Jump to content
Annons

Blue Spark vs AT2035


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej,

Hade gärna velat köpa en Neumann TLM102 alternativt AT4040 men eftersom jag har en liten budget kollar jag på några billigare alternativ. De två mikrofonerna som jag har läst positiva recensioner om och som faller inom min prisklass är AT2035 samt Blue Spark... Jag tänkte lägga en beställning från tysken ikväll alternativt i morgon och behöver lite hjälp att bestämma mig, mikrofonen kommer enbart att användas till sång. Kommer att beställa tillsammans med Focusrite Scarlett 2i2. Bra kombo?

Ps. (Om någon sitter på en tlm102 som dom vill sälja så får ni gärna säga till.)

Tack!

/LK

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kollade på Sound on Sounds hemsida. Dom verkar ha vettiga omdömmen på mickar. (Själv köpte jag en Röde NT2a då den skulle vara lite mjukare i diskanten vilket gör att ess-ljud och konsonanter inte blir så jobbiga. Har dock inte så mycket att jämföra med. Om inte rummet är reflexionsbehandlat är ett tips att skaffa ett reflex-filter. De från SE lär vara bland de bästa enl vad jag hört. Gör stor skillnad för resultatet i mitt fall.)

Jag har för mig att ljudkortet inte har midi.

Jag märkte att Ordermusic.se / Musikpunkten låg nära Tyskens priser när jag handlade. Ibland under. Då jag hade butiker i närheten sparade jag fraktkostnaden.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en gömd TLM102 i garderoben? 🥰

Jag hade två, sålde bägge till förmån för en TLM49. Den senare är helt j-a grym. Har man en basskrovlig röst som min kanske inte TLM102 är helt perfekt. Men vad som är bättre i samma prisklass vete 17. De är inte så ofta till salu, så de flesta är nog nöjda med dem. Claes brukar berömma Baby Bottle tror jag, och han har ju testat en väldig massa mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En 49:a eller varför inte en u87 hade varit fantastiskt, men jag kan verkligen inte motivera ett sådant köp.

Jag tjänar tyvärr inga pengar på musiken, så därav budget alternativen. En beg 102 är så långt jag kan sträcka mig

men enbart en sådan kan motivera mig att höja prisnivån, har hört att at2035 och blue spark är bra budgetalternativ.

Så, om det är någon som har erfarenhet av de två mikrofonerna skulle jag uppskatta era åsikter.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Blue spark, är väldigt nöjd med den, köpte den beg med stativ och "portabel studio" dessvärre har jag aldrig fått till nåt bra ljud med acce gura.

det finns en knapp att trycka på och då passar den min röst riktigt bra även om jag sedan brukar dra ned på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

A-T 2035 finns med på min testsite - och Spark är med i den batch som vi håller på att spela in nu. Förkylning har satt lite käppar i hjulen, så det blir nog inte klart förrän nästa helg, skulle jag tro...

Link to comment
Dela på andra sajter

A-T 2035 finns med på min testsite - och Spark är med i den batch som vi håller på att spela in nu. Förkylning har satt lite käppar i hjulen, så det blir nog inte klart förrän nästa helg, skulle jag tro...

Ok, vilken föredrar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vilken föredrar du?

Har inte spelat in sång med Spark ännu, så jag kan inte avgöra det förrän om någon vecka - men när batchen är färdig och uppladdad på testsiten, så kan du lyssna och avgöra själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Blue spark, är väldigt nöjd med den, köpte den beg med stativ och "portabel studio" dessvärre har jag aldrig fått till nåt bra ljud med acce gura.

det finns en knapp att trycka på och då passar den min röst riktigt bra även om jag sedan brukar dra ned på basen.

Har du möjligtvis lust att skicka över något klipp där du har spelat in röst med mikrofonen?

Har inte spelat in sång med Spark ännu, så jag kan inte avgöra det förrän om någon vecka - men när batchen är färdig och uppladdad på testsiten, så kan du lyssna och avgöra själv. 🙂

Claes, såg bilder på vita Blue Spark på instagram. De såg fantastiska ut, det är möjligtvis ingenting som du kommer att få in inom en snar framtid?

Link to comment
Dela på andra sajter

AT4040 är gjorda för väldigt starka ljud "optimized for high SPL levels"

Är det så bra för en mick man i första hand ska sjunga i?

En AT 4033 är nog bättre isåfall

http://www.thomann.d..._at4033_asm.htm

Fina recensioner

http://www.soundonso...96/at4033a.html

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat Blue Spark, och många andra Blue-mikar i samma ögonblick, och var inte helt övertygad av Spark. Steget upp till Blue Bluebird kändes mer motiverat, inte jättestor prisskillnad men jag gillade den mer. Tyvärr hittar jag inte mina testinspelningar med Spark just nu...

Är du på liten budget hade jag plockat Röde NT1A-paketet med shockmount och puffskydd etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har provat Blue Spark, och många andra Blue-mikar i samma ögonblick, och var inte helt övertygad av Spark. Steget upp till Blue Bluebird kändes mer motiverat, inte jättestor prisskillnad men jag gillade den mer. Tyvärr hittar jag inte mina testinspelningar med Spark just nu...

Är du på liten budget hade jag plockat Röde NT1A-paketet med shockmount och puffskydd etc.

Hade en NT2-A i min ägo i 2 år men den föll mig ej i smaken. Vore kanon om du har lust att skicka testinspelningarna (om du hittar dom).

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en NT2-A i min ägo i 2 år men den föll mig ej i smaken. Vore kanon om du har lust att skicka testinspelningarna (om du hittar dom).

Jag hade samtidigt två av varje av NT2-A och NT1-A. Den billigare NT1-A tyckte ja lät bättre på ak gitarr. Men inte på sång.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...