Jump to content
Annons

Är denna låt klar för mastring? kritik. (EDM)


Sheenius

Recommended Posts

Det här är min andra låt jag gör i hela mitt liv. Den första sabbade jag rejält genom att inte mixa, eller rättare sagt bara förstöra ljudet med en massa mixningsverktyg och sedan en preset på för mastering.

Jag tror verkligen på denna låt och därför har jag med hjälp av specialnumret av studio om mixning försökt lära mig en del och har nu kommit så långt som jag kan.

Det är väl egentligen EQ, kompressorer och stereo enhacning som jag har använt mig av i mixningväg. Trots detta har det tagit väldigt lång tid och nu kommer jag inte längre.

Jag unrar därför om ni skulle vilja vara så vänliga och lyssna igenom denna mix en eller två gånger innan jag skickar in den på mastering. Jag ska nämligen snart tänkt vinna en tävling, och man vill ju inte bli snuvad på segern på grund av att mixningen inte var superb.

Alltså dels mixning, men även musikaliska grejor ni tänker på. Eller allt ni tänker på i över huvud taget.

Här kommer den:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De första ja kan säga är att o man mixar en låt riktigt bra så är mastring nästan helt onödigt IMO.

För det andra är de väldigt svårt o uttala sej om låten musikaliskt, är ju typ bara 2 st arps som går om och om känns de som.

Men skulle mycket väl kunna se en sån här låt i typ soundtracket till nått spel etc. Starcraft lr liknande.

Kan ärligt talat inte utala mej om varken mixning eller musikaliskt, för jag är nästan säker på att de finns massa människor där ute som tycker du träffat precis rätt men jag själv är inte mycket för just den här typen av låtar så jag kan inte säga nått om det! sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är min andra låt jag gör i hela mitt liv. Den första sabbade jag rejält genom att inte mixa, eller rättare sagt bara förstöra ljudet med en massa mixningsverktyg och sedan en preset på för mastering.

Jag tror verkligen på denna låt och därför har jag med hjälp av specialnumret av studio om mixning försökt lära mig en del och har nu kommit så långt som jag kan.

Det är väl egentligen EQ, kompressorer och stereo enhacning som jag har använt mig av i mixningväg. Trots detta har det tagit väldigt lång tid och nu kommer jag inte längre.

Jag unrar därför om ni skulle vilja vara så vänliga och lyssna igenom denna mix en eller två gånger innan jag skickar in den på mastering. Jag ska nämligen snart tänkt vinna en tävling, och man vill ju inte bli snuvad på segern på grund av att mixningen inte var superb.

Alltså dels mixning, men även musikaliska grejor ni tänker på. Eller allt ni tänker på i över huvud taget.

Här kommer den:

https://soundcloud.c...vermindofficial

En grej jag saknar direkt i mixen: SIDECHAINING! Sån här musik behöver pumpet, enligt mig iallafall. Jag gillar dubstep-delarna, snyggt med variationen. Dock är den inte superbt utförd, du skulle kunna lägga ner mer tid på wobble-ljuden 🙂 och kanske lägga dom ljuden i mer fokus under den delen, jobba med t.ex. LP/HP-filter på arpsen och tona ner dom under dubstep-delen tror jag. Samma sak på lead-synthen. Men wobblesen behöver definitivt mer tryck iallafall. Dist, detuning, stereoseparation, you name it. Nånting för att få mer kraft och "personlighet" i soundet. En annan grej du kan jobba på är att få mer punch i virveltrumman, i övrigt är den väldigt redo för mastering tycker jag! Som sagt, GRYMT bra jobbat för att vara din andra låt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...