigt? Att man skulle ge asyl åt folk baserat på hur fort deras tidigare landsmän kommer i arbete i landet dom flytt till?

Jag vet egentligen inte hur fort jag tycker det borde gå. Du skriver om de mest framgångsrika 50 %. Hur går det för den andra halvan

Ger vi asyl av flyktingsjäl så tar vi ju emot folk oberoende av varifrån de kommer så länge de har just flyktingstatus. Frågan för mig är hur många man kan ta emot. Just nu är det en icke-fråga. Tom de lokala partierna verkar vänta på någon slags signal uppifrån att detta inte funkar. Nästan ingen vågar ifrågasätta huruvida den nuvarande flyktingpolitiken kan drivas på sikt. Det kanske kan fungera i några år, men hur blir det om situationen är densamma om fem år, eller tio eller femton. Hur många människor kan Sverige ta emot?

Jag funderade bara lite på om man kunde se om det generellt gick bättre för människor i Sverige av den ena eller andra gruppen, men man kan förmodligen inte ställa frågan eftersom det skulle "stigmatisera" någon grupp och dessutom upplevas som orättvist. Det skulle alltså inte funka.

Jag kan ju ställa en fråga tillbaka. Jag vet inte riktigt hur många flyktingar Sverige tar emot i år, men jag har förstått att det historiskt är höga tal, och att man tror att det kommer att fortsätta att vara så under åren som kommer. Min fråga blir då om du ser någon gräns för mottagandet? Kan/bör/ska man fortsätta som man gör nu och vara generös med uppehållstillstånden, eller finns det en en gräns för vad vi klarar av?

Svara gärna snabbt. Jag blir portad hela tiden. Inget PUT för mig.

Redigerat av SadamJRIII
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Som det är just nu så är det ju privata företag som är de som får stå för asylboenden runt om i landet. Det är ju något som regeringen fått kritik för med. Eftersom vi har många fler avfolkningsorter nu, än innan alliansen fick makten, så blir resultatet att många privata bostadsföreningar, vandrarhem, hotell osv, tar in fler asylsökande än de små orterna klarar av att hantera. Detta tillsammans med att både försäkringskassan och migrationsverket varken har resurser eller personal för att hantera de kraftiga ökningen av flyktingar leder ju till ett sämre mottagande och sämre möjligheter att hjälpa de flyende in i samhället här. Det är i förstahand här som flaskhalsen är. Så migrationsverket behöver mer pengar och kommet att få det nu, därför så kommer det gå lite fortare att få fler in i arbetslivet här. Det är ju denna grupp som ökat mest i procent.

Många av dem som kommer hit har ju en ganska hög utbildningsgrad också. Tyvärr så möter de inte alla krav som vi har med svenskstandard för att plugga vidare eller för att få ett jobb i Sverige. SFI har ju varit ett stort misslyckande. Särskilt SFI-bonusen var ju patetiskt dålig. Men det vill ju de rödgröna ändra på. Dessutom så skulle man ju kunna låta arabtalande lärare kunna hålla vissa lektioner för elever som pratar arabiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det tar ca 7 år för att komma ut i jobb. Ja och då är det något tillfälligt jobb. Sen är de tillbaka i arbetslöshet igen. Många som kommer hit kommer aldrig att tkomma ut på den reguljära arbetsmarknaden.de flesta som kommer hit är lågutbildade, många kan knappt läsa eller skriva och sen analfabeterna. De vill knappast någon anställa. Sen kan media och politiker blåljuga att väldigt många som kommer hit är högutbildade. De flesta somalier och afghaner är analfabeter. Att högern historiskt varit för en begränsad invandring svängt beror enbart på att de vill översvämma för att få ett slut på välfärdssamhället.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Som det är just nu så är det ju privata företag som är de som får stå för asylboenden runt om i landet. Det är ju något som regeringen fått kritik för med. Eftersom vi har många fler avfolkningsorter nu, än innan alliansen fick makten, så blir resultatet att många privata bostadsföreningar, vandrarhem, hotell osv, tar in fler asylsökande än de små orterna klarar av att hantera.

Eller också blir det som här i Åtvidaberg, att Bert Karlsson och Migrationsverket dundrar in med några hundra flyktingar och med ett par dagars varsel tar över det lokala hotellet, som redan är uthyrt till ortens fotbollslag att ha som boende för ungdomarna som kommer från andra platser för att gå på ortens fotbollsgymnasium. Klubben klarar naturligtvis inte att ta strid, utan får nöja sig med en ekonomisk uppgörelse. Jag vill inte att Sverige ska styras av vare sig människohandlaren Bert Karlsson eller stolpskotten på Migrationsverket. Redan nu är det så att mottagandet inte fungerar, och i förlängningen är frågan, var ska alla dessa människor bo om det fortsätter på samma sätt år efter år?

När det gäller SFI har jag själv arbetat där. Redan då var det väldigt olika nivå på dom som skulle gå där och svårt att få till fungerande klasser. Några hade högskoleutbildning, och andra var nära nog analfabeter. Jag har fått intrycket att det bland de flyktingar som kommer i dag ligger mer åt det senare hållet. Vad är förutsättningarna för att kunna lära sig svenska om man har svårt att läsa sitt arabiska modersmål?

Nu tyx vi ju bara vara i början av en utveckling. Hur vi ska få det att fungera om det fortsätter som det gör nu förstår jag helt enkelt inte. Ser en framtid med ett SD-parti som är betydligt större än i dag.

Redigerat av SadamJRIII
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo det är just det som händer överallt just nu. Att privatperson nu gör de jobben som migrationsverket, försäkringskassan och arbetsförmedlingen tidigare gjorde. Det har ju lätt till att migrationsverket sluter avtal med privata aktörer utan att förbereda de övriga myndigheterna på en så kraftig tillströmning av flyktingar med olika behov. Eftersom alliansen och SD valt att skära ner på dessa tre myndigheter så är de för kraftigt underbemannade och saknar de resurser som nu skulle behövas. Ges de mer resurser så kan de gemensamt jobba på ett bättre sätt.

Vi är snarare just vid toppen av denna kris. Nästa år ser det det ut som att vi kan få in flera flyktingar än i år. Sedan så tror man att det vänder och att de kommer avta om två eller tre år.

SD kan bara växa om man bara ser "massinvandringen" och "Islamiseringen" som de största hoten mot landet. Vänder man sig till fakta så har SD inte mycket att gå på här. Diskuterade just Islam med en kille som hänvisade mig till RT (Russia Today) för att påvisa hur elaka muslimerna är. Jag påpekade då att RT är en prorysk och rysk-ortodox propaganda kanal. Dessutom så bad jag honom läsa vad som skrivs om svenskar där. Eftersom SD värvar 80% av sina väljare på FB och de SD kritiska kommentarer som görs där raderas från SD:s konton så tror jag att folk snart kommer vända dem ryggen. Jag har lyckats få lite fler en tio personer att byta från SD till något annat parti. Vanligtvis så missnöjes röstar dem på Fi men några har gått över till V istället, andra till C.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
k9 (oregistrerad)

Det är inget konstigt med det. Många av moderaternas kärnväljare har tröttnat på Reinfeldt och röstade på SD för att sänka honom. Moderaterna har ju alltid varit mycket, mycket mera restriktiva i fråga om flyktings mottagandet. De "Nya" Moderaternas tid är över nu. Dags att plocka fram de Äkta Moderaterna igen. Mera militär och mindre flyktingar. Det var därför han valde att sluta som partiledare får moderaterna med.

Eftersom både Alliansen och SD lagt mera tid på att skrämmas med vad som kommer hända nu med en rödgrön regering så valde ju många som inte satt sig in i politiken att rösta på SD för att få någon typ av förändring, med. Problemet är ju bara att SD ju röstat med Alliansen i åtta frågor av tio då det kommit till röstning inom riksdagen.

Att Sossarna skulle få 35% av rösterna nu när det är nio partier som får så många röster, var ju det man som mest vågade hoppas på. Det är helt enkelt för många partier, som folk röstar på, för att ett parti ska bli så överlägset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
k9 (oregistrerad)

Kanske, kanske inte.

Färre kommer nog att Rösta på SD i denna kommun nu när en militant Nazist snott åt sig mandat här i kommunen. Eftersom SD inte hade så många namn som de fick mandat så har lite alla möjliga tomtar skrivits upp på SD:s valsedlar när det röstades här:

http://www.interasistmen.se/granskning/valdsbejakande-nazist-fran-smr-valjs-med-stor-sannolikhet-pa-sd-mandat/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...