Jump to content
Annons

Mixning av reggae!? Hjälp!


RobinCarlsson

Recommended Posts

Har en vän jag skall mixa en låt för, och behöver alla tips jag kan få in.

Det är en reggaelåt och behöver veta hur jag skall gå tillväga då jag i vanliga fall mixar house.

Jag arbetar i logic, och kommer få filerna av henne med alla instrument samt sång.

Alla tips är varmt välkomnande!

Robin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur skriver man en låt?

Skämt och sido. Lyssna på reggae, bekanta dig med genren. Hur låter baskaggen, hur låter basen? Hur är sången mixad, är det torrt eller blött. Är det mycket rum osv... Sen ere bara o köra på.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Diffust förklarat.. Är det roots, dancehall, rockers, uk roots/steppas, pop-reggae, osv? Finns olika "ljudideal" för alla. Hur är rösten? Har du fått nå referenser? Vad vill hon uppnå med låten?

En rå ljudfil skulle vara behjälpligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör det gärna, älskar reggae av hela mitt hjärta.

Hehe, det låter bra. Har du nått du har gjort som du kan visa?=)

Diffust förklarat.. Är det roots, dancehall, rockers, uk roots/steppas, pop-reggae, osv? Finns olika "ljudideal" för alla. Hur är rösten? Har du fått nå referenser? Vad vill hon uppnå med låten?

En rå ljudfil skulle vara behjälpligt.

Ja de e helt kalrt.. Allt har ju med känslan att göra..

Kan ej skicka ut något material, eller säga.. Detta skall mixas via ett stort bolag.

Så det var därför jag behövde lite tips 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skall mixas via ett stort bolag. Så det var därför jag behövde lite tips 😉

Rätta mig om jag har fel men... Vore det inte bättre att låta någon som har koll på genren mixa då? Om det är ett stort bolag finns det väl ett intresse att få det att låta så bra som möjligt, och inte minst, då har de väl även en ansenlig budget?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men... Vore det inte bättre att låta någon som har koll på genren mixa då? Om det är ett stort bolag finns det väl ett intresse att få det att låta så bra som möjligt, och inte minst, då har de väl även en ansenlig budget?

mvh Jon

Fiskafänge? 😉

Helt rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det låter bra. Har du nått du har gjort som du kan visa?=)

Ja de e helt kalrt.. Allt har ju med känslan att göra..

Kan ej skicka ut något material, eller säga.. Detta skall mixas via ett stort bolag.

Så det var därför jag behövde lite tips 😉

Jag har bara några omixade sångdemos om det kan hjälpa dig.

Visar väl bara mitt "skapande" egentligen, hur jag sjunger och hur jag är.

Men det kanske hjälper dig lita på mig.

Jag har Sub, Adam A7X, Steinberg Mr816x. Bra grejer. Bra öron och jag vet vad jag gör.

Uppfödd på Bob Marley, om ljudideleaet ligger åt det hållet vore det fett.

mejlar dej länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...