Jump to content
Annons

Blir så jävla trött


mickestrang

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Jag frågade ju dig.

Vad gäller maten handlar det om resursslöseri som förstår jorden. I fallet med TV-program handlar det om att folk blir ovetande om omvärlden och därför fattar ogynnsamma beslut (t ex genom att äta en massa kött i onödan).

Och vad är skillnaden när det gäller musik? Tror du det är någon skillnad på vilka som lyssnar på hjärndöd musik och tittar på hjärndöda program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och vad är skillnaden när det gäller musik? Tror du det är någon skillnad på vilka som lyssnar på hjärndöd musik och tittar på hjärndöda program?

Ja, eftersom det är svårt att se att valet av vilken musik man lyssnar på ställer till med några faktiska problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja, eftersom det är svårt att se att valet av vilken musik man lyssnar på ställer till med några faktiska problem.

Du har ingenting förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingenting förstått.

En lätt sak att skriva, även om det såklart inte säger någonting. Du måste såklart inte kunnat motivera din tro, men det hade varit intressant att se någon slags motivering.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bra musik inom alla genren idag med, men guldklimparna är svåra att hitta och så har det i alla år.

Radion skulle inte jag kalla för det bästa stället att leta på eftersom det är pengar som styr. Den som betalar bäst hörs mest.

Spotify gillade jag inte i början men har fått ge mig lite. Ett bra ställe att hitta en och annan bra låt eller ny artist.

Eftersom jag är hårdrockare i själen och blodet så gäller det verkligen att leta sig fram genom myllret på nätet efter de som jag tycker är bra. Man blir lite förvånad när man hittar saker som man inte trodde på alls från början.

Däremot på den tiden man var ung och vacker, nu är man dock bara och, fick man gå till den lokala skivbutiken och lyssna på skivor där eller kolla med kompisar om de hade hört något bra. Eftersom skivbutiker inte finns i drivor längre så kan man fortfarande kolla med kompisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att slänga sig med uttryck som 'hjärndöd musik' tycker jag tyder på oförmåga att se sammanhanget och syftet som musiken görs för.

Då det var jag som skrev det får jag väl försvara mig. Nog fattar jag att tex trap är musik för röven och inte för skallen och visst gör en 808-kick med lång decay kul grejer med kroppen på ett stort ljudsystem. Musiken är dock ur ett lyssningsperspektiv väldigt ointressant, till skillnad från mycket annan elektronisk musik riktad mot dansgolvet. Trots det är den hyllad av "experterna" dvs skitnödiga kulturjournalister, vilket för mig är obergripligt (egentligen inte, men...) och därav skrev jag som jag skrev.

Musiken är klubbmusikens svar på McDonalds, bra mycket mer så än vad svensktopsmusiken är. Artisterna är ofantligt produktiva, eftersom det finns en mall att följa som är förhållandevis enkel. Mallen är så snäv att om någon ändrar lite på receptet föds en ny genre, vilket upsjön av trap-hybrider visar.

Det är bruksmusik helt enkelt och det är väl egentligen inget fel med det. Bruksprylar är bra i sitt sammanhang. Jag gillar exempelvis pizza och som bakismat föredrar jag pizza framför en måltid på en fin restaurang. Jag skulle dock aldrig få för mig att hävda att pizza kan jämställas med mat från exempelvis Noma, bara för att pizzan passar bättre i min mun en söndag eftermiddag.

Redigerat av kvastskaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En lätt sak att skriva, även om det såklart inte säger någonting. Du måste såklart inte kunnat motivera din tro, men det hade varit intressant att se någon slags motivering.

Vad svamlar du om? Jag har inte någonstans sagt något om tro. Antingen spelar du dum eller så fattar du bara inte. Det är väl inte svårt att räkna ut att dem som gillar all intetsägande smörja på radion och teve knappast gillar typ "snillen som spekulerar" utan föredrar all intetsägande dynga som matas ut för fullt burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad svamlar du om? Jag har inte någonstans sagt något om tro. Antingen spelar du dum eller så fattar du bara inte. Det är väl inte svårt att räkna ut att dem som gillar all intetsägande smörja på radion och teve knappast gillar typ "snillen som spekulerar" utan föredrar all intetsägande dynga som matas ut för fullt burken.

Kan du nämna lite artister och/eller låtar som exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan du nämna lite artister och/eller låtar som exempel?

Det finns hur mycket som helst så den gubben går inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns hur mycket som helst så den gubben går inte.

Haha, "den gubben går inte"? 🙂 Om det nu finns "hur mycket som helst" kan du väl utan problem nämna 10 artister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man börjar väl bli till åren när man börjar tjata om att det är skitmusik i ens egna "moderna nutid"...

Kidsen idag kommer väl avguda Lady Gaga när dom själva är i 40årsåldern och rata att annat nytt, då.

Det i sig är ju inget konstigt. Headbanga till Hate Eternal med rullatorn på ålderns höst i blöjor!

Sen får det vara hur kasst musikaliskt det än vill, jag kan inte påverka H,Hellströmsfansen och dom kan inte påverka mig.

Gilla läget, även om man så jobbar med det. Byt jobb, zappa vidare, eller ta igen den efter dagens pest på jobbet med en öl och favvoplattan!

Link to comment
Dela på andra sajter

...och då kommer genast frågan; Vem ska bestämma vad som ska anses vara "bra" eller "dåligt"...? Är det en diktatorisk "kulturelit" som anser att deras personliga smak är bättre än andras som ska bestämma, eller ska det vara upp till varje individ att gilla vad de känner för, vare sig det faller inom ramarna för någon annans åsikter om vad som är "bra", eller inte...? Jag vet vad jag föredrar, även om det innebär att även jag fortsätter drabbas av att höra en massa musik som bara är skit enligt min smak...

Tycke och smak kan man aldrig enas om, utan utbudet är precis som det ska vara; en blandning av bra och dåligt - enligt allas öron.

...men jag tror Claes att folk här på forumet är rätt så överens vad som är bra. Jag hoppas att vi här kan förmedla vårt kunnande .....

Man börjar väl bli till åren när man börjar tjata om att det är skitmusik i ens egna "moderna nutid"...

Kidsen idag kommer väl avguda Lady Gaga när dom själva är i 40årsåldern och rata att annat nytt, då.

Det i sig är ju inget konstigt. Headbanga till Hate Eternal med rullatorn på ålderns höst i blöjor!

Sen får det vara hur kasst musikaliskt det än vill, jag kan inte påverka H,Hellströmsfansen och dom kan inte påverka mig.

Gilla läget, även om man så jobbar med det. Byt jobb, zappa vidare, eller ta igen den efter dagens pest på jobbet med en öl och favvoplattan!

tycker faktiskt Gaga är rätt bra....

Link to comment
Dela på andra sajter

...men jag tror Claes att folk här på forumet är rätt så överens vad som är bra. Jag hoppas att vi här kan förmedla vårt kunnande .....

Jag vågar såklart inte säga att detta gäller alla artister du räknade upp i ditt ursprungsinlägg. Men jag tror att de flesta där är precis som de flesta här på forumet. D v s människor som älskar musik och som drömt om att bli stora artister. Med den skillnaden att dom lyckats lite bättre med just det senare än många andra... 🙂

Och att det faktiskt finns en massa människor som tycker om det dom gör, lyssnar på deras låtar på Spotify, går på konserter, köper merchandise o s v.

Vi har ju redan haft en intressant diskussion om detta här på forumet. Men eftersom du ändå tar upp det i ditt ursprungsinlägg. Vem avgör om någon sjunger falskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem avgör om någon sjunger falskt?

Falska toner är något man hör, inget man bestämmer. Sedan är det ju förstås så att alla inte har samma förmåga att "uppfatta" falska toner, men det betyder inte att de falska tonerna inte finns där.

Falska toner är aldrig något OK, i musikaliska sammanhang, såvida falska toner inte är något man medvetet vill uppnå. Att till exempel du inte hör falska toner (även då andra gör det) betyder inte att den tonerna du lyssnar på är ofalska.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men jag tror Claes att folk här på forumet är rätt så överens vad som är bra. Jag hoppas att vi här kan förmedla vårt kunnande .....

Jag tror definitivt inte att folk i forumet är överens om vad som är bra, eftersom alla har olika musiksmak och olika preferenser när det gäller at bedöma musik.

Det är troligen en liknande blandning här som bland "normalt" folk, men en viss övervikt mot folk som anser att deras egen smak är mer "rätt" än andras... Det finns rentav folk i forumet som gillar Håkan H, Di Leva, Toto, ABBA, Roxette, Basshunter, Vikingarna och diverse andra hatobjekt...

tycker faktiskt Gaga är rätt bra....

...och jag vill hävda att hon är en medelmåtta som aldrig hade kommit fram om det inte var för hennes image...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med image kommer man långt. Det gjorde medelmåttorna KISS också.

Det viktigaste är väl att folk uppskattar artisterna? Man vill bli underhållen på något sätt. Spelar det någon roll om det är för att artisten kommit på en utpräglad image eller ej? I så fall, hur då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Falska toner är något man hör, inget man bestämmer. Sedan är det ju förstås så att alla inte har samma förmåga att "uppfatta" falska toner, men det betyder inte att de falska tonerna inte finns där.

Falska toner är aldrig något OK, i musikaliska sammanhang, såvida falska toner inte är något man medvetet vill uppnå.

Vad som är en falsk ton för dig kan vara en otrolig feeling för någon annan. Det hör man när man lyssnar 🙂

Att till exempel du inte hör falska toner (även då andra gör det) betyder inte att den tonerna du lyssnar på är ofalska.

Precis. Det är likadant för alla, även för dig. Att människor skulle kunna sjunga helt rent faller på sin egen orimlighet. Men gillar man det man hör, är det väl bra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det viktigaste är väl att folk uppskattar artisterna? Man vill bli underhållen på något sätt. Spelar det någon roll om det är för att artisten kommit på en utpräglad image eller ej? I så fall, hur då?

De får uppskatta KISS hur mycket de vill och alla andra medelmåttor och dynga. Har aldrig sagt något annat. Men KISS är det mest överskattade rockbandet av alla och de var inga höjdare på att traktera sina instrument heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...