GÀst Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 NÀr man kollar Youtube beat making sÄ fÄr man mÄnga trÀffar. Och dom som proddar musiken sitter bakom ett skit stort mixerbord men tusen rattar. Men varför ? AnvÀnder dom inte ett musikprogram som alla andra eller ? Hur skapar man musik pÄ detta sett och hur arrangerar dom lÄtarna nÀr dom inte har en DAW att jobba i ? Eller har jag missat nÄgot stort hÀr ? Nu menar jag hip hop musik inte micka upp ett trumsett och behöver kanalerna pÄ mixerbordet. Varför ett sÄ stort mixerbord med 100 kanaler för enbart ett fÄtal instrument ?
GÀst Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Men Àrligt alltsÄ, kan nÄgon förklara ist för att dryga sej ?
BHR Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Helt onödigt behövs ej! Med dagens teknik behövs inget sÄnt,, De Ànda du behöver Àr Data, daw midi..
Joakimbuller Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Det handlar som med allt kring Àmnet(mixning osv.), som vilken daw du jobbar med, vilken hÄrdvara osv. du tar ju det du tycker Àr enklast och fÄr dig motiverad, en del tycker det Àr enkelt att skriva en automation i en DAW och tycker det Àr enkelt att se allt pÄ en skÀrm, medans det finns massa som tycker att det Àr mycket skönare att ha allting synligt framför dig pÄ ett mixerbord och via hÄrdvara. Vet inte om det svarar pÄ frÄgan kring hiphop producenter men det Àr det vettigaste svaret jag kan ge, plus att det ser ju lite ballare ut att sitta i en studio med grym hÄrvara överallt Àn att sitta med en data och ett par monitorer! Redigerat 9 april 2013 av Joakimbuller
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 HĂ„rdvara och hip hop har hĂ€ngt ihop. Akai MPC och SSL mixer Ă€r för hip hopen vad Gibson och Marshall Ă€r för rocken đ
GĂ€st Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Okej Men hur funkar det ? Vart spar dom ljudet samt hur gör dom en mixdown ? Om dom spelar en slinga pĂ„ synten dĂ„ mĂ„ste ju den slingan registreras och sparas. Sen menar du att vi har VST och "dom andra" mixar via hĂ„rdvara ? Hur ? Finns SSL 4000 i Propellerhead Reason Essentials 1? Ăr reason en fördel för hip hop? Redigerat 9 april 2013 av punchline82
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Spela in i Pro Tools. FrÄn Pro Tools ut till mixerbord. Mixa.
Piccazzo Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Okej Men hur funkar det ? Vart spar dom ljudet samt hur gör dom en mixdown ? Om dom spelar en slinga pÄ synten dÄ mÄste ju den slingan registreras och sparas. Sen menar du att vi har VST och "dom andra" mixar via hÄrdvara ? Hur ? Datorn Àr kopplad till ett ljudkort , som i sin tur Àr kopplad via diverse interface till mixerbordet. Trudelutter spela in i datorn via mixerbordet tex sÄng eller rap. Trudelutterna sparas i datoren. NÀr alla trudelutter Àr klara sÄ skickas alla trudelutter til varsin kanal pÄ mixerbordet och tex externa effekter lÀggs pÄ tex Kompressor , Reverb eller sÄ lÀggs dom pÄ i datorn. Trudelutterna mixas pÄ mixerbordet och skickas sedan som stereofil tillbaka in i datorn eller frÄn mixerbordet till en analog bandmaskin varvid den spelas in pÄ ett analogt band för att dÀrefter föras över till datorn. Varför man gör sÄ Àr för att man har Budget och för att " Ljudet fÀrgas pÄ ett skönt sÀtt " om man kör mycket analoga effekter och mixerbordets EQ & Kompressor. LÄten mÄste dock mixas frÄn början till slut dÄ det Àr ett rent " Pain in the A** " att stÀlla om mixerbordet till en annan lÄt sÄ i verkligheten i dag sÄ anvÀnds oftast borden bara som en summeringmaskin. M.a.o alla trudelutter skickas frÄn datorn till mixerbordet och tillbaka in i datorn utan att EQ eller Kompressor pÄ bordet anvÀnds. Redigerat 9 april 2013 av Piccazzo
Claes Holmerup Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Okej Men hur funkar det ? Vart spar dom ljudet samt hur gör dom en mixdown ? Om dom spelar en slinga pĂ„ synten dĂ„ mĂ„ste ju den slingan registreras och sparas. Sen menar du att vi har VST och "dom andra" mixar via hĂ„rdvara ? Hur ? Finns SSL 4000 i Propellerhead Reason Essentials 1? Ăr reason en fördel för hip hop? Som andra har sagt sĂ„ anvĂ€nds nĂ„got DAW (oftast Protools i USA) och den stora mixern med massor av oanvĂ€nda kanaler anvĂ€nds som "bling" - dvs det ska se hĂ€ftigt ut... Det finns inget DAW-program som Ă€r bĂ€ttre Ă€n nĂ„got annat till nĂ„gon viss musik, utan detgĂ„r att göra all musik med alla DAW-programmen, sĂ„ dĂ€r ska du vĂ€lja det du kĂ€nner dig mest hemma i eller det som de du kĂ€nner anvĂ€nder, sĂ„ att du kan fĂ„ hjĂ€lp om du kör fast.
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Finns SSL 4000 i Propellerhead Reason Essentials 1?Ăr reason en fördel för hip hop? Nej SSL 9000K mixern i sin helhet finns i "stora" Reason., Du har inte kanalkompressorn i Reason Essentials. Nej du kan göra hip hop med FL Studio eller annan DAW. Olika sĂ€tt att jobba bara. Redigerat 9 april 2013 av drloop
GÀst Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Datorn Àr kopplad till ett ljudkort , som i sin tur Àr kopplad via diverse interface till mixerbordet. Trudelutter spela in i datorn via mixerbordet tex sÄng eller rap. Trudelutterna sparas i datoren. NÀr alla trudelutter Àr klara sÄ skickas alla trudelutter til varsin kanal pÄ mixerbordet och tex externa effekter lÀggs pÄ tex Kompressor , Reverb eller sÄ lÀggs dom pÄ i datorn. Trudelutterna mixas pÄ mixerbordet och skickas sedan som stereofil tillbaka in i datorn eller frÄn mixerbordet till en analog bandmaskin varvid den spelas in pÄ ett analogt band för att dÀrefter föras över till datorn. Varför man gör sÄ Àr för att man har Budget och för att " Ljudet fÀrgas pÄ ett skönt sÀtt " om man kör mycket analoga effekter och mixerbordets EQ & Kompressor. LÄten mÄste dock mixas frÄn början till slut dÄ det Àr ett rent " Pain in the A** " att stÀlla om mixerbordet till en annan lÄt sÄ i verkligheten i dag sÄ anvÀnds oftast borden bara som en summeringmaskin. M.a.o alla trudelutter skickas frÄn datorn till mixerbordet och tillbaka in i datorn utan att EQ eller Kompressor pÄ bordet anvÀnds. Min frÄga dÄ. Hur kan man skicka ett audio spÄr till utgÄng pÄ mixern ? Skickas den frÄn tex pro tools mixer till den externa eller ? Kan ett DAW samarbeta med en extern mixer ? Redigerat 9 april 2013 av punchline82
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Man anvÀnder ljudkort med mÄnga in och utgÄngar som kopplas till mixern. Redigerat 9 april 2013 av drloop
GÀst Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Man anvÀnder ljudkort med mÄnga in och utgÄngar som kopplas till mixern. Fan jag hajar inte det hÀr alltsÄ. Ljudet frÄn ljudkortet gÄr ju till monitorer eller headphones. Eller till en mixer som dÀrav gÄr ut till monitorer. Man kan ju inte dra en kabel frÄn ljudkortet till en mixerkanal och sedan mixa den i ett daw.
Claes Holmerup Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Fan jag hajar inte det hÀr alltsÄ. Ljudet frÄn ljudkortet gÄr ju till monitorer eller headphones. Eller till en mixer som dÀrav gÄr ut till monitorer. Man kan ju inte dra en kabel frÄn ljudkortet till en mixerkanal och sedan mixa den i ett daw. Inga konstigheter. Du plockar ut ett gÀng separata kanaler frÄn DAW-maskinen till mixern, gör din mix i den externa mixern, med outboards etc - och sÄ spelar du in mixerns utsignal pÄ ett stereospÄr i DAW-maskinen samtidigt. AlltsÄ precis samma sak som du kan göra internt i DAW-programmet, men du flyttar ut mixfunktionen till den externa mixern istÀllet och kör med hÄrdvarueffekter istÀllet för plugins (eller kombinerar pÄ olika sÀtt). Redigerat 9 april 2013 av Claes
GÀst Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Inga konstigheter. Du plockar ut ett gÀng separata kanaler frÄn DAW-maskinen till mixern, gör din mix i den externa mixern, med outboards etc - och sÄ spelar du in mixerns utsignal pÄ ett stereospÄr i DAW-maskinen samtidigt. AlltsÄ precis samma sak som du kan göra internt i DAW-programmet, men du flyttar ut mixfunktionen till den externa mixern istÀllet och kör med hÄrdvarueffekter istÀllet för plugins (eller kombinerar pÄ olika sÀtt). Okej men dÄ brÀnner man vÀl in effekten och dÄ gÄr det inte att Àndra sen eller ?
Claes Holmerup Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Okej men dÄ brÀnner man vÀl in effekten och dÄ gÄr det inte att Àndra sen eller ? Man kan inte tala om att "brÀnna in" effekterna nÀr man jobbar pÄ det sÀttet (den benÀmningen anvÀnder man bara nÀr man jobbar ITB), utan dÄ gör man helt enkelt en fÀrdig mix som inte gÄr att Àndra utan att göra om mixningen igen. Det mÄste förstÄs ocksÄ göras i realtid, sÄ det gÄr inte att göra det sÄ snabbt som man gör med export audio i DAW-programmet.
Casperfren Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Nej, det blir en destruktiv hantering av ljudet đ
Top Floor Studios Postat 10 april 2013 Postat 10 april 2013 Det hÀr pÄminner lite om nÀr jag förklarade för en kund att DAW-upplÀgget Àr hÀrmat frÄn en analog mixer, med volymreglar, pan, bussningar, etc. Först nÀr jag pekade pÄ skÀrmens kanaler och sen pÄ mixerbordets kanaler gick det upp ett ljus. Sen var det en lÄng förklaring om varför jag hellre summerar pÄ ett analogt SSL och spelar in en bounce via det, jÀmfört med att göra det direkt i datorn (vilket jag ÀndÄ gör ibland av olika anledningar). Förutom "the bling factor" dÄ, med medföljande placeboeffekter. Men det Àr en intressant diskussion, och inte lÀngre nÄgon sjÀlvklarhet.
JohnRick Postat 10 april 2013 Postat 10 april 2013 ...eller som nÀr en unge pÄ biblioteket förundras över en fysisk bok och hur snabb nedladdningstiden Àr vid sidvÀndning jÀmfört med att lÀsa en text pÄ iPad...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.