Jump to content
Annons

Polisiär verksamhet


Egghuvud

Recommended Posts

Enligt gallup är det 87% som använder något piratikopierat program. Vilkt iofs är lite skrämmande. Den senaste tiden har jag sett att man pikar och retas med folk som ställer frågor om saker som på något sätt visar att de inte kör lagligt. Det var en av anledningarna till att jag tröttnade på VST-forum. Om någon stackars newbi frågade något som kunde tolkas som en warezfråga så kastade sig tretton man över honom och mer eller mindre drev bort honom/henne från forumet.

Missförstå mig rätt. Jag tycker inte att det är ok med piratkopior, men på något sätt är det privatmoralen som får avgöra detta. Jag lägger mig inte i hur folk har det med sina program.

Om någon ställer en direkt fråga så svarar jag inte på var man kan få fatt i saker. Om folk hintar på ett klumpigt sätt så brukar jag också påpeka att sådana saker diskuterar vi inte här, det finns andra ställen på internet för sådant.

Men min grundsyn är att ställer man en klar och koncis fråga så skall man få ett hyfstat svar oavsett... och syftet med forum är inte att peka ut eventuella syndare Vad tycker ni gubbs, och tjejs?

Hmm det fick bli en allmän fråga trots att det har med forumet att göra 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Instämmer helt,

frågan om piratkopiering kan diskuteras i speciella trådar.

Att gapa om det jämt och ständigt är skittrist, precis som Egget säger.

Ibland kan man dock inte låta bli att jävlas lite, men det är en annan femma. 😎

("Min kompis har ett crackat Cubase." 😛 )

Min åsikt om piratkopiering står för övrigt att läsa i nämnda trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet är väl inte, precis som du säger, att peka ut syndare. Det är väl att utbyta erfarenheter, kunskaper och idéer? Så har i alla fall jag uppfattat forumet.

Sen kan vi ju alltid diskutera piratkopiering (vilket för övrigt är ett ganska kul ord… pirat… lappen på ögat, träben och en liten grön papegoja på axeln. "Hej å hå och en flaska med rom!") och dess vara eller inte vara.

Vi kan förfasa oss över alla dummingar som har mage at kracka Cubase, men det leder ingenstans.

Ehh… jag håller med alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer att piratkopiering inte borde förekomma.. men samtidigt är piratkopieringen en produkt av framställarnas egna intressen.. så länge framställarna försöker låsa sina varor till priser och licenser kommer piratkopiering att förekomma.

Napoleon ville i sitt välde låsa exporten från Storbrittanien i kontinetalblockaden. Avsikten var att dränka Storbrittanien i sina egna varor (Storbrittanien som vid den tiden hade väldigt många kolonier och även väldigt mycket varor). Detta gick inget bra då även Napoleons lakejer var korrumpterade, smuggling ersatte den lagliga handeln. Detta ledde även delvis till att Napoleons rike underminerades och föll.

Så var det och så är det.

Men att syssla med angiveri och diskriminering pga att inte alla betalar sprider bara gemene mans missnöje.. och missnöjd vill väl ingen va?

Personligen delar jag gärna med mig av den information som efterfrågas, moraliska frågor om rätt och fel är lika tillfälliga som Napoleon.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte annat än hålla med!!

Hoppade själv av vst-forum, bland annat pga den attityden du tar upp här!

Men det känns lite som att det är en lite annorlunda attityd på detta forum, vilket jag tycker är bra. 😛

Fel med piratkopiering, men inte min sak att dömma någon, eller ens antyda att någon har piratkopierat utan att faktiskt veta.

Jag svarar på frågor jag kan svara på, oavsett om frågan ställs av någon som kör piratkopierade program eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tror nog att dom flesta har piratkopior av något slag i sin ägo. Det behöver inte vara Cubase som är crackat, det kan ju va någon plugg eller så.

Så att va världens moraltant på nätet, men själv så har man kanske ett gäng piratkopior hemma. Det kunde ju kvitta. Så ser man någon på nätet som man misstänker kör pirat, så innan man börjar hacka på den, så kanske man borde se till sig själv först. Hmmm

Va det inte någon vis man som för ett par tusen år sedan sa "han som är utan synd kasta första stenen"!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

sen dyker ju tyvärr alltid frågan upp om typ "min hund har ätit upp min manual så jag undrar om nån kan skicka den till mig" vilket är ju ett typiskt fenom av att man inte äger programmet där svaret brukar bli "köp det så får du en manual" vilket jag tycker är på sin plats att svara denna urbotat korkade fråga och liknande, har man köpt programmet och nu "hunden" verkligen snaskat i sig manualen så är det ju inga problem med att kontakta återförsäljaren och få köpa en ny mot nån symbolisk summa istället för att posta såna frågor på ett forum och därmed anser jag att det är berättigat att flama korkskallen så han/hon fattar att det inte är relevant att använda forumet som en hjälpväg för att man inte är villig att betala för sig och därmed också få det man behöver för att kunna använda sin programvara som det är tänkt.

Hjälp kan alla däremot få om man ställer relavanta frågor det håller jag med om men ovannämnda typiska frågor har jag inget till övers för.

Jag tycker så!

Sckhål då!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

.. och så är det ju den här benägenheten att flama folk. Ont ska med ont förgås?

Lite kvick kan man alltid få vara, och att göra sig lustig skadar inte heller någon. Men jag tror inte att någon mår bra av att bli nersågad vid fotknölarna.

Vill man övertyga, gör det med valda ord och muntra tillrop!

Nu skriver vi faktiskt i forum.studio.se och ingen annanstans.

Marsch pannkaka och krama din nästa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man kan köra med warez tills du har pengar att kunna lägga på cubase te.x eller har lärt dig grunderna och verkligen vet att du är intresserad av det, annars är det utkastade pengar.. jag förmodar att alla inte sitter stor bunte sedlar i fickan var dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

En del av er som skrivit i tråden tycker att man ska besvara "relevanta frågor", även om ni inte använt just det uttrycket... men vad är relevanta frågor? Personligen tycker jag att devisen: om du inte har något att tillföra, tillför det inte... är bra. Men för den skull menar jag inte att man inte skall ha rätt att kritisera och ifrågasätta, eller fördenskull instämma, det måste man ju få göra, ordet är fritt. Dock tycker jag att man bör hålla sig ifrån nedklankandet på de som är helt "okunniga" och ställer konstiga/"dumma" frågor.. för många gånger går det faktiskt att svara på frågorna istället för att vara dryg och hänvisa till manualen.. eller så kan man förklara att frågan faktiskt inte går att svara på. . .

Så tycker jag. //Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Egget, Dumb Dan, Nattvaktarn och ni andra - vi är helt på er linje. Frågor ska bemötas med respekt, kan personen ta lite hård humor så är det ok (annars låt bli), och inställning till fenomenet warez diskuteras i egna trådar.

Gränsen går när man hjälper någon att köra olagligt, till exempel att visa på hur man laddar hem olagliga kopior, var man gör det, samt hur man kringgår kopieringsskydd. Likaså går gränsen när man uppmanar att köra olagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
En del av er som skrivit i tråden tycker att man ska besvara "relevanta frågor", även om ni inte använt just det uttrycket... men vad är relevanta frågor? Personligen tycker jag att devisen: om du inte har något att tillföra, tillför det inte... är bra. Men för den skull menar jag inte att man inte skall ha rätt att kritisera och ifrågasätta, eller fördenskull instämma, det måste man ju få göra, ordet är fritt. Dock tycker jag att man bör hålla sig ifrån nedklankandet på de som är helt "okunniga" och ställer konstiga/"dumma" frågor.. för många gånger går det faktiskt att svara på frågorna istället för att vara dryg och hänvisa till manualen.. eller så kan man förklara att frågan faktiskt inte går att svara på. . .

Så tycker jag. //Smulan

relevant fråga: hur ställer man q-värdet på ett specifikt band t ex

irrelevant fråga: kan nån maila mig en manual då min hund åt upp originalet...

typ så...

schkål å botten upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man kan köra med warez tills du har pengar att kunna lägga på cubase te.x eller har lärt dig grunderna och verkligen vet att du är intresserad av det, annars är det utkastade pengar.. jag förmodar att alla inte sitter stor bunte sedlar i fickan var dag!

Jag skulle vilja vända på det lite. Instegsversionen kostar ingen förmögenhet och räcker faktiskt väldigt långt. Eftersom det finns en så billig version av Cubase, så kan man komma undan ganska billigt även om man skulle upptäcka att det inte är ett intresse man vill odla vidare. Dock har nog de flesta i ett musikforum som detta, så pass stort intresse, att det definitivt motiverar ett köp... 😄

Att köpa SX från början för att testa om man gillar att pilla ihop egen musik, är att hoppa i galen tunna, eftersom det kostar på tok för mycket för att leka och testa sitt intresse med. Jag tror att det är många som tänker fel och tror att man "måste" ha SX - och därför tycker att det är vansinnigt dyrt med sina 7900:- och därför skaffar en kopia av det för att det helt enkelt kostar mer än vad man orkar med - men i själva verket klarar väldigt många sig med SE, som ligger på blygsamma 1500:-.

Om man sedan märker att man gillar att skapa musik och att man behöver större möjligheter, så kan man uppgradera till SL, som ligger på 4000:- ( uppgradering från SE till SL kostar 2700:- ). Det är egentligen väldigt många som aldrig behöver ta sista steget och gå ända upp till SX. 😮😄

Om man sedan ska hjälpa folk som uppenbarligen har en piratkopia, är kanske mest en moralfråga - men de som kör med kopior måste också respektera att folk som har betalat dyra pengar för sitt program, inte gillar att andra åker snålskjuts på dem och därför gärna kommer med bitska kommentarer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara hålla med, jag hänger på VSTForum och KvR-VST och detta är den plats där man är "snällast" mot eventuella piratkopierare. Att döma ut folk i förväg känns väldigt farligt, dels kanske de inte alls piratkopierat programmet utan bara har svårt med den engelska manualen eller inte är tillräckligt insatt i musik och datorer för att förstå hur saker fungerar.

Att skrämma iväg folk fyller ingen funktion. Det enda det leder till är att den kunskap de hade kunnat dela med sig av går förlorad. Kanonbra initiativ att starta denna tråd! För visst kan man komma med lite elaka gliringar ibland, men vi kan nog alla behöva oss en påminnelse om att inte ha förutfattade meningar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Vad gäller Cubase så bör man komma ihåg att SE versionen är relativt ny. Innan var det 8000kr för SX eller 4000kr för SL. Alternativet var att köra Cubasis men då är det å andra sidan ett helt annat program. Även 1700kr kan vara mycket för somliga och för ett år sedan kostade väl SE versionen dessutom nånstans kring 2500kr när man var tvungen att köpa hela StudioCase lådan. För de allra flesta program och pluggar finns färska demoversioner, dock inte för Cubase. Den senaste demoversionen för Cubase är SX 1.02. Här tycker jag att Steinberg borde ta ansvar i att göra reklam för SE versionen och förklara hur pass kraftfull den är istället för att enbart koncentrera sig på SX. En 15 dagars fullt fungerande demo på SE hade exempelvis inte suttit fel.

--------------------------------------

Men som sagt, denna tråd handlade inte om piratkopieringens rätt och fel utan om att inte döma folk på förhand.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
.. och så är det ju den här benägenheten att flama folk. Ont ska med ont förgås?

Lite kvick kan man alltid få vara, och att göra sig lustig skadar inte heller någon. Men jag tror inte att någon mår bra av att bli nersågad vid fotknölarna.

Vill man övertyga, gör det med valda ord och muntra tillrop!

Nu skriver vi faktiskt i forum.studio.se och ingen annanstans.

Marsch pannkaka och krama din nästa!

En beundransvärd empatisk & sympatisk inställning. Vår värld behöver MER empati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart bra detta forum där man kan få hjälp på sina "dumma" frågor.

Ibland har man fastnat helt och då kan det hända (alla får inte "hjälp")

att man får hjälp och i de fall jag har fått detta så har det betytt mycket.

Har kunnat gå vidare med nya idéer eller gå vidare med det jag tänkte

innan, men fick bekräftat av det av några vänliga själar. Detta forum

handlar i grund och botten om att ge och ta - och visst kan det tyckas

vara "jobbigt" ibland att svara på enkla frågor, men en vacker dag kanske

man får hjälp av den andre som man hjälpte tidigare.

Kanske inte lika troligt att amatören har blivit mer kunnig än proffsen

och man får hjälp den vägen, men kanske att amatören har lärt sig andra

saker eller har andra erfarenheter som han/hon kan bidra med till hela

forumet - kanske inte direkt personligen till dig som först svarade på

amatörens "dumma" fråga utan till forumet som helhet - och vi alla är

en del av en helhet - såsom vattendropparna i havet, för att ta en vacker

liknelse.

För dem som inte "orkar" alltid hjälpa till behöver inte alltid göra det heller.

Det finns säkert andra som kan ta över "ansvaret" där - eller enklare uttryckt

- alla hjälpter till så gott de kan, orkar, har lust etc. Att gå den andra vägen

och "flama", som någon uttryckte det, anser jag vara helt onödigt och fyller

egentligen ingen direkt funktion förutom att man vill "uppfostra" eller ändra

på andras uppfattningar om ex. piratkopierade program etc.

(

Visst kan man diskutera detta "att vara eller icke vara", men det kan man

nog diskutera i all oändlighet. Men visst, kanske får det en och annan "jagsvag"

(missförstå mig rätt - "jagsvag" - en som inte ännu har hittat sin identitet/

personlighet - fast vem har detta egentligen om man hårddrar detta - fast

det är en diskussion under avdelningen psykologi och/eller filosofi någon annanstans

ute på nätet) och ändra uppfattning och använda mindre ex piratkopior.

- Detta var en lång parentes!

)

Ja, låt oss dela med av våra "enkla"-, "medel"- och "svåra" kunskaper med

varandra så kan alla få del av detta. Sedan finns det alltid sådana som inte

tror sig ha någon direkt kunskap att dela med sig när det gäller musik - syftar

till mig själv = är fortfarande novis och en total nybörjare på 36 år, så jag försöker

hjälpa enkelt lite där och här - men framför allt känner jag att jag inte kan gå

in i diskussioner som är ovanför min kunskapsnivå - känner mig dum där.

Kanske denna tanke kan få en del "lustigkurrar" som har roligt på andras

bekostnad att kanske ändra uppfattning. Ok, visst kan man skämta lite och

med smiles som vi har här borde det vara svårt att missförstå när någon

skämtar om en annan eller om någonting. Det är som i verkliga livet - prova

dig fram och känn efter. Vissa tål mer raka puckar, andra behöver få det

inlindat och en del tål ingen kritik alls. Thats life!

Hmm, lite om mina tankar om bemötanden på detta forum. Jag personligen

har inte blivit illa bemött ännu - ta i trä 😕 - men jag har kännt mig ignorerad

i början när jag ställde "tok-dumma-frågor" om min brors lånade Reason. Fick

inget respons - avinstallerade programmet och kör nu idag utan den. (Den

är ändå dyr för mig. Lägger hellre pengarna på en GPO och senare en Kompakt

eller Kontakt.)

Sedan tycker jag att alla bidrar med sitt sätt att vara ändå till detta forum. Ta

ex Nattvaktaren med sitt personliga sätt att kommentera olika svar och åsikter.

Det är självdistans (livserfarenhet) och humor med i bilden. Eller Claes som

kommer hela tiden med fakta och stöd. Eller Hackeman med sitt försiktiga och

tålmodiga sätt att bemöta folk i detta forum. Alla är vi en del av detta forum!

Alla vi behövs här för varandra på olika sätt. Ingen är sämre än den andre, men

den andre är bättre än den tredje 😱 .... osv...

Ja, gott folk, thats it...

🙂🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

svengelska från flame, med motsvarighet att "skriva många inlägg och fortsätta inflammera tråden även när det redan är konstaterat hur saker o ting ligger till"

Flama i dom flesta sammanhang på nätet betyder inte alls ovannämda.

Tex. Om du blir flamad på ett forum blir du "mobbad".

Som jag blev när det kom fram att jag hade crackat cubase på deras forum. Då var det ingen som ville tala med mig och resten sa att jag var en idiot osv osv osv.

Jag tror att du blandar bort utrycken lite. Flooda skulle kunna va det du menar.

Inflammera har ingen engelsk motsvarighet. Så kopplingen från engelska flames och inflamerad blir ju egendomlig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...