Jump to content
Annons

Hur skapar man musik (hip hop) med ett stort mixerbord ?


Gäst

Recommended Posts

När man kollar Youtube beat making så får man många träffar. Och dom som proddar musiken sitter bakom ett skit stort mixerbord men tusen rattar. Men varför ? Använder dom inte ett musikprogram som alla andra eller ? Hur skapar man musik på detta sett och hur arrangerar dom låtarna när dom inte har en DAW att jobba i ? Eller har jag missat något stort här ? Nu menar jag hip hop musik inte micka upp ett trumsett och behöver kanalerna på mixerbordet. Varför ett så stort mixerbord med 100 kanaler för enbart ett fåtal instrument ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar som med allt kring ämnet(mixning osv.), som vilken daw du jobbar med, vilken hårdvara osv. du tar ju det du tycker är enklast och får dig motiverad, en del tycker det är enkelt att skriva en automation i en DAW och tycker det är enkelt att se allt på en skärm, medans det finns massa som tycker att det är mycket skönare att ha allting synligt framför dig på ett mixerbord och via hårdvara.

Vet inte om det svarar på frågan kring hiphop producenter men det är det vettigaste svaret jag kan ge, plus att det ser ju lite ballare ut att sitta i en studio med grym hårvara överallt än att sitta med en data och ett par monitorer!

Redigerat av Joakimbuller
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hårdvara och hip hop har hängt ihop. Akai MPC och SSL mixer är för hip hopen vad Gibson och Marshall är för rocken 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Men hur funkar det ? Vart spar dom ljudet samt hur gör dom en mixdown ? Om dom spelar en slinga på synten då måste ju den slingan registreras och sparas. Sen menar du att vi har VST och "dom andra" mixar via hårdvara ? Hur ? Finns SSL 4000 i Propellerhead Reason Essentials 1?

Är reason en fördel för hip hop?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Men hur funkar det ? Vart spar dom ljudet samt hur gör dom en mixdown ? Om dom spelar en slinga på synten då måste ju den slingan registreras och sparas. Sen menar du att vi har VST och "dom andra" mixar via hårdvara ? Hur ?

Datorn är kopplad till ett ljudkort , som i sin tur är kopplad via diverse interface till mixerbordet.

Trudelutter spela in i datorn via mixerbordet tex sång eller rap.

Trudelutterna sparas i datoren.

När alla trudelutter är klara så skickas alla trudelutter til varsin kanal på mixerbordet och tex externa effekter läggs på tex Kompressor , Reverb eller så läggs dom på i datorn.

Trudelutterna mixas på mixerbordet och skickas sedan som stereofil tillbaka in i datorn eller från mixerbordet till en analog bandmaskin varvid den spelas in på ett analogt band för att därefter föras över till datorn.

Varför man gör så är för att man har Budget och för att " Ljudet färgas på ett skönt sätt " om man kör mycket analoga effekter och mixerbordets EQ & Kompressor.

Låten måste dock mixas från början till slut då det är ett rent " Pain in the A** " att ställa om mixerbordet till en annan låt så i verkligheten i dag så

används oftast borden bara som en summeringmaskin.

M.a.o alla trudelutter skickas från datorn till mixerbordet och tillbaka in i datorn utan att EQ eller Kompressor på bordet används.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Men hur funkar det ? Vart spar dom ljudet samt hur gör dom en mixdown ? Om dom spelar en slinga på synten då måste ju den slingan registreras och sparas. Sen menar du att vi har VST och "dom andra" mixar via hårdvara ? Hur ? Finns SSL 4000 i Propellerhead Reason Essentials 1?

Är reason en fördel för hip hop?

Som andra har sagt så används något DAW (oftast Protools i USA) och den stora mixern med massor av oanvända kanaler används som "bling" - dvs det ska se häftigt ut...

Det finns inget DAW-program som är bättre än något annat till någon viss musik, utan detgår att göra all musik med alla DAW-programmen, så där ska du välja det du känner dig mest hemma i eller det som de du känner använder, så att du kan få hjälp om du kör fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Finns SSL 4000 i Propellerhead Reason Essentials 1?

Är reason en fördel för hip hop?

Nej SSL 9000K mixern i sin helhet finns i "stora" Reason., Du har inte kanalkompressorn i Reason Essentials.

Nej du kan göra hip hop med FL Studio eller annan DAW.

Olika sätt att jobba bara.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn är kopplad till ett ljudkort , som i sin tur är kopplad via diverse interface till mixerbordet.

Trudelutter spela in i datorn via mixerbordet tex sång eller rap.

Trudelutterna sparas i datoren.

När alla trudelutter är klara så skickas alla trudelutter til varsin kanal på mixerbordet och tex externa effekter läggs på tex Kompressor , Reverb eller så läggs dom på i datorn.

Trudelutterna mixas på mixerbordet och skickas sedan som stereofil tillbaka in i datorn eller från mixerbordet till en analog bandmaskin varvid den spelas in på ett analogt band för att därefter föras över till datorn.

Varför man gör så är för att man har Budget och för att " Ljudet färgas på ett skönt sätt " om man kör mycket analoga effekter och mixerbordets EQ & Kompressor.

Låten måste dock mixas från början till slut då det är ett rent " Pain in the A** " att ställa om mixerbordet till en annan låt så i verkligheten i dag så

används oftast borden bara som en summeringmaskin.

M.a.o alla trudelutter skickas från datorn till mixerbordet och tillbaka in i datorn utan att EQ eller Kompressor på bordet används.

Min fråga då. Hur kan man skicka ett audio spår till utgång på mixern ? Skickas den från tex pro tools mixer till den externa eller ? Kan ett DAW samarbeta med en extern mixer ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man använder ljudkort med många in och utgångar som kopplas till mixern.

3867470_800.jpg

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder ljudkort med många in och utgångar som kopplas till mixern.

3867470_800.jpg

Fan jag hajar inte det här alltså. Ljudet från ljudkortet går ju till monitorer eller headphones. Eller till en mixer som därav går ut till monitorer. Man kan ju inte dra en kabel från ljudkortet till en mixerkanal och sedan mixa den i ett daw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag hajar inte det här alltså. Ljudet från ljudkortet går ju till monitorer eller headphones. Eller till en mixer som därav går ut till monitorer. Man kan ju inte dra en kabel från ljudkortet till en mixerkanal och sedan mixa den i ett daw.

Inga konstigheter.

Du plockar ut ett gäng separata kanaler från DAW-maskinen till mixern, gör din mix i den externa mixern, med outboards etc - och så spelar du in mixerns utsignal på ett stereospår i DAW-maskinen samtidigt.

Alltså precis samma sak som du kan göra internt i DAW-programmet, men du flyttar ut mixfunktionen till den externa mixern istället och kör med hårdvarueffekter istället för plugins (eller kombinerar på olika sätt).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga konstigheter.

Du plockar ut ett gäng separata kanaler från DAW-maskinen till mixern, gör din mix i den externa mixern, med outboards etc - och så spelar du in mixerns utsignal på ett stereospår i DAW-maskinen samtidigt.

Alltså precis samma sak som du kan göra internt i DAW-programmet, men du flyttar ut mixfunktionen till den externa mixern istället och kör med hårdvarueffekter istället för plugins (eller kombinerar på olika sätt).

Okej men då bränner man väl in effekten och då går det inte att ändra sen eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men då bränner man väl in effekten och då går det inte att ändra sen eller ?

Man kan inte tala om att "bränna in" effekterna när man jobbar på det sättet (den benämningen använder man bara när man jobbar ITB), utan då gör man helt enkelt en färdig mix som inte går att ändra utan att göra om mixningen igen. Det måste förstås också göras i realtid, så det går inte att göra det så snabbt som man gör med export audio i DAW-programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här påminner lite om när jag förklarade för en kund att DAW-upplägget är härmat från en analog mixer, med volymreglar, pan, bussningar, etc. Först när jag pekade på skärmens kanaler och sen på mixerbordets kanaler gick det upp ett ljus. Sen var det en lång förklaring om varför jag hellre summerar på ett analogt SSL och spelar in en bounce via det, jämfört med att göra det direkt i datorn (vilket jag ändå gör ibland av olika anledningar). Förutom "the bling factor" då, med medföljande placeboeffekter.

Men det är en intressant diskussion, och inte längre någon självklarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...