Jump to content
Annons

EQ på mastern för att plocka fram mid?


BluesBoy

Recommended Posts

Kan man simulera mindre system (sämre frekvensomfång) genom att tex skära allt från 100Hz och nedåt samt..säg 12k och uppåt?

Det jag är ute efter är att hitta det som sticker ut i mellanregistret. Istället för att skaffa NS10:or. 😛

Tanken är att kunna skifta snabbt och enkelt genom att bypassa en master-eq.

Galen idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går nog. Men jag tycker man behöver ganska branta filter för att få till den effekten. Om man använder flacka filter, typ 6dB/oktav eller 12, så blir lyssningsskillnaden inte så stor. Tycker man ska använda 36 db/oktav eller ännu brantare, för det är nästan som om hjärnan "fyller i" det man filtrerat bort, eftersom man hört hela ljudbilden så många gånger liksom.

Ett sätt är att sätta en multiband kompressor eller limiter på masterbussen, och sen trycka på SOLO för nåt av banden, å lyssna så. Det finns även splitters, som splittar upp frekvensområdet i flera band.

Ett annat sätt jag brukar göra, är att sätta på en film i mediaspelaren och titta på den filmen en stund. (Jag har två ljudkort i datorn, det inbyggda plus mitt ASIO-kort. Windows kör alltid genom inbyggda medan DAW kör genom ASIOt). Sen drar jag på mixen lite i bakgrunden, som om den vore en del av soundtracket till filmen. Men jag fokuserar fortfarande på att titta på filmen och följa med där, leva mig in, så jag jag inte målmedvetet lyssnar på mixen. Om man spelar upp en mix i bakgrunden av nåt som låter i förgrunden på det sättet, så hör man mycket som man inte tänkt på annars. Man hör vad som sticker ut och vad som drunknar lite. Lite udda, men funkar bra för mig 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är att sätta en multiband kompressor eller limiter på masterbussen, och sen trycka på SOLO för nåt av banden, å lyssna så. Det finns även splitters, som splittar upp frekvensområdet i flera band.

Ahh! Självklart!

Hade förvisso tänkt att använda ett brant filter, men SOLO-trickset är ju bättre.

Tack för filmtipset också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar ha motsatta problemet att det är för mkt mid pga att allt har massa info i midfrekvenserna och jag är dålig på att skära där annat än att skära instrument mot varandra. Så master midsänkning brukat bli min melodi. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmm, ser förvisso intressant ut, men lyssningen är ju fortfarande "bara" hörlurar?

Har du testat den, Yllet? Du tror inte på eq-idén?

Edit: felstavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som har passiva monitorer plus aktivsub brukar göra så att jag stänger av subben och vrider ner tonkontrollerna, (bas o diskant) på förstärkaren o lyssnar hur det låter då. Det kanske inte är optimalt men man hör skapligt ändå vad som händer just i midden.

Jag inbillar mig att jag ska bygga ett par små högtalare med enbart ett bredbandselement i, såna kostar bara en tvåhundring styck, o gamla små stereolådor har jag redan köpt på Erikshjälpen. Lätt gjort att fixa en alternativ lyssning när man har vanlig stärkare med två par högtalarutgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett sätt kan vara att sätta en högtalar/förstärkar-simulation på masterbussen. Jag har aldrig sett några samplade profiler av NS10 eller andra kända högtalare, men det finns mängder av profiler av combos och förstärkare, även små.

Brukar bli en tydlig karaktär på ljudet då, inte bara en begränsning i frekvenserna. Men alla interna proportioner i mixen förblir ju domsamma, även om delar framhävs eller sjunker.

Trots är ju den huvudsakliga idén att lyssna på ljudet ur ett annat perspektiv än man hela tiden hör när man lyssnar ur datorn.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...