Jump to content
Annons

Edling

Medlem
  • Antal inlägg

    3
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

Om Edling

  • Födelsedag 1977-05-26

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Västerås
  • Min utrustning
    Antelope Goliath 64 in/ut, externa preamps, Genelec monitorer, blandade mikrofoner, UAD, Softtube, Waves & NI plugins.

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Håller med fullständigt om att begränsningar är något positivt. Jag använder i stort sett samma plug (en kanalstrip) på alla kanaler och tre till fyra effekt-sends. Det är klart att man måste plocka fram något mer ur arsenalen ibland, men i ärlighetens namn handlar det då snarare om att jag måste korrigera "brister" i någon kanal än att jag mixar 🙂
  2. Att man inte behöver justera nivåer är väl lite felaktigt, det är snarare så att man ska justera de på ett annat sätt. En CD-master ligger på en peak av -0.1db och ofta ett LUFS värde på mellan -8db till -9db. En master för tex Spotify ska ligga på peak -1db och LUFS -14db, dvs betydligt luftigare och inte lika pressat som en CD-master. Leverar du en för hög master till Spotify kommer de inte bara sänka volymen på den vid uppspelning, risken är också högre att du får oönskad distortion och artefakter då de konverterar din ljudfil till sitt format. Levererar du med för låg volym kommer de att lägga på limiter och höja volym för att få upp i önskat ljudtryck. Med andra ord, det enda sättet att veta hur ditt material kommer låta är att skicka en master anpassad för tjänsten du ska distribuera den genom. Håkan
  3. Det beror väl på vilken tjänst du vill köpa. Du kan ju enbart köpa mix-kompetensen och producera det själv eller så ger du över ansvaret till mixaren, lite som att gå till frisören och säga ”ge mig en modern frisyr som du tycker passar mig” 🙂 Jag har mixat åt andra, ofta på distans, i över 15 år, och väldigt ofta är den första mixen en blandning av kundens önskemål/referens och min uppfattning av låten, sedan justerar man mixen tillsammans. Se det som ngt positivt att du får någon annans input och syn på ditt material, ofta uppfattar man sitt eget material annorlunda än alla andra. Var bara noga med att framföra dina synpunkter och att din mixare kan din musikstil, annars är alltid risken att mixen blir ”bra”, men ”fel”.
×
×
  • Skapa ny...