Jump to content
Annons

Galen EQ, men låter bra....


BluesBoy

Recommended Posts

Tack, Mojje. 🙂

Bifogar bild på eq för överhäng och pukor.

Vad gäller trummorna så kör jag ut det mesta till ett parallellt spår och komprimerar det rätt hårt. Blir helt klart bättre.

Har egentligen aldrig gjort det förr, men är helt klart en variant som jag kommer fortsätta använda.

Hur får jag mer "vääääärme" (som Valle skulle skrivit, hehe) i virveln? Hur "öppnar" jag krascharna?

Trummisen tycker att krascharna "ringer" för länge, virveln tunn & plåtig och baskaggen inte tillräckligt "fet".

Personligen när jag hör trummorna så här, utan musik, tycker jag att de låter bra, men men....

Edit: Pukorna är ett stereospår, men respektive inbördes puka har liknande eq. Kanske det som är ett "problem"?

Edit 2: Kanske "fel" reverb på virvel, "fel" rumsreverb"?

post-20270-0-35620200-1359729149_thumb.png

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä, han tycker att de ringer för länge överhuvudtaget. Utöver det så är virveln "tunn och plåtig", baskaggen hörs för lite och är inte tillräckligt "fläskig", kompet (bas + trummor) saknar "tryck", gitarren saknar "bett och rymd".

Så det är mycket som saknas och är "fel". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En mindre stereo fixar det inte.

Edit: Det är inte säkert att alla musiker år med på detta. Är man van den kraft och dynamik man hör från tex den virveltrumma man själv sitter o slår på, så vill man nog gärna höra samma sak ur stereon, om det vore möjligt. Men även den bästa inspelningen blir rejält fjuttisifierad i en liten fisig kökstereo.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I lurarna låter allting alltid mycket bättre. Tänk om ens egna mixar kunde låta lika bra på alla andra ställen. 😛

Jora. Du hittar den i ambiensen.

Hmm...menar du att man hittar "fläsket" (trycket eller vad det nu må kallas) i rumsmickarna?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jochime lägger korten på bordet här.

Baskagge, som för övrigt krävs i dagens mixar att låta megastort och "fläskigt" även på låg volym, får man definitivt till med en stor dos ambience.

Vi pratar låga frekvenser här!

Det tar ju faktiskt en liten stund för dessa långa ljudvågor att få etablera sig.

Enklast förklarat...

Sätt huvvet nere vid baskaggen och trampa till på pedalen...

Det låter oftast papper eller plast right!

Gå iväg ett par meter från baskaggen och be någon annan trampa på pedalen.

Där hur du helt plötsligt ett fysat stort och basrikt ljud.

Tricket är att ta attacken från närmickning och "the beef" från mikrofoner som står längre ifrån. Ambience!

Samma sak gäller på alla trummor!

För att rädda din virveltrumma så mår dom ofta bra av att få en knuff nere vid 200 Hz.

Detta i kombination med någon form av saturation.

En tapesimulator eller någon "vintagekompressor" typ PSPs MixSaturator hjälper dig med detta.

Även en separat paralellkomrimering på enbart virveln kan hjälpa dig där.

Likaså ambience.

Rummet ger dig stomme i trumljudet!

Jag tycker dock att ditt trumset låter bra Blues.

Och känslan är att det där definitivt kommer fungera i mix.

Enda du har kvar att göra nu...., är att kasta ut alla musiker som spelat.

Dom har ingen aning om hur man får en bastrumma att låta stort och fläskigt i mixen!!!

Ambience är lösningen för dig!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, tack för de härliga orden, Mojje. 🙂

Betonghålan vi lirar i är väl tyvärr inte världens bästa för ambiensmickning, antar jag.

Man, eller jag i alla fall, brukar ju skicka in en skvätt (olika mycket) av alla trummor i ett rumsreverb, men för att simulera ambiensmickning kanske det är bättre att dra på 100% på allt och sedan styra mängden i mix på reverbbussen?

Detta ersätter förstås inte micken ett par meter framför baskaggen, men kanske fångar trumsetet i "rummet" på ett bättre sätt än jag har jobbat på tidigare?

Var går gränsen mellan ambiens-/rumsmickning? Eller är det helt enkelt 2 ord för samma sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rumsmickning menar jag mickar som plockar upp instrumentet i rummet. Med ambiensmick menar jag mikrofoner som förstärker ambiensen. De kan naturligtvis sammanfalla, en rumsmickning kan ge mixen tillräckligt mycket ambiens, men det kan också vara tvärtom. Att en rumsmikrofon i mix tar upp för mycket av instrumentet och för lite av ambiensen. Det är då man öppnar dörren, ställer ut ett par rundtagande i A/B eller åttor i blumlein i rummet bredvid och komprimerar dom ordentligt. Dessa kallar jag ambiensmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rum/Ambience...

Samma sak!

Ljudet som är runt omkring instrumentet helt enkelt!!!

Hade definitivt gasat in hela trumsetet in i ett artificiellt rum med lite förbihåll för cymbalerna.

Dom flyger i taket om du gasar för mycket av dom.

Gruppa stommar och mässing separat.

Skicka med en send från respektive grupp in i rumsklangen och trök ihop rummet ordentligt.

Det blir lite mer Zeppelin av det men tillför definitivt närvaro och "beef" i mixen.

Lycka till!!

/Mojje

Ha ha ha!

Joachime hann först!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt lilla inspelningsrum är så torrt o dämpat att jag aldrig lyckats få nåt vettigt ur de rumsmickningsförsök jag gjort, det har bara försämrat ljudet.

Det som fixar biffen är Lexiconburkens rumsreverb som kallas "PCM 60 ROOM". Det har en reverb decay på 0,5 sek och ett pre delay på 6 msek, detta går ju att ställa liksom ett gäng andra parametrar, men jag kör på orginalpresetsen. När jag började testa det här tog jag mindre av det här på kaggen än de andra, (har bara 4 trumspår kagge, virvel o två OH) men nu soppar jag på ungf lika mkt på alla spåren. Sen skickar jag både torra trummorna plus lagom mkt rumsreverb genom Dynamaxx-kompressorn så jag får ett färdigt trumpaket.

När jag sen mixar ihop det med resten kan jag addera lite av tex den okomprimerade kaggen. Och anings av samma vocal reverb jag kör på sången.

Men helt klart sitter massor av soundet i ambiensen, stänger jag av det låter truminspelningen nästan skrattretande dålig. Mer normala reverb funkar inte heller på långa vägar lika bra.

Snubben jag köpte Lexiconet av brukar jobba i en studio där de lagt ner flera hundratusen på akustiken, o det funkar bra förstås, men han sa att ofta är det enklare o tom bättre att döda all akustik o få till den med snygga rumsreverb i stället.

Edit: Eq har jag typ på noll på trummorna. Ev en db upp på kaggen vid 100 hz, 2 db upp vid 5,5 khz på virveln o 2 db upp vid 10 eller 12 khz på OHn på ridesidan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...