Jump to content
Annons

Köpa monitorer...


Lovlka

Recommended Posts

Hej hej!

Har varit inne i en studio och spelat in totalt 14 låtar på två helger. Som ni förstår var kvantitet viktigare än kvalitet den här gången, och det var ett medvetet val. 🙂

Hur som helst bestämde vi oss för att ta hand om mixningen själva, för att spara in på kostnaden så mycket som möjligt. 14 låtar tar ändå ett tag att mixa, och tid är pengar...

Nu till mitt lilla dilemma. Jag har länge gått och funderat på att inhandla ett par monitorer, men det har aldrig blivit av. Detta mest på grund av att jag tycker mig känna rummet och mina nuvarande högtalare så pass bra. Högtalarna är ett datorhögtalarpaket från Labtec i 3000 kronorsklassen.

Ni hör ju själva, scenariot bara skriker: köp! Men jag är inte så övertygad, kanske för att jag inte riktigt vet vad jag missar. Jag är väl inte heller beredd att lägga så jättemycket pengar på ett par monitorer, och då kanske inte skillnaden blir så stor?

Vad jag skulle kunna göra är ju förstås att försöka låna hem lite monitorer och testa helt enkelt. Men det är kanske inte alltid så lätt. Så nu frågar jag er... bör jag köpa monitorer för 3-5000 kr, eller lita på min känsla och fortsätta med min nuvarande uppsättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej!

Har varit inne i en studio och spelat in totalt 14 låtar på två helger. Som ni förstår var kvantitet viktigare än kvalitet den här gången, och det var ett medvetet val. 😆

Hur som helst bestämde vi oss för att ta hand om mixningen själva, för att spara in på kostnaden så mycket som möjligt. 14 låtar tar ändå ett tag att mixa, och tid är pengar...

Nu till mitt lilla dilemma. Jag har länge gått och funderat på att inhandla ett par monitorer, men det har aldrig blivit av. Detta mest på grund av att jag tycker mig känna rummet och mina nuvarande högtalare så pass bra. Högtalarna är ett datorhögtalarpaket från Labtec i 3000 kronorsklassen.

Ni hör ju själva, scenariot bara skriker: köp! Men jag är inte så övertygad, kanske för att jag inte riktigt vet vad jag missar. Jag är väl inte heller beredd att lägga så jättemycket pengar på ett par monitorer, och då kanske inte skillnaden blir så stor?

Vad jag skulle kunna göra är ju förstås att försöka låna hem lite monitorer och testa helt enkelt. Men det är kanske inte alltid så lätt. Så nu frågar jag er... bör jag köpa monitorer för 3-5000 kr, eller lita på min känsla och fortsätta med min nuvarande uppsättning?

Hej

skulle du villja att nån annan tog hand om mixningen?

jag e bara så jäkla sugen på att få göra det till någon HELT GRATIS

så om DU eller någon skulle villja testa mig med att få mixa till en låt så bara hör av ER

min mail e

wiinblad@klippan.seths.se

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe det vore ju också ett alternativ... Jag är i och för sig också väldigt sugen på att ge det ett försök, men jag kan ju inte stoppa dig.

Jag ska få en dvd med Cubase-projekten denna veckan tror jag, och jag har själv ingen dvd-brännare, men några låtar kanske du kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe det vore ju också ett alternativ... Jag är i och för sig också väldigt sugen på att ge det ett försök, men jag kan ju inte stoppa dig.

Jag ska få en dvd med Cubase-projekten denna veckan tror jag, och jag har själv ingen dvd-brännare, men några låtar kanske du kan få.

ja det låter bra

du får maila mig så jag kan maila tillbax min adress där du kan skicka matrialet

kanon idè 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Beror alldeles på hur bra de här "datorhögtalarpaketet ifrån Labtec" är? En fördel kan ju vara att detta ungefär motsvarar vad "folk" normalt har hemma.

Är det mycket och djup bas i eran musik? Varför jag frågar är för att i.s.f. är det bara riktigt dyra samt större monitorer som kan återge denna någorlunda

korrekt ändå och därmed kanske det är mindre lönt med ett par monitorer i 3-5000 kr´s klassen! Lyssna inte för mycket på mig dock, jag är nybörjare med

en aningen pratglad sådan för tillfället 😄!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl just det som är grejen. Högtalarpaketet låter riktigt bra, och det ingår en sub som är helt ok. Särskilt ärligt ljud kanske det inte är, men jag känner det som sagt ganska bra.

Genren är midget metal 😄

JDW: Jag hör av mig när jag fått dvdn

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan ju tänka på olika sätt....du har kanske jobbat mkt med dina gamla datorhögtalare, och lyckats lära dig dom ordentligt....vet hur det ska låta i dom för att det ska låta ritkigt bra på andra ställen.....och då ska man väl kanske vara försiktig med att införskaffa sig nya monitorer som du då måste lära dig på nytt.........viktig tid och bra låtar kan gå förlorade pga av det.......

å andra sidan....datorhögtalare i 3000kronorsklassen......säkert helt ok högtalare, men i min värld är datorhögtalare inte byggda för att låta ärligt, utan för att låta fett, coolt, maffigt, bra (inbillar mig någon form av "hängmattsfrekvenskurva")......dock säkert ett fullt medvetet "bygge".......har inget med prisklassen att göra....

Medans studiomonitorer är byggda för att låta så ärligt som möjligt....så, egentligen....monitorer i 3000kronorsklassen låter troligtvis mer ärligt än "datorhögtalare" i prisklasser långt över....men inte nödvändigtvis bättre......det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Jag är HELT övertygad om att du för 3000-5000:- hittar monitorer som är MYCKET mer ärliga än dina datorhögtalare........men, som sagt, är du van vid att arbeta med dina datorhögtalare kanske du ska tänka lite extra.....! Jag skulle nog skaffa monitorer, men definitvt behålla datorhögtalarna också, så att du kan lyssna hur det låter i de två olika lyssningarna......

Flera olika lyssningsalternativ är totalt underskattat......ingen lyssning är ultimat, så att jämföra lyssningar och hitta en gyllene medelpunkt påstar jag är det bästa arbetssättet.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett par mindre optimala monitorer är det extra viktigt att då och då lyssna på resultatet i flera olika högtalare innan man kan anse sig vara klar - typ i stereoanläggningen, bilstereon, hos grannen, hos kompisar etc.

Jämför också med kommersiella skivor i samma genre under arbetets gång, så att ljudbilden blir ungefär "rätt" - men glöm inte experimentera lite med egna idéer om hur det ska låta också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så bra så bra... nu velar jag ännu mer. Återkommer med en frisk hjärna efter lunch.

Är just nu väldigt sugen på att dra hem några monitorer bara för att testa. Det borde ju vara det enda rätta. Brukar musikaffärer gå med på hemlåning över en helg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl just det som är grejen. Högtalarpaketet låter riktigt bra, och det ingår en sub som är helt ok. Särskilt ärligt ljud kanske det inte är, men jag känner det som sagt ganska bra.

Genren är midget metal 😛

JDW: Jag hör av mig när jag fått dvdn

oki låter bra

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så bra så bra... nu velar jag ännu mer. Återkommer med en frisk hjärna efter lunch.

Är just nu väldigt sugen på att dra hem några monitorer bara för att testa. Det borde ju vara det enda rätta. Brukar musikaffärer gå med på hemlåning över en helg?

Är det en bra musikaffär så går dom med på att låna ut....det brukar inte vara några problem, om de är måna om att sälja.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog i ditt fall, låna/köpa ett par monitorer, men om inte pengar finns, försök att jämföra med andra artisters musik, men eftersom du känner din lyssning, så kanske det funkar.

Det finns ju anledning till att folk sitter med Genelec. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag skulle kunna göra är ju förstås att försöka låna hem lite monitorer och testa helt enkelt. Men det är kanske inte alltid så lätt. Så nu frågar jag er... bör jag köpa monitorer för 3-5000 kr, eller lita på min känsla och fortsätta med min nuvarande uppsättning?

Jag tycker definitivt att du ska köpa ett par monitorer. Efter mycket funderande och stor vånda och beslutsångest gick jag och några medmusikanter till den lokala musikhandlaren och lyssnade igenom ordentligt på olika monitorer.

Till slut fastnade vi alla för Event TR 5 för strax under 5000 kr. Bland de bästa investeringar jag någonsin gjort... Trots att de inte är så stora så går det väldigt bra att mixa musik med tunga basar. Själv har jag lärt mig att lägga bas och ex. trummor precis under det som jag tycker låter bäst. Alltså... När jag tycker att basen och trummorna är något för lågt mixade eller för tunna, så vet jag att det låter bra i nästan alla andra sammanhang.

Jag lånade ut monitorerna till en mer erfaren musiker som blev helt såld på dessa Event.

Köp monitorer är alltså mitt råd. Jag tror inte att du kommer att ångra dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag ska ner till musikbörsen på lunchen idag tänkte jag, har ändå ett par andra ärenden där. Lägger Event TR5 på minnet. Jag brukar dessutom kunna få rätt bra priser där.

Några andra monitorer i prisklassen som kan vara värda att kolla upp särskilt?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10944 tar ju upp lite samma problem, så där har jag ett par tips till...

Btw, hur ser begagnatmarknaden ut på detta området? Ponera att mitt intresse skulle svalna (inte så stor risk) eller dylikt, kan man då sälja begagnade monitorer för hyffsade priser? Själv köper jag av ren princip sällan begagnade prylar, men jag vet att många andra gör det.

Redigerat av Lovlka
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att mixa i högtalare som är gjord för behaglig lyssning. Jag köpte mina första monitorer för många år sedan men kommer ihåg vilken aha upplevelse det var. Helt plötsligt lät mina mixar avsevärt mycket mer balanserade när jag flyttade dem från datorn till olika stereoaparater.

Visst kan du lära dig hur du skall kompensera men i praktiken är det inte så lätt som det låter.

Du kommer också bli förvänad när du lyssnar på "riktiga" skivor, man hör saker man inte hört förut. Och ja - det är meningen att det skall låta "sämre" en i vanliga "hi-fi" högtalare. De sistnämnda är ju gjorda för att det skall låtar "larger than life" men det är ingen bra utångspunkt för objektiv analys.

Alla monitorer som är gjorda för musik borde i princip duga, men det är värt att provlyssna lite eftersom de låter rätt olika. Prova med sådan musik du tänker använda dem till och är van vid att lyssna på. Generellt har priset en betydelse och ju större desto bättre basåtergivning. Satsa på aktiva monitorer (enklast).

Subbar tycker jag är bökiga och försöker undvika dem för vanliga pop/rock. För rnb, techno mm kan det vara bra att ha koll på de låga frekvenserna (dropkicks mm).

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag kom på en kandidat, Genelec 1029A. Den är liten, mindre, minst - låter grymt bra med helt okej bas och går för 4,500 - 5,500 begagnade.

Jag tycker t.o.m. den är bättre än Genelcs nya! Det var länge sen jag såg någon till salu dock, är det ngn här som sitter och tjuvhåller på dem?

Släpp nu iväg ett par till Peder - ska vi säga 3,300 kr?

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar mixarna du gjort i dina nuvarande datahögtalare? Om dom gör det är det ju inte så akut att skaffa monitorer även om det absolut kan rekommenderas.

Vet att det är många här som sitter med vanliga högtalare eller hifi-system, som gör grymma mixar.... Jag tror att mixen sitter mycket mer i kunnande och erfarenhet än i att man har de bästa monitorerna.

Jag har haft mina Yorkville-monitorer i 1½ år nu, men jag tror faktiskt att all kunskap jag sugit åt mig på det här forumet är det som gjort störst skillnad på kvaliteten på mina mixar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...