Jump to content
Annons

Hur många använder analogt mixerbord?


Recommended Posts

Hej!

Blev lite nyfiken efter att ha suttit och surfat runt lite efter information om olika mixerbord.

Hur många är det som arbetar i sina privata "hemmastudios" med analoga mixerbord?

Jag kan berätta att själv arbetar jag med ett Behringer MX8000 och jag vet ni tycker att det låter skit och inte är värt strömförbrukningen men jag tycker det är väldigt kul att arbeta med ett riktigt mixerbord och jag har arbetat med detta sedan sent 90tal så jag är väldigt nöjd med vad bordet klara av.

Sitter och sneglar lite på Alesis X2 och funderar om det någon större skillnad på ljud jämfört med det bordet jag redan har, vad är nästa steg i mixerbordsvärlden om man vill kliva upp ett steg?

Det blev kanske inte helt solklart vad den här tråden handlar om men mixerbord överlag antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi kör på analogbord, och jag skulle inte riktigt trivas med att ha det på annat vis. Och när det gäller ditt bord så hade vi ett likadant (typ) av ekonomiska skäl när vi började. Vi trivdes jättebra med det fram tills vi bytte. Då insåg vi att vi slösat bort ett par år av våra liv. Typ. Det låter faktiskt helt fruktansvärt illa om de preamparna. Funktionsmässigt har den ju dock det mesta man kan tänkas behöva eftersom de bara snott designen rakt av.

När det gäller nyinköp så kan det eventuellt vara något att överväga att köpa några preamps separat och köra med, och fortfarande använda bordet för routing och sådär, för att det är billigare än att köpa ett bra bord.. Men det är väl mest en bra lösning om man inte så ofta spelar in många spår samtidigt..

Ja jag vet inte heller riktigt vad tråden handlar om, så här får du ett svar om det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha några bevis så tror jag att ett beg Soundcraft studiobord av samma årsmodell är fruktansvärt mycket bättre.

Sen vet jag att de nyaste bästa av Behringers digitala mixrar är så bra det bara går, det är byggt av nån annan firma, enbart loggan är Behringers. Såg o hörde ett sånt på Bollnäs Jazzklubb nyligen, ljudtekniikern på plats är van med ljudanläggningar i mångmiljonklassen o han sa att det var bland det bästa som fanns.

Värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha några bevis så tror jag att ett beg Soundcraft studiobord av samma årsmodell är fruktansvärt mycket bättre.

Sen vet jag att de nyaste bästa av Behringers digitala mixrar är så bra det bara går, det är byggt av nån annan firma, enbart loggan är Behringers. Såg o hörde ett sånt på Bollnäs Jazzklubb nyligen, ljudtekniikern på plats är van med ljudanläggningar i mångmiljonklassen o han sa att det var bland det bästa som fanns.

Värt att kolla upp.

På vilket sätt skulle soundcraft vara så mycket bättre?

Digitalmixer är jag inte intresserad av, ju mindre jag kan titta på en skärm desto lyckligare är jag.

Vad är det som skiljer ett dyrt mixerbord från ett billigt analogt? det pratas mest om preamps och de blindtester jag tittat på nätet vad gäller skillnaderna så har det varit så små att man kunnat fixa till det med en EQ utan större problem.

Borde det inte vara större skillnader på EQ´n vs preamp i ett billigt vs dyrt analogt bord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du föredrar mjukvara före hårdvara av bekvämlighet eller för att du får bäst resultat med det?

Det är bekvämt när man ska spela in många kanaler samtidigt och det är en skön känsla att sitta vid ett stort bord. Men att jag skulle få bättre resultat med det vet jag inte direkt, svårt att jämföra. Jag har gjort många bra inspelningar genom bordet och många bra utan.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag använder mixer och ofta vid tracking om dt finns att tillgå där jag spelar in.

Vid mix använder jag mu för tiden mycket sällan mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började när digitalt innebar primitiv MIDI-sequencer, fanns bara analogt då. Var sen delägare i liten projektstudio, 16-kanals Otari o ett 24 kanals Soundcraftbord + lite outboards.

Men hela tiden väntade jag på digitalt, in the box. Kände mig så grymt frustrerad över hårdvarans begränsningar. Trivs som fasen in the box nu, i jämförelse. Var längesen man gjorde nåt storprojekt helt på analogmixer + outboards, men jag kommer never in your life att köpa stormixer istället för att använda datorn.

Men man förstår "känslan" för dom som gillar stormixers osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började när digitalt innebar primitiv MIDI-sequencer, fanns bara analogt då. Var sen delägare i liten projektstudio, 16-kanals Otari o ett 24 kanals Soundcraftbord + lite outboards.

Men hela tiden väntade jag på digitalt, in the box. Kände mig så grymt frustrerad över hårdvarans begränsningar. Trivs som fasen in the box nu, i jämförelse. Var längesen man gjorde nåt storprojekt helt på analogmixer + outboards, men jag kommer never in your life att köpa stormixer istället för att använda datorn.

Men man förstår "känslan" för dom som gillar stormixers osv.

Största anledningen varför jag använder analogt mixerbord är just begränsningar och givetvis känslan så klart. Du blir ju tvingad att följa med bordet och jag har lärt mig att bordet oftast har rätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Största anledningen varför jag använder analogt mixerbord är just begränsningar och givetvis känslan så klart. Du blir ju tvingad att följa med bordet och jag har lärt mig att bordet oftast har rätt 🙂

Ah just det. Man får lite ramar att hålla sig inom, och undviker att man överarbetar och tänker galet. Använder man 14st EQ så EQar man förmodligen jävligt osmart, och krystat - typ. Har man bara 3 eller 4, så EQar man lugnt och tänker lite.

Jag ba haaatar sånt haha 😄 Men förstår hur du menar. Det låter traditionellt. Klassiskt ljudtekniker-hantverk liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

En så länge har jag aldrig hört någon som i en slutproduktion kan lyssna sig till vilka preampar som använts men en sak är säker att det blir roligare att mixa ju bättre ljud in du har (beror förstås även mycket på vilket rum du använder). Sitter själv nu på ett grammalt soundcraftbord studio lc som låter ok. Min förra platta spelade jag in med ett Yamaha Mg16 bord. Använder analogbordet för att sätta ett bra grundljud för att sedan redigera allt i datorn men har ändå lätt att lägga till outboardseffekter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ett Allen & Heath GS-R24M.

Funkar bra till att tracka det mesta, och svingött att summera genom för mixing och mastering. Då tycker jag att EQn jobbar med mig bättre än någon plug-in när det kommer till att boosta frekvenser. Skulle dock gärna ha nån mer extern EQ. Funderar på att bygga en Pultec... men då vill man ju ha två. Blir dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg inte så, jag börjar ångra att jag ska sälja vårt Midas Verona nu...

Härligt bord!

Till trådskaparen:

Vill bara varna för att Alesis X2 dras med många problem, alla jag känner som ägt bordet

har behövt lämna X2 på service. Finns också många trådar om dessa problem.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken, ni som kör med analoga bord, hur löser ni det med outboards? t.ex. effekter som ligger efter regel o sånt?

Har typ inga outboards själv, så skulle man skaffa bord skulle det bli mycket outboards på köpet med. Hur har ni det?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bytte ni till för bord?

Är det verkligen så stor skillnad på preamps alltså? jag har suttit och försökt lyssna på lite blindlyssningar och kan inte riktigt säga att jag blev blöt i brallan. Kan du med ord försöka förklara vad som är skillnaden?

Jag tycker att behringer mx8000 liksom låter nästan mp3-komprimerad. Fladdrig botten och trasig diskant. Inspelningarna låter helt platta och utan djup.

Vi bytte till ett amek tac bullet custom 28-8-2. Det är mycket trevligt.

Sen till folk som påstår att man inte hör skillnad i slutprodukten: jo det gör man. Jag mår typ lite illa varenda gång jag lyssnar på något vi gjorde på den tiden för att jag hör hur behringerkvaliteten lyser igenom.

Sen visst kan det vara lite lurigt att höra skillnad på preamps i allmänhet. Jag upplever det dock som väldigt stor skillnad. Jag tror helt enkelt att man behöver jobba med olika preamps över längre tid för att hjärnan ska få in hur man lyssnar. Om man bara sitter med en variant hemma och sedan lyssnar på ett blindtest någon annan gjort kan jag förstå att man inte hör skillnad.

Tycker att det är så hela tiden. När man var riktigt liten fattade man väl inte ens grejen med hur man hör om ett instrument är ostämt. Sen finslipar man hörseln med åren. När jag var 16 var det väldigt svårt att höra riktigt vad en kompressor gjorde och skillnaden på dem. Nu känns olika kompressorer som olika världar för att man suttit och jobbat med dem och finslipat hörseln.

Men beviset för kvaliteten på behringer är kanske att vi köpte en extern preamp medan vi hade det där bordet. Vi visste inte riktigt vad preamps gjorde för ljudet, och det kändes väldigt luddigt. Redan med den nivån av insikt var det dock så att vi blev helt fascinerade av att ljud kunde låta sådär bra i vår studio. Och då hade aldrig haft något annat än behringer att tillgå. Där snackar vi skillnad. Men det är ju liksom samma sak oavsett vilka behringerprodukter man kör på. Med truth-monitorer förstör man ju iofs inte inljudet, men eftersom man inte hör vad man gör så förstör man det ju på väg ut i stället.

Jag lade upp ett ganska ovetenskapligt test här på forumet någon gång där vi jämförde en behringer-linebox med en radial. Den lineboxen upplever jag låter platt och värdelöst på samma sätt som bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ett Allen & Heath GS-R24M.

Funkar bra till att tracka det mesta, och svingött att summera genom för mixing och mastering. Då tycker jag att EQn jobbar med mig bättre än någon plug-in när det kommer till att boosta frekvenser. Skulle dock gärna ha nån mer extern EQ. Funderar på att bygga en Pultec... men då vill man ju ha två. Blir dyrt.

Hehe jag sitter och drömmer om samma sak.

Nyfiken, ni som kör med analoga bord, hur löser ni det med outboards? t.ex. effekter som ligger efter regel o sånt?

Har typ inga outboards själv, så skulle man skaffa bord skulle det bli mycket outboards på köpet med. Hur har ni det?

Jag har lite kompressorer och en fjäder-reverb som hårdvara, resten använder jag som pluggar i datorn tills den dagen jag har handlat allt jag behöver ha 😉

Okej jag förstår, det skulle vara roligt om man kunde få höra mixar som är gjorda precis före och efter bytet av mixer för att höra skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag förstår, det skulle vara roligt om man kunde få höra mixar som är gjorda precis före och efter bytet av mixer för att höra skillnaden.

Det är svårt att veta hur tydligt det är för utomstående att höra just den skillnaden. Jag vet ju precis vad jag menar, men mellan inspelningarna är det såklart hundra andra saker som är ändrade. Men om du lyssnar på "Love Aurell" på Spotify så är det ganska tydligt tycker jag. Plattan "the last voyage of the Victoria" var det sista vi spelade in innan mixerbytet, och den andra EP:n hyfsat strax därefter. Sången är dock lagd hemma hos love själv, så den borde vara precis samma. Men trumljudet tycker jag man hör väldigt tydlig skillnad på. På den andra EP:n är dock grunderna inspelade på rullband, vilket är lite orättvist kanske..

Den första är dessutom mixad digitalt, och den andra på det nya bordet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder SATT SAM 82 för att komma åt preamps och även utljudet pytsas ut vi den mixer till lyssning. Lundberg-trafos is da shit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att veta hur tydligt det är för utomstående att höra just den skillnaden. Jag vet ju precis vad jag menar, men mellan inspelningarna är det såklart hundra andra saker som är ändrade. Men om du lyssnar på "Love Aurell" på Spotify så är det ganska tydligt tycker jag. Plattan "the last voyage of the Victoria" var det sista vi spelade in innan mixerbytet, och den andra EP:n hyfsat strax därefter. Sången är dock lagd hemma hos love själv, så den borde vara precis samma. Men trumljudet tycker jag man hör väldigt tydlig skillnad på. På den andra EP:n är dock grunderna inspelade på rullband, vilket är lite orättvist kanske..

Den första är dessutom mixad digitalt, och den andra på det nya bordet..

Okej nu har jag lyssnat och visst är det skillnad, framför allt är det mycket mer mjukt men det känns som att rullbandaren bidrar väldigt mycket till det men det är svårt för mig som sitter här och bara lyssnar att göra en rättvis bedömning.

Synd att ni inte gjorde ett AB test med nya vs gamla mixern. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att ni inte gjorde ett AB test med nya vs gamla mixern. =)

Mjo.. Men tyvärr eller lyckligtvis, beroende på hur man ser det, tvärdog behringermixern, och det var det som gjorde att vi fick tummen ur att skaffa nytt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo.. Men tyvärr eller lyckligtvis, beroende på hur man ser det, tvärdog behringermixern, och det var det som gjorde att vi fick tummen ur att skaffa nytt. 🙂

Jag förstår det är så det brukar gå till antar jag 😉

Jag har tittat lite på Amek borden också men det är ju väldigt sällan de är till salu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som skiljer ett dyrt mixerbord från ett billigt analogt?

generellt så är det valet av komponenter och monteringskvaliteten samt vilken typ av lösningar man väljer (vilket återkopplar till dom två första punkterna rätt mycket)
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...