Topplista
Populärt innehåll
Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2010-07-07 i Artikel kommentarer
-
Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.3 poäng
-
Effekten kallas för Haas-effekten efter Helmut Haas som beskrev den 1949. Det bygger på att om den fördröjda signalen är under 35ms så kommer ljudet uppfattas som ett ljud och inte två separata. Det första ljudet bestämmer riktningen. På så vis kan man få till bredd eller rumslighet utan efterklang. Längre fördröjning än så börjar man komma in i slapback-territorium (60-120ms), på tal om andra kända effektnamn, och det blir en helt annan typ av effekt. Bra idé med andra kända effektnamn! Ska försöka hitta några bra exempel för kommande videor.2 poäng
-
Kul att ni uppmärksammar Ace! En av mina favoritgitarrister. RIP! Hoppas även den yngre generationen låter sig inspireras av detta hans solo. 🎸2 poäng
-
Tack för en bra artikel! Som ett stort Genesis- och Peter Gabriel-fan måste man ju nämna när han och hans ljudtekniker var ute och samplade ljud på nån bilskrot till hans Fairlight, och använde i produktionen. Gabriel är ju en av de många innovativa musiker som har anammat detta med sampling. https://www.youtube.com/watch?v=ON8lVgJxMQA Själv skaffade jag en Akai MPC One för några år sedan, och har testat att sampla lite till Camel-coverbandet, men använder den mest för backingtracks och övning; en flexibel maskin är det. Ska försöka att använda den mer för vad den är syftad till: att just sampla. Den har dock en inbyggd syntdel där bl.a. Solina, Mellotron och MiniMoog finns, vilket många av de gamla symfoniska progrock-banden från 70-talet använde, så jag har inte orkat lägga in mina riktiga Moog Taurus-samplingar jag köpt på nätet, men det kommer nog i framtiden, för inget kan riktigt ersätta originalljuden från dessa syntar. Jag använder ganska ofta också artikelförfattarens metod med att först bygga låtarna med loopar (fast i Logic). Man kan snabbt lägga på hur många trumloopar, och andra typer av ljud som helst, för att bygga en "känsla" av hur groovet ska vara i olika delar av låten - och man kan snabbt lägga till och dra ifrån - för att sedan fylla på med "riktiga" instrument. Samplingarna blir liksom en del av komponerandet.2 poäng
-
2 poäng
-
Köpte i våras en Mac Mini M4, basmodellen med 16GB Ram. Då sonen är student gäller studentrabatt även för föräldrar, men inga kontroller gjordes, så jag antar att vem som helst kan beställa en för 7100kr (istf närmare 9000kr). Funkar bra. Jag är dock Mac-nybörjare då jag tidigare använt PC. Smidig att transportera.2 poäng
-
Det var ju rimligt eftersom ni förband er till det på affischen. Annars hade någon kunnat bli förbannad.2 poäng
-
Kommer inte ihåg. Men vet att möjligheten användes några gånger. Minns också att Farbror Blå använde det urusla pianot i den lokalen. Greger Hallin fick slita för att få det hjälpligt stämt. Har för mig att de ville ha ett low-fi sound. Från början var lokalen en speceriaffär och i början när jag körde studion fanns ett kaklat rum som från början varit kylrum för kött som sedan lär ha använts som reverbkammare ett tag. Det var dock så kort efterklangstid och burkigt ljud så det fick stryka på foten när vi byggde en B-studio.2 poäng
-
Så kul att Parkstudion lever vidare! Bra artikel. På min tid hade vi också mikrofonlinjer dragna upp till Folkets-huslokalen ovanför. Kunde användas om man ville ha ett riktigt ambient ljud.2 poäng
-
2 poäng
-
Hmm, en 10-på-topp-lista där Pianoteq är inte är med!? Det är speciellt, men man ser hur subjektivt ljud är. 🙂2 poäng
-
Lägger till att framsidans portar är USB-C när man kör M1 Max, därav att Thunderbolt-symbolen inte syns i chassit där. Modellerna med M1 Ultra ger däremot dubbelt så många "lanes" och då finns marginal för Thunderbolt 4 även i fronten.2 poäng
-
Ännu ett tips som förklaras så att "alla" kan förstå. Ha ni planer på sammanställa de bästa tipsen till en bok eller eller så. En del av oss har lite väl mycket skärmtid.2 poäng
-
Intressant och lättfattlig artikel. Skall rekommendera denna till mina elever i Musikproduktion.2 poäng
-
Mina tips för bra lyssning är att lära känna dina högtalare och lyssna på din mix i många olika miljöer och på olika utrustning (det håller väl alla med om). I mitt senaste projekt Lazertown lärde jag mig snart att översätta hur en kick skulle låta på mina Adam A7X med 10" subben från samma firma - för att sedan låta ok på en iphone (där 50% lyssning görs idag?). Det roliga är att jag bytt studiorum under mixningen av skivan (10 låtar sen augusti 19), så jag var tvungen att "Lära om" - men det var en nyttig läxa. Ju mer jag mixat och aktivt lyssnat i studion, på iphone, på en mac-högtalare, i bilen, och sedan åter i studion, desto mer har jag lärt mig om hur "det ska låta".2 poäng
-
2 poäng
-
En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.2 poäng
-
Apple har förlängt gratisdemotiden på Logic Pro X och Final Cut Pro från 30 till 90 dagar. Samma sak har Ableton gjort med Live Suite 10.2 poäng
-
Håller med. Om de i framtiden kommer uppdatera normaliseringen kommer de förmodligen göra det ännu svårare igen att upplevas starkare, därmed gör musik som låter så bra som möjligt endast! 🙂2 poäng
-
Oj, ännu billigare!😊 Hm, jag har också köpförbud pga ett stigande missbruk bestående av för många plugin-inköp😬1 poäng
-
Mycket intressant. Det förklarar varför jag upplevt hanteringen som inkonsekvent. Här ska lagas! Tack för hjälpen. Det märks att jag är mer redaktör än IT-ninja 😄1 poäng
-
Bra och nykter genomgång. Introducerades inte Lexicon 480L 1986? Har för mig jag sett studiobilder där den används innan 1988.1 poäng
-
Precis som beskrivet. Rakt ärligt och "rent". Med rätt tryck i ljudet utan genvägar ( "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet") står man ut i mängden!1 poäng
-
Nej inte testat Reso ännu, men planerar att göra det. Vore intressant att testa deras (Soothe/Reso) resp. styrkor och svagheter. Jag har använt Brainworxs bx_refinement som tar bort oönskade resonanser mm, samt värmer upp lite med analog rörmättnad. Gör lite samma sak.1 poäng
-
Vill bara tacka er för en trevlig och bra artikel. Jag har (i forntiden, före internet) mickat flygel för livespel. Det var bland det knepigaste jag gjort. Vi fick till det men det tog (om jag minns rätt) mer än halva vår stage-tid.1 poäng
-
Tack för att du sa till. Bekräftar att den hade problem. Jag har nu laddat upp originalet igen.1 poäng
-
Tack för att du delar det här! Otroligt härligt att få höra de här tipsen.1 poäng
-
Håller med fullständigt om att begränsningar är något positivt. Jag använder i stort sett samma plug (en kanalstrip) på alla kanaler och tre till fyra effekt-sends. Det är klart att man måste plocka fram något mer ur arsenalen ibland, men i ärlighetens namn handlar det då snarare om att jag måste korrigera "brister" i någon kanal än att jag mixar 🙂1 poäng
-
-Varje projekt är en resa, en process! Man ska njuta av resan och inte stressa!1 poäng
-
1 poäng
-
EQ Match är riktigt bra. Ger oftast en förbättring utan att överdrivet resultat. Även limitern (Maximizer) är lätt och trevlig att arbeta med.1 poäng
-
@Björn Olsberg nu har det klarnat!! 😀 Jädrar vad grymt det var att gå över till M1 (dock ej Studio utan MacBook) med Monterey och Logic. Min maxade MacBook Pro från 2019 höll på att ta eld varje gång jag körde lite mer avancerade saker, men min M1 är svår att få upp i spinn. Det enda viktiga som inte funkar native är Melodyne, men det funkar fint att öppna Logic i Rosetta för Melodyne och sen stänga och öppna native igen. Härligt!1 poäng
-
Tack Bassman, roligt att du nämner just Pink Floyd, dom fanns absolut i bakhuvudet när låten skrevs. Och faktum är att jag använder dom som referens i pressreleasen inför släppet den 17 Juni 🙂 Watch out Jons nya singel ”The Father” låter som om Pink Floyd varit på rehab med ett avdankat indieband från tidigt 2000-tal och druckit koffeinfritt kaffe och ätit snällkarameller dagarna i ända. Mvh Jon1 poäng
-
Hej Jon! Jag tror att man känner rent inituitivt när mixen är klar. Man måste också inse att den perfekta mixen inte finns och i nåt läge släppa det perfektionistiska. Man måste också väga mixens kvalitet mot den egna förmågan och de egna förutsättningarna. Men För att överhuvudtaget komma till ett av avslut brukar jag göra något åt detta hållet: --- Etablera ett personligt arbetsflöde som kan upprepas låt efter låt --- Lyssna på hela låten på morgonen när öronen har fått vila och ta mentala anteckningar --- Arbeta problemorienterat och minimera den totala lyssningstiden --- Lyssna på låg volym annat än under begränsade stunder --- Reseta öronen genom frekvent lyssning på professionellt producerade låtar Finns säkert massor man kan göra men ovan brukar funka för mig1 poäng
-
Bra låt! Jag hör Pink Floyds ande sväva över låten. Extra kul med tanke på Abbey Road-tricket!1 poäng
-
Tack för ytterligare en värdefull genomgång Jon. En template att utgå från och som man själv känner sig bekväm med är en viktig del för att skapa ordning från början och möjliggöra fokus på själva uppgiften. Själv gillar jag konceptet med färger:) men det är ju som du säger en smaksak. Jag skiljer också på produktion och mix och har olika templates för detta.1 poäng
-
Använder VTM på mina tracks. Gillar att den är lättmanövrerad och som du säger låter grymt bra.1 poäng
-
Bra tips Jon:) Har den pluggen på mixbussen. I små portioner gör den underverk. Tror att Slate erbjuder den gratis fortfarande.1 poäng
-
Bra tips! Ska definitivt kolla upp mer, verkar vara på min nivå av önskad enkelhet. All-button läget känns ju givet hehe.1 poäng
-
Jag vill tipsa om Focusrite Balancer, som tillverkas av Sonible. Kan vara trevligt ibland att prova på en kanal och se vad pluggen skulle föreslå. https://www.sonible.com/balancer/ Även Track Assistant och Sculptor i iZotope Neutron kan ge utgångspunkter och så får jag se om jag vill ha något av det t ex behålla eq-förslag men stänga av kompressorförslag.1 poäng
-
Intressant plug. Om man till exempel har lätt saturering på mixbussen. Finns risken då att det kan låta överprocessat?1 poäng
-
Hej Jon, Jag använder ibland EQ match (i mitt fall fabfilter Q3 som inbyggd funktion). Upplever att detta ger en boost åt mixen om man använder resultatet på ett förnuftigt sätt. Brukar ni proffs använda sig av den metoden eller går man helt sonika på lyssning i kombination med visuell spektrumanalys som visas här?1 poäng
-
Bra lista. Utöver TLM 102an skulle jag även vilja slå ett kraftfullt slag för ett gäng som är relativt nya på marknaden, nämligen Weissklang. Har jobbat med deras V13 ( som har en helt rak frekvenskurva ) under ett halvår, och har nu skaffat mig en V17 ( med en liten puckel i klassiskt röstläge ). Löjligt bra mikrofoner båda två till ett verkligt bra pris.1 poäng
-
Fin artikel! Spännande plugins, särskild SnareBuzz tycker jag. Får jag föreslå att man hellre börjar använde frasen, "till Windows och macOS" i stället för " till pc och Mac" när artiklar i all huvudsak är irrelevanta för Linux-användare? Det här gills väl egentligen för nästan alla som sitter och skriver artiklar i dag. Jag använder i all huvudsak Linux som min musikplattform och antalet Linux-versioner av plugins, DAW:s och annat som tidigare var enbart för Windows och Mac ökar kraftigt. Dessutom kan man installera och köra Linux båda på en PC och Mac. Jag vet att Linux fortfarande inte är en stor sak hos slutanvändare, det är lite över 2% som har det på skrivbordet. Fast det betyder ju många miljoner användare globalt och denna procentandelen är kanske högre för dom som sysslar med musik? Enligt Harrison Consoles, är lite över 15% av deras kunder Linux-användare, det gäller Mixbus och Mixbus32C. När det gäller Bitwig, Traction, Reaper, u-he, Pianoteq och alla de andra som är cross-plattform, vet jag inte andelen, men jag hoppas att Linux-användare också snart kan vara i medvetandet för skribenter som lever i en Windows- och macOS-värld. När det är sagt: -jag tycker du skriver bra artiklar! :-)1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
Hej! Jag är rätt ny på det här med musikproduktion (och datorer generellt), så jag försöker läsa på lite. Jag vill helst ha en bärbar dator som går att använda till annat än musiken, och på de utbildningar jag har som mål att komma in på kör de Mac och Logic. Därför är jag inne på det spåret nu, och vill passa på att fråga dig vilken dator du skulle rekommendera? Är Mackbook Pro ett bra val? Tack på förhand! :)1 poäng
-
1 poäng
-
Måste det finnas ett bestämt antal refränger och verser som är bestämt långa? Var hittar man den regeln?1 poäng
-
1 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+01:00
-
Senaste låtarna
-
Free
-
Free
-
Free
-
-
Annons
