Jump to content
Annons

Desperat behov av Moderkort.


John1989

Recommended Posts

Tja Allesammans!

Jag vet att denna fråga har varit uppe några gånger men jag känner att en fråga som denna är lite utav en "färsk-vara" när det kommer till uppdatering.

Det är nämligen så att jag har en dator som behöver ett nytt moderkort, Moderkortet jag använder nu i datorn som jag själv byggt för studio-bruk är ett Gigabyte kort som jag tycker har varit förfärligt från allra första dan.

Har använt två olika firewire ljudkort där båda betedde sig konstigt i samband med Gigabyte-kortet fast det har ett (vad jag har läst mig fram till) godkänt TI-Chipset firewire chip integrerat i sig.

Mina ljudkort ger mig störningar genom högtalarna, detta märkte vi av när vi kopplade min polares bärbara dator till samma studiouppsättning.

Nu är då frågan Vad har ni för Moderkort att rekommendera anpassat för en i7-Prosessor (socket 1155)?

OBS: Kommer också att köpa ett Firevire (TI-chipset) kontrollerkort så inge firewire port behöver finnas med...

Tack så mycket i förväg, MVH// John

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sitter vid ett Gigabyte-kort just nu, och hade jag en byggt en dator idag hade jag nog valt ett Gigabyte till den också.

När du jämförde med din polares bärbara, körde ni på batteri då eller var den inkopplad i samma eluttag som din stationära dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter vid ett Gigabyte-kort just nu, och hade jag en byggt en dator idag hade jag nog valt ett Gigabyte till den också.

När du jämförde med din polares bärbara, körde ni på batteri då eller var den inkopplad i samma eluttag som din stationära dator?

Vi drog ut batteriet och kopplade den enbart med kabel i samma uttag.

Mitt ljudkort knastrar och så blir det Dropouts ibland, Jag har ett RME Fireface 400 och hade ett Motu 828mk3 firewire innan mitt RME.

Och båda hade samma problem. och när jag höjer volymen så låter störningar ut högtalarna när jag rör musen eller öppnar mappar osv.

det gjorde det inte med hans bärbara dator. vi testade met ett firewire kontroller kort också och det var samma där.

Inte nog med det så låter sörningar ur självaste datorn (lokaliserat vid små gruskomponenter på moderkortet runt prosessorsockan) skickade in moderkortet på lagning 3 ggr till inet men det gav fortfarande inget resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör asus P8Z77-V DELUXE sedan förra sommaren och det har inte hickat en enda gång.

Kör dock en i7 utan överklockning osv och med lite långsammare men garanterat kompatibla minnen.

Har aldrig haft en stabilare rigg för musik.

Det är från den troligen populäraste serien av moderkort vilket borgar för hög kompatibilitet.

Generellt får man vad man betalar för så undvik budgetalternativen så skall det nog gå bra.

Har haft problem i musiksammanhang med MSI tidigiare ett par gånger dock.

Tänk på att det är en del kort som inte fungerar bra just med Texas Instruments chip, så du måste nog kolla vad just ditt kort gillar. En lösning är annars att köpa ett pcix-kort med firewire och "rätt" chip - de flesta inbyggda chip är av budgetkaraktär.

Problem med "ljudet" (avbrott, knaster osv) kan beror på massor av saker, och inte nödvändigtvis moderkortet.

Har du testat med en helt ny installation av OS och plockat ut allt "onödigt" ur datorn?

Tänk också på att firwireporten kan dela hårdvaruresurser med någon annan komponent vilket kan ställa till problem.

Redigerat av mixtur
Link to comment
Dela på andra sajter

Har byggt 3st musikdatorer nu på kort tid. På alla maskiner har jag kört Asus moderkort med Z77 chipset. Alla tre datorerna rullar utan några som helst problem med följande ljudkort: RME RayDat, Roland Ua-55 samt Focusrite saffire Pro 40. Kan även tillägga att alla tre maskinerna har jag överklockat skiten ur. Den som jag fått upp mest ligger på 4,7Ghz de andra på 4,5 stabilt.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Jag har hört att Asus fungerar super på många studiodatorer men aldrig tänkt på att testa, Men jag tänkte att jag ska posta allt jag har i datorn när jag kommer hem från jobbet så kan man ju kolla vad som passar.

Och på atl om z77 chipset, jag undrar om det fungerar med min i7 Prosessor, jag är lite osäker på om det kommer att fungera optimalt med tanke på att jag är osäker på om jag har den allra senaste generationens i7.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni, Detta är vad min dator innehåller just nu och det pilade är mitt moderkort och min processor.

Gigabyte GA-X58A-UD3R <------ Moderkort

640GB Western Digital Black 64MB SATA III

Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX

Intel Core i7 930, 2.80GHz <------ Processor

PowerColor Radeon HD4350 512MB HDMI

Noctua NH-U9B SE2

Nexus Caterpillar Silent, Svart utan nätdel

Corsair TX 750W 80+

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vi drog ut batteriet och kopplade den enbart med kabel i samma uttag.

Mitt ljudkort knastrar och så blir det Dropouts ibland, Jag har ett RME Fireface 400 och hade ett Motu 828mk3 firewire innan mitt RME.

Och båda hade samma problem. och när jag höjer volymen så låter störningar ut högtalarna när jag rör musen eller öppnar mappar osv.

det gjorde det inte med hans bärbara dator. vi testade met ett firewire kontroller kort också och det var samma där.

Inte nog med det så låter sörningar ur självaste datorn (lokaliserat vid små gruskomponenter på moderkortet runt prosessorsockan) skickade in moderkortet på lagning 3 ggr till inet men det gav fortfarande inget resultat.

Det behöver inte vara moderkortet. Nätdelen kan ge ordentligt med störningar den också. Vill man ha det tyst så ska man köra optiskt mellan den digitala och den analoga världen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte vara moderkortet. Nätdelen kan ge ordentligt med störningar den också. Vill man ha det tyst så ska man köra optiskt mellan den digitala och den analoga världen.

Vi diskuterade också detta, men frågan är då varför det blev så mycket tystare med mina kompis dator kopplad och inte med min..

Och angående nät del, hur kan jag veta om en nätdel jag köper inte skall ge av sig störningar, Jag använder ett corsair och dem bukar väll ha ganska hög standard och kvalite, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vi diskuterade också detta, men frågan är då varför det blev så mycket tystare med mina kompis dator kopplad och inte med min..

Och angående nät del, hur kan jag veta om en nätdel jag köper inte skall ge av sig störningar, Jag använder ett corsair och dem bukar väll ha ganska hög standard och kvalite, eller?

De Corsair jag har provat har varit bra. Det är bara att mäta och labba tills du hittar källan till störningarna.

Finns många trådar om trix.

Link to comment
Dela på andra sajter

De Corsair jag har provat har varit bra. Det är bara att mäta och labba tills du hittar källan till störningarna.

Finns många trådar om trix.

Det är just det som är grejen jag labbade med kortet hela första året jag hade det, det jag hittade var att jag hade en komponent nära min prosessor-socka på moderkortet som vibrerade så starkt att den ger ifrån sig ett ljud som låter som en elektrisk störning ungefär...

och det jag märker är att moderkortet gör det i samband med att datorn jobbar när jag använder den...

När datorn ger ifrån sig "störningsljuden" så får jag samma slags störningar i högtalarna,.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...