Jump to content
Annons

Topplista

Populärt innehåll

Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2010-07-07 i Artikel kommentarer

  1. Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.
    3 poäng
  2. Köpte i våras en Mac Mini M4, basmodellen med 16GB Ram. Då sonen är student gäller studentrabatt även för föräldrar, men inga kontroller gjordes, så jag antar att vem som helst kan beställa en för 7100kr (istf närmare 9000kr). Funkar bra. Jag är dock Mac-nybörjare då jag tidigare använt PC. Smidig att transportera.
    2 poäng
  3. Det var ju rimligt eftersom ni förband er till det på affischen. Annars hade någon kunnat bli förbannad.
    2 poäng
  4. Kommer inte ihåg. Men vet att möjligheten användes några gånger. Minns också att Farbror Blå använde det urusla pianot i den lokalen. Greger Hallin fick slita för att få det hjälpligt stämt. Har för mig att de ville ha ett low-fi sound. Från början var lokalen en speceriaffär och i början när jag körde studion fanns ett kaklat rum som från början varit kylrum för kött som sedan lär ha använts som reverbkammare ett tag. Det var dock så kort efterklangstid och burkigt ljud så det fick stryka på foten när vi byggde en B-studio.
    2 poäng
  5. Så kul att Parkstudion lever vidare! Bra artikel. På min tid hade vi också mikrofonlinjer dragna upp till Folkets-huslokalen ovanför. Kunde användas om man ville ha ett riktigt ambient ljud.
    2 poäng
  6. Hmm, en 10-på-topp-lista där Pianoteq är inte är med!? Det är speciellt, men man ser hur subjektivt ljud är. 🙂
    2 poäng
  7. Lägger till att framsidans portar är USB-C när man kör M1 Max, därav att Thunderbolt-symbolen inte syns i chassit där. Modellerna med M1 Ultra ger däremot dubbelt så många "lanes" och då finns marginal för Thunderbolt 4 även i fronten.
    2 poäng
  8. Ännu ett tips som förklaras så att "alla" kan förstå. Ha ni planer på sammanställa de bästa tipsen till en bok eller eller så. En del av oss har lite väl mycket skärmtid.
    2 poäng
  9. Intressant och lättfattlig artikel. Skall rekommendera denna till mina elever i Musikproduktion.
    2 poäng
  10. Mina tips för bra lyssning är att lära känna dina högtalare och lyssna på din mix i många olika miljöer och på olika utrustning (det håller väl alla med om). I mitt senaste projekt Lazertown lärde jag mig snart att översätta hur en kick skulle låta på mina Adam A7X med 10" subben från samma firma - för att sedan låta ok på en iphone (där 50% lyssning görs idag?). Det roliga är att jag bytt studiorum under mixningen av skivan (10 låtar sen augusti 19), så jag var tvungen att "Lära om" - men det var en nyttig läxa. Ju mer jag mixat och aktivt lyssnat i studion, på iphone, på en mac-högtalare, i bilen, och sedan åter i studion, desto mer har jag lärt mig om hur "det ska låta".
    2 poäng
  11. Instämmer med ovan, mycket viktigt och läsvärt. 😽 /Jon
    2 poäng
  12. En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.
    2 poäng
  13. Apple har förlängt gratisdemotiden på Logic Pro X och Final Cut Pro från 30 till 90 dagar. Samma sak har Ableton gjort med Live Suite 10.
    2 poäng
  14. Håller med. Om de i framtiden kommer uppdatera normaliseringen kommer de förmodligen göra det ännu svårare igen att upplevas starkare, därmed gör musik som låter så bra som möjligt endast! 🙂
    2 poäng
  15. Gillar verkligen denna pluggen! Det gör det så mkt smidigare att referenslyssna. Jag använder den även för att jämföra loudness och dynamik. En annan smart funktion är att du kan skapa presets med olika referenslåtar färdigladdade efter t.ex. genre. Pluggen är ofta på rea (t.ex just nu) och jag köpte den för 30 dollar vilket är betydligt mer prisvärt än 140 dollar som är normalt pris.
    1 poäng
  16. Vid en spelning utlovade vi ett förband på affischerna. Vid spelningen nämnde vi det i mellansnacket och kastade ut ett första förband från lumpen till publiken.
    1 poäng
  17. Då förstår jag, tack Jon både för svaret och alla dina matnyttiga lektioner!!! Mvh/R
    1 poäng
  18. Canopener är bra. Men Realphones är bättre! De flesta hörlurar finns med i kalibreringsdelen, så bara fördelen att kunna platta ut kurvorna litegrann (eller mycket) är värd pengarna. sjukt smidigt att kunna få mina stängda Focals att närma sig mina Ndh-30 som är öppna. Då kan man mixa i olika miljöer utan att måsta lära in sig på nya lurar hela tiden. De blir mer eller mindre likvärdiga rent frekvensmässigt. Funkar rätt likt Sonarworks prylar i det hänseendet. Vidare så är det inte bara studios utan miljöer överlag som simuleras. Haft mycket nytta av bil och PA-simuleringarna och de olika kurvorna till hörlurar. Känner att jag kan mixa längre med det systemet än med bara ”rena” lurar pga att jag kan byta miljö en stund. aldrig varit så nöjd över min mixmiljö som nu. Och fördelen att kunna få ut mixar onthego som står sig i andra system är helt fantastisk! Funderar på allvar att sälja iväg några av studiomonitorerna. Trivs bättre i lurar. 🙂
    1 poäng
  19. Tack för att du sa till. Bekräftar att den hade problem. Jag har nu laddat upp originalet igen.
    1 poäng
  20. Hej! Testade detta och det blir som du säger att tonbilden flyter ihop på ett harmoniskt sätt. Hur tillämpar man detta om man har en double på sången? Ska båda spåren då få samma processing med Decapitator?
    1 poäng
  21. Mycket trevligt att lyssna på, tack! Det här med erfarenhet... det har blivit så att jag nu har väldigt mycket erfarenhet av att lyssna på olika mixpoddar med en kopp kaffe i handen, känns så rogivande, och mycket mindre erfarenhet av att mixa själv 😉.
    1 poäng
  22. Lustigt. Jag brukade alltid skära bort ett antal db, antagligen lite lägre än 600 Hz (kring 400 tror jag) på sångmikrofonerna när jag körde pa förr i tiden. Man använde ju cardoider som har Proximity effect. Och då visste jag ju inget om Abbey Road-tricket. Peter
    1 poäng
  23. Grymma tips som fler borde se. Gillar mina Beyerdynamic, men föredrar Audio-Technica på senare år ,men beror nog på hörseln :)
    1 poäng
  24. Ja, tjusigt där med kicken kickens frekvenskurva, de ser ut att komplettera varandra bra 🙂 /J
    1 poäng
  25. Kul att den föll dig i smaken. Cory Wong var en riktigt stor överraskning i och med att det går att få fram riktigt bra distade ljud för det är ju inget Cory Wong är mest känd för. /Mats N
    1 poäng
  26. Tack Jon för denna inventering:) Standardpluggar som EQ, kompressor etcetera känns hyfsat enkla att inringa och hitta "rätt" på marknaden. Effektpluggar (utom möjligen reverb) känns dock som en enda stor djungel...
    1 poäng
  27. REFERENCE 2 lät ju intressant. Den får jag nog kolla upp. - Magnus, är det den sista hållplatsen innan du släpper låten eller innan du skickar till mastering ( alt. gör det själv? )
    1 poäng
  28. Tack! Och måste säga att det faktiskt mer än halverade tiden med att sätta den grundläggande balansen. Vald volym kändes dessutom väldigt rätt. Tog ett tag att ta in var man skulle lägga volymen men det landade ganska snabbt. Given kille i nästa mix också:)
    1 poäng
  29. Kan någon ge mig kontaktuppgift till någon där? Jag älskar sådana initiativ och skulle tycka att det verkligen vore skitkul att se hur det går för dem och kanske erbjuda någon gästföreläsning 🙂
    1 poäng
  30. Och nu blev det officiellt. Apples ”X” har försvunnit från apparna i App Store. Nytt i Logic Pro 10.6: 12 nov 2020 Version 10.6 Förbättrade prestanda och effektivitet på Mac-datorer med Apple-krets. Gör det möjligt att styra stegsequencern med Logic Remote på iPad eller iPhone för att skapa rytmer, baslinjer och melodiska delar. Stöder alla Novation Launchpad-funktioner. Förbättringar av stabilitet och prestanda.
    1 poäng
  31. Grym! Den sitter alltid som ett smäck på masterbussen =)
    1 poäng
  32. Som ovanstående påpekar är ljudskillnaden minimal, för att inte säga ohörbar. Du kan med gott samvete använda ditt inspelningsprograms medföljande pluggar. Det samma gäller limitern. Mvh Jon
    1 poäng
  33. Bra lista, alla är mycket bra mikrofoner. Jag skulle personligen vilja slå ett slag för Neumann TLM102 också. En riktigt bra mikrofon som inte färgar ljudet på något sätt alls.
    1 poäng
  34. Ännu en bra artikel från dig. Komplexa saker skriver du så enkelt att alla kan förstå.
    1 poäng
  35. Tycker det är tråkigt att men i ett forum som STUDIO bara generellt avvisar HIFI högtalare. En bra högtalare är bra oavsett om man kallar den för högtalare, HIFI-högtalare eller monitor. NS-10 började väl sin karriär som en hemma-högtalare och med sina brister blev den ett verktyg i studiomiljö!?! Skulle varken kalla NS-10 för ärlig eller neutral. "Studiomonitorer kommer i alla dess former......." även som dåliga och blir inte bättre för att man kallar den studiomonitor. Ta 10 olika studiomonitorer och du har 10 olika återgivningar med det företagets "Sound". Man får ju ändå leta efter en "monitor " som man trivs med och återspeglar inspelat verk på ett sätt man gillar. Dynaudio är ju ett klassiskt HIFI märke som med sin kunskap med att göra bra HIFI-högtalare, nu även gör "monitorer". Tror inte att de skiljer sig så mycket från deras HIFI högtalare. Hitta en högtalare eller "monitor" som återger musik på ett sätt som du gillar med ett så brett frekvensregister som möjligt för din budget och du har en bra början tills du lär dig att "lyssna" och använda dem som ett verktyg. När du lärt dig att "lyssna" kommer du att hitta dess brister och köpa bättre tills nästa gång ...tills nästa gång .......................................................
    1 poäng
  36. Apple, i all ära och höjd, men håll med om att det doftar lite maskinöversättning om "slagsequencer"? Har aldrig sett det begreppet tidigare. Och jag tänker inte förstöra min förutfattade mening genom att gubbgoogla.
    1 poäng
  37. Det värmer att höra vayzeria. Funderar i själv ibland på vad som hjälpt mig mest i min utveckling och kommer ständigt fram till god lyssning och inte minst referenslyssning av andras musik. Inte nödvändigtvis för att härma soundet, vilket i sig kan vara väldigt utvecklande, men mer att jag lyssnat mycket efter frekvenser och balans. I början var jag övertygad om att det fanns någon slags formel för vad som gjorde att musik lät bra och balanserad, men insåg efter många år att det handlar om så mycket mer än en "rak" frekvenskurva. Idag mixar och mastrar jag betydligt mer på känsla än med hjärna (även om jag är i grunden är väldigt tekniskt lagt - just för att det är roligt att förstå), men visst det handlar så klart om erfarenhet också. Träning ger färdighet Mvh Jon
    1 poäng
  38. Audiomodern bjuckar på filter/sekvensiator-pluggen Filterstep. https://audiomodern.com/shop/plugins/filterstep/
    1 poäng
  39. Tack stakleni, det värmer otroligt mycket att höra! Mvh Jon
    1 poäng
  40. Fredagstipset uppskattas alltid! Jag tror inte att jag missat ett enda nytt fredagstips på åtminstone två år. Tack!
    1 poäng
  41. Tack för en bra artikel! Ja, det är fortfarande ganska "gyttrigt" detta. Jag avslutade nyligen ett projekt åt en klient. Projektet laddades upp till diverse streamingsajter. Fem låtar, alla låg strax under -14 LUFS. En av låtarna upplevdes dock för öronen klart starkare i volym än de andra. Jag drog ner den i volym i hopp om att man skulle normalisera låtarna tillsammans som ett "album" (vilket det också faktiskt är) men man verkar ha normaliserat låt för låt vilket göra att den låten fortfarande låter "starkare" än de övriga. Jag vet inte riktigt hur man ska hantera detta, kanske är det mina mixningskunskaper som behöver "normaliseras"... 🤪
    1 poäng
  42. Har nog en gammal ovana att gå in med högpassfilter alt. gröpa ur lite i high end, men bara ytterst lite beroende på hur sångaren låter. Sedan lätt lätt komprission för jämnhet. De esser på de. Eq sist för skönheten i det hela. Send till reverb samt chorus där behövs/ om det behövs. Detta var mitt gamla sätt, finns lite kvar tyvärr. Men har blivit bättre på det hela, men sång e så satans svårt att få till bra! Tack Jon för inspirerande tips och lite uppfräschning av det s.k "Back to basic"
    1 poäng
  43. Först och främst; Bra och enkel artikel Jon! Straight to the point! För att svara dig ONSatan, så tänker jag så här. Ian Shephard, en erfaren mastringsrekniker som ligger bakom tjänsten Loudness Penalty, har skrivit mycket om Loudness på sin blogg. Väl värt att läsa om man gillar att nörda ner sig. Han skriver i en post att han tycker att, även om Integrated är viktigt, så är det viktigare att ha koll på att inget blir starkare än -9dB Short Term. Att vill man bara tänka på en enda siffra så är det den. Och att limiter är satt på -1dB True Peak. Så Integrated KAN absolut bli en liten bit från -14. Sen kanske man inte vill att det drar iväg allt för mycket. Om det inte har ändrats så är det väl fortfarande så att alla streamingtjänster SÄNKER om det är för högt, men inte alla HÖJER om det är för lågt.
    1 poäng
  44. Du kan aldrig få två mikrofoner att ta upp ett ljud på exakt samma sätt, så det finns ingen vinst i INTE ha två matchade mikrofoner. Mvh//Oscar
    1 poäng
  45. Bra artikel! Till att mixning är en räddningsaktion, man kan också säga friskvård Att tänka på låten är viktigt och kanske en av de lättare sakerna att glömma. Om man bara mixar åt någon annan är det nog lite lättare, för de har förmodligen en råmix som man kan sätta nivåer efter vad de tycker är viktigt för låten. Så ett tips kan vara att skriva ut en ljudfil med en råmix och sola den imellanåt och se om du gör det bättre eller sämre. Också bra att spara mixing sessionen och samtidigt skriva ut en ljudfil med samma siffra som sessionen, så hör du hur låten utvecklas och om det du gör nu är övermixning eller gör låten bättre genom att flippa mellan versionerna!
    1 poäng
  46. Jag tycker ändå man bör satsa på thunderbolt 3-port om man köper PC. Det kommer allt fler ljudkort för thunderbolt och även om den snabbare överföringshastigheten inte spelar någon roll så är det så att kommunikationen sker på lägre nivå jämfört med USB så att operativsystem och processor inte behöver anropas och belastas lika mkt.
    1 poäng
  47. Tack Atla, det värmer att höra. Mvh Jon
    1 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.