Jump to content
Annons

Min specialbyggda 7 strängade gitarr Morgoth NN7 är äntligen klar efter 10 månader!


Ekstasis

Recommended Posts

Bilder finns nedan.

Halsen är 28.5/26.5 lång

Pris:47 000

Mahogany body (samma som sitter i gammla gibson/prs modeller), figured italian poplar top, set-in quartersawn flamed maple neck, ebony fretboard, body and neck cream bindings, ABM single saddles bridge, Hipshot locking tuners, 26 stainless steel frets, handwound GNG pickups (custom specs); BRBS preamp and buffer. Hi gloss Vesuvio finish.

http://www.facebook....95998730&type=1

792235_457638010955919_1221924000_o.jpg

DSC02989.jpg

DSC02998.jpg

DSC03001.jpg

DSC03033.jpg

DSC03041.jpg

DSC03050.jpg

DSC03059.jpg

DSC03068.jpg

DSC03071.jpg

792222_457638130955907_1943060417_o.jpg

819396_457638164289237_757999715_o.jpg

798224_457638077622579_1812814480_o.jpg

778677_457638190955901_224008354_o.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul! Vilket monster! 😮 Rätt läcker! Ser fram emot att höra nån inspelning med dig snart då... 🙂

Tack så mycket, jag rekommenderar verkligen att kolla på bilderna i fullstorlek för att se hur välbyggd den är. Klicka en extra gång efter ni klickat på länken så blir det full storlek.

Ja, så fort jag får min kemper amp Rack unit ska jag börja spela in. Får hoppas dom släpps ibörjan på nästan månad.

Verkar som vissas affärer t.e.x Emusic har skjutit upp till mars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg skarv också mellan halsen och kroppen på näst sista bilden. Är den limmad och sen utskuren-slipad för att bli så tajt?

Jag var först väldigt envis med att jag ville ha neckthrough, då myten säger att det ger överlägsen sustain..

Men GNG rekommenderade "set in" hals hur man nu översätter det till svenska.

Men enligt honom fanns det inga vetenskapliga bevis på att neckthrough skulle vara bättre,

Det har mer att göra med att neckthrough gitarrer är ofast lite dyrare och därmed ofta bättre tillverkade rent allmänt.

Enligt honom mvar det också flera födelar med Set in framför Neckthrough.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satans fin gitarr! Det är nog den snyggaste design och finish jag har sett på en gitarr. Gratulerar!

Tack så mycket! 🙂

Jag är sjuk mycket nöjd med resultatet, bättre än vad jag kunnde föreställa mig faktiskt.

Det var tur att målade om gitarren, för första gången blev det fel färg...Trä

är ett organiskt matrial och färg reagerer tydligen olika beroende på trä...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket pengar skulle jag knappt våga spela på. Skitsnyggt, och tufft. Vad ska du ha sjunde strängen till? Vad är det för ton?

Tackar 😉

Den 7e strängen till använder jag till dissonanta tunga power chords mest, jag kör 060 strängar, jag har provat 8 strängat innan och strängar upp till 080, vad jag har lärt mig av den resan..var att så länge du vill spela power chord och du vill låta som en gitarr så är 060 max enligt mig...

har du grövre stränger kommer det låta skit ned du kör icke harmoniska power chords... däremot kör du chugg chugg och mycket palm mute funkar det utmärkt med grövre strängar...

Jag valde iallafall att ha tunnare strängar som låter bättre och istället kompensera det med en lägnre hals..samt fanned frets för att bå bättre balans mellan alla sträng spänning...

Jag stämmer i Ab, av den anledning om jag ska köra en Bas en oktav lägre så är typ Ab gränsen..

Jag spelar ju jävligt tung och långsam gitarr så jag har stort behov av sustain därför jag ville ha den här gitarrer..vanliga massproducerade gitarrer skulle inte kunna göra samma saker som jag kan med denna..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar så grym gitarr 🙂! Har själv beställt en specialbyggd gitarr men inget i närheten av detta, grattis 🙂! Jag är ganska noob, men varför har ni satt stallmickarna så dom lutar åt vänster?

Tackar 😉

Du kanske inte märkt det med om du kollar på banden på halsen dom är inte heller raka, det är en så kallad fanned fret gitarr..och det är därför varje sträng är olika lång, den längst är 28.5 den koraste är 26.5. Man får på det sättet jämnare spänning på alla strängar... Skulle jag ha 28.5 på alla skulle jag behöva väldigt tunna strängar på dom ljusa strängarna och som bekant låter det inte bra.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 😉

Du kanske inte märkt det med om du kollar på banden på halsen dom är inte heller raka, det är en så kallad fanned fret gitarr..och det är därför varje sträng är olika lång, den längst är 28.5 den koraste är 26.5. Man får på det sättet jämnare spänning på alla strängar... Skulle jag ha 28.5 på alla skulle jag behöva väldigt tunna strängar på dom ljusa strängarna och som bekant låter det inte bra.

det var faktiskt det första jag tänkte på.. blir det inte galet jobbigt att spela F baré 😆

nä men seriöst hur mycket mer mellanrum är det i mm mellan vanliga band och din?

alltid skoj med egendesignat. hoppas du är nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacker gitarr!!!

Helt klart spännande med vinda band. Men visst borde det fungera extra bra då de sitter "solfjäderformat", dvs ungefär så som man rör handen då man flyttar upp/ner på halsen?

Kan man även/alternativt få sådana där skrynkliga band - vad de nu heter?

Apropå myten om överlägsen sustain för genomgående hals, så har min Ibanez-bas genomgående hals och närapå oändlig sustain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en som har en ESP explorer som är i ett stycke. Den har sjukt bra sustain.

Du verkar kunnig om 7-strängat. Jag har själv en 7strängad men har spelat så lite på den pga att den sjunde (😎 strängen lätt blir ostämd eller låter falskt. Har intonerat den och fixat den så hals är rak osv. Vad rekommenderar du för strängdimensioner? Tror det har med det att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag vet en som har en ESP explorer som är i ett stycke. Den har sjukt bra sustain.

Och jag har både ock och ingen skillnad alls. Det har gjorts tester sen länge som bevisat att det inte är någon skillnad men som sagt var myter är svåra att ta kål på. Köper man en dyrare med genomgående hals så klart att man då måste påstå att det är bättre.

Har intonerat den och fixat den så hals är rak osv.

Nej lite böj ska halsen ha. Sen beror det på hur hårt du spelar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, drabbades av svårt vill-ha-begär. Inte för att jag skulle kunna spela på den, men jag skulle vilja ha den på väggen, med en schysst spot på. Sent på lördagskvällarna skulle jag dra försiktigt med handen över kroppen, och om finishen är som jag tror så skulle känslan av välbehag smyga sig från fingrarna upp genom armen och till hjärnan. Med slutna ögon skulle jag stå där, med fingertopparna mellan stallet och kontrollerna...

Stort grattis till dig som tagit ut svängarna lite och satsat på något vackert, jag vill verkligen höra hur den låter!

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygga träbitar, formen på kroppen går jag inte igång på helt men som helhet var den en sjukt snygg gitarr. Grattis! Det är kul med custom gitarrer, att få spåna iväg hur man vill.

Set-in neck heter limmad hals på svenska.

Snubben som byggde har rätt, det är inte bättre sustain med genomgående hals.

Ingen halskonstruktion har mer sustain än någon annan som en bestämd egenskap som alltid är där. Men det är inga fördelar med limmad iofs, inga nackdelar heller, det är bara olika sätt att göra samma sak (få dit halsen på kroppen).

Skall man prata fördelar så är ju skruvad klart bäst, det går snabbt att byta halsen om det händer något. Däremot brukar olika sätt att fästa halsen ha en tendens att påverka hur det låter, inte konstant det heller, men ofta. Gitarren får lite olika EQ av det.

Men som sagt, inte heller det är konstant. Man hittar lätt en gitarr som slår hål på vilken teori man än väljer att tro på.

Hur är mickarna specade?

Jag tycker själv efter väldigt mycket provande att sjuor gör sig bäst med svagare mickar med lite avrullad diskant. Annars blir det svårt att få balans och jämnhet i övergången mellan höga och låga toner (att höga blir för tunna eller så blir de låga muddy).

Heta mickar så blir den lägsta strängen bara gröt, tycker jag, förstärkare fixar inte att drivas hårt i det låga registret. Lite som att dista en bad, svårt att få vettig separation utan att all tyngd är borta.

Hur som, grattis!

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, drabbades av svårt vill-ha-begär. Inte för att jag skulle kunna spela på den, men jag skulle vilja ha den på väggen, med en schysst spot på. Sent på lördagskvällarna skulle jag dra försiktigt med handen över kroppen, och om finishen är som jag tror så skulle känslan av välbehag smyga sig från fingrarna upp genom armen och till hjärnan. Med slutna ögon skulle jag stå där, med fingertopparna mellan stallet och kontrollerna...

Stort grattis till dig som tagit ut svängarna lite och satsat på något vackert, jag vill verkligen höra hur den låter!

R

Haha tackar! bra och veta, tror inte jag vågar lämna min gitarr ensam med dig, gud vet vad du kommer göra med den lol 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

det var faktiskt det första jag tänkte på.. blir det inte galet jobbigt att spela F baré 😆

nä men seriöst hur mycket mer mellanrum är det i mm mellan vanliga band och din?

alltid skoj med egendesignat. hoppas du är nöjd!

Nej vad jag har läst så är det faktiskt svårare att hålla pekfringret rakt när man spelar baré, är därmed

enklare om banden är lite snea..men det återstår att se har inte testat själv ännu dock, men lär ta ett tag innan man vänjer sig.

Men jag har hört att man ska försöka undvika att kolla på när man spelar blir lättare att vänja sig då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacker gitarr!!!

Helt klart spännande med vinda band. Men visst borde det fungera extra bra då de sitter "solfjäderformat", dvs ungefär så som man rör handen då man flyttar upp/ner på halsen?

Kan man även/alternativt få sådana där skrynkliga band - vad de nu heter?

Apropå myten om överlägsen sustain för genomgående hals, så har min Ibanez-bas genomgående hals och närapå oändlig sustain.

Mattias eklundh har vad du har kallar "skrynkliga band" vet inte riktigt vad tanken är med det om jag ska vara ärlig..

mattias-ia-eklundh2.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Snygga träbitar, formen på kroppen går jag inte igång på helt men som helhet var den en sjukt snygg gitarr. Grattis! Det är kul med custom gitarrer, att få spåna iväg hur man vill.

Set-in neck heter limmad hals på svenska.

Snubben som byggde har rätt, det är inte bättre sustain med genomgående hals.

Ingen halskonstruktion har mer sustain än någon annan som en bestämd egenskap som alltid är där. Men det är inga fördelar med limmad iofs, inga nackdelar heller, det är bara olika sätt att göra samma sak (få dit halsen på kroppen).

Skall man prata fördelar så är ju skruvad klart bäst, det går snabbt att byta halsen om det händer något. Däremot brukar olika sätt att fästa halsen ha en tendens att påverka hur det låter, inte konstant det heller, men ofta. Gitarren får lite olika EQ av det.

Men som sagt, inte heller det är konstant. Man hittar lätt en gitarr som slår hål på vilken teori man än väljer att tro på.

Hur är mickarna specade?

Jag tycker själv efter väldigt mycket provande att sjuor gör sig bäst med svagare mickar med lite avrullad diskant. Annars blir det svårt att få balans och jämnhet i övergången mellan höga och låga toner (att höga blir för tunna eller så blir de låga muddy).

Heta mickar så blir den lägsta strängen bara gröt, tycker jag, förstärkare fixar inte att drivas hårt i det låga registret. Lite som att dista en bad, svårt att få vettig separation utan att all tyngd är borta.

Hur som, grattis!

/Magnus

Angående mickarna, dom är speciall byggda av GNG så han har gjort mickarna själva. Han använder alcino 5 spolar... som är low output mickar...

För att få ett bra cleant ljud, men för att få det bästa att två världar så har han även byggt in en inbyggd pre amp (icke batteri driven utan med strömadapter)

som jag kan avända om jag vill ha mer kräm eller attack i disten.. återstår att se hur denna pre amp funkar i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en som har en ESP explorer som är i ett stycke. Den har sjukt bra sustain.

Du verkar kunnig om 7-strängat. Jag har själv en 7strängad men har spelat så lite på den pga att den sjunde ( 😎 strängen lätt blir ostämd eller låter falskt. Har intonerat den och fixat den så hals är rak osv. Vad rekommenderar du för strängdimensioner? Tror det har med det att göra.

Jag vet inte...man får prova sig fram, men försök att undvika grövre strängar än 060...beror på hur lågt du har stämt gitarren..och vilken tension/sustain du vill ha...men för grova strängar blir bara grötigt..och låter skit förutom vid palmute grejjor..och meshuggah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...