Jump to content
Annons

Copyright claim på Soundcloud


ramoand

Recommended Posts

Hej på er,

Jag har gjort en helt egen houselåt där jag inte samplat något från andra låtar som jag har försökt ladda upp på Soundcloud flera gånger och varje gång tar Soundcloud bort låten pga "it may contain copyrighted content" från en låt som inte ens är i närheten lik av min låt. Det är deras automatiska funktion som har känt igen något (hur fan den nu gör det).

Jag har mailat dem och sagt att det måste röra sig om ett missförstånd och bett dem släppa upp min låt igen men dom vill inte göra det utan jag måste fylla i och skriva under ett upphovsrättsformulär där jag är tvungen att lämna ut alla mina kontaktuppgifter och skriva under att jag går med på både det ena och det andra.. Eftersom det är min egen låt så är det ju egentligen inga konstigheter kan man tycka men det känns lite sådär att skriva under att man går med på massa juridska grejer osv. när man knappt förstår vad det innebär.

Någon annan som upplevt detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad har du samplat?

Om dom kan känna igen det på något sätt ställer jag mig lite frågande till om du verkligen gått ifrån "originalet" tillräckligt mkt.

Grejen är ju den att det egentligen(tror jag) inte är fritt att sampla från låtar hur man vill....men bearbetar man det till oigenkännlighet så är det klart att "original"-upphovsmannen troligtvis inte kommer få reda på att det är samplat. Men trots det är det nog teoretiskt ej tillåtet....(skall tillägga att jag fått detta förklarat för mig, och kan självklart vara ute och cykla då det oftast inte är relevant för min egen del att tänka på det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte samplat nånting, det är det som är grejen. Jag har bara använt samplingar från samlingsbibliotek. Jag är mycket väl medveten om att man inte får sampla från andra låtar. Och den låt som dom hävdar att min låt kan innehålla upphovsrättsskyddat material ifrån hade jag aldrig ens hört talas om innan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är nog inte helt ovanligt. En kompis till mig lade upp ett klipp på YouTube där en skiva var på i bakgrunden, och då fick hen en varningsmeddelande i inkorgen där det stod att copyrightskyddat material använts i klippet med hänvisning till låt och skivbolag. Dock blev det inga värre följder än ett meddelande. Är ju tokigt om det ska slå slint och låta en site klämma en på personuppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry, läste helt fel....missade ordet "inte" som hade en ganska avgörandet betydelse i meningen "inte samplat", så jag uppfattade det som att du hade samplat. Om du inte samplat något verkar det ju absurt.

Har du provat bounca ut låten igen, med nån halvsekunds tystnad extra i början(så att den inte är identisk med förra) och byta namn på den, och ladda upp den igen? händer samma sak då? prova ladda upp den från ett annat konto?

bara brainstormar....om det kanske blivit något fel bara....

låter i övrigt jävligt skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry, läste helt fel....missade ordet "inte" som hade en ganska avgörandet betydelse i meningen "inte samplat", så jag uppfattade det som att du hade samplat. Om du inte samplat något verkar det ju absurt.

Har du provat bounca ut låten igen, med nån halvsekunds tystnad extra i början(så att den inte är identisk med förra) och byta namn på den, och ladda upp den igen? händer samma sak då? prova ladda upp den från ett annat konto?

bara brainstormar....om det kanske blivit något fel bara....

låter i övrigt jävligt skumt.

Ja det är jävligt skumt... och jävligt störande. Jag har laddat upp den på två olika konton och det händer samma sak. Jag har inte provat att lägga en halv sekunds tystnad innan så de ska jag testa.

Folk laddar ju upp bootlegs o mashups till höger o vänster på soundcloud o så kommer jag med en helt egen låt som dom tar bort för att deras copyrights-funktion har upptäckt att min låt kanske innehåller upphovsrättsskyddat material från en låt som inte är ens i närheten lik.

Det var ett bolag som försökte sno en låt av mig på youtube, genom att påstå att mitt hemmasnickrade verk var deras. Jag överklagade givetvis och vann. Men jag lägger inte upp några nya verk någonstans nu för tiden.

åh fan.. Men om man har projektfiler kvar och en kopia på låten på mailen eller nåt liknande så kan man väl bevisa att låten är ens egen ifall nån försöker sno den? Om ska nå ut med sin musik idag så känns det ju som man behöver använda internet i form av soundcloud, youtube etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man har projektfiler kvar och en kopia på låten på mailen eller nåt liknande så kan man väl bevisa att låten är ens egen ifall nån försöker sno den?

Bränn en skiva med projektfiler och färdig låt.

Skicka till dig själv i ett rekommenderat brev.

Hämta ut brevet men öppna det inte, utan spara det nånstans säkert.

Det är väl det råd som brukar ges om man vill ha underlag för en eventuell framtida tvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

åh fan.. Men om man har projektfiler kvar och en kopia på låten på mailen eller nåt liknande så kan man väl bevisa att låten är ens egen ifall nån försöker sno den? Om ska nå ut med sin musik idag så känns det ju som man behöver använda internet i form av soundcloud, youtube etc.

Jag hade allt kvar så det var lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick nyss en lika varning ang en youtubefilm jag lagt ut. Den snodda låten skulle höras vid en viss tidpunkt.

Filmen har jag filmat ute på en ö och har ingen musik alls inlagd, vid den angivna tidpunkten blåser det till så det bullrar lite. Annars hörs inget annat än fiskmåsar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick nyss en lika varning ang en youtubefilm jag lagt ut. Den snodda låten skulle höras vid en viss tidpunkt.

Filmen har jag filmat ute på en ö och har ingen musik alls inlagd, vid den angivna tidpunkten blåser det till så det bullrar lite. Annars hörs inget annat än fiskmåsar.

😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det royaltyfria loopar från sanplingsbiblioteket som du använt? isåfall kan det ju ha fallit sig så att låten de påstår du snott från använt sig av samma loop.

Jag har använt samplingsskivor från Vengeance och Loopmasters. Det är väl inga konstigheter? Dom samplingarna har förekommit i många olika houselåtar...

Link to comment
Dela på andra sajter

och en fullt möjlig förklaring fick du ju?

Förklaringen var att min låt kan innehålla copyrightskyddat material från en annan låt. Men dom låtarna är HELT olika. Och då bad jag dem bara att lyssna på låtarna för att höra att det helt enkelt rör sig om ett misstag. Men det vill dom inte utan jag måste gå igenom hela upphovsrättsproceduren och skriva under på att jag går med på en massa juridiska grejer vilket inte känns så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick nyss en lika varning ang en youtubefilm jag lagt ut. Den snodda låten skulle höras vid en viss tidpunkt.

Filmen har jag filmat ute på en ö och har ingen musik alls inlagd, vid den angivna tidpunkten blåser det till så det bullrar lite. Annars hörs inget annat än fiskmåsar.

Jag fyllde i nåt formulär där jag på nåt vis nekade till låtstöld. Men det fanns öht ingen ruta att klicka i typ: "Filmen innehåller ingen musik, det är vindbrus", utan jag klickade i en ruta där jsg vidhöll att det är jag som innehar rätten till musiken. Nåt annat fanns inte att välja på.

Värdelös sökrobot, värdelöst protestformulär. Modernt värdelöst dataskitsidioti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för juridiska grejer?

I have a good faith belief that the above material has been removed or disabled as the result of a mistake or misidentification of this material to be removed. *

I understand that SoundCloud may suspend or terminate my account if I knowingly misrepresent my rights in this material, and I may also be liable for damages (including costs and attorney’s fees) incurred by SoundCloud, the copyright owner or any authorized licensee. *

I will accept service of process from the rights holder making the allegations of infringement or an authorized agent of such person. *

I consent to the federal courts in the judicial district where I live (if you live in the United States), or I consent to the jurisdiction of any court or judicial district in which any SoundCloud company is located (if you live outside the United States). *

I understand that SoundCloud will share my contact information with the party making the allegations of infringement. *

I acknowledge that, except where SoundCloud is obliged by applicable law to publish or re-publish my material on receipt of a valid counter-notice, SoundCloud may decide at its discretion whether or not to publish or re-publish the material I uploaded. *

If SoundCloud publishes or re-publishes any material following receipt of this notice, I hereby agree to indemnify and shall keep fully and effectively indemnified SoundCloud Limited, and its shareholders, directors, employees and affiliates from and against any and all claims, costs, expenses, losses, liabilities and damages arising from any actual or alleged violation of any third party rights as the result of any material I have uploaded being made available on SoundCloud. *

Link to comment
Dela på andra sajter

nej

förklaringen jag tänkte på finns här http://forum.studio....d/#entry1452856

Aah du menar så. Grejen är den att jag har inte använt några loopar, bara enskilda trumljud. Så om den går på det så borde ju typ alla houselåtar bli nedtagna. Sen slänger folk upp mashups och mixtapes hela tiden som i de flesta fall innehåller 100% upphovsskyddat material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat bounca ut låten igen, med nån halvsekunds tystnad extra i början(så att den inte är identisk med förra) och byta namn på den, och ladda upp den igen? händer samma sak då? prova ladda upp den från ett annat konto?

Har testat detta nu men det funkar inte. Låten tas bort typ 30 sek efter att jag laddat upp den.....

kan vi få höra låten?

den kanske är väldigt lik nån annan som du inte hört själv

Jovisst kan ni det. Den kanske är lik en annan låt men dom skriver ju i meddelande att den är lik en låt som är HELT olik min....

Kan jag ladda upp låten här utan att ni måste ladda ner den för att lyssna eller hur funkar det? Var så länge sen jag ladda upp nåt här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat detta nu men det funkar inte. Låten tas bort typ 30 sek efter att jag laddat upp den.....

Jovisst kan ni det. Den kanske är lik en annan låt men dom skriver ju i meddelande att den är lik en låt som är HELT olik min....

Kan jag ladda upp låten här utan att ni måste ladda ner den för att lyssna eller hur funkar det? Var så länge sen jag ladda upp nåt här...

Skaffa Dropbox väldigt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nu har jag laddat upp min låt:

http://forum.studio....-k-id4-preview/

Och här är alla låtar som den då påstås innehålla upphovsrättsskyddat material infrån (det blir olika nästan varje gång jag laddar upp):

Mute - Ball 27

Micky T - Back To Brazil

https://www.youtube....h?v=1cqlYRrmhIk

Jay-J - Love Alive (ft. Charlene Moore)

Som ni kommer höra är dessa låtar inte ens lika min. Vad kan jag göra åt detta? Måste jag fylla i det där formuläret på Soundcloud? Det har jag inget lust att göra....

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...