Jump to content
Annons

Musiken är en förbannelse


wickoo

Recommended Posts

Musik kan vara en förbannelse lika mycket som det kan vara någonting underbart.

Jag liksom alla, gillar musik så långt tillbaka man kan minnas. Men för vissa stannar intresset vid just att lyssna. När man börjar spela instrument så tränar man förutom just instrumentet även spelförståelse och gehöret, utan att man tänker på det.

Efter några år lär man sig känna igen toner i musik och tillochmed höra takterna och i princip vad som helst om man lägger ner tid på att lära sig det.

Detta kanske låter häftigt, men jag kan tycka att det är fruktansvärt jobbigt ibland eftersom man hela tiden analyserar musiken man hör runtomkring sig. Tänk dig själv att sitta på krogen och inte kan lyssna på en låt utan att sitta och tänka på hur själva låten är uppbyggd, vilka instrument är det, är det dist på gitarren, går musiken i vanlig tonart eller är den nedstämd etc etc.

Samma sak på krogen. Det kan räcka med att höra en synth slinga, och så börjar jag lyssna vilken ljudtyp det är, är det frekvensfilter på den, är det reverb och delay jag hör på trummorna osv.

Och det sätter sig rejält.

Ibland kan jag höra en melodislänga på ett piano, eller vad som helst så kan det sätta sig i skallen och inte försvinna förns jag "arbetar" ur det ur skallen, genom att spela det på ett instrument eller spela in det på något musikprogram exempelvis.

Det går ungefär att jämföra med när funderar på ett namn som man har glömt bort, det går inte att sluta tänka på det förns man tar reda på det.

Även när jag inte lyssnar på musik så har jag musik i huvudet. Tro mig ibland kommer de bästa idérna i skallen när man ska sova just än när man är vaken och håller på med själva musiken.

Jag kan inte ens komma ihåg hur många nätter jag har varit tvungen att gå upp ur sängen för att jag har så mycket ideér i huvudet som gör att jag inte kan sova.

Man kan säga att musikprogram och instrument är som en terapi för mig, ibland gör jag det för det är kul och ibland för att jag måste.

Om jag inte skulle göra musik på någon vecka skulle väll antagligen bli galen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Man lyssnar självklart på musik på ett annat sätt än en icke musiker och börjar man hålla på med att mixa också så hör man än mera detaljer. Man får träna sig att släppa och bara njuta av musiken som helhet utan att fastna och analysera hela tiden när det bara handlar om att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen det där. Jag har tom börjat lyssna på musik jag inte gillar bara för att ljudet är så bra.

Sen omvänt kan jag tycka att alternativa gammelrocksinspelningar med tex Jerry Lee eller Little Richard kanske livetagningar med uselt ljud är minst lika bra att lyssna på som det som verkligen har bra ljud.

Men som en del gör, de har lättare att somna med msuik svagt på i en radio är omöjligt för mig. Jag lyssnar på allt, ljudet, vilken tonart är det, trummorna hörs ju för fan nästan inte osv.... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lyssnar självklart på musik på ett annat sätt än en icke musiker och börjar man hålla på med att mixa också så hör man än mera detaljer. Man får träna sig att släppa och bara njuta av musiken som helhet utan att fastna och analysera hela tiden när det bara handlar om att lyssna.

Jag insåg att jag nästan bara fick plats med negativa saker i posten haha, misstro mig inte, musik har väldigt mycket positiva saker också. En annan väldigt positiv sak med att känna igen just musikens uppbyggnad är att man kan få så mycket nya idéer och ibland kan de mest oväntade sångerna, precis som du nämnde, få ens kreativitet tillbaka i de tråkigaste tiderna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är just det du nämner som gör att musik ses som något som utvecklar intelligensen och gör människor mer medvetna allmänt. Har man lärt sig att spela ett instrument och skapa musik lär man sig också att analysera sin omvärld.

Man kan applicera sättet man ser och tänker på musik på väldigt många ämnen och situationer, det har funkar för mig många gånger och hjälpt mig att utvecklas inom andra områden. Men jag förstår precis vad du menar med att musiken kan skapa lite ångest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite som .. typ två olika växlar, eller tre kanske. En där musiken bara pågår i bakgrunden och man märker den knappt. En där man "slölyssnar", typ lyssnar med ett halvt öra bara, utan att tänka så mycket. Och sen den tredje där man lyssnar på alla detaljer, små som övergripande, som TS nämner^^.

Brukar använda dom olika perspektiven när jag lyssnar på det man själv gör. Om man slår på musiken man jobbar på, och lyckas gå in i slölyssnar-läget, så hör jag musiken på nästan samma (nya) sätt man gör om man inte lyssnat alls på låten på 2-3 dagar. Fast det är rätt svårt att växla läge liksom.

Nån fler ..?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar att lyssna "analytiskt". Faktum är att det är så jag har lyssnat på musik i hela mitt liv; jag har i själva verket aldrig som regel (annat än i fall där jag har blivit ombedd att göra det) lyssnat på musik i syfte att "digga" till den. Möjligtvis för att "trigga" igång känslor eller motivation i något avseende, men aldrig för att "digga".

Kanske är det också därför som jag i motsats till många på det här forumet kan lyssna på Vikingarnas tolkning av "Mississippi" i ena stunden, i nästa stund växla till Iron Maidens "Somewhere in time", och ändå tycka att det är fantastisk musik i båda fallen. Genre har aldrig styrt mitt lyssnande (vilket inte alltid var coolt när jag var barn).

Att lyssna "analytiskt" ser jag aldrig som något problem.

Däremot önskar jag att jag visste hur jag ska göra för att kunna lägga av med att hålla på med musik. Jag är verkligen trött på skiten. Och nä, jag försöker inte verka märkvärdig ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig så sjukt mycket!! Jag fullkomligt ÄLSKAR house musik tex. När jag går på festivaler så lyssnar jag efter alla fantastiska ljud, analyserar och bara njuter! Min lycka när jag hör musik på big speakers är fenomenal.

Ibland kan jag faktiskt störa mig på att folk inte hör det jag hör, och ibland kan det vara jobbigt att man är ensam om det i dessa kretsar.. hehe 😛

Men det är som du beskriver det, en drog =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bli lite anti musik ibland då jag typ dissar instrumentet gitarr för att det är så jävla vanligt och förutsägbart, har ganska svårt där jag är nu att bara försvinna in i musikens universium och bara FÖRSTÅ, kanske för att jag förstår byggramarna bättre och de skymmer den verkliga kärnan, som är som en tro, man kan bara förstå, man behöver inga ord.

Jag går musikutbildning. Tror inte på den grejen...

Man ska kanske pausa med musiken ibland... men det går inte så bra, vad ska man göra liksom?

Tror också att om man tar en paus kommer man nog inte få tillbaka nått speciellt

Jag tänker såhär, Att musik är som kärlek, man kan bara vara nykär en gång.

Mvh

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att om man tar en paus kommer man nog inte få tillbaka nått speciellt

Tvärtom. Det är nästan som förhållandet 1:2. Det vill säga, tar du en veckas paus så har du byggt upp så mycket abstinens att du därefter på en vecka kreerar ur dig vad du normalt hade gjort på två veckor (=dubbelt så mycket jobb).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Nej mind vs body som det står. Analys = hjärna, upplevelse = kropp

Jo, jag foerstod ditt budskap. Leveransen av det kaendes dock vaeldigt....psykedelisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag är praktiserande buddist och reser i tiden. Så ja. Det händer.

; )

Jaa...vad kan jag saega... trevlig resa. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag tycker det är bra att man utveklar sig spirituellt. Det kan lära en att bli mer vidsynt och inte bli tråkigt synisk. (syftar inte på någon här)

Mvh

+1 gubben

Religion kan dock goer maenniskor vaeldigt trangsynta...enligt mig. Men men...det aer en annan story. (syftar inte jag heller pa nagon haer)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

spiritualitet, humbug. få lite struktur i skallen istället

Livet aer tillraeckligt inrutat, min skalle klarar sig bra utan att taenka i excel ark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...