Jump to content
Annons

Hårddiskstrul.


Naymari

Recommended Posts

Tjena!

Har en session i PT som börjar närma sig 70 audiospår. Då börjar den klaga på att min hårddisk inte är tillräckligt snabb. Vilket inte är så konstigt egentligen.

jag kör en 750 GB Caviar Green disk i ett externt USB2.0 kabinett. Vilket verkligen inte är optimalt. Har också provat lägga sessionen på en partition av den interna disken. Det funkade lite längre men samma fel ploppar upp. Jag har en Imac från Mid 2011.

Ska jag försöka hitta ett kabinett till firewire? Eller kanske försöka mig på thunderbolt?

Vill komma undan så billigt och bra som möjligt. Har verkligen inte råd till att saker ska strula för tillfället! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Osäker på hur snabb USB2 är. Maxhastigheten - kallas hispeed - ligger på 60 mb/s, dvs lika snabbt som en snabb intern disk via SATA o.dyl. kan läsa. Men det har sagts att långt ifrån alla USB2 anslutningar använder hispeed-nivå på överföringen, och är alltså långsammare. Olika USB interface är ju olika bra med, de som följer med i moderkortet är sällan top grade liksom. Det kan även vara en fråga om hur PT kommunicerar med USB-drivrutinen, resursallokering osv.

Men eftersom 70 spår - där många kanske är uppklippta i små sekvenser dessutom - är en liten workout för en enskild normaldisk så lär du nog fått lite små-känningar oavsett du kört SATA eller USB2, och då hjälper ju inte Firewire heller. Skulle gissa att det rör sig mer om diskhastighet, söktider osv. Skulle kanske fundera på en disk med högre rotationshastighet? Dom brukar kunna mata ut samma mängd data snabbare.

Jobbar nästan aldrig i PT men en påminnelse är ju att PT skulle kunna säga detta fastän du inte närmar dig diskens gräns riktigt än. När jag maxar min disk ökar CPU belastningen radikalt, och det blir knaster och ljudbortfall och ljudet laggar efter. Har du inga såna effekter men Protools ändå klagar så kanske Protools är ... lite överdrivet noga. Bara en tanke ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara rädd för att pilla i datorn med annat än ramminnen. 😱😊

NU vet inte jag hur svårt det är att byta en disk i en iMac men jag tvivlar på att det skulle vara speciellt mycket bökigare än att skifta en disk i en Macbook!?! Köp dig en SSD å tryck i, så borde det bli annan fart på det hela!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite osäker på hur snabb USB2 är. Maxhastigheten - kallas hispeed - ligger på 60 mb/s, dvs lika snabbt som en snabb intern disk via SATA o.dyl. Men det har sagts att långt ifrån alla USB2 anslutningar använder hispeed nivå på överföringen, och är alltså långsammare.

Men eftersom 70 spår - där många kanske dessutom är uppklippta i små sekvenser - är en liten workout för en enskild normaldisk så lär du nog fått lite små-känningar oavsett du kört SATA eller USB2.

Olika USB interface är ju olika bra med. De som följer med i moderkortet är sällan top grade liksom. Men jag skulle gissa att det rör sig mer om diskhastighet, söktider osv. Skulle kanske fundera på en disk med högre rotationshastighet. Dom brukar kunna mata ut samma mängd data snabbare.

Jobbar sällan i protools, men en påminnelse är ju att Protools skulle kunna säga detta fastän du inte närmar dig diskens gräns riktigt än. Det är också en tanke. När jag maxar min disk ökar CPU belastningen radikalt, och det blir knaster och ljudbortfall och ljudet laggar efter. HAr du inga såna effekter, men Protools ändå klagar så kanske Protools är ... lite överdrivet noga. Bara en tanke .. 🙂

Allt jag vet är att USB inte är en höjdare, haha. Men ja, Alla 70 spåren spelar inte samtidigt. och de har editeringar på sina ställen. Är det lättare för disken om jag bränner ihop dem till en fil?

Jag har ingen koll på rpm på den disken. skulle gissa på 5400 eller 7200. Disken är från 2009, med 32 MB Cache. Diskarna har kanske blivit så pass mycket snabbare nu?

Hade rutan uppe för datorbelastning. När felmedellandet kommer upp peakar den på 85%. Det känns ju ändå oroväckande.

NU vet inte jag hur svårt det är att byta en disk i en iMac men jag tvivlar på att det skulle vara speciellt mycket bökigare än att skifta en disk i en Macbook!?! Köp dig en SSD å tryck i, så borde det bli annan fart på det hela!

Man måste plocka av skärmen, med risk för att förstöra den om man vidrör den. Jag är inte tillräckligt smart för att klara det, haha.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag vet är att USB inte är en höjdare, haha. Men ja, Alla 70 spåren spelar inte samtidigt. och de har editeringar på sina ställen. Är det lättare för disken om jag bränner ihop dem till en fil?

Jag har ingen koll på rpm på den disken. skulle gissa på 5400 eller 7200. Disken är från 2009, med 32 MB Cache. Diskarna har kanske blivit så pass mycket snabbare nu?

Hade rutan uppe för datorbelastning. När felmedellandet kommer upp peakar den på 85%. Det känns ju ändå oroväckande.

Man måste plocka av skärmen, med risk för att förstöra den om man vidrör den. Jag är inte tillräckligt smart för att klara det, haha.

OJ!?!? Herregud, ännu en anledning till att jag aldrig mer kommer befatta mig med Apple.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag vet är att USB inte är en höjdare, haha. Men ja, Alla 70 spåren spelar inte samtidigt. och de har editeringar på sina ställen. Är det lättare för disken om jag bränner ihop dem till en fil?

Jag har ingen koll på rpm på den disken. skulle gissa på 5400 eller 7200. Disken är från 2009, med 32 MB Cache. Diskarna har kanske blivit så pass mycket snabbare nu?

Hade rutan uppe för datorbelastning. När felmedellandet kommer upp peakar den på 85%. Det känns ju ändå oroväckande.

85% vid 70 spår? Definitivt en 7200rpm disk då, inte 5400. Fanns snabbare än 7200 för 10 år sen 😛 SSD finns idag, riktiga fartmonster.

Kan bli aningen bättre om du kompar ner till hela spår, men det är ju en omarbetning som man helst vill slippa som en del av arbetsprocessen. I flera DAW-program kan man även ta bort de stunder i spår som bara innehåller tystnad, för där behöver ju PT inte läsa från disken. I Cubase sparar sånt mycket diskprestanda.

Har du ljud-glitchar och shit så är du nog nära gränsen för vad disken kan leverera, så problemet kommer nog vara disken eller hur mycket PT behöver läsa från disken. Ta en funderare på hur ofta du kommer behöva köra 70+ spår framöver, och hur mycket du behöver en snabbare disk. Är det bara en tillfällig grej med tajt tidsschema, så testa att kompa ner och hitta sätt som minskar PTs behov att läsa från disken.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

85% vid 70 spår? Definitivt en 7200rpm disk då, inte 5400. Fanns snabbare än 7200 för 10 år sen 😛 SSD finns idag, riktiga fartmonster.

Kan bli aningen bättre om du kompar ner till hela spår, men det är ju en omarbetning som man helst vill slippa som en del av arbetsprocessen. I flera DAW-program kan man även ta bort de stunder i spår som bara innehåller tystnad, för där behöver ju PT inte läsa från disken. I Cubase sparar sånt mycket diskprestanda.

Har du ljud-glitchar och shit så är du nog nära gränsen för vad disken kan leverera, så problemet kommer nog vara disken eller hur mycket PT behöver läsa från disken. Ta en funderare på hur ofta du kommer behöva köra 70+ spår framöver, och hur mycket du behöver en snabbare disk. Är det bara en tillfällig grej med tajt tidsschema, så testa att kompa ner och hitta sätt som minskar PTs behov att läsa från disken.

Ska överväga och kolla mig runt efter en extern SSD. Vågar man köra dem på USB 2 eller ska jag överväga thunderbolt?!

Ska klippa bort onödiga tystnader. Men känns ju som att det borde vara jobbigare att läsa alla små fades? Då PT renderar ut varenda fade till sin egna fil..

Det är ju till och från man kommer upp i dessa sessions monster. Problemet med denna sessionen är att leadsång inte är lagd än. Tror jag får mixa ihop körpaketen och köra dem på en stereofil..

Tackar för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

WD Green-diskarna är deras slöaste modell som är gjord främst för att vara energisnåla och inte för att vara snabba, så jag skulle inte välja en sådan till DAW-sammanhang, utan bara till backup o dyl.

För audio skulle jag inte välja annat än deras Black-serie.

Link to comment
Dela på andra sajter

WD Caviar Green har ett skäl för sitt namn. Grönt som associeras med miljö och hårddisken fokuserar mer på att vara energisnål än snabb.

Visst sitter Green-disken i WD MyBook Studio Edition och är snabbare med Firewire än USB - men problemet i ditt fall är söktiden eftersom dina 70 ljudfiler ska läsas simultant.

Thunderbolt är att ta bort flaskhalsen från anslutningen, men hur fort den går hänger fortfarande på själva hårddisken.

En WD Thunderbolt Duo innehåller 2 st WD Caviar Green i RAID - så då får du ändå inte ut mer hastighet än vad du får med WD My Book Studio Edition II som innehåller exakt samma sak - men kopplas med Firewire 800 Mbps, USB 2.0 eller eSATA (det sistnämnda gäller iofs inte iMac).

Ska du gå för en "riktig" Thunderbolt-disk finns LaCie 2Big Thunderbolt med två snabba Seagate-diskar i, men då kostar hårddisken också 4500 kr för 4 TB.

Vill du sätta ihop en snabb Firewire-disk blir det t ex en sån här och två såna här... Då får du två snabba diskar i RAID fast då kostar den lika mycket som LaCies redan nämnda Thunderboltdisk som är lika snabb.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Att rensa bort tystnader och limma ihop filer hjälpte avsevärt. Nu Peakar disken på runt 70% Och den kan rulla igenom låten

Kanoners!

WD Green-diskarna är deras slöaste modell som är gjord främst för att vara energisnåla och inte för att vara snabba, så jag skulle inte välja en sådan till DAW-sammanhang, utan bara till backup o dyl.

För audio skulle jag inte välja annat än deras Black-serie.

Ska kolla in den! Denna hårddisken börjar bli full strax. Sätta in en sådan i ett firewire kabinett kanske? Eller kanske trycka en SSD och ha disken jag har nu till backup av projekt.

WD Caviar Green har ett skäl för sitt namn. Grönt som associeras med miljö och hårddisken fokuserar mer på att vara energisnål än snabb.

Visst sitter Green-disken i WD MyBook Studio Edition och är snabbare med Firewire än USB - men problemet i ditt fall är söktiden eftersom dina 70 ljudfiler ska läsas simultant.

Thunderbolt är att ta bort flaskhalsen från anslutningen, men hur fort den går hänger fortfarande på själva hårddisken.

En WD Thunderbolt Duo innehåller 2 st WD Caviar Green i RAID - så då får du ändå inte ut mer hastighet än vad du får med WD My Book Studio Edition II som innehåller exakt samma sak - men kopplas med Firewire 800 Mbps, USB 2.0 eller eSATA (det sistnämnda gäller iofs inte iMac).

Ska du gå för en "riktig" Thunderbolt-disk finns LaCie 2Big Thunderbolt med två snabba Seagate-diskar i, men då kostar hårddisken också 4500 kr för 4 TB.

Vill du sätta ihop en snabb Firewire-disk blir det t ex en sån här och två såna här... Då får du två snabba diskar i RAID fast då kostar den lika mycket som LaCies redan nämnda Thunderboltdisk som är lika snabb.

Hallelujah 😱 Vad man kan göra för grejer med datorer nuförtiden. 😳😆

 

Mycket nyttig info Linus! 🙂 Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10599

Med den här kan du köra 700 kanaler ist för 70 😉

Och inte så farligt dyr. Inte heller den största. Men 256 GB blir en hel del projekt innan den är full!

Och då kan du bolla över dom projekt till din externa Caviar Green som du inte jobbar med för tillfället eller som är klara, för arkivering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte valt Lacie, eftersom man aldrig vet vilka hårddiskmärken/modeller de stoppar in i sina kabinett, utan de brukar som regel välja det som de kan köpa upp billigast för stunden. Säkrare att välja en med specificerad hårddisk - eller ett tomt kabinett som man sätter in en WD Black i, så att man vet säkert vad det är för något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte valt Lacie, eftersom man aldrig vet vilka hårddiskmärken/modeller de stoppar in i sina kabinett
Inte längre. LaCie=Seagate och ägs av Seagate idag. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...