Jump to content
Annons

Programmera trummor


MRS8

Recommended Posts

Har tjatat om det här förr, det vet jag men provar igen:

runt -84-88 ägde jag en roland tr 505, där gjorde jag en pattern itaget, hade 16 rutor och markerade var jag ville ha bas-slad, virvet, hi-hat osv, När jag gjort en takt döpte jag den till tex A1, en rundgång kanske fick heta B1.

en 12 takters blues, sju verser kunde då bli (11xA1+B1)x7 såklart blev det mycket krångligare med intro, avslut, solovarv, refräng varv, variation osv.

nu 2013 kör jag cubase elements 6 och vet att det finns nån typ trumgrej man kan använda, har även sett EZdrummer men kan inte själva grundideen om hur man "programmerar" en låt. blir ju många rutor att klicka i också.

har även använt ett gratisprogram som funkar som det funkade förr. med den har jag skapat en midifil som jag lyft in i cubase men har haft lite strul med att vissa trummor inte har samma trumma i cubase midi-map.

Så undrar om det finns någon vänlig själ som kan förklara hur "man" gör trummorna i cubase eller EZdrummer (jag gör alltid trummorna först även om jag byter ut de senare till något jag lagt mera tid på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör så här med EZ drummer:

¤ Först utgår jag i princip alltid från ett färdigt trumkomp. (open grove i EZ drummer, letar mig fram till något som passar) Även fast jag bara ska ha lite symbaler så brukar jag försöka hitta något komp som funkar hyfsat, de är ju inspelade med lite dynamik som jag ofta tappar om jag gör det manuellt.

¤ Jag drar in detta komp i cubase.

¤ Jag går till detta trumkomp (parts) som jag dragit in. För musen ner till nedre högra hörnet, trycker och håller inne ALT knappen, musenpilen ändras, trycker och håller ner vänster musknapp, trycker och håller ner shiftknappen, (nu håller du alltså ner både shift och Alt, texten kommer ändras till share någonting) Dra ut parten/trumkompet så lång du vill ha den. Nu har du det trumkompet, ändrar du en part så ändrar du i alla.

Vill du bara kopiera så att det blir många på rad så håller du bara ner Alt och skippar shift.

Link to comment
Dela på andra sajter

¤ Jag går till detta trumkomp (parts) som jag dragit in. För musen ner till nedre högra hörnet, trycker och håller inne ALT knappen, musenpilen ändras, trycker och håller ner vänster musknapp, trycker och håller ner shiftknappen, (nu håller du alltså ner både shift och Alt, texten kommer ändras till share någonting) Dra ut parten/trumkompet så lång du vill ha den. Nu har du det trumkompet, ändrar du en part så ändrar du i alla.

Vill du bara kopiera så att det blir många på rad så håller du bara ner Alt och skippar shift.

...och sedan letar du fram tex en rundgång då och gör på samma sätt, eller fattade jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

runt -84-88 ägde jag en roland tr 505, där gjorde jag en pattern itaget, hade 16 rutor och markerade var jag ville ha bas-slad, virvet, hi-hat osv, När jag gjort en takt döpte jag den till tex A1, en rundgång kanske fick heta B1.

Så undrar om det finns någon vänlig själ som kan förklara hur "man" gör trummorna i cubase eller EZdrummer (jag gör alltid trummorna först även om jag byter ut de senare till något jag lagt mera tid på)

I Cubase har du också ett rutnät. Grejen är cubase rutnät har ingen längd-begränsning, som t.ex. 16 rutor, utan har oändligt antal rutor. Så du behöver inte använda dig av avgränsade komp som måste växlas A1, B1, A1, B2 osv. I Cubase kan du rita in hela kompet för hela låten i ett svep.

Rutnätet hittar du om du skapar ett MIDI-spår och sen ritar in ett MIDI-block (hoppas du förstår). Dubbelklicka på det så hittar du rutnätet. Kan ta lite tid att orientera sig, men du förstår nog snart.

I TR-505 var ju rutnätet statiskt. Men i Bubase kan du själv välja hur "finmaskigt" rutnätet ska vara. Allt ifrån 1 slag per takt till 192 slag per takt.

Använd musen, välj verktyget "penna" och rita in slagen där du vill ha dom i rutnätet. Det är förstås en fördel om du har ett virtuellt instrument (typ EZdrummer) anslutet till detta MIDI-spåret, så hör du ett trumslag för varje slag du ritar in. Det blir även lättare att hitta var (i rutnätet) som varje trumma ligger om man hör ljuden.

Hade också TR-505. Det jag störde mig på mest var riden och crashen som klipptes av liksom. Virveln tyckte jag däremot lät relativt produktions-färdig, om än lite fet och tjuffig. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade också TR-505. Det jag störde mig på mest var riden och crashen som klipptes av liksom. Virveln tyckte jag däremot lät relativt produktions-färdig, om än lite fet och tjuffig. 🙂

He he... även det minns jag, den "klippta" ride:n.

Nä, nu blir jag sentimental ... (måste ta fram min gamla kartong FULL av gamla porta-kassett-masters ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... även det minns jag, den "klippta" ride:n.

Nä, nu blir jag sentimental ... (måste ta fram min gamla kartong FULL av gamla porta-kassett-masters ...)

och craschen klipper mer och mer för varje år banden ligger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den. Insåg där att det inte är min hobby att klicka mijarder ggr /låt. ska nog kolla ezD, finns kanske ett demo. är ju ändå bara gladiatorerna nu.

det finns förresten nåt som heter groove agent i cb. är det nåt dylikt? ser ju ut som nån slags trummaskin

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inte testat EZdrummer då jag kör Addictive Drums. Antar dock att de funkar på likartat sätt. Enormt smidigt, jag köpte till ett retro pack med grymt fina gamla Ludwig trummor bla. Så enormt skönt sätt att jobba trummor med såna här pluggar. Brukar använda de komp som finns som grund, sen går jag in och småpetar lite. Tycker det blir hur bra som helst. Numera skulle jag aldrig orka sitta och bygga alla trumgrejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inte testat EZdrummer då jag kör Addictive Drums. Antar dock att de funkar på likartat sätt. Enormt smidigt, jag köpte till ett retro pack med grymt fina gamla Ludwig trummor bla. Så enormt skönt sätt att jobba trummor med såna här pluggar. Brukar använda de komp som finns som grund, sen går jag in och småpetar lite. Tycker det blir hur bra som helst. Numera skulle jag aldrig orka sitta och bygga alla trumgrejer.

ska kolla addaktivedrums, annars kändes ezDrummer bra. kollade en hel del klipp på youtube.

sprang på ezDrummer lite. var kan man hitta det ? kanske man kan köpa nåt å få det på köpet ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...