Jump to content
Annons

vad har pro för ljudmotor?


Kanyl (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kanyl (oregistrerad)
Frågan är ju: Varför undrar du det? 😄

jo jag undrar bara...tycker pro tools har ett "fett"ljud..gick in på den där sidan men hittade inget bit djup..kan någon bara förklara så man vet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju: Varför undrar du det? 😄

jo jag undrar bara...tycker pro tools har ett "fett"ljud..gick in på den där sidan men hittade inget bit djup..kan någon bara förklara så man vet..

Om du helt enkelt undrar vad pro tools kan spela in i för bit så är det max 24 bit 96KHZ för LE versionen. Eller missuppfattade jag din fråga? Även att jag själv äger pro tools och självklart vill tala gott om det så ställer jag mig tveksam till om du kan få "fetare" ljud i det för att det är pro tools, tror mer det handlar om vem som sitter bakom ratten 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
Frågan är ju: Varför undrar du det? 😄

jo jag undrar bara...tycker pro tools har ett "fett"ljud..gick in på den där sidan men hittade inget bit djup..kan någon bara förklara så man vet..

Om du helt enkelt undrar vad pro tools kan spela in i för bit så är det max 24 bit 96KHZ för LE versionen. Eller missuppfattade jag din fråga? Även att jag själv äger pro tools och självklart vill tala gott om det så ställer jag mig tveksam till om du kan få "fetare" ljud i det för att det är pro tools, tror mer det handlar om vem som sitter bakom ratten 🙂

MVH

Anders

ja lite kanske!

de jag undrade var bara ljudmotorn..FL Studio har ju 36 eller 32 bitar..ableton live har 64..men vad har pro tools?

Redigerat av Kanyl
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju: Varför undrar du det? 😄

jo jag undrar bara...tycker pro tools har ett "fett"ljud..gick in på den där sidan men hittade inget bit djup..kan någon bara förklara så man vet..

Om du helt enkelt undrar vad pro tools kan spela in i för bit så är det max 24 bit 96KHZ för LE versionen. Eller missuppfattade jag din fråga? Även att jag själv äger pro tools och självklart vill tala gott om det så ställer jag mig tveksam till om du kan få "fetare" ljud i det för att det är pro tools, tror mer det handlar om vem som sitter bakom ratten 🙂

MVH

Anders

ja lite kanske!

de jag undrade var bara ljudmotorn..FL Studio har ju 36 eller 32 bitar..ableton live har 64..men vad har pro tools?

Om du tror att bitdjupet spelar roll för hur fett ljudet låter har du nog ingen som helst nytta av att veta vad pro tools har för bitdjup. Då finns det bra mycket viktigare saker att ta hänsyn till när du ska välja musikprogram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
Frågan är ju: Varför undrar du det? 😄

jo jag undrar bara...tycker pro tools har ett "fett"ljud..gick in på den där sidan men hittade inget bit djup..kan någon bara förklara så man vet..

Om du helt enkelt undrar vad pro tools kan spela in i för bit så är det max 24 bit 96KHZ för LE versionen. Eller missuppfattade jag din fråga? Även att jag själv äger pro tools och självklart vill tala gott om det så ställer jag mig tveksam till om du kan få "fetare" ljud i det för att det är pro tools, tror mer det handlar om vem som sitter bakom ratten 🙂

MVH

Anders

ja lite kanske!

de jag undrade var bara ljudmotorn..FL Studio har ju 36 eller 32 bitar..ableton live har 64..men vad har pro tools?

Om du tror att bitdjupet spelar roll för hur fett ljudet låter har du nog ingen som helst nytta av att veta vad pro tools har för bitdjup. Då finns det bra mycket viktigare saker att ta hänsyn till när du ska välja musikprogram...

vadå? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju: Varför undrar du det? :rolleyes:

jo jag undrar bara...tycker pro tools har ett "fett"ljud..gick in på den där sidan men hittade inget bit djup..kan någon bara förklara så man vet..

Om du helt enkelt undrar vad pro tools kan spela in i för bit så är det max 24 bit 96KHZ för LE versionen. Eller missuppfattade jag din fråga? Även att jag själv äger pro tools och självklart vill tala gott om det så ställer jag mig tveksam till om du kan få "fetare" ljud i det för att det är pro tools, tror mer det handlar om vem som sitter bakom ratten 😛

MVH

Anders

ja lite kanske!

de jag undrade var bara ljudmotorn..FL Studio har ju 36 eller 32 bitar..ableton live har 64..men vad har pro tools?

Om du tror att bitdjupet spelar roll för hur fett ljudet låter har du nog ingen som helst nytta av att veta vad pro tools har för bitdjup. Då finns det bra mycket viktigare saker att ta hänsyn till när du ska välja musikprogram...

vadå? 😉

Tjaa, hur lätt det är att lära sig, vad det finns för funktioner, vad det kostar, systemkrav o.s.v.

Hett tips är att tanka hem demoversioner av olika program och testa. Alla de större musikprogrammen klarar av det mesta man kan behöva. För att få till fett ljud är det bra mycket viktigare att man lär sig arrangera och mixa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tool LE är 32bit floating point.

Pro Tools HD är 48bit Fixed point.

Vad det de du menade??

För övrigt håller jag med om att samma wav fil låter bättre i pro tools än i cubase. Var tvungen att dubbel kolla med tre andra presoner som höll med faktiskt!!! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tool LE är 32bit floating point.

Pro Tools HD är 48bit Fixed point.

Vad det de du menade??

För övrigt håller jag med om att samma wav fil låter bättre i pro tools än i cubase. Var tvungen att dubbel kolla med tre andra presoner som höll med faktiskt!!! 😑

Nu blir det lite OT, men är det bara inne i Pro Tools eller även efter att man exporterat? Vore intressant att göra ett blindtest...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tool LE är 32bit floating point.

Pro Tools HD är 48bit Fixed point.

Vad det de du menade??

För övrigt håller jag med om att samma wav fil låter bättre i pro tools än i cubase. Var tvungen att dubbel kolla med tre andra presoner som höll med faktiskt!!! 😲

Det låter som en bedömning av ProTools DA-omvandlare snarare än av ljudmotorn. Om ett program ändrar en ljudfil så den låter annorlunda är det en bug 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
Pro Tool LE är 32bit floating point.

Pro Tools HD är 48bit Fixed point.

Vad det de du menade??

För övrigt håller jag med om att samma wav fil låter bättre i pro tools än i cubase. Var tvungen att dubbel kolla med tre andra presoner som höll med faktiskt!!! 😑

precis de är ju de jag menar..de låter fett i pro tools!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant skulle vara om man kunde göra ett blindtest som sagt. inte bara mellan pro tools och cubase utan de flesta ledande DAW:s. Jag har iaf inte kunna peka ut något särskilt DAW på några av filerna som är uppladdade här på sidan. Men om nu det skulle vara så att pro tools låter bättre är man ju bara glad att man äger det, men jag har väldigt svårt att tro det om man skulle göra ett ordentligt test. Och detta kommer från en som är frälst i Pro Tools 😑

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tool LE är 32bit floating point.

Pro Tools HD är 48bit Fixed point.

Vad det de du menade??

För övrigt håller jag med om att samma wav fil låter bättre i pro tools än i cubase. Var tvungen att dubbel kolla med tre andra presoner som höll med faktiskt!!! 😲

precis de är ju de jag menar..de låter fett i pro tools!!

Nu har ni satt griller i huvet på grabben 😑

Som sagt, det finns en sjuhelsikes massa andra faktorer som spelar MYCKET större roll för hur "fett" det låter. Jag lovar dig att du kan få till minst lika "feta" låtar i andra musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
Intressant skulle vara om man kunde göra ett blindtest som sagt. inte bara mellan pro tools och cubase utan de flesta ledande DAW:s. Jag har iaf inte kunna peka ut något särskilt DAW på några av filerna som är uppladdade här på sidan. Men om nu det skulle vara så att pro tools låter bättre är man ju bara glad att man äger det, men jag har väldigt svårt att tro det om man skulle göra ett ordentligt test. Och detta kommer från en som är frälst i Pro Tools 😑

//Anders

Fl Studio har ett speciellt sound, de känner man igen..men testade pro tools de var jävligt proffsigt alltså...men klart att ljudkorten spelar in..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fl Studio har ett speciellt sound, de känner man igen..men testade pro tools de var jävligt proffsigt alltså...men klart att ljudkorten spelar in..

Och vad är detta sound. ?

Att jämföra sunkiga FL Studio låtar på youtube med Pro Tools är ju rätt missvisande.

Finns ett antal Proffesionellt producerade låtar du hört på radio gjorda i FL Studio ( mestadels dansmusik dock ).

Finns en uppsjö av låtar gjorda i Logic som säkerligen enligt dig oxå har ett eget sound.

Och visst ljudkortet spelar in likaså mixningen , mickarna , preampen , masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här är väl 654536e gången som detta diskuteras. 😑

Det är ingen skillnad på ljudmotorn i de oilka programmen. Inget hörbart iaf, inget som gör att något låter "fett" eller nåt annat "FL Studio". Däremot kan programmets features inbjuda till ett visst arbetssätt. De medföljande pluggarna låta på ett visst sätt. Etc. Etc.

Bitdjupet har inget med detta att göra, och att köra 64 bitar istället för 32 är helt onödigt, även om företagens marknadsavdelningar såklart kan vilja en att tro nåt annat. 😲

Om samma fil låter fetare i nåt system (och man i övrigt kör genom samma mixer och högtalare etc och utan några pluggar) så måste det bero det på de D/A-omvandlare som råkar vara inkopplade. Inte på programmet.

Skulle vara intressant att höra vilka D/A-omvandlare det var som inte lät så fett? Är det ett inbyggt laptopljudkort som jämförs med Digi's 50000kronors-klump?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... förlåt att jag var lite otydlig, ska förklar hur det var.

Det var inte bara en fil, det var en hel mix.... Fick en låt som jag skulle mixa. tryckte in den hemma i PT. Sänkte alla reglarna som jag alltid gör till -6dbfs.

Lyssnade igenom spåren i solo en och en för att se vad det var, sen lyssnade på alla sammtidigt.

Vid denna tiden gick jag på Alchemea i London och ett av uppdragen var att mixa en låt i Cubase. Fine tänkte jag. jag tar och mixar denna.

Tryckte in den i cubase. Gjorde likadant, alla regalrna på -6dbfs. Och plötsligt lät det inte som innan. Plattare på nått mäkligt sett. Inte samma bredd... Ingen jätte skilnad dock.

Blev lite nyfiken och provade igen med samma DA omvandlare, samma dator , samma hörlurar.

Jag tyckte mig höra skillnad. Detta är inget säkert test som bevisar något men det var så jag uppfattade det då!!

Det enda jag kan tänka mig att det kan va är att Pro Tools sköter summeringen av kanalerna på annat sett an cubase.

Detta är ingen big deal utan det är ju hur man sedan rattar som har största betydelsen. 😉

Kör på med vad du gillar!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tracktion har 64 bitar. Alltså är det bäst!

Jag körde PT free och det lät skit alltså är det sämst!

Frågan är så irrelevant så att jag tappar hakan.

Den är teoretiskt intressant om man är utvecklare möjligen, men saknar all praktisk betydelse.

Och ni som säger att ni hör skillnad att den eller den DAW låtar plattare än den andra. Lägg av, att köra en stereo wav genom något program om så det är iTunes i din dator kommer inte att ge någon som helst ljudskillnad som du kan märka.

Kan man knappt höra skillnad på en 128k mp3 och en 44.1kHz wav så borde väl ni vuxna människor räkna ut att det är trams att tro man hör skillnad på de olika interna bitarna!!!!

Bullshit, byt ämne och fokusera på sånt som är viktigt!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion har 64 bitar. Alltså är det bäst!

Jag körde PT free och det lät skit alltså är det sämst!

Frågan är så irrelevant så att jag tappar hakan.

Den är teoretiskt intressant om man är utvecklare möjligen, men saknar all praktisk betydelse.

Och ni som säger att ni hör skillnad att den eller den DAW låtar plattare än den andra. Lägg av, att köra en stereo wav genom något program om så det är iTunes i din dator kommer inte att ge någon som helst ljudskillnad som du kan märka.

Kan man knappt höra skillnad på en 128k mp3 och en 44.1kHz wav så borde väl ni vuxna människor räkna ut att det är trams att tro man hör skillnad på de olika interna bitarna!!!!

Bullshit, byt ämne och fokusera på sånt som är viktigt!

word! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man knappt höra skillnad på en 128k mp3 och en 44.1kHz wav så borde väl ni vuxna människor räkna ut att det är trams att tro man hör skillnad på de olika interna bitarna!!!!

Ja skulle inte vilja säga knappt det finns ändå en hel del artefakter i 128kbit mp3 om man vet vad man ska lyssna efter, och jag har gjort helt 100% vetenskapliga 100% blinda tester med olika kodare.

Tillbaka till ämnet, bitantalet för de interna processerna spelar visst roll... har du ett eller flera länkade HD-system och säg att du kör 120ch ljud och drar upp allt på +12db så blir det totalt 1440 dB över 0 nivån i den interna mixbussen innan masterregeln och då "kan" det ju vara bra att ha 48bit eller mer floating eller fixed point i mixbussen.. bara ett exempel som inte är praktiskt 😲 har man ett HD system borde man veta bättre =)

För er som vill läsa mer om detta rekommenderas denna som helg lektyr:

http://akmedia.digidesign.com/support/docs...Mixer_26688.pdf

Även den här är intressant:

http://akmedia.digidesign.com/support/docs...itter_30957.pdf

Allt detta och mer finns på:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...amp;itemid=5143

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...