Jump to content
Annons

mätprogram


bullismusic

Recommended Posts

hej jag är lite inne på att att mäta upp de rummet jag sitter i men hittar inga mätprogram så undrar vad de finns för olika program för det?

blev tipsad om ett program av en i musikaffären där de skulle följa med någon mick (kom inte i håg namnet på de)

undrar vad är de för skillnad om man mäter med sin egna mick eller någon som så fall skulle följa med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut REW precis som BluesBoy nämner! Lämplig och prisvärd mätmikrofon är t.ex Behringers ECM8000 http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm

Och så behöver du ett lämpligt ljudkort också som har mikrofoningång med Fantom-matning till kondensatormikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt REW med en Behringer ECM8000 länge nu med gott resultat, och kan skriva under på den kombon :-)

Normalt sett avskyr jag Behringers mickar, men den här funkar väldigt bra till det den gör! Den är sjukt brusig, men låter inte dumt alls i övrigt!

Jag kör mina scanningar genom ett Lynx-interface, men har man inte fullständigt spikraka ljudkort (i praktiken alla kort som inte är direkt mastering-grade är färgade till viss del, även om ganska lite) så är det inga problem att göra en profil av ljudkortet genom att koppla utgången direkt till en ingång och be programmet analysera resultatet. Bäst resultat skulle man få om man kunde göra nåt liknande med micken åsså...men som vanlig privatperson utan tillgång till akustiskt testrum så skulle det bli besvärligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men hur skulle de funka och mäta med min TSM MT170 i REW så fall de är ju en kondosatormickrofon kör ju de in i mixen sen vidare in i mitt emu ljudkort blir de någon skillnad med mätningarna beroende på mickrofon dom måste ju fånga upp olika i frekvenser olika bra?

men de REW är tillför att mäta upp rummet och få en klarhet i vilka frekvenser jag behöver behandla i rummet om jag fatta rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver en rundtagande mic med spikrak frekvenskurva. Tror inte TSM MT170 är lämplig alls som mätmikrofon. Den skulle färga för mycket och den är väl inte rundtagande utan cardioid va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp. Sångmickar är gjorda för att låta bra på röst, vilket gör att dom är väldigt dåliga på mätningar tyvärr. Alla mickar utom mätmickar och enstaka neutrala mickar, exempelvis Earthworks och DPA, är färgade på olika sätt. En Behringer 8000 kostar dock bara runt 1000-lappen, och gör jobbet bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp. Sångmickar är gjorda för att låta bra på röst, vilket gör att dom är väldigt dåliga på mätningar tyvärr. Alla mickar utom mätmickar och enstaka neutrala mickar, exempelvis Earthworks och DPA, är färgade på olika sätt. En Behringer 8000 kostar dock bara runt 1000-lappen, och gör jobbet bra!

Den här duger utmärkt, 499 spänn.

http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0008212&kat=104121101&k1=104&k2=104121&k3=104121101&k4=&k5=&sok=&q=1&s=1&o=0&l=15&sida=1&mall=se_lista.html&template_file=se_vara.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen guide på Svenska.. Hur tänker du nu? 😲 Kan du inte Engelska eller?

Hela programmet är på engelska så en svensk översättning känns väldigt onödig!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp. Sångmickar är gjorda för att låta bra på röst, vilket gör att dom är väldigt dåliga på mätningar tyvärr. Alla mickar utom mätmickar och enstaka neutrala mickar, exempelvis Earthworks och DPA, är färgade på olika sätt. En Behringer 8000 kostar dock bara runt 1000-lappen, och gör jobbet bra!

Väldigt dåliga på mätningar? är det verkligen sant? Mickar brukar ju diffa ett par db upp och ner på sina ställen medans rum kan

diffa på 20-40db. Så en stormembranare i omni borde väl fungera helt ok för det ändamålet. Eller?

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt dåliga på mätningar? är det verkligen sant? Mickar brukar ju diffa ett par db upp och ner på sina ställen medans rum kan

diffa på 20-40db. Så en stormembranare i omni borde väl fungera helt ok för det ändamålet. Eller?

Det är ofta helt okey för rummet att diffa då det kan vara en del av karaktären, och dessutom svårt att verkligen göra nåt åt, men hela vitsen med en mätning är att mätinstrumenten är fullständigt neutrala, annars kan man inte lita på resultaten. En stormembrans sångmick är ett av de sämsta tänkbara alternativen imho då dom är hårt färgade för att funka med röster, plus att stora membran ger ett större ljud med mindre naturlig diskant.

Som exempel kan jag säga ett test jag gjorde för att kolla några av mina mickar. Jag gjorde mätningar med en Behringer 8000, en Oktava 012 omni, en Sennheiser MKH40, en MKH416, en ADK 51, och en Shoepps CMIT-5.

Nu var min avsikt att göra ett helt ovetenskapligt test av karaktärerna då mitt inspelningsrum inte är neutralt genom att använda profilen från Behringern som referens genom de andra, men jag fick samtidigt en FET påminnelse i hur otroligt mycket mickarna skiljde sig åt i karaktär. Visserligen var det något jag var fullt medveten om tidigare, men att få det på papper var intressant :-)

Jag förstår att det teoretiskt sett kan te sig logiskt att anpassa rummet efter hur det kommer låta genom sångmicken, men det ställer till enorma problem med precis allt annat. Plus att sången kan bli lidande, särskilt när man uppgraderar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ofta helt okey för rummet att diffa då det kan vara en del av karaktären, och dessutom svårt att verkligen göra nåt åt, men hela vitsen med en mätning är att mätinstrumenten är fullständigt neutrala, annars kan man inte lita på resultaten. En stormembrans sångmick är ett av de sämsta tänkbara alternativen imho då dom är hårt färgade för att funka med röster, plus att stora membran ger ett större ljud med mindre naturlig diskant.

Som exempel kan jag säga ett test jag gjorde för att kolla några av mina mickar. Jag gjorde mätningar med en Behringer 8000, en Oktava 012 omni, en Sennheiser MKH40, en MKH416, en ADK 51, och en Shoepps CMIT-5.

Nu var min avsikt att göra ett helt ovetenskapligt test av karaktärerna då mitt inspelningsrum inte är neutralt genom att använda profilen från Behringern som referens genom de andra, men jag fick samtidigt en FET påminnelse i hur otroligt mycket mickarna skiljde sig åt i karaktär. Visserligen var det något jag var fullt medveten om tidigare, men att få det på papper var intressant :-)

Jag förstår att det teoretiskt sett kan te sig logiskt att anpassa rummet efter hur det kommer låta genom sångmicken, men det ställer till enorma problem med precis allt annat. Plus att sången kan bli lidande, särskilt när man uppgraderar sig.

Fan va fult att Gik acoustics blåste mig då 🙁 dom sa att det funkar hur bra som helst med en c414, ska aldrig lita på dom mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fan va fult att Gik acoustics blåste mig då 🙁 dom sa att det funkar hur bra som helst med en c414, ska aldrig lita på dom mer!

Det går alldeles utmärkt att använda nästan vilken rundupptagande mick som helst om man bara kalibrerings data för micken.

Stormembranare kan behövas för mätningar i låga nivåer. I proffs klassen finns tex B&K 4144 men de är iofs inte rundupptagande. 1/2 tummare finns som omni.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt att använda nästan vilken rundupptagande mick som helst om man bara kalibrerings data för micken.

Stormembranare kan behövas för mätningar i låga nivåer. I proffs klassen finns tex B&K 4144 men de är iofs inte rundupptagande. 1/2 tummare finns som omni.

Håller inte riktigt med. I de fall man kan komma över en äkta profil för just den micken man har, och det inräknar individuella avvikelser som alla mickar har i olika mängd, så går det teoretiskt sett att göra. Men iom att de flesta omni-mickar fortfarande är färgade off-axis, även om dom tar upp ljud på ungefär samma nivå runt om, så påverkar även det resultatet en hel del.

Angående 4144:an; true. Men det är en mätmikrofon och till viss del LFE, inte en färgad mick. Basen behöver inte riktningslöshet på samma sätt då den sprider sig väl i rummet.

Ser ut att vara en trevlig mick though :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

http://gikacoustics.com/ tror inte dom e så kända. fast dom skriver väldigt mycket på gearslutz

använder inte den för sång, har två b-uls som överhäng till trummorna.

Aha! Kollade på deras hemsida. Har inte snackat med dem så jag kan inte säga nåt speciellt om dem, men att de "recensioner" jag läste där inte var något annat än rena pressmeddelanden dom skrivit själva till tidningarna (tänker främst på SOS), och att jag bara hittade costumer testimonies från rena privatpersoner så undrar jag lite över företaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Kollade på deras hemsida. Har inte snackat med dem så jag kan inte säga nåt speciellt om dem, men att de "recensioner" jag läste där inte var något annat än rena pressmeddelanden dom skrivit själva till tidningarna (tänker främst på SOS), och att jag bara hittade costumer testimonies från rena privatpersoner så undrar jag lite över företaget...

Kanske är bluff å båg allt dom sysslar med? Dough jag som handlat för 20 papp av dom :S shoot me

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är bluff å båg allt dom sysslar med? Dough jag som handlat för 20 papp av dom :S shoot me

Du kan nog vara helt lugn, GIK verkar göra väldigt bra grejjer. Har för mig att de även är dom som har varit med och utvecklat REW-programmet. Vid rumsmätning är det som sagts tidigare önskvärt att ha ett så litet membran på micken som möjligt för att flytta upp egensvängningen så högt upp i register som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är bluff å båg allt dom sysslar med? Dough jag som handlat för 20 papp av dom :S shoot me

Kan inte säga varesig det ena eller det andra, men vi får hoppas att dom helt enkelt har lagt det krut dom inte lagt på kundtjänst i sina produkter istället? Uppriktigt sagt något jag sett ofta på andra ställen :-)

Hur tycker du personligen dom har påverkat rummet? Känner du att det blivit bättre? *nyf*

Just allt sånt här med att finna bra märken tycker jag varit väldigt svårt då jag är självlärd, så för min del har jag fastnat för Auralex då dom kunnat ge mig direkta siffror på sina produkter och folk jag känner väl har sagt mycket gott om dom. Betyder inte nödvändigtvis att andra är sämre, bara att jag funnit det jag letade efter :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen guide på Svenska.. Hur tänker du nu? 😲 Kan du inte Engelska eller?

Hela programmet är på engelska så en svensk översättning känns väldigt onödig!

är inte jätte bra på engelska så hade underlättat att fått en guide hur man mäter bäst och hur man kan åter gärda problemen på svenska men förstår engelskan i tex cubase så klarar nog av programmet men skulle bara vilja läsa lite mer i ämnet för att förstå de lite mer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Auralex tycker jag mäst har en massa överprisade skämtartiklar.

RPG Diffusor har bra gräjor.

läs det jaa har skrivit om mätning här, altså för både Fuzz och REW mm.

http://forum.studio....ed-fuzzmeasure/

Sedan är det viktigt att man akustikbehandlar äfter hur mätresutatet ser ut. Atså att begränsa viss del av absorberingen till de frekvensoråden som behöver mer absorbering än andra osv.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...