Jump to content
Annons

Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?


JamZam

Recommended Posts

Valenzia Vision: "My name is Valentine (Valle) Pecovnik and I'm a Swedish songwriter and producer who has been in the business since the mid 1980s. ..."

Touché 🙂 Fast det är ju inte helt tydligt. Meningen hade ju lika gärna kunnat vara "jag är en författare/bilmekaniker/<valfritt yrke> som varit i musikbranschen sen mitten av 80-talet". Fast på engelska då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Touché 🙂 Fast det är ju inte helt tydligt. Meningen hade ju lika gärna kunnat vara "jag är en författare/bilmekaniker/<valfritt yrke> som varit i musikbranschen sen mitten av 80-talet". Fast på engelska då.

Jag hoppas att du är helt oseriös med det där.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit fel av Valle att skriva så?

Jonas, släpp det nu för fan. Jag lovar att se över och bättra på tydligheten på min hemsida så att även du kan läsa och förstå informationen.

Försök nu att istället komma med lite tips till TS. Kan jag, så kan du.

M'key, chap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonas, släpp det nu för fan. Jag lovar att se över och bättra på tydligheten på min hemsida så att även du kan läsa och förstå informationen.

Tack, men för min skull kan det stå som det är, det var ju bara som fundering om huruvida din roll som sångaren när du var sex år skulle räknas som något i musikbranschen eller ej.

Försök nu att istället komma med lite tips till TS. Kan jag, så kan du.

Menar du somt ex mitt första inlägg i tråden? 🙂

Har för övrigt för mig att jag hittills bara sett ett enda inlägg där någon som hastigast nämnde Epidemic Sound. Men ingen plockade upp den bollen, vare sig TS, belackare eller supporters.

Själv tänker jag att man får ta det för vad det är, men att det säkert kan vara ett sätt att börja jobba professionellt, få ihop hyfsat med pengar (beroende på hur effektiv man är) och lära sig en hel del på vägen. Det är ju i alla fall det som de forum-medlemmar jobbat med dom ett tag i de flesta fall tycker sig ha uppnått.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS, jag hade definitivt kollat in Epidemic Sound. Verkar inte vara jättesvårt att börja kunna ta betalt, och om inte ens produktioner håller får man feedback. Testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har definitivt kollat på epidemic sound, det verkar skitbra men då det inte verkar stå något om vad dom betalar för användning av musiken efter dom har betalat den där engångssumman så tvekar jag. Och i och med att dom ska betala för alla låtar antar jag att det är rätt strikt med vilka som kommer in i biblioteket? Såna system har en tendens att ta flera månader innan man får svar på det man skickar in. Men jag ser ingen anledning att inte skicka in än så länge, ska läsa mer först bara.

Jag kollar upp alla tips jag får i tråden här, var så säker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har definitivt kollat på epidemic sound, det verkar skitbra men då det inte verkar stå något om vad dom betalar för användning av musiken efter dom har betalat den där engångssumman så tvekar jag. Och i och med att dom ska betala för alla låtar antar jag att det är rätt strikt med vilka som kommer in i biblioteket? Såna system har en tendens att ta flera månader innan man får svar på det man skickar in. Men jag ser ingen anledning att inte skicka in än så länge, ska läsa mer först bara.

Jag kollar upp alla tips jag får i tråden här, var så säker 🙂

De betalar bara engångssumman, inget mer sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hoppar jag in med lite färsk info beträffande ES:

Tvärtom vad som sagts; - att producera musik åt ES handlar nog 80% om att behärska den ljudtekniska biten och 20% åt komposition. Låtarna man skickar in ska hålla albumklass ljudmässigt. Om också låten håller Billboardklass är det ett plus i kanten.

Det Epidemic Sound betalar dig för användningen av din musik är 0:00:-SEK. Du får en engångsumma, därefter får du ingenting från vare sig dem eller STIM, eller någon annan upphovsrättsorganisation. Det är som att du tillverkar och säljer en stol utan att få betalt varje gång någon sitter i den...

Det tar aldrig mer än 14 dagar att få feedback på en låt man har skickat in och det är reglerat.

Sedan återstår förstås den den lilla detaljen, fast så långt kanske du inte har kommit än: I nuläget får du inte vara ansluten till STIM eller någon annan upphovsrättsorganisation, exempelvis SAMI.

Lycka till!

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan återstår förstås den den lilla detaljen, fast så långt kanske du inte har kommit än: I nuläget får du inte vara ansluten till STIM eller någon annan upphovsrättsorganisation, exempelvis SAMI.

Men att vara ansluten utan att registrera låtarna antar jag går fint? En annan viktig fråga är om det går bra att ansluta sig till andra music libraries? Det har jag antagit skulle gå... har kollat en del på dom här också:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Epidemic Sound betalar dig för användningen av din musik är 0:00:-SEK.

spotify, ES - Härliga tider, strålande tider !

Kriget har alltid funnits för att få betalt för sina alster, det är bara så tråkigt att se utgången. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du får inte ens vara ansluten.

Andra bibliotek får du ju däremot sälja till, fast du bör avhålla dig från att sälja samma låt till flera olika bibliotek.

De bibliotek han pratar om i videon fungerar lite annorlunda än ES. ES affärsmodell bygger på att göra det enkelt och billigt för TV-bolag att använda musik i sina produktioner, därför får det inte finnas möjlighet för en kompositör att kunna yrka på sin rätt att inkassera framförande ersättning i en eventuell framtid.

Epidemic Sound kanske är något lättare att ta sig in i än t ex Pumpaudio, Men är man ohyggligt kompetent, och vet exakt vad som fungerar i TV-produktion, är Pumpaudio och liknande sannolikt en bättre framtidsinvestering för sin musik. Om man tjänar bättre på det låter jag vara osagt. Det är som bekant lite lotteri att någon skulle plocka ens låt bland hundratusentals andra...

En annan instans han pratar om i videon är TAXI, där var jag själv medlem i sex år. Det resulterade för mig i ett skivkontrakt som "work-for-hire-producent" med ett indiebolag i LA för en serie meditationsskivor. Det blev tyvärr en totalflopp, men jag tjänade iallfall in medlemsavgiften jag spenderat på TAXI dussintals gånger om. Som sagt, det kostar pengar att vara med i TAXI, men de är ganska generösa med "utbildning", och håller dessutom varje år ett "road rally" som är gratis, där man har chansen att knyta kontakter i den stan det händer + Hollywood.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

spotify, ES - Härliga tider, strålande tider !

Kriget har alltid funnits för att få betalt för sina alster, det är bara så tråkigt att se utgången. 🙁

Fast den där saxningen av mitt inlägg blir inte riktigt med verkligheten överensstämmande, eftersom man får engångsbeloppet

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät ju... helt vrickat och idiotiskt.

Visst är det idiotiskt, men STIM's avtal gäller "bevakning" av samtliga verk du skapar, har skapat, och kommer att skapa, oavsett om du registrerar/anmäler dem eller inte.

Häri ligger problemet. Om STIM fungerade på det sättet att endast de verk du anmäler är de som kommer att bevakas, skulle det inte innebära något problem att vara ansluten, och du skulle därmed kunna jobba mot flera bibliotek som behandlar upphovrätten annorlunda samtidigt.

Så som det nu förhåller sig blir du ekonomiskt bunden till Epidemic Sound, eftersom du inte kan förvärva upphovsrättspengar från andra bibliotek som praktiserar den "gamla" modellen.

(Rykten säger dock att ES inte är ensam om att jobba efter den här modellen, men jag vet inte vilka de skulle kunna vara).

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hoppar jag in med lite färsk info beträffande ES

Det Epidemic Sound betalar dig för användningen av din musik är 0:00:-SEK. Du får en engångsumma, därefter får du ingenting från vare sig dem eller STIM, eller någon annan upphovsrättsorganisation. Det är som att du tillverkar och säljer en stol utan att få betalt varje gång någon sitter i den.../Ulf

Men jag har för mig att de ger mer om stycket spelas mycket, nån sorts trappersättning.

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oavsett om det ger pengar eftersom det spelas så verkar det vara en bra början till någon sorts inkomstkälla via musik 🙂 Jag ska testa med några låtar och se hur det går. Tack igen för tipsen här!

Edit: kan ju också säga att jag faktiskt är lika intresserad av att jobba med komposition som jag är av att jobba med ljudteknik/produktion.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har för mig att de ger mer om stycket spelas mycket, nån sorts trappersättning.

Mja...typ...

Man skapar ett stycke, det godkänns och man får betalt enligt ett överenskommet pris. Detta gäller vid normal musikanvändning, d.v.s. som bakgrund i t ex "Hemma hos Märta"

Användning utöver det kan det bli fråga om omförhandling i varje enskilt fall.

Det du pratar om gäller främst en ersättningstrappa, som såvitt jag vet inte baserar sig direkt på användningsfrekvens (även om det sannolikt kan spela en viss roll), men mer vilken typ av kvalitet du som kompositör förväntas leverera. Ju mer man håller på, ju skickligare kan du bli på att leverera det kanalerna behöver för sin produktion. Gör du detta tillräckligt ofta och bra, kan det ligga till grund för att du kan avancera längs ersättningstrappan.

.

Så har jag förstått det iallfall...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du pratar om gäller främst en ersättningstrappa, som såvitt jag vet inte baserar sig direkt på användningsfrekvens (även om det sannolikt kan spela en viss roll), men mer vilken typ av kvalitet du som kompositör förväntas leverera. Ju mer man håller på, ju skickligare kan du bli på att leverera det kanalerna behöver för sin produktion. Gör du detta tillräckligt ofta och bra, kan det ligga till grund för att du kan avancera längs ersättningstrappan.

A-rating: In addition to the fixed fee we have an ”A-rating” system where we increase the renumeration by 50% if the track gives us goose bumps.

Profit sharing: We have a profit sharing scheme with our producers.

Vignettes: All the music in our library is non exclusive and consequently not suitable for exclusive program vignettes. When we produce exclusive vignettes, something we do regularly, our producers are compensated accordingly. Some exclusive vignettes in effect today earn more than 40,000 USD per year.

Our standard renumeration always starts at 150 USD but can range up to 1,000 USD per track.

Det där borde väl vara allt man behöver veta om ekonomiska biten? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon hur det funkar om man vill skicka in samarbeten till Epidemic Sound? Om jag t.ex. har en gästsångerska på en låt som jag tror passar utmärkt i media-sammanhang, går det då att göra en överenskommelse så hon får en del av pengarna? Eller är det bara att sköta det på egen hand och ta ur min del av betalningen efter jag har fått den? Skulle ju va kul om alla kan få den uppmärksamhet dom förtjänar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då, som STIM-medlem, så måste man alltså lämna det för att hålla på med ES?

Alternativt så går man på det som står på deras hemsida och ignorerar att man någonsin har hört talas om den där STIM-grejen så länge det går, eftersom jag inte hittar det någonstans 🙂 STIM vet ju ändå ingenting om mina musikaliska verk utöver det som är registrerat på deras hemsida, hur skulle det gå till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon hur det funkar om man vill skicka in samarbeten till Epidemic Sound? Om jag t.ex. har en gästsångerska på en låt som jag tror passar utmärkt i media-sammanhang, går det då att göra en överenskommelse så hon får en del av pengarna? Eller är det bara att sköta det på egen hand och ta ur min del av betalningen efter jag har fått den? Skulle ju va kul om alla kan få den uppmärksamhet dom förtjänar 🙂

Alltså, det är inte "låtar" du skickar till Epidemic Sound. Det är instrumentala stycken på 1-2 minuter som är tänkt för användning i bakgrunden i diverse tv-program. Tänk dig "Äntligen Hemma", Martin Timell gräver i en rabatt i solskenet - musiken som spelas då. Ingen sång.

Men skicka in skit till dem. Om du orkar göra 3 låtar om dagen och får grönt ljus på andra så kan du fakturera en okej summa varje månad och dessutom så har de träffar varje år med workshops, och det är folk i musikeliten på olika sätt som är ägare. Peer Åström (Celine Dion, Glee), Henrik Edenhed (Robyn, Maggio m. fl), David Stenmark osv. Plus alla andra som är medlemmar som du lär känna.

Link to comment
Dela på andra sajter

och dessutom så har de träffar varje år med workshops, och det är folk i musikeliten på olika sätt som är ägare. Peer Åström (Celine Dion, Glee), Henrik Edenhed (Robyn, Maggio m. fl), David Stenmark osv. Plus alla andra som är medlemmar som du lär känna.

Grymt! Brukar träffarna vara i Stockholm då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...