Jump to content
Annons

Ett "sketnare" ljud?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons

Vad gäller rör-prylar så finns det aldrig några garantier för hur de låter. Det finns rör som bara låter kallt och trist, sen finns det rör som låter helt sinnessjukt rent och dist-fritt. Mina Telefunken-rör är såna. Sen finns det även rör med både mycket vacker och skräpig dist, men de är inte något man kan räkna med bara genom att köpa rör-prylar.

Generellt så måste man se till instrumenten först för att kunna nå bra skräpighet. Desto bättre ton man kan få ur ett instrument, desto bättre kan det jävlas med effekterna, som även dom måste kunna förmedla små detaljer. Tänk på att skitigheten beror på imperfektioner och väldigt små artefakter i ljudet, för att få såna så gäller principen att fucka upp ljudet precis så mycket att det blir kul, men inte så mycket att det inte fungerar längre. Var de gränserna sitter är helt och hållet en smaksak, ett av de bästa distljud jag någonsin fått drev min gitarrförstärkare att börja brinna.

Var det fanimej värt trots en plågsam prislapp för att få liv i den igen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, detta var mitt första inlägg! Grym sida och tack för svaren!

Låter bra där Van Caine, jag håller med dig där med att skruva ljud och få det "fuckat" 😉

Det handlar ju om att vara kreativ 😉

Just nu sitter jag och producerar lite pop-house, glömde nog säga det.

men jag håller på mkt med pop också.

Allt handlar ju om att skruva rätt helt enkelt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar ofta på samma sak, jag vill oxå ha skitigt rocknrollsound. Det är väl en helt annan grej jag håller på med, jag spelar enbart in med riktiga trummor, gitarrförstärkare mm, nästan enbart med mikrofoner förutom baslajnen... Men jag upptäcker mer och mer att ju cleanare inspelningar jag gör, ju bättre hörs skitigheten i det som kommer ur trummorn o gitarrförstärkare. Har provat nån gång att köra en master genom nån billigare rörburk, men det har blivit bara sämre, inte skitigare, bara sämre. Om man spelar allt efter klick, eller programmerar allt är det nog svårt att få fram det där skitigt rockiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

Berätta vad signalkedjan består av från mikrofon, preamp, gitarr till gitarrstärkare - om du kör akustisk gitarr.

Berätta också hur du har placerat mikrofoner så blir det lättare att komma med förslag.

/ Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har nått tips om hur man kan få till det där lite mer "sketnare" ljudet som de "riktiga" låtarna som spelas på radio har.

Mina mixar har så cleant ljud.

Har hört att man kan köra låten igenom någon extern kompressor för att få ett glittrigt ljud eller så?

En del använder rentav ljudfiler med oväsen, eller kör olika spår genom total ljudmangling och lägger dom parallellt med originalspåret (på låg volym). Att använda dist/mättnad på enskilda spår en också en vanlig idé, och då justerar man den ganska noggrant. Multiband limiting är också ett sätt. Waves L3-16 eller L3LL brukar skapa en skitigt HIFI ljud. Även PSP Audio VintageWarmer brukar användas för att öka intensiteten i ljudet. Oftast så gör man det här noggrant på spårnivå, men även på masterbussnivå. Men det krävs noggrannhet för att få det att funka bra. Det är lätt att det blir dåligt. Man måste experimentera och utveckla sina egna sätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...