Jump to content
Annons

DIY-projekt med studio i källaren


cborg

Recommended Posts

-- För att göra en mer lättöverskådlig sammanfattning har jag redigerat vissa av mina inlägg i tråden men försökt att lämna tillräckligt för att man skall kunna följa stegen i besluten. --

Helmholtz på er!

Då var det dags för mig att följa Crunchers råd och försöka fixa ett eget utrymme för musikprojekten!

Jag har plöjt igenom en hel del akustik-litteratur så nu är det dags att börja praktisera även om jag saknar praktisk byggkunskap. 😆

Målen är:

1. "Ready to go" så långt det bara går

2. Det ska vara en kreativ och rolig miljö för mig att skriva musik och att jobba i

3. Så bra ljud och akustik som är möjligt med de förutsättningar som finns.

Sång och eventuellt lite akustisk gitarr kommer spelas in i lokalen annars är det mycket elektroniskt så fokus blir väl på lyssning/mixning när det gäller akustiken.

Begränsningar:

1. Budgeten är begränsad

2. Det är en hyreslokal så det är vissa byggtekniska begränsningar

Här kommer min lilla 2D-ritning till att börja med (beskrivning på engelska, hoppas det är ok):

storage3.png

och här har ni en liten vy taget i "vänstervarv" :

storagepano.jpg

Det är ett sjuh.... reverb i rummen eftersom det är betong och betongvalv hela vägen verkar det som. Väggen mellan 2 och 3 är lite tunnare (17 cm) så den resonerar något om man bankar i den. De andra är ganska orörliga och förmodligen något tjockare. Min tanke är att ha studion i rum 3 trots att det är mindre bland annat eftersom det är lite mer symmetriskt. Vad tror ni om det?

Om det går lägger jag gärna in klick-laminat i det rum som blir studiorum så länge det ligger under 100kr/m2 men jag har inte gjort något sådant tidigare och jag vet inte om golvet är plant nog. Undertak av något slag alt. moln/panel måste också till så det funderar jag på vad. För rum och akustik kan jag lägga kanske 10000.

Arbetsplatsen ska jag utforma så att jag kan jobba skiftande från sittande till stående men jag kommer främst få använda de bord jag redan har.

Det jag ska börja med, förutom att testa hur mycket ljud det läcker till grannen ovanför, är att ta reda på hur jag kan täta där rören går in och vid de dörrar som inte används. Jag tror att det är där det kommer läcka mest. Måste kolla upp vad man kan göra. Har ni ideer får ni gärna skriva.

Återkommer med uppdatering och lite mer tankar. Ha det gott!

-- Här fortsätter redigering och en länkad sammanfattning --

OBS. Kolla igenom inläggen och diskussionerna för att få hela bilden!! Jag länkar bara till sammanfattningen och vissa beslut gjordes inte alltid enligt rekommendationerna.

- Det första var alltså att bestämma vilket rum som skulle bli mitt studiorum eller "musikskrivarrum" Inlägg 10.

- Sen en massa funderande och frågor innan jag kunde börja att dra kablar Inlägg 18

- Och isolera det som behövdes isoleras Inlägg 27

- Den första akustiska utvärderingen av rummet rent teoretiskt. Inlägg 28

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Helmholtz på er!

Då var det dags för mig att följa Crunchers råd och försöka fixa ett eget utrymme för musikprojekten!

Jag har plöjt igenom en hel del akustik-litteratur så nu är det dags att börja praktisera även om jag saknar praktisk byggkunskap. 🙂

Målen är:

1. "Ready to go" så långt det bara går

2. Det ska vara en kreativ och rolig miljö för mig att jobba i

3. Så bra ljud och akustik som är möjligt med de förutsättningar som finns.

Sång och eventuellt lite akustisk gitarr kommer spelas in i lokalen annars är det mycket elektroniskt så fokus blir väl på lyssning/mixning när det gäller akustiken.

Här kommer min lilla 2D-ritning (beskrivning på engelska, hoppas det är ok):

storage3.png

och här har ni en liten vy taget i "vänstervarv" :

storagepano.jpg

Det är ett sjuh.... reverb i rummen eftersom det är betong och betongvalv hela vägen verkar det som. Väggen mellan 2 och 3 är lite tunnare (17 cm) så den resonerar något om man bankar i den. De andra är ganska orörliga. Min tanke är att ha studion i rum 3 trots att det är mindre bland annat eftersom det är lite mer symmetriskt. Vad tror ni om det?

Om det går lägger jag gärna in klick-laminat i det rum som blir studiorum så länge det ligger under 100kr/m2 men jag har inte gjort något sådant tidigare och jag vet inte om golvet är plant nog. Undertak av något slag alt. moln/panel måste också till så det funderar jag på vad. För rum och akustik kan jag lägga kanske 10000.

Arbetsplatsen ska jag utforma så att jag kan jobba skiftande från sittande till stående men jag kommer främst få använda de bord jag redan har.

Det jag ska börja med, förutom att testa hur mycket ljud det läcker till grannen ovanför, är att ta reda på hur jag kan täta där rören går in och vid de dörrar som inte används. Jag tror att det är där det kommer läcka mest. Måste kolla upp vad man kan göra. Har ni ideer får ni gärna skriva.

Återkommer med uppdatering och lite mer tankar. Ha det gott!

Fy fasiken vilken häftig lokal cborg!!!

Det här lär bli läckert att se växa fram.

Klickgolvet är inga trubbel med. Se till att du har en väl tilltagen glipa in mot väggarna då det måste få en chans att kunna röra sig!

Hoppas du har någon kamrat som kan hjälpa dig om än så bara i egenskap av att vara med och tjöta skit!

Kör så det ryker!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fasiken vilken häftig lokal cborg!!!

Det här lär bli läckert att se växa fram.

Klickgolvet är inga trubbel med. Se till att du har en väl tilltagen glipa in mot väggarna då det måste få en chans att kunna röra sig!

Hoppas du har någon kamrat som kan hjälpa dig om än så bara i egenskap av att vara med och tjöta skit!

Kör så det ryker!

/Cruncharn'

Tack för tipsen och uppmuntran Cruncher!! .

Jag ska ta och testa genom att slänga ut en bräda lite varstans i rummet och se om det "gungar" nånstans.

Det fanns en splirrans ny kyl/frys därnere så det är la bara att fylla den med öl så dyker nog både polare och tjöt upp.. hehe 😉

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Jag kommer absolut behöva lite input, vrida och vända på saker för att lära mig hur jag ska bygga/behandla så jag inte står där med brädor upp till öronen och undrar var spiken tagit vägen! 😄 Sen får jag se hur mycket hyresvärden tillåter och vad jag själv klarar av.

Ska bara samla mina tankar först så jag får en gnutta struktur på det hela.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Jag kommer absolut behöva lite input, vrida och vända på saker för att lära mig hur jag ska bygga/behandla så jag inte står där med brädor upp till öronen och undrar var spiken tagit vägen! 😄 Sen får jag se hur mycket hyresvärden tillåter och vad jag själv klarar av.

Ska bara samla mina tankar först så jag får en gnutta struktur på det hela.

😛

Planering, planering, planering!!!

Men fasen!!! Det är ju du bra på cborg!

GASA NU SÅ DET HÄNDER NÅT!!!! 😉

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

var fan hittar ni alla lokaler.. jag sökker med ljus och lykta men hittar inget. känns väldigt orättvist 😉.. men lycka till med bygget.. ska bli intressant och se uppväxten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

GASA NU SÅ DET HÄNDER NÅT!!!! 😱

Haha. 😄

Jag är bara lite långsam i starten ju!! ....

Nä så här ligger det till. Lokalen finns 12 mil härifrån och i slutet av februari flyttar jag dit så planen är som följer: 2-3 veckors planering, därefter storflytt och inköp 1 vecka och tidigast sista februari är jag på plats för att börja bygget.

Och för er som letar efter lokal: Jag förstår. Det var i ren desperation jag hittade denna. Jag letade egentligen efter en lägenhet vilket var svårt att hitta och till slut bara tokletade jag efter nåt billigt att ställa mina grejer i. Hittade lokalen på bostadsbolagets hemsida, fanns bara där utan bilder eller nån beskrivning typ: lokal ca 50kvm, och hade jag varit kinkig hade jag nog sagt "nja passar inte riktigt" men nu var det bara att köra på.

--- Redigerad sammanfattning---

Rum nummer 3 blir studiorum.

Rum 2 är något större men har problemet att det ligger närmare fler ljudkällor utifrån och är mer asymmetriskt. Dessutom har det rum 1 som som ett kopplat utrymme, dvs rum 1 förstärker reverberationen (coupled spaces, Mankovsky) om man inte sätter upp en dörr eller liknande däremellan.

Alltså rum 3 blir där jag lägger krutet som trots att det kräver en del arbete.

Rum två kommer bli arbetsutrymme och lounge/lyssningsrum med mindre ingrepp även om det just nu är lite lager där med och rum ett blir lager/workshop så småningom.

Så vad måste hända i rum tre:

Ljud utifrån: Det finns varken budget eller möjlighet att göra ex. rum i rum utan jag får helt enkelt isolera de läckage som finns så gott det går ex. vid fönster och vid dörr alternativt även vid rören i taket.

Ljud inuti: Rummet är långt från symmetriskt så här får jag också göra det jag kan. Symmetri är viktigt för stereobilden.

- Jag tänkte bygga en fejktrappa betong och leca men det blev för omständligt så det la jag ned.

- Rummet är litet så monitorerna måste hamna mot en kortsida.

- Det finns ett element, en trappa och rör som inte riktigt passar in. Dörren sitter i ett hörn där man borde ha en basfälla eller liknande.

- Eftersom rummet redan är litet och behöver behandling vill jag inte bygga för mycket som minskar rummets volym innan akustikbehandlingen trots bra förlag om förändringar.

Mitt val:

Jag valde till slut att experimentera med en lösning av RFZ (Reflection Free Zone) som bygger dels på Cox och d'Antonio idé med "ray-tracing" och på BBC-experimentet Controlled Image Design.

Jag täcker då upp en del av ojämnheterna med snedväggar och arbetsbord och jag behöver inte välja vilken sorts väggar jag skall ha nu direkt (lite betänketid där med, ex panel eller perforerat).

Nackdelarna är att denna konstruktion (i BBC fallet) lät bra runt zonen men väldigt illa i resten av rummet samt eventuella problem med kamfilter effekt för låga frekvenser. Dessutom gjordes testerna med fristående högtalare och mina kommer monteras i väggen till att börja med. Så ja, det blir ett experiment.

Den största delen absorbtion och diffusion sker på bakre väggen med denna teknik.

Taket kommer vara ett innertak (ca 40 cm utrymme) som jag faktiskt får hjälp med uppsättningen till och då "försvinner" rören också. Första tanken var någon helmholtz-lösning på grund av de teoretiska värdena på rums-moderna (se inlägg 18) men det kanske inte är möjligt. Vi får se.

Elementet får bli ett senare problem (vilket det också blev ... senare om det)

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Långsamt går det men snart så ... flytten är gjord iallafall! 😕

Jag har gjort en liten excelmall där man kan testa väggar och tidiga reflektioner och jag hade tänkt göra en liten kompromiss, får se vad ni tycker om det.

Teori: 38% rummets längd, liksidig triangel för monitorplacering, "virtuell" reflektionsfri zon.

Här är grafen över rum och reflektioner rfz_utkast.gif

Högtalarna monteras i den byggda "väggen".

Förutom där högtalarna monteras hade jag tänkt att sätta perforerad panel och sen fylla med glasull bakom (ingen riktig helmholtz andra ord).

Tanken är: Högregister reflekteras mest, mellanregister reflekteras och absorberas kanske lite, låga registret absorberas kanske något men har tillgång till nästan hela rummets volym.

(Jag hade tänkt sätta en panel en bit ut från väggen parallellt med den lila streckade för att inte få en sån tidig reflektion från den blå linjen.)

Vad tror ni om den designen?

Ha det! /c.Borg

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Långsamt går det men snart så ... flytten är gjord iallafall! 😕

Jag har gjort en liten excelmall där man kan testa väggar och tidiga reflektioner och jag hade tänkt göra en liten kompromiss, får se vad ni tycker om det.

Teori: 38% rummets längd, liksidig triangel för monitorplacering, "virtuell" reflektionsfri zon.

Här är grafen över rum och reflektioner rfz_utkast.gif

Högtalarna monteras i den byggda "väggen".

Förutom där högtalarna monteras hade jag tänkt att sätta perforerad panel och sen fylla med glasull bakom (ingen riktig helmholtz andra ord).

Tanken är: Högregister reflekteras mest, mellanregister reflekteras och absorberas kanske lite, låga registret absorberas kanske något men har tillgång till nästan hela rummets volym.

(Jag hade tänkt sätta en panel en bit ut från väggen parallellt med den lila streckade för att inte få en sån tidig reflektion från den blå linjen.)

Vad tror ni om den designen?

Ha det! /c.Borg

Jag tror spontant att du får bättre värden om du lyfter ut högtalarna mer ändå!

Om det är möjligt!?

Orsak...

Man sitter inte i mitten när man kranar.

Den första reflexen, alltså den blå linjen (om jag ser rätt färg) är farligt nära mitten.

Hoppas du hajjar vad jag menar cborg!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror spontant att du får bättre värden om du lyfter ut högtalarna mer ändå!

Mot lyssningspositionen menar du?

Orsak...

Man sitter inte i mitten när man kranar.

Nu hängde jag inte med alls ... ??? 😕

Ska jag inte sitta i mitten? och vad är kranar??

(känner mig lite bortkollrad här)

Däremot är jag är inte så orolig för den blå, den kommer inte gå upp så rakt om jag sätter en väggpanel en bit ut från (och parallellt med) frontväggen. Den kommer träffa sidväggen en bit bakåt i rummet istället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mot lyssningspositionen menar du?

Nu hängde jag inte med alls ... ??? ☺️

Ska jag inte sitta i mitten? och vad är kranar??

(känner mig lite bortkollrad här)

Däremot är jag är inte så orolig för den blå, den kommer inte gå upp så rakt om jag sätter en väggpanel en bit ut från (och parallellt med) frontväggen. Den kommer träffa sidväggen en bit bakåt i rummet istället. 🙂

He he he!!!

Kranar= skruvar ljud, läs vrider på rattar och kranar för att påverka!

Krana ljud! 🙂

Med att sitta i mitten...

Man sitter sällan i mitten, där man avsett att ha sin "sweetspot" när man arbetar.

Man rör sig hela tiden så det jag reagerade på att du ska försöka göra din lyssningsposition så stor som möjligt går.

Den lilla ytan du har placerat som lyssningsposition såg ut att vara mindre än 20 cm med tanke på den blå reflexen.

Nu nämnde du dock att du skulle montera en väggpanel så problemet är nog löst i och med detta.

Bara en spontan tanke som sagt.

Ös på bara!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

He he he!!!

Kranar= skruvar ljud, läs vrider på rattar och kranar för att påverka!

Krana ljud! 🙂

😎 Då är jag med igen !!

Med att sitta i mitten...

Man sitter sällan i mitten, där man avsett att ha sin "sweetspot" när man arbetar.

Man rör sig hela tiden så det jag reagerade på att du ska försöka göra din lyssningsposition så stor som möjligt går.

Den lilla ytan du har placerat som lyssningsposition såg ut att vara mindre än 20 cm med tanke på den blå reflexen.

Nu nämnde du dock att du skulle montera en väggpanel så problemet är nog löst i och med detta.

Ah, skönt. Det blir ju lite experimentartat det här så jag tänkte att jag hade missat något viktigt. Jag vill ju såklart ha en så stor lyssningsposition som möjligt. Men om det bara berodde på den blå reflektionen (som ska fixas till) så kanske det går ändå.

Tack för inputsen Cruncher. De är välbehövda och uppskattade!

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Då är jag med igen !!

Ah, skönt. Det blir ju lite experimentartat det här så jag tänkte att jag hade missat något viktigt. Jag vill ju såklart ha en så stor lyssningsposition som möjligt. Men om det bara berodde på den blå reflektionen (som ska fixas till) så kanske det går ändå.

Tack för inputsen Cruncher. De är välbehövda och uppskattade!

Ja fasen!

Det där lär nog inte utgöra ett större hinder.

Men eftersom att du pratar om att bygga in dina monitorer (om jag inte minns helt fel!?), alltså att flushmontera, så måste man ju var lite extra nogrann.

Det är ju ganska klurigt att "bygga om" senare!

Har du funderat på vad det blir för lyssning?

Kolla upp spridningen på monitorerna så att du även får med detta i din beräkning.

Det kan ju rent av vara så att flera av de reflexer du kalkylerat för, helt uteblir i och med en viss typ av monitor!

Kul att se utvecklingen på det här bygget.

Jag fick en massa hjälp av dig med matematiken när jag räknade på helmholtzaren.

Jag ska försöka bistå med galna idéer och positivt stöd genom ditt bygge cborg!

Gilbert och Claes dyker säkert upp när de känner att de tillför något.

Dom har liksom jag, efter vad jag förstått, svårt att se att människor med driv i, inte får hjälp när det behövs!

Sköna gubbar det där!

Lee och Slejnard tillhör ju det där gänget med.

Det här kommer bli kämpegrejt cborg!

GASA!!! 🙁

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Här kommer lite uppdatering.

Förutom att jag varit fjällen (tjo!) så har jag även upptäckt att min gode far har en vän som sysslar med undertak och en gång i tidem t.o.m. importerade åt ecophon så jag har faktiskt tiggt lite hjälp, gjort lite ritningar, skickat och väntar på svar.

Vet bara inte om väggarna ska upp före eller efter undertakets reglar.

--- edit ---

Jag har hunnit dra lite kablar genom betongväggen i alla fall och här kommer ett tips för både dragning och studio: Märka upp med färgtejp så att man vet vilken sladd som är vilken i skatboet. Jag kollar färg och räknar ringar. Hehe. Ju fler ringar desto längre är kabeln ... oftast.

sladdar_tejp.jpg

Eftersom jag lyckades hitta ett genomgående hål vid taket där rören går mellan rum 2 och 3

så fanns möjligheten att dra kablar därigenom.

Jag utökade håligheten något och fick igenom ett mindre kabelskyddsrör att dra kablarna genom. Lite svårt att se på bilden och ett jäkla pill i verkligheten. 😛

rum3_kabel.jpg

Runt om tryckte jag in lite drevremsa och ytterst på med akustikfog (Sikacryl-S) som jag hittade på byggsidorna här bland er rävar! 🙂

Dator och ett litet mixerbord kommer finnas på andra sidan i rum 2.

Eventuellt isolerar jag datorhyllorna senare så att det går att använda rum 2 för inspelning om man så önskar.

datahylla1.jpg

Att tänka på:

1. Kablar dragna bredvid varandra kan störa signalen genom elektromagnetism.

2. Signalen försämras i långa kablar, både elektriska och optiska, s.k. attenuation.

För långa kablar är signalens format och kabelns kvalitet viktiga och även signalens ursprungliga styrka spelar roll.

Kablar med olika strömstyrkor dragna bredvid varandra kan påverka signalerna mycket. Till exempel kan både strömkablar, antennkablar och VGA-kablar störa och störas av andra signaler. Optiska kablar klarar sig bättre!

Så antingen får man dra separat så att kablarna inte går nära varandra eller om detta inte är möjligt, som i mitt fall, köpa kablar av bra kvalitet, god skärmning och helst köra balanserat.

Jag behövde inte dra några strömkablar så det var 2st VGA-kablar och en Antenn-kabel som oroade mig mest då de gick bredvid USB-kablar och ljudkablar. Antennkabel köpte jag en s.k. dubbelskärmad kabel av god kvalitet och VGA-kablar på ca 7 meter likaså.

USB-kablar skall helst inte vara längre än 5m enligt spec. För att komma runt detta köpte jag USB-hubbar med egen strömförsörjning. På så sätt skall det vara möjligt att dra totalt 10 (5+5) meter kabel med god kvalitet.

Eftersom ljudet från studion in i datorn går via externa A/D omvandlare och optiskt ADAT-format så oroade jag mig inte för störningar. Däremot var jag orolig för längden, 7,5 meter. Generellt är maxlängd 10 meter för den optiska varianten och med viss utrustning bara några meter. Jag kunde inte hitta någon information hos någon av tillverkarna men får helt enkelt hoppas på att minst ett par av kablarna är bra.

Vi får se var det här tar vägen. 🙂 Nästa grej är att dra/förlänga data/antennkabel. De där ComHem har ju lite luriga av sig. Och lite nya förlängnings-strömkablar.

Hojta till om ni har ideer eller synpunkter.

Ha det gott!

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Förläng inte antennkabeln till comhem! För jag antar att du menar kabeln från antennutaget till modemet. Förlänger du den så blir det fel motstånd i den och din hastighet kommer påverkas avsevärt för att i värsta fall upphöra helt. Låt modemet stå och köp en lång nätverkssladd istället.

Jag har jobbat på comhem supporten :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förläng inte antennkabeln till comhem! För jag antar att du menar kabeln från antennutaget till modemet. Förlänger du den så blir det fel motstånd i den och din hastighet kommer påverkas avsevärt för att i värsta fall upphöra helt. Låt modemet stå och köp en lång nätverkssladd istället.

Jag har jobbat på comhem supporten :-)

Mycket bra tips!!

Tyvärr har jag lärt mig den hårda vägen idag. 🙂 Det blev till att dra tre kablar istället, en nätverk, en "tv"-koax (antennkabel) och en telefon och sen bara hoppas att modem-kabeln sitter ordentligt för den hamnar bakom en vägg. (Nu har jag inte nätverk dit än men ifallifall).

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor till byggfolket,

Jag ska regla för ett par fönster (dels för insyn/säkerhet men också för att de läcker ljud som om de vore öppna från trottoaren bredvid) och hade tänkt att göra så här:

fonster.gif

Blir det rätt så eller finns det andra bud (dvs är "leaf"-effekten försumbar eftersom fönstret/karmen läcker så eller inte)?

Ska jag använda gips eller spån (eller båda) till skiva?

Jag ska även göra samma med en dörr, ska jag köra med samma taktik där eller blir det annorlunda?

mvh,

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor till byggfolket,

Jag ska regla för ett par fönster (dels för insyn/säkerhet men också för att de läcker ljud som om de vore öppna från trottoaren bredvid) och hade tänkt att göra så här:

fonster.gif

Blir det rätt så eller finns det andra bud (dvs är "leaf"-effekten försumbar eftersom fönstret/karmen läcker så eller inte)?

Ska jag använda gips eller spån (eller båda) till skiva?

Jag ska även göra samma med en dörr, ska jag köra med samma taktik där eller blir det annorlunda?

mvh,

Christian

Jag hajjar lite dåligt av skissen!!

Ska det gå att öppna fönstret?

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hajjar lite dåligt av skissen!!

Ska det gå att öppna fönstret?

/Cruncha'

Tjena Crunch!!

Nej, fönstret skall inte går att öppna. Jag vill bara bygga igen det.

Ledsen för skissen, tanken var bara att visa lager i genomsnitt.

Jag har fått lite input hur man kan regla upp efter det.

Vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det underlättar ju en del att det inte behöver öppnas.

Jag tror inte du behöver så tjockt med isolering.

Det viktigaste är ju som bekant tyngd och att det är tätt.

Om du ändå kan skruva upp reglar i karmen så hade jag skam satt ett tätt regelverk.

Glas - roxull (för att eliminera vibrationer i glaset, alt. gummi) - perforerad masonit - luft - MDF - Gips.

Så blir det inte så tjockt!

Klura runt lite bland dina grå.

Tätt, luft och tungt är ledorden!

Take care!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Glas - roxull (för att eliminera vibrationer i glaset, alt. gummi) - perforerad masonit - luft - MDF - Gips.

Så blir det inte så tjockt!

Klura runt lite bland dina grå.

Tätt, luft och tungt är ledorden!

Jag klurar inte så mycket. Jag kör på ditt råd rakt av! Det tyckte jag lät bra.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Äh, nu var det ett tag sen och bygget har senaste månaden fått lega i träda. Har haft en del spännande uppdrag vilket har varit bra iofs men jag har inte kunnat passa in dagar för att få hjälp med fästen i taket vilket var tanken (trots DIY titeln ... 😄 ). Men jag ska ner o spika lite i morrn och hinner förhoppningsvis snygga till lite i tråden och få upp lite bilder och tankar på det lilla hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite bilder på det lilla isoleringsarbete jag gjort. Några fönster och en dörr isoleras och sätts igen tillfälligt.

Fönstret:. Jag tog lite nålfilt jag hade över och skar ut så att de passade fönsterrutorna.

fonster1.jpg

Därefter fyllde jag ut med lite isolering ett lager.

fonster2.jpg

De sattes på plats med hjälp av perforerade skivor.

fonster3.jpg

Sedan var det dags att sätta reglar runt. Och eftersom jag inte vill skruva för mycket i betongen så spänner jag fast reglarna, dvs jag tar måttar ut nedre och övre regel hyfsat exakt och sen sågar jag höger och vänster regel lite för långa för att slå dem på plats.

fonsterreglar4.jpg

Det sitter stabilt som bara den. Samma teknik använder jag både till dörren och för att regla upp till väggarna. Man skruvar ihop reglarna därefter så att de bildar ett system.

fonsterreglar5.jpg

I detta fallet var jag tvungen att lämna lite utrymme för kablar som dragits (inte som jag dragit alltså) så då blev det till att fästa vinklar i de hörnen.

fonsterreglar6.jpg

Dörren gjordes ungefär likadant fast med tjockare isolering.

dorr2.jpg

Jag använde bara tunn skyddsplast och snöre för att hålla isoleringen på plats (piano-skivorna är ganska styva) när jag satte reglar.

dorr4.jpg

Det är minsann inga raka linjer i gamla hus det ska man ju veta så det var lite fixande och sågande innan MDF-skivan kom på plats och skruvades fast i reglarna.

dorr5.jpg

Eftersom det är så olika mått får man fylla ut med bottningslist (fick jag lära mig, skumgummi snöre 🙁 ) och sen lägga akustikfogen på det.

fog2.jpg

Tungt och tätt ska det va! Det blev bra till sist.

fog3.jpg

Roligt det här! Det kommer mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänkte jag feta på med hela tänket runt det akustiska med en del självklarheter för de kunniga (ni får gärna kolla efter kullerbyttor) och lite matematik för den som gillar. 😆

Vad är jag ute efter?

Jo, på min lyssningsposition (sweetspot) vill jag höra musiken huvudsakligen utan att det färgas av rummet, för att kunna få en så "neutral" bedömning som möjligt. En god stereobild, kort efterklangstid och ett jämnt frekvenssvar helst.

Vi vet att örat hör frekvenser främst mellan 16Hz till 20kHz. Vi vet också att runt 20Hz måste signalen ligga runt 80 dB för att vi skall höra den och sedan går kurvan snabbt till 20dB runt 150Hz och runt talområdet är vi som känsligast (0dB). Örat är riktigt bra på att höra förändringar i ljudtryck.

En fördubbling av ljudintensiteten är 3 dB, en fördubbling av ljudtrycket (SPL) är 6 dB och en upplevd fördubbling ligger runt 9-11dB (det finns dock lite olika rapporter om det).

Så vad jag vill göra är att se till att reflektionerna de första 20 millisekunderna är 10 dB lägre än direktljudet och helst runt 20 dB lägre (reflections first 20ms, 5-15dB spaciousness, 15-20dB inaudiable - Olive Tool/MHoA)

Lite beräkningar

I fritt fält (om inga väggar fanns) gäller L2=L1 - 20 log(d2/d1) där L1 är ljudtrycket vid position 1 och d1 är avståndet från källan till position 1 (inverse distance law) och L2 och d2 vid position 2.

Reflektionsfördröjningen är (reflektionsljudsavstånd - direktljudsavstånd)/344 (ljudets hastighet i luft vid 20 grader Celsius är 343,4 m/s).

Om jag struntar i övriga ytor och räknar på bara bakre väggen får jag:

Avstånd från högtalare till sweetspot ca 1,6m. Avstånd från högtalare reflekterat från bakre väggen till sweetspot ca 7 m.

Reflektionstid = (7 - 1,6)/344 = 15,7 ms

Fritt fält = - 20 log(7/1,6) = -12,8 dB (om det reflekterade ljudet hade färdats i fritt fält)

Stående vågor och RT60

RT60 är tiden för reflektionerna från ett direkt ljud att minska 60 dB och brukar användas som mått i olika lyssningsrum.

Stående vågor är också ett problem i små rum. De beror av rummets mått och utformning och skapar olika förstärkningar och försvagningar av frekvenser på olika platser i rummet beroende på hur de samverkar. Enklast är att räkna på rektangulära rum.

Man brukar tala om olika frekvensregioner

1. Ingen förstärkning av stående vågor

- Frekvensgräns 1 = 344/2L, L - Rummets längsta avstånd mellan två ytor

2. Stående vågor dominerar

- Frekvensgräns 2 = 1893*roten ur (RT60/V), V = Rummets volym

3. Diffraktion och diffusion dominerar

- Frekvensgräns 3 = 4*Frekvensgräns 2

4. Reflektioner och "ray-tracing" används

Frekvensgräns 2 kallas också Schröders gränsfrekvens. På grund av att det finns lite olika sätt att räkna fram RT60 kan värdena bli annorlunda. Bäst är väl att mäta.

Men för att slippa räkna själv på alla härliga teoretiska värden för det rektangulära rummet använde jag denna sidan.

Värdena för mitt rum blev så här (bilden är lite för stor för att lägga in tyckte jag).

Först ser vi de vanliga axiala värdena och sen sammanfallande värden på 64 Hz axialt mellan tak och golv och tangentiellt mellan alla väggar. Ajdå. Men det är sådant man får räkna med och jobba på i ett litet rum. Över 100Hz ser det dock ganska bra ut.

Även det rekommenderade RT60 blir nog svårt att nå. 377 imperial sabins motsvarar 35 metric sabins dvs 35 kvadratmeter med absorptionskoefficient 1.0 . Det är halva ytan i rummet det.

Eftersom jag kommer att bygga snedväggar i främre delen av rummet kommer rumsresonanserna (de stående vågorna) förmodligen att förändras och flyttas och jag blir tvungen att mäta upp dem efter det så att jag vet vad jag ska behandla. I övre frekvensregionen kommer snedväggarna reflektera ljudet mot den bakre väggen och sidorna.

Taket kommer sänkas 40cm så där finns utrymme för att absorbera en del.

Här kommer ritningarna på reflektionsberäkningen och väggbygget:

mixroom_rfz2.jpg

Rummet:

mixroom_splayed.jpg

Det var det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänkte jag feta på med hela tänket runt det akustiska med en del självklarheter för de kunniga (ni får gärna kolla efter kullerbyttor) och lite matematik för den som gillar. 😄

Vad är jag ute efter?

Jo, på min lyssningsposition (sweetspot) vill jag höra musiken huvudsakligen utan att det färgas av rummet, för att kunna få en så "neutral" bedömning som möjligt. En god stereobild, kort efterklangstid och ett jämnt frekvenssvar helst.

Vi vet att örat hör frekvenser främst mellan 16Hz till 20kHz. Vi vet också att runt 20Hz måste signalen ligga runt 80 dB för att vi skall höra den och sedan går kurvan snabbt till 20dB runt 150Hz och runt talområdet är vi som känsligast (0dB). Örat är riktigt bra på att höra förändringar i ljudtryck.

En fördubbling av ljudintensiteten är 3 dB, en fördubbling av ljudtrycket (SPL) är 6 dB och en upplevd fördubbling ligger runt 9-11dB (det finns dock lite olika rapporter om det).

Så vad jag vill göra är att se till att reflektionerna de första 20 millisekunderna är 10 dB lägre än direktljudet och helst runt 20 dB lägre (reflections first 20ms, 5-15dB spaciousness, 15-20dB inaudiable - Olive Tool/MHoA)

Lite beräkningar

I fritt fält (om inga väggar fanns) gäller L2=L1 - 20 log(d2/d1) där L1 är ljudtrycket vid position 1 och d1 är avståndet från källan till position 1 (inverse distance law) och L2 och d2 vid position 2.

Reflektionsfördröjningen är (reflektionsljudsavstånd - direktljudsavstånd)/344 (ljudets hastighet i luft vid 20 grader Celsius är 343,4 m/s).

Om jag struntar i övriga ytor och räknar på bara bakre väggen får jag:

Avstånd från högtalare till sweetspot ca 1,6m. Avstånd från högtalare reflekterat från bakre väggen till sweetspot ca 7 m.

Reflektionstid = (7 - 1,6)/344 = 15,7 ms

Fritt fält = - 20 log(7/1,6) = -12,8 dB (om det reflekterade ljudet hade färdats i fritt fält)

Stående vågor och RT60

RT60 är tiden för reflektionerna från ett direkt ljud att minska 60 dB och brukar användas som mått i olika lyssningsrum.

Stående vågor är också ett problem i små rum. De beror av rummets mått och utformning och skapar olika förstärkningar och försvagningar av frekvenser på olika platser i rummet beroende på hur de samverkar. Enklast är att räkna på rektangulära rum.

Man brukar tala om olika frekvensregioner

1. Ingen förstärkning av stående vågor

- Frekvensgräns 1 = 344/2L, L - Rummets längsta avstånd mellan två ytor

2. Stående vågor dominerar

- Frekvensgräns 2 = 1893*roten ur (RT60/V), V = Rummets volym

3. Diffraktion och diffusion dominerar

- Frekvensgräns 3 = 4*Frekvensgräns 2

4. Reflektioner och "ray-tracing" används

Frekvensgräns 2 kallas också Schröders gränsfrekvens. På grund av att det finns lite olika sätt att räkna fram RT60 kan värdena bli annorlunda. Bäst är väl att mäta.

Men för att slippa räkna själv på alla härliga teoretiska värden för det rektangulära rummet använde jag denna sidan.

Värdena för mitt rum blev så här (bilden är lite för stor för att lägga in tyckte jag).

Först ser vi de vanliga axiala värdena och sen sammanfallande värden på 64 Hz axialt mellan tak och golv och tangentiellt mellan alla väggar. Ajdå. Men det är sådant man får räkna med och jobba på i ett litet rum. Över 100Hz ser det dock ganska bra ut.

Även det rekommenderade RT60 blir nog svårt att nå. 377 imperial sabins motsvarar 35 metric sabins dvs 35 kvadratmeter med absorptionskoefficient 1.0 . Det är halva ytan i rummet det.

Eftersom jag kommer att bygga snedväggar i främre delen av rummet kommer rumsresonanserna (de stående vågorna) förmodligen att förändras och flyttas och jag blir tvungen att mäta upp dem efter det så att jag vet vad jag ska behandla. I övre frekvensregionen kommer snedväggarna reflektera ljudet mot den bakre väggen och sidorna.

Taket kommer sänkas 40cm så där finns utrymme för att absorbera en del.

Här kommer ritningarna på reflektionsberäkningen och väggbygget:

mixroom_rfz2.jpg

Rummet:

mixroom_splayed.jpg

Det var det. 🙂

Fantastiskt jobb cborg!!!

Så fantastiskt att se människor som vill dela med sig av både kunskaper och funderingar!

Det ligger många timmars sökande och funderingar bakom detta och det uppskattas av lika många kan jag garantera.

Detta är en tråd jag prenumererar på för här kommer det hända grejjer!!

Take care cborg!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fantastiskt att se människor som vill dela med sig av både kunskaper och funderingar!

Tackar Cruncher! Jag sagt det förut men jag har ju bland annat haft stor hjälp av dig och din tråd och alla som hjälpt till där, så kan jag ge något litet tillbaka är det ju toppen! :rolleyes:

Här kommer uppdatering på "stugan".

Reglarna är satta på samma sätt som fönstret dvs spända och sen skruvade i varandra med kortlingar som extra stöd.

reglar1.jpg

Något jag funderar på är följande:

Är det värt att försöka kombinera skivorna för snedväggen alt. mot hörnet med någon perforerad helmholtz-funktion efter att rummet är uppmätt?

(Jag vet inte om det är onödigt krångel eller om det faktiskt är värt det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...