MRS8 Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Har tjatat om det hÀr förr, det vet jag men provar igen: runt -84-88 Àgde jag en roland tr 505, dÀr gjorde jag en pattern itaget, hade 16 rutor och markerade var jag ville ha bas-slad, virvet, hi-hat osv, NÀr jag gjort en takt döpte jag den till tex A1, en rundgÄng kanske fick heta B1. en 12 takters blues, sju verser kunde dÄ bli (11xA1+B1)x7 sÄklart blev det mycket krÄngligare med intro, avslut, solovarv, refrÀng varv, variation osv. nu 2013 kör jag cubase elements 6 och vet att det finns nÄn typ trumgrej man kan anvÀnda, har Àven sett EZdrummer men kan inte sjÀlva grundideen om hur man "programmerar" en lÄt. blir ju mÄnga rutor att klicka i ocksÄ. har Àven anvÀnt ett gratisprogram som funkar som det funkade förr. med den har jag skapat en midifil som jag lyft in i cubase men har haft lite strul med att vissa trummor inte har samma trumma i cubase midi-map. SÄ undrar om det finns nÄgon vÀnlig sjÀl som kan förklara hur "man" gör trummorna i cubase eller EZdrummer (jag gör alltid trummorna först Àven om jag byter ut de senare till nÄgot jag lagt mera tid pÄ)
mrpimmy Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Jag gör sĂ„ hĂ€r med EZ drummer: € Först utgĂ„r jag i princip alltid frĂ„n ett fĂ€rdigt trumkomp. (open grove i EZ drummer, letar mig fram till nĂ„got som passar) Ăven fast jag bara ska ha lite symbaler sĂ„ brukar jag försöka hitta nĂ„got komp som funkar hyfsat, de Ă€r ju inspelade med lite dynamik som jag ofta tappar om jag gör det manuellt. € Jag drar in detta komp i cubase. € Jag gĂ„r till detta trumkomp (parts) som jag dragit in. För musen ner till nedre högra hörnet, trycker och hĂ„ller inne ALT knappen, musenpilen Ă€ndras, trycker och hĂ„ller ner vĂ€nster musknapp, trycker och hĂ„ller ner shiftknappen, (nu hĂ„ller du alltsĂ„ ner bĂ„de shift och Alt, texten kommer Ă€ndras till share nĂ„gonting) Dra ut parten/trumkompet sĂ„ lĂ„ng du vill ha den. Nu har du det trumkompet, Ă€ndrar du en part sĂ„ Ă€ndrar du i alla. Vill du bara kopiera sĂ„ att det blir mĂ„nga pĂ„ rad sĂ„ hĂ„ller du bara ner Alt och skippar shift.
MRS8 Postat 22 februari 2013 TrÄdstartare Postat 22 februari 2013 € Jag gÄr till detta trumkomp (parts) som jag dragit in. För musen ner till nedre högra hörnet, trycker och hÄller inne ALT knappen, musenpilen Àndras, trycker och hÄller ner vÀnster musknapp, trycker och hÄller ner shiftknappen, (nu hÄller du alltsÄ ner bÄde shift och Alt, texten kommer Àndras till share nÄgonting) Dra ut parten/trumkompet sÄ lÄng du vill ha den. Nu har du det trumkompet, Àndrar du en part sÄ Àndrar du i alla. Vill du bara kopiera sÄ att det blir mÄnga pÄ rad sÄ hÄller du bara ner Alt och skippar shift. ...och sedan letar du fram tex en rundgÄng dÄ och gör pÄ samma sÀtt, eller fattade jag fel?
Bullerbyn Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Vad Àr en rundgÄng? I normala fall vet jag vad rundgÄng innebÀr men inte vad det gÀller trummor?
MRS8 Postat 22 februari 2013 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2013 det lĂ„ter dudu di dudu di dododi duff đ man vandrar mellan pukorna typ. fill in kom jag pĂ„ att det heter pĂ„ engelska 1
Bullerbyn Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 det lĂ„ter dudu di dudu di dododi duff đ man vandrar mellan pukorna typ. fill in kom jag pĂ„ att det heter pĂ„ engelska Aha!
Demonproducenten Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 det lĂ„ter dudu di dudu di dododi duff đ man vandrar mellan pukorna typ. fill in kom jag pĂ„ att det heter pĂ„ engelska rundpall menar du đ 1
Valle Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 runt -84-88 Ă€gde jag en roland tr 505 AAAARGH! SĂ„dan hade jag med! Minns att jag tyckte baskaggen lĂ€t skiiithĂ€ftig. NĂ€r jag lyssnar pĂ„ det idag skĂ€ms jag ... đ
Signia Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 (redigerat) runt -84-88 Ă€gde jag en roland tr 505, dĂ€r gjorde jag en pattern itaget, hade 16 rutor och markerade var jag ville ha bas-slad, virvet, hi-hat osv, NĂ€r jag gjort en takt döpte jag den till tex A1, en rundgĂ„ng kanske fick heta B1. SĂ„ undrar om det finns nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l som kan förklara hur "man" gör trummorna i cubase eller EZdrummer (jag gör alltid trummorna först Ă€ven om jag byter ut de senare till nĂ„got jag lagt mera tid pĂ„) I Cubase har du ocksĂ„ ett rutnĂ€t. Grejen Ă€r cubase rutnĂ€t har ingen lĂ€ngd-begrĂ€nsning, som t.ex. 16 rutor, utan har oĂ€ndligt antal rutor. SĂ„ du behöver inte anvĂ€nda dig av avgrĂ€nsade komp som mĂ„ste vĂ€xlas A1, B1, A1, B2 osv. I Cubase kan du rita in hela kompet för hela lĂ„ten i ett svep. RutnĂ€tet hittar du om du skapar ett MIDI-spĂ„r och sen ritar in ett MIDI-block (hoppas du förstĂ„r). Dubbelklicka pĂ„ det sĂ„ hittar du rutnĂ€tet. Kan ta lite tid att orientera sig, men du förstĂ„r nog snart. I TR-505 var ju rutnĂ€tet statiskt. Men i Bubase kan du sjĂ€lv vĂ€lja hur "finmaskigt" rutnĂ€tet ska vara. Allt ifrĂ„n 1 slag per takt till 192 slag per takt. AnvĂ€nd musen, vĂ€lj verktyget "penna" och rita in slagen dĂ€r du vill ha dom i rutnĂ€tet. Det Ă€r förstĂ„s en fördel om du har ett virtuellt instrument (typ EZdrummer) anslutet till detta MIDI-spĂ„ret, sĂ„ hör du ett trumslag för varje slag du ritar in. Det blir Ă€ven lĂ€ttare att hitta var (i rutnĂ€tet) som varje trumma ligger om man hör ljuden. Hade ocksĂ„ TR-505. Det jag störde mig pĂ„ mest var riden och crashen som klipptes av liksom. Virveln tyckte jag dĂ€remot lĂ€t relativt produktions-fĂ€rdig, om Ă€n lite fet och tjuffig. đ Redigerat 22 februari 2013 av Signia
Valle Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Hade ocksĂ„ TR-505. Det jag störde mig pĂ„ mest var riden och crashen som klipptes av liksom. Virveln tyckte jag dĂ€remot lĂ€t relativt produktions-fĂ€rdig, om Ă€n lite fet och tjuffig. đ He he... Ă€ven det minns jag, den "klippta" ride:n. NĂ€, nu blir jag sentimental ... (mĂ„ste ta fram min gamla kartong FULL av gamla porta-kassett-masters ...)
MRS8 Postat 22 februari 2013 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2013 rundpall menar du đ trodde det va en boxningsterm. men du har sĂ€kert rĂ€tt. jag lĂ„g i trĂ€da 1990-2005 eller nĂ„t. fill in Ă€r det man sĂ€ger idag kanske..
MRS8 Postat 22 februari 2013 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2013 He he... Ă€ven det minns jag, den "klippta" ride:n. NĂ€, nu blir jag sentimental ... (mĂ„ste ta fram min gamla kartong FULL av gamla porta-kassett-masters ...) och craschen klipper mer och mer för varje Ă„r banden ligger đ
MRS8 Postat 22 februari 2013 TrÄdstartare Postat 22 februari 2013 (redigerat) http://www.youtube.com/watch?v=KdCwpJb104g Tack för den. InsÄg dÀr att det inte Àr min hobby att klicka mijarder ggr /lÄt. ska nog kolla ezD, finns kanske ett demo. Àr ju ÀndÄ bara gladiatorerna nu. det finns förresten nÄt som heter groove agent i cb. Àr det nÄt dylikt? ser ju ut som nÄn slags trummaskin Redigerat 22 februari 2013 av MRS8
Demonproducenten Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 trodde det va en boxningsterm. men du har sÀkert rÀtt. jag lÄg i trÀda 1990-2005 eller nÄt. fill in Àr det man sÀger idag kanske.. dÄ ocksÄ om man ville pÄ engelskaÄ det ville man oftast
Bullerbyn Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 SjÀlv har jag inte testat EZdrummer dÄ jag kör Addictive Drums. Antar dock att de funkar pÄ likartat sÀtt. Enormt smidigt, jag köpte till ett retro pack med grymt fina gamla Ludwig trummor bla. SÄ enormt skönt sÀtt att jobba trummor med sÄna hÀr pluggar. Brukar anvÀnda de komp som finns som grund, sen gÄr jag in och smÄpetar lite. Tycker det blir hur bra som helst. Numera skulle jag aldrig orka sitta och bygga alla trumgrejer.
MRS8 Postat 23 februari 2013 TrÄdstartare Postat 23 februari 2013 SjÀlv har jag inte testat EZdrummer dÄ jag kör Addictive Drums. Antar dock att de funkar pÄ likartat sÀtt. Enormt smidigt, jag köpte till ett retro pack med grymt fina gamla Ludwig trummor bla. SÄ enormt skönt sÀtt att jobba trummor med sÄna hÀr pluggar. Brukar anvÀnda de komp som finns som grund, sen gÄr jag in och smÄpetar lite. Tycker det blir hur bra som helst. Numera skulle jag aldrig orka sitta och bygga alla trumgrejer. ska kolla addaktivedrums, annars kÀndes ezDrummer bra. kollade en hel del klipp pÄ youtube. sprang pÄ ezDrummer lite. var kan man hitta det ? kanske man kan köpa nÄt Ä fÄ det pÄ köpet ?!
MRS8 Postat 23 februari 2013 TrĂ„dstartare Postat 23 februari 2013 đ sĂ„g att den finns att köpa för 330,-
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.