Jump to content
Annons

Politik-tråden


JJRockford

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

nej

det är att företaget visar "handlingskraft" som får aktien att bli mer åtråvärd på börsen och att den därmed stiger i värde att köpa och sälja

vinsten har inget som helst direkt kopplingsvärde till aktievärdet

tycker du vinst (resultat) är ett bra mått på hur framgångsrikt ett företag är?

Ja men det är ju genom att avskeda folk som man visar denna handlingskraft. Så företaget väljer att sparka folk istället för att anställa och satsa sig ur krisen. Vilket ju leder till att regeringens politik snarare gynnar aktiespekulanter än vad den leder till fler anställda. Återigen kolla på Lönesänkarna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

vad menar du styrker att det är sämre nu?

knappast exemplet med urspårning iaf

du får hitta bättre argument isf

Nej men poängen är att man lagt ut ett jobb på entreprenad för att spara 20% av kostnaderna på underhållet utan att få valuta för de 80% man faktiskt ändå betalar. Dessutom så framgår det ju att det är värre nu än förut om man följer rapporteringen. Så återigen börja se på nyheterna. Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Dina motargument har ju varit att jag bara hittar på, medans det bevisligen är många som redan sagt vad jag säger.

att många kan ha sagt samma sak som du betyder inte att fn unesco och eu säger det du säger

särskilt när ingen av er verkar ha nåt som helst alternativ att ersätta det med

jag har för övrigt aldrig pläderat för att bnp säger hela sanningen om ett lands "välstånd"

hela resonemanget kom av dina påståenden om hur mycket sämre sverige har fått det sen sittande regering tillträdde

om du inte vill använda bnp som mått så var det väl lite underligt att själv hänvisa till det i inlägg 186

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är ju genom att avskeda folk som man visar denna handlingskraft. Så företaget väljer att sparka folk istället för att anställa och satsa sig ur krisen. Vilket ju leder till att regeringens politik snarare gynnar aktiespekulanter än vad den leder till fler anställda.

korrekt - det snabbaste sättet att skära kostnader är att sparka folk - tyvärr

mycket snabbare åtgärd än att satsa och anställa - vilket tvärtom initialt leder till ökade kostnader utan någon garanti för ökade intäkter i längden

om du satt som ägare i ett företag och satsat dina pengar i det - vilket skulle du föredra?

men det är ju faktiskt fritt fram för Dig att satsa och anställa - hur mycket av det planerar du för i år?

din koppling till regeringens politik ser jag dock fortfarande inte - så här har företag funkat sen åtminstone 70-80-talet

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

att många kan ha sagt samma sak som du betyder inte att fn unesco och eu säger det du säger

särskilt när ingen av er verkar ha nåt som helst alternativ att ersätta det med

jag har för övrigt aldrig pläderat för att bnp säger hela sanningen om ett lands "välstånd"

hela resonemanget kom av dina påståenden om hur mycket sämre sverige har fått det sen sittande regering tillträdde

om du inte vill använda bnp som mått så var det väl lite underligt att själv hänvisa till det i inlägg 186

Du fick en länk till EU-text där EU faktiskt säger att de söker ett alternativt sätt. Så du erkänner att det inte bara är jag som tycker att BNP inte är helt korrekt att använda som mått, i detta fall? Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

korrekt - det snabbaste sättet att skära kostnader är att sparka folk - tyvärr

mycket snabbare åtgärd än att satsa och anställa - vilket tvärtom initialt leder till ökade kostnader utan någon garanti för ökade intäkter i längden

om du satt som ägare i ett företag och satsat dina pengar i det - vilket skulle du föredra?

men det är ju faktiskt fritt fram för Dig att satsa och anställa - hur mycket av det planerar du för i år?

din koppling till regeringens politik ser jag dock fortfarande inte - så här har företag funkat sen åtminstone 70-80-talet

Ja precis! Se Lönesänkarna. Där tar man upp just detta. Det hela började med ett misstag som Olof Palme begick.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Så hur kan då regeringens politik garantera att de privata vinstdrivande företagen faktisk kommer att anställa folk?

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej... men undersökningen har ju nu kommit fram till att det är just privata vårdcentraler som fuskat... Se rapport från igår.

här ser vi ett typexempel på vad som händer om man drar för långtgående slutsatser av ett 30 sek redigerat inslag i rapport

http://www.svtplay.s...m&sida=2��13:30

gräver man lite djupare hittar man istället följande:

Resultatet visar att just läkarägda vårdcentraler ger patienter fler diagnoser än de som drivs av landsting eller bolag, rapporterar lokala medier. Därmed kan flera vårdcentraler också ha tillskansat sig mer pengar än vad de har rätt till.

det är läkarna du ska misstro om du ska köpa "utredningen" med hull och hår

Region Skånes ersättningssystem öppnar för fusk, menar distriktsläkare Sven Engström som granskat vårdcentraler och jämfört antal diagnoser med hur mycket medicin patienter i själva verket har hämtat ut.
jag vet inte hur relevant jämförelsen egentligen är

edit: glömde länk till artikeln http://www.svd.se/nyheter/inrikes/system-oppnar-for-diagnosfusk_8966106.svd

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur kan då regeringens politik garantera att de privata vinstdrivande företagen faktisk kommer att anställa folk?

det är här du gör din formidabla tankevurpa

en regerings politik kan aldrig garantera vad privata företag kommer att göra

det är inte deras uppgift eller syfte

din version av företagande verkar grunda sig i statligt ägande där regeringen detaljstyr verksamheten direkt

har du något exempel på ett välfungerande sådant system?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Så läkarna är inte ute efter att fuska till sig pengarna då? De är heller inte vinstdrivande? Öhm vilka andra än läkare tror du har rätt att ställa en diagnos på en vårdcentral? Och var den länken så mycket mera matnyttig än inslaget i Rapport, egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

det är här du gör din formidabla tankevurpa

en regerings politik kan aldrig garantera vad privata företag kommer att göra

det är inte deras uppgift eller syfte

din version av företagande verkar grunda sig i statligt ägande där regeringen detaljstyr verksamheten direkt

har du något exempel på ett välfungerande sådant system?

Det är just det som är min poäng. Regeringens politik skulle kunna leda till fler jobb, men den gör ju inte det. Istället är det aktieutdelningar som de privata företagen satsar på. Se Lönesänkarna!
Link to comment
Dela på andra sajter

Så återigen börja se på nyheterna.

dom som följer ditt råd är ofta helt övertygade om att idag förekommer mer våld och konflikter i världen än nånsin

och ja jag följer också nyheterna då och då - men jag bygger inte min världsuppfattning på 30s korta notiser

verkligheten är oftast lite mer komplex och mångsidig än så - och vad resp journalist ibland vill förmedla

men jag ska dyka lite djupare ner i banverket å se vad man hittar.... men ditt argument med urspårade persontåg får ju tom du erkänna var ett tomt slag i luften

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

dom som följer ditt råd är ofta helt övertygade om att idag förekommer mer våld och konflikter i världen än nånsin

och ja jag följer också nyheterna då och då - men jag bygger inte min världsuppfattning på 30s korta notiser

verkligheten är oftast lite mer komplex och mångsidig än så - och vad resp journalist ibland vill förmedla

men jag ska dyka lite djupare ner i banverket å se vad man hittar.... men ditt argument med urspårade persontåg får ju tom du erkänna var ett tomt slag i luften

Det handlade som sagt om att man sparar 20% på att låta banunderhållet skötas på entreprenad. Men får man verkligen valuta för de 80% man faktiskt betalar? Det är ju ett faktum att tåg har spårat ur på sträckor där man redan visste att rälsen var mycket slitna och behövde ses om genast. Men man väntade lite för länge vilket ju ledde till olyckor.

Det tåg som spårade ur , som jag tror att du refererar till, hade väl inget med att just rälsen varit i dåligt skick? Tåget körde för fort helt enkelt. Men vi tänker kanske på olika olyckor nu, länka gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

dom som följer ditt råd är ofta helt övertygade om att idag förekommer mer våld och konflikter i världen än nånsin

och ja jag följer också nyheterna då och då - men jag bygger inte min världsuppfattning på 30s korta notiser

verkligheten är oftast lite mer komplex och mångsidig än så

Vad grundar du det där om våldet på? Tror nog att det är tvärtom. De som inte ser på nyheter är de som bara lägger märke till allt våld och elände i sändningarna.

Följer du dessa korta notiser så får du ofta återkoppling, eller för all del rättelser, i sändningar som Rapport sänder en tid efteråt.

Men var din länk om diagnosfusket mera matnyttig en inslaget i rapport?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så framgår det ju att det är värre nu än förut om man följer rapporteringen. Så återigen börja se på nyheterna.

Antalet urspårningar vid tågrörelse var i stort sett oförändrat under de studerade perioderna, 46 urspårningar 2008–2012 jämfört med 45 under föregående femårsperiod. Antalet allvarliga olyckshändelser i samband med samman-stötningar vid tågrörelse mer än halverades under den senaste femårsperioden jämfört med föregående, till 14 sammanstötningar på fem år. Antalet allvarliga olyckor minskade även totalt sett. Antalet var 276, vilket var 11 procent lägre under 2008–2012 jämfört med föregående femårsperiod.

http://trafa.se/sv/Statistik/Bantrafik/Bantrafikskador/

rapport i all ära

Link to comment
Dela på andra sajter

Så läkarna är inte ute efter att fuska till sig pengarna då? De är heller inte vinstdrivande? Öhm vilka andra än läkare tror du har rätt att ställa en diagnos på en vårdcentral? Och var den länken så mycket mera matnyttig än inslaget i Rapport, egentligen?

ja den talade ju om lite mer om vad som egentligen kommits fram till - hur detta skett och vem som gjort analysen

inte helt klockrent om man säger så (men lättköpt poäng i ett nyhetsinslag)

men kanske region skånes egen utredning ger mer detaljer - kommer idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ett faktum att tåg har spårat ur på sträckor där man redan visste att rälsen var mycket slitna och behövde ses om genast. Men man väntade lite för länge vilket ju ledde till olyckor.

Det tåg som spårade ur , som jag tror att du refererar till, hade väl inget med att just rälsen varit i dåligt skick? Tåget körde för fort helt enkelt. Men vi tänker kanske på olika olyckor nu, länka gärna.

vet faktiskt inte

men om det var så finns ju en gemensam nämnare - den mänskliga faktorn

det är ju inte brist på resurser som orsakade urspårningen av godståget då de facto en grupp banarbetare var på väg ut till platsen för att göra åtgärder

att nån delegerar arbetsuppgifter försent eller kör för fort är inte regeringspolitik - det är mänskliga tjänstemän in action

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Naturligtvis så är ju inte nyheterna 100% täckande av vad som faktiskt sker. Men det ger dig en bättre samhällsbild än att inte se på dem. Men ibland så tycker även jag att de väljer fel nyheter. Men då handlar det ju snarare om vad JAG tycker har ett högre nyhetsvärde och jag vet att inte alla tycker som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

fantastiskt hur han reser sig upp efter vurpan för att göra samma krokben på sig själv igen

kan du ge några exempel på politiska åtgärder som garanterat skulle få företagen att anställa fler?

Nej! Men till skillnad från regeringen så står jag inte i TV och påstår att min politik kommer skapa fler arbeten hos de privata företagen. Däremot så skulle ju ett antal jobb kunna garanteras om staten och kommuner drev flera företag igen. Som tex skolor banunderhållet osv.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

så du tycker din samhällsbild av järnvägssituationen är bättre än innan nyhetsinslaget?

Det har varit ett flertal inslag om just tågtrafik och banunderhåll det senaste året/åren. Alla dessa inslag tillsammans skapar en större bild, ja.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

hur då?

det man inte brukar titta på brukar man inte se

Slarvigt formulerat, men jag menade att det är de som bara ser våldet som slutar titta, gissar jag. Vad grundar du motsatsen på?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju fortfarande om spårens skick och det dåliga jobbet som entreprenören gör. Det där med tåget var in liten bisatts. Försök inte att flytta fokus nu.

vem flyttar fokus?

det där är en heltäckande skaderapport över alla typer av allvarliga incidenter som sker på spårvägar uppdelade efter typ

den visar inte på nån galopperande utveckling mot sämre och farligare järnväg sen regeringsskiftet 2006

den har varit lika illa och faktiskt sämre tidigare om man tittar på statistik från 1998 - längre tillbaka är svårare att hitta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...