Jump to content
Annons

Enkel multikanalsmjukvara för liveinspelning


henning

Recommended Posts

Är det någon som vet om det finns någon bra och enkel programvara specialicerad för liveinspelningar? Till Windows och helst hyffsat billigt. Jag tänker mig något där man har väldigt bra visuell återgivning av inspelningen då det inte är säkert att jag kan lyssna på inspelningen samtidigt som jag mixar utljudet.

Reaper har jag provat att köra, men jag det har inte riktigt fallit mig i smaken. Tycker det känns lite för "plottrigt" för att jag ska känna att jag har överblick på det jag gör. Livesituationen och att jag koncentrerar mig på liveljudet gör att det skulle vara enklast om det var väldigt enkelt och tydligt gränssnitt.

Självklart så kan jag köra Cubase som jag oftast använder till att mixa i, men tycker att det känns lite jobbigt att behöva ta med usb-nyckeln när man är ute på live-gig.

Någon som har någon idé på en programvara att köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Protools HD, stabilt och bra.

Ja, det var ju precis svaret jag var ute efter?!? ProTools HD - enkelt, avskalat och man behöver inte ha med sig någon extra hårdvara...

Tanken är alltså att jag inte ska behöva släpa med mig en massa prylar. En enkel dator med en programvara som inte gör mer än att tracka ner det ljudet som kommer in till en hårddisk. Allt ovanpå det är överflödigt! Enkelt och avskalat. När det sedan ska mixas plockas ljudfilerna in i Cubase, Logic, ProTools HD eller vad som helst som passar ens egna preferenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det finns ju givetvis diverse hårdvaruinspelare med kontakter för mickar mm från diverse olika företag. Zoom har en större R24 med 8 ingångar och funkar som en digital portastudio. Har även inbyggda mickar. En mindre Zoom H4n har ingångar för 4 källor. Vill du ha massor av ingångar så kan en Ipad med för ändamålet lämpligt usb-ljudkort ge upp till 24 källors samtidig inspelning med Auria:

http://www.auriaapp.com/

...På denna länk finns även ljudkort listade.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det finns ju givetvis diverse hårdvaruinspelare med kontakter för mickar mm från diverse olika företag. Zoom har en större R24 med 8 ingångar och funkar som en digital portastudio. Har även inbyggda mickar. En mindre Zoom H4n har ingångar för 4 källor. Vill du ha massor av ingångar så kan en Ipad med för ändamålet lämpligt usb-ljudkort ge upp till 24 källors samtidig inspelning med Auria:

http://www.auriaapp.com/

...På denna länk finns även ljudkort listade.

Ett ljudkort har jag så jag får in upp till 32 kanaler direkt i datorn genom USB. Har testat det med Reaper och det fungerar klockrent, men det är mer att jag inte gillar gränssnittet och plottrigheten i programmet. När jag gör liveljud så har jag inte speciellt mycket tid att lägga ner på inspelningsdelen, därav skulle jag vilja att mjukvaran var extremt tydligt och enkel. Jag tänker mer Garageband-enkelt, fast med endast ljudinspelningsdelen.

Auria var ett bra tips! Har inte testat om ljudkortet funkar med iPaden än. Tror jag har ett Camera connection kit liggande nånstans... Ska prova att se om det funkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nuendo Live är gjort för precis detta ändamål. Kräver visserligen också USB-nyckel, men ändå...

Nuendo Live ser ju absolut intressant ut när man tittar på det lite snabbt. Man blir ju lite rädd bara när man behöver USB-nycklar, som jag eller nån annan kan råka stöta i, eller att folk kan få för sig att sno... Men det ska absolut laddas ner testversionen och provköras! Var ju inte så farligt dyrt heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nuendo Live är gjort för precis detta ändamål. Kräver visserligen också USB-nyckel, men ändå...

vart kan man köpa det? är ute efter något som spelar in när man är på vägarna då bandet ska bege sig ut i 2014.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte känner dig tillfreds med hos Reaper för detta ändamål?

Reaper har många konfigurationsmöjligheter, och högerklickar du på ett spår så kommer du åt inställningen "set track layout", där kan du göra om mixern till en stor mätarbrygga om så önskas. Mer överskådligt än att ha mixern i helskärm med inställningen "big meter" på alla kanaler vet jag inte om du kan få, om det är nivåer du vill ha koll på. Vill du ha koll på transportören med så kan du göra den flytande.

Du kan även be programmet att spara varje tagning när inspelningen stoppas. Standard är att Reaper frågar om man vill spara eller ta bort tagningen, vilket kan vara bra om man sitter och pular själv, men kanske inte är ideellt i ett livesammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...