Jump to content
Annons

Hur bra kompressor behövs för att inta sabba signalen från preamp?


ibanez-mag

Recommended Posts

Jag gillar idén.

En high-end-avdelning gör det möjligt att jämföra och diskutera prylar på andra än den minsta gemensamma nämnarens villkor.

Ja verkligen, för som det är just nu så diskuteras prylar på helt olika nivåer och då blir sällan svaren de rätta heller.

Hallå admin skapa nya avdelningar pls 🙂

Sorry för ot

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

min erfarenhet av sånginspelning på egen hand är begränsad, inte obefintlig men begränsad

Men då kanske du också bör vara en aning mer lyhörd när andra erfarna delar med sig av sina erfarenheter, även om du nu upplever det som "pladder" och "höga hästar". (Nu syftar jag inte på mina egna erfarenheter; i jämförelse med några som hänger på det här forumet är jag en medelmåtta och ingen man måste lyssna på, om man inte vill.)

Själv då?

Oj, fan! Född 1968. Praktisk musik sedan 1976. Studioerfarenhet sedan 1984 (dock ej professionellt). Egen producent sedan 2000. En gång i tiden skrev och spelade jag för att bli känd och rik och för att få brudar och smidigare tillgång till kreativitetsbidragande rusningspreparat. Sedan några år tillbaka har jag försökt att lägga av med musik, men jag kan inte. Idag ser jag mig mer som författare, och är det förmodligen även om tio år.

Här: http://www.valenzia.se/

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kanske du också bör vara en aning mer lyhörd när andra erfarna delar med sig av sina erfarenheter, även om du nu upplever det som "pladder" och "höga hästar". (Nu syftar jag inte på mina egna erfarenheter; i jämförelse med några som hänger på det här forumet är jag en medelmåtta och ingen man måste lyssna på, om man inte vill.)

Oj, fan! Född 1968. Praktisk musik sedan 1976. Studioerfarenhet sedan 1984 (dock ej professionellt). Egen producent sedan 2000. En gång i tiden skrev och spelade jag för att bli känd och rik och för att få brudar och smidigare tillgång till kreativitetsbidragande rusningspreparat. Sedan några år tillbaka har jag försökt att lägga av med musik, men jag kan inte. Idag ser jag mig mer som författare, och är det förmodligen även om tio år.

På vilket sätt är jag inte lyhörd, tycker du?

Själv tycker jag att jag tar in och bemöter allt som skrivs.

Även från de som har en helt annan åsikt än den jag har.

Men om någon säger att en behringer autocom är bra nog och att det bara är att lära sig skruva så är det väldigt svårt att inte tänka att snubbe nog har andra krav än de jag har. Den kanske är funkar kanon till trummor eller nått, men som en transparent sångkompressor är den kass. Det har ingenting med att kunna skruva att göra, den färgar och komprimerar fult mer som ett faktum än en åsikts fråga.

Man kan eventuellt tycka att det är precis det man letar efter, men i mitt fall är det inte vad jag letar efter, jag letar efter en transparent sång kompressor (vilket den inte är).

Allt handlar inte bara om kunskap bakom rattarna, prylarna spelar in en hel del de också.

Om du hållit på så länge borde du ju också stött på lägen där du inser att prylen du sitter sitter med helt enkelt inte är bra nog?

Att du skruvar dig blå i ansiktet men det du letar efter finns helt enkelt inte där i bruken du skruvar på.

Alla som pillat mycket har varit där massor av gånger, tror jag.

I gitarrprylsvärlden stöter man på det ofta, att man utvecklas till en nivå där förstärkaren (gitarren) man sitter på helt enkelt inte kan förmedla det man vill längre. Att om man vill fortsätta utvecklas så måste man köpa en ny och bättre version.

/Magnus

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag förstår. Friskt vågat...

Jo, det är ju såklart lite macho.

Nej, inte alls friskt vågat, man spelar inte om något, satsar inget och förlorar inget.

Men man har en klar bild av vad man vill uppnå, skulle den visa sig vara fel så är det inte värre än att göra om.

Jag kommer att vilja ratta samma gitarrljud senare ändå för att jag vet redan innan hur jag vill att det skall låta.

Lustigt om det är macho att ha en bild av vad man vill uppnå med en inspelning redan innan man börjar med den.

Så länge man inte håller på med slumpmusik så vill jag nog att det skall vara så.

Inspelningen är inte ett självändamål, den är ett verktyg för att komma åt det jag hör.

Ungefär som att se en bild och ta fram kameran och ta den eller att ta bilder åt alla håll och hoppas någon blir bra.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är jag inte lyhörd, tycker du?

Själv tycker jag att jag tar in och bemöter allt som skrivs.

Även från de som har en helt annan åsikt än den jag har.

Men om någon säger att en behringer autocom är bra nog...

Om din tråd handlar uteslutande om just den enskilda prylen "behringer autocom", så kan jag köpa att "rattande" inte nödvändigtvis avhjälper en dåligt konstruerad pryl.

Att brist på erfarenhet och kunskap annars rent generellt kan vara/är en bromskloss, hur häftiga och dyra prylarna än är, är en åsikt (grundad på erfarenhet) jag aldrig någonsin kommer att avvika från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag länge mixade analogt, har jag haft en uppsjö olika kompressorer från lågbudget till mer hi-end. jag har haft burkar från Behringer, DBX, Art, Joemeek, Valley people, Urei, Aphex, Bellari, TLA, Oram m fl. Nu har jag sålt de flesta av olika anledningar, behringern och den billiga DBX'n lät i bästa fall Ok så länge man var väldigt försiktig med nivåerna, men om t ex en sångare tog i liiiite mer så trasades ljudet sönder (ffa behringern var känslig för detta), ganska oanvändbara i inspelningsläget för mig alltså.

Nu har jag bara en Urei LA-3a och en Joemeek SC2 kvar och de är ovärdeliga inspelningsverktyg för mig. Urei-kompressorn kontrollerar en dynamisk sångare utan att tillföra fula biljud och Joemeek-komporessorn kan dramatiskt ändra på ett ljuds attack/release och tillför riktigt mkt "punch" till elbasas eller funkiga gitarrer. Att sjunga genom en bra kompressor kommer de allra flestra sångare föredra framför att sjunga "rakt in", törs jag lova, sen så är det ju olika vilken mick man använder så klart, en dynamisk ,en bandmick och vissa rörmickar komprimerar ju signalen lite i sig själva.

Jag skulle rekommendera att leta upp en kompressor typ LA3a, även om den är automatisk. Kreativ komprimering som effekt skulle jag föreslå att du väntar på till mix, och då minskar behovet av full kontroll över attack/release vid inspelningstillfället, tycker i alla fall jag.

/Farmer boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte alls friskt vågat, man spelar inte om något, satsar inget och förlorar inget.

Men man har en klar bild av vad man vill uppnå, skulle den visa sig vara fel så är det inte värre än att göra om.

Jag kommer att vilja ratta samma gitarrljud senare ändå för att jag vet redan innan hur jag vill att det skall låta.

Lustigt om det är macho att ha en bild av vad man vill uppnå med en inspelning redan innan man börjar med den.

Så länge man inte håller på med slumpmusik så vill jag nog att det skall vara så.

Inspelningen är inte ett självändamål, den är ett verktyg för att komma åt det jag hör.

Ungefär som att se en bild och ta fram kameran och ta den eller att ta bilder åt alla håll och hoppas någon blir bra.

Vad jag med "friskt vågat, hälften vunnet" menade var förstås att när man "ser det som att göra det klart direkt", då behöver man inte gå tillbaka och riskera en massa beslutsångest på grund av att man erbjuds en massa alternativ.

Jag får nog öva på att uttrycka mig klarare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din tråd handlar uteslutande om just den enskilda prylen "behringer autocom", så kan jag köpa att "rattande" inte nödvändigtvis avhjälper en dåligt konstruerad pryl.

Att brist på erfarenhet och kunskap annars rent generellt kan vara/är en bromskloss, hur häftiga och dyra prylarna än är, är en åsikt (grundad på erfarenhet) jag aldrig någonsin kommer att avvika från.

Jo, tråden handlar uteslutande om min situation i just detta fall, det var tanken i alla fall.

Att jag behöver något bättre än det jag har, specifikt, nu.

Det är ju självklart att brist på kunskap och erfarenhet är en bromskloss, hur duktig man än är så kan man bli bättre.

Det finns väl inte en vettig människa som säger emot det, möjligen Yngwie då :-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag länge mixade analogt, har jag haft en uppsjö olika kompressorer från lågbudget till mer hi-end. jag har haft burkar från Behringer, DBX, Art, Joemeek, Valley people, Urei, Aphex, Bellari, TLA, Oram m fl. Nu har jag sålt de flesta av olika anledningar, behringern och den billiga DBX'n lät i bästa fall Ok så länge man var väldigt försiktig med nivåerna, men om t ex en sångare tog i liiiite mer så trasades ljudet sönder (ffa behringern var känslig för detta), ganska oanvändbara i inspelningsläget för mig alltså.

Nu har jag bara en Urei LA-3a och en Joemeek SC2 kvar och de är ovärdeliga inspelningsverktyg för mig. Urei-kompressorn kontrollerar en dynamisk sångare utan att tillföra fula biljud och Joemeek-komporessorn kan dramatiskt ändra på ett ljuds attack/release och tillför riktigt mkt "punch" till elbasas eller funkiga gitarrer. Att sjunga genom en bra kompressor kommer de allra flestra sångare föredra framför att sjunga "rakt in", törs jag lova, sen så är det ju olika vilken mick man använder så klart, en dynamisk ,en bandmick och vissa rörmickar komprimerar ju signalen lite i sig själva.

Jag skulle rekommendera att leta upp en kompressor typ LA3a, även om den är automatisk. Kreativ komprimering som effekt skulle jag föreslå att du väntar på till mix, och då minskar behovet av full kontroll över attack/release vid inspelningstillfället, tycker i alla fall jag.

/Farmer boy

Tusen tack för det inlägget!

Skönt att det inte bara är jag.

På den sångerska jag spelar in nu har min rörmick funkat bäst, hennes röst blir hjälpt av värmen i den.

Hon sjunger extremt dynamiskt och kan reglera det själv, men jag gillar inte den ljudförändringen som olika avstånd till micken ger.

Jag ser hellre att hon reglerar lite mindre och jag gör lite med en bra kompressor på min sida.

Det blir ett jämnare, eller kanske man skall säga enhetligare, ljud på sångspåret då, tycker jag.

Vill man att sången skall kunna vara "in your face" (inte menat som hög i volym) så tycker jag att den måste kontrolleras lite på väg in.

Skall kolla upp de du tipsar om ASAP.

Tack!

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag med "friskt vågat, hälften vunnet" menade var förstås att när man "ser det som att göra det klart direkt", då behöver man inte gå tillbaka och riskera en massa beslutsångest på grund av att man erbjuds en massa alternativ.

Jag får nog öva på att uttrycka mig klarare.

Det handlar egentligen mycket mer om att inte vilja gå tillbaka än att inte behöva göra det.

Jag vill göra så lite som möjligt vid mix för att sitta vid datorn och skruva är helt enkelt trist " ett nödvändigt måste" som jag gärna får ner till ett minimum om jag kan.

Skulle jag spela in allt rakt och torrt skulle jag inte ha så mycket beslutsångest ändå, jag skulle försöka skruva fram samma resultat då.

Nästan alla ljudbaserade beslut är redan tagna innan jag börjar spela in.

Ibland blir det fel för att något kolliderar, men då gör jag gärna om ifall det behövs, hellre än att pilla sönder mig i daton i alla fall.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus, håller helt med om om att hålla i stort sett samma avstånd till micken oavsett styrka, ffa hos tjejer som behöver lite extra lågmid från närheten till micken. Om de backar vid en stark to (som ju oftast dessutom är en hög ton) tappar man lätt all värme i ljudet.

I ett perfekt avstämt rum med rätt mick, kan man ju dock med fördel backa rejält från micken från början och därmed minska proximity-effekten helt men, så kan inte jag jobba dessvärre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta OT. Spinner vidare på high-end-spåret.

Var ska gränsen gå?

Rent prismässigt? Det tycker jag är upp till var och en.

För mig innebär high-end utrustning som inte är uppenbara kompromisser. I design, på komponentnivå, kvalitet. Etc. Det kan också vara prylar som är konstruerade för en enda uppgift. Till exempel externa AD/DA-omvandlare, hörlursförstärkare etc. Och då menar jag inte i nivån "mer av samma" utan bättre/smartare/mer robusta/mer pålitliga etc än budgetalternativen. Vilka är du budgetalternativen? Ett exempel:

Jag testade för något år sedan sex mikrofoner som sneglat på Neumann U47. En gammal mikrofon som idag kan gå för enorma summor på ebay etc.

I testet fanns allt från Telefunkens remake för nästan 90 papp till ADKs custom shop-modell för knappt femton tusen. Någonstans där emellan fanns en mikrofon från den slovakiska tillverkaren Flea. Den var i så stor utsträckning som möjligt en kopia av originalet, både till konstruktion och återgivning. Med tillbehör som upphängning, väska etc landade den på nästan 40000 kronor. Definitivt high-end. Liksom förlagan Neumann U47.

Den billigaste mikrofonen i testet, från ADK, påminde i vissa sammanhang om U47 men konstruktions- och komponentmässigt hade man rundat hörn. Det betyder inte att den var dålig. Tvärtom. Om man är ute efter U47-soundet är den mycket prisvärd. Men den är inte vad jag skulle kalla high-end.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus, håller helt med om om att hålla i stort sett samma avstånd till micken oavsett styrka, ffa hos tjejer som behöver lite extra lågmid från närheten till micken. Om de backar vid en stark to (som ju oftast dessutom är en hög ton) tappar man lätt all värme i ljudet.

I ett perfekt avstämt rum med rätt mick, kan man ju dock med fördel backa rejält från micken från början och därmed minska proximity-effekten helt men, så kan inte jag jobba dessvärre...

Ja, tycker exakt samma som du, värmen försvinner om det backas för mycket.

Tyvärr är inte mitt rum optimalt för sång, har lite små skärmar (såna där halvrunda saker) men det är allt.

Annars är rummet riggat för att spela in uppmickad gitarr på högvolym, verkar inte alls vara speciellt bra för sång en sån setup.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående en high end del så tror jag att forumet i det långa loppet skulle förlora på det.

Det är redan väldigt mycket kategorier här (väldigt för många, tycker jag) för att det skall bli någon överblick för en besökare.

Ju färre kategorier det är ju mer fart blir det på alla diskussioner, allt blir gynnat av det.

De trådar som man inte kan tillföra något till kan man lätta hoppa över, men det kan vara massor av trådar i kategorier man inte tittar i som man säkert kunde tillföra något till.

Sverige är ett för litet land för att man skall kunna ha kategorier för allt på ett forum som är så smalt som musik.

Har sett massor av gitarrforum startas där de inte kommer igång för att det är för mycket för att folk skall få överblick, man tröttnar och drar.

Ha till exempel allt om alla datorprogram i en kategori, pluggar, program osv.

Allt om hårdvara i en.

Alla om alla instrument i en.

Och en för allmänt tjafs.

Sen behövs det inte mer.

Tror och tycker jag.

/Magnus

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha, Valle, du missar aldrig en chans att clowna dig :-) Blir detta bättre?:

...ffa hos tjejer som behöver lite extra lågmid från närheten till micken.Om de backar vid en stark ton (som ju oftast dessutom är en hög ton) tappar man lätt all fyllighet/lågmid i ljudet.

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

En high-end avdelning vore intressant. Eller en low-end för att särskilja nybörjardiskussionerna.

Det är lite tradigt med för många trådar av liknande sort:

Vad betyder hertz och vart köper man en sån?

Hur kopplar jag in mitt ljudkort?

Hur många kablar behövs i en studio?

Hur bra ska högtalaren vara - jättebra eller räcker det om den är bara vanligt bra?

Vilken mikrofon är bäst på allt?

etc, etc

Link to comment
Dela på andra sajter

[troll]

Jag funderar på att blåsa med en hårfön på min mikrofon för att få bättre värme i mina sånginspelningar! troll2.png

[/troll]

Tyvärr hjälper det inte, jag har provat.

Dock gör det ganska stor skillnad att ha det rejält varmt i rummet man jobbar i.

Har lagt rätt mycket tid på att hitta optimal temperatur för ljudvågor, problemet är att olika ljud trivs i olika temperatur.

Distad gitarr vill ha ca 22 grader, trummor vill ha 14, sång 32 (killar lite lägre) osv. Några vill ha så lågt som minus 3, men man får skippa det, skitjobbigt att jobba i.

Det dyraste i min studio är lätt klimatanläggningen.

Funkar också att få mycket bättre närhet i sångljudet om man låter sångaren stå närmare datorn när det sjunger.

Kortare kablar hjälper också lite.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

En high-end avdelning vore intressant. Eller en low-end för att särskilja nybörjardiskussionerna.

Det är lite tradigt med för många trådar av liknande sort:

Vad betyder hertz och vart köper man en sån?

Hur kopplar jag in mitt ljudkort?

Hur många kablar behövs i en studio?

Hur bra ska högtalaren vara - jättebra eller räcker det om den är bara vanligt bra?

Vilken mikrofon är bäst på allt?

etc, etc

Om det där är nybörjare nivå så får vi nog ha en nivå till under det.

Skitsvåra frågor, ju :-)

Hertz kan jag, iofs, det är en biluthyrare (varför prata om det här, musiker som reser mycket kanske?).

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr hjälper det inte, jag har provat.

Dock gör det ganska stor skillnad att ha det rejält varmt i rummet man jobbar i.

Har lagt rätt mycket tid på att hitta optimal temperatur för ljudvågor, problemet är att olika ljud trivs i olika temperatur.

Distad gitarr vill ha ca 22 grader, trummor vill ha 14, sång 32 (killar lite lägre) osv. Några vill ha så lågt som minus 3, men man får skippa det, skitjobbigt att jobba i.

Det dyraste i min studio är lätt klimatanläggningen.

Funkar också att få mycket bättre närhet i sångljudet om man låter sångaren stå närmare datorn när det sjunger.

Kortare kablar hjälper också lite.

/Magnus

😲

.. ironi är farligt på ett digitalt forum om det inte är oerhört tydligt att det är ironi. 😑

Edith: Fast nu läste jag igenom igen och inser att det är tydlig ironi... 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

En high-end avdelning vore intressant. Eller en low-end för att särskilja nybörjardiskussionerna.

Jag tror mer på high-end än en avdelning för nybörjarfrågor.

Nyrektryteringen på forumet består nog till ganska stor del av nybörjare. Det är bättre att dom slussas vidare till hjärtat av forumet och high-end-nördar placeras i egen vrå än tvärtom.

Om high-end-vrån visar sig kunna leva eget liv kanske det lockar till sig flera nördar. Vem vet, i bästa fall kan det till och med berika forumet i stort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...