Jump to content
Annons

Min specialbyggda 7 strängade gitarr Morgoth NN7 är äntligen klar efter 10 månader!


Ekstasis

Recommended Posts

Mattias eklundh har vad du har kallar "skrynkliga band" vet inte riktigt vad tanken är med det om jag ska vara ärlig..

IA spelade på lokala 4-Sound förra våren. Han påstod då att raka band aldrig kan bli perfekt i ton för alla band, men att skrynkliga band justerar för det och alltid ger perfekt stämd ton oberoende av vilket band man kör på.

True temperament heter det visst.

http://youtu.be/RzoxGBstjsk

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

IA spelade på lokala 4-Sound förra våren. Han påstod då att raka band aldrig kan bli perfekt i ton för alla band, men att skrynkliga band justerar för det och alltid ger perfekt stämd ton oberoende av vilket band man kör på.

True temperament heter det visst.

http://youtu.be/RzoxGBstjsk

Okej det låter ju onekligen bra att gitarren är perfekt intonerad oavsett vilket band man är på.

Ser inte speciellt svårt ut att spela på heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias eklundh har vad du har kallar "skrynkliga band" vet inte riktigt vad tanken är med det om jag ska vara ärlig..

mattias-ia-eklundh2.jpg

Tanken (fast det är mer än en tanke, det fungerar) är att gitarren skall stämma överallt på halsen. Alla gitarrer med raka band är en kompromiss, det stämmer bra på några ställe och ganska illa på andra. Gitarrsjuka kanske man kan kalla det, att somliga ackord och linjer inte går att spela för att det är surt. TT (som systemet heter) löser det problemet helt.

Det är känns absolut noll och ingen skillnad alls på att passera med det och vanliga band, det enda som skiljer är att det stämmer överallt på halsen.

Har faktiskt just den gitarren som Mattias har på bilden i soffan här just nu och det stämmer så att man blir rädd, eller mer, väldigt glad.

Angående mickarna så blir man ju nyfiken på preampen han byggt in.

Såna brukar ju inte låta så kul, tyvärr (all dynamik blir ost).

Får den ström via en stereokabel då eller?

Mest för informationens skull, om någon är nyfiken, det är magneten som är alnico, inte spolen. Och det är inte den som avgör om det är mycket eller lite output, det är hur den är spunnen (mest hur många varv). Självklart påverkar magneten output men alnico 5 är den hetaste av de olika alnico magneterna.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående mickarna så blir man ju nyfiken på preampen han byggt in.

Såna brukar ju inte låta så kul, tyvärr (all dynamik blir ost).

Får den ström via en stereokabel då eller?

Mest för informationens skull, om någon är nyfiken, det är magneten som är alnico, inte spolen. Och det är inte den som avgör om det är mycket eller lite output, det är hur den är spunnen (mest hur många varv). Självklart påverkar magneten output men alnico 5 är den hetaste av de olika alnico magneterna.

/Magnus

Ja, nu i efterhand blir jag mer skeptisk till en intern pre amp, nu i efterhand så skulle jag nog valt att enbart köra med en extern rack pre amp istället.

Men jag kan ju alltid by passa den. Enligt honom lät Pre ampen distfri... men lite noise från den..men jag vet inte kanske bara är lite ingen aning.

Om jag inte blir nöjd så finns det bara Lundgren som kan göra sånna mickar, alltså sånna mickar som inte är raka (slanted), så det är ju också ett alternativ längre fram.

Den får ström via en 9v adapter tror jag det är, jag sa att jag orkar inte med batterier och batteri byten osv.. blir jobbigt att hålla koll på när batterierna behöver bytas..då man ofta märker hur ljudet steg för steg blir svagare.

Alcino magnet är det då, är ingen super expert direkt man lär sig!

Vi får se hur det låter, det enda jag är skeptiskt mot är pre ampen, men enligt honom så låter allt mkt mer klart med den aktiverad och stänger man av den låter det mer muddy, fast det inte alls är det..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med krokiga band, funkar det hur man än stämmer gitarren? Normalstämt, en halv ton ner, helton osv...? Tycker det borde bli olika i olika stämningar?

Ja, det att stämma upp eller ner lite.

Men mycket så blir det lika kass som en vanlig gitarr, alltså det slutar vara helt intonerat då.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det att stämma upp eller ner lite.

Men mycket så blir det lika kass som en vanlig gitarr, alltså det slutar vara helt intonerat då.

/Magnus

Aha. Så skulle man beställa en sån gitarr då måste man beställa så det stämmer med just den stämning man tänker köra med? Annars kan det kanske tom bli mer fel än med raka band?

Jag började spela en helton ner (alla sex strängarna) för fanemej 20, 30 år sen, kan inte tänka mig nåt annat. Lika på akust o fyrsträngad bas. Alla vanliga öppna ackord låter så mkt snyggare. Elbasarna låter bättre..

Tycker min American Standard tele -96 stämmer bra som fan med raka band. De gånger jag kostar på nya DDario...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Så skulle man beställa en sån gitarr då måste man beställa så det stämmer med just den stämning man tänker köra med? Annars kan det kanske tom bli mer fel än med raka band?

Jag började spela en helton ner (alla sex strängarna) för fanemej 20, 30 år sen, kan inte tänka mig nåt annat. Lika på akust o fyrsträngad bas. Alla vanliga öppna ackord låter så mkt snyggare. Elbasarna låter bättre..

Tycker min American Standard tele -96 stämmer bra som fan med raka band. De gånger jag kostar på nya DDario...

De har olika system för olika saker (kolla http://www.truetemperament.com ).

Ja, olika gitarrer får man till intoneringen bra på men alla är en kompromiss.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag började spela en helton ner (alla sex strängarna) för fanemej 20, 30 år sen, kan inte tänka mig nåt annat. ...

Kör också i D och tycker det låter bra mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har olika system för olika saker (kolla http://www.truetemperament.com ).

Ja, olika gitarrer får man till intoneringen bra på men alla är en kompromiss.

/Magnus

Skulle jag nån gång få fingrarna ur o bygga en strata i lösa delar skulle man haft en sån hals/greppbräda då. Det är inte en liten krok på första bandet... Inte undra på att det är svårt att få alla öppna ackord att stämma. Men de gör det med den kroken? Och om man tänkt spela en helton nerstämt, borde tredje bandet ha det där utseendeT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också i D och tycker det låter bra mycket bättre.

Jag testade att stämma ner av två orsaker, dels att de låtar jag skrivit med tillhörande riff i en tonart blev lite för höga att sjunga i samma tonart när rösten sjönk i tonart, dels att jag tänkte att det blir mer tryck i singelcoilarna med tjockare strängar. Och det blir det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...