Jump to content
Annons

B-sträng på 4-strängad bas, går det?


derfkir

Recommended Posts

Planerar att stränga min vanliga bas med grövre stränga avsedda för 5-strängad och strunta i tunnaste (G), för att få lägre toner (ned till 😎 på grövsta strängen. Kan mas göra det riskfritt. Är lite orolig att halsen tan ta skada av ev högre tryck. Får förstås intonera om, men som sagt, kan man göra detta utan att skada halsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att göra så som du skriver är väl inte ovanligt? Hörde benämningen "fattigmans femsträngad" på det. Jag har gjort det på min Falcon P-bas det funkade bra. Man måste ju inte ha de tjockaste strängarna, man kan ju välja tunnare. När det fortfarande bara är fyra strängar behöver inte draget/pressen på halsen bli mycket annorlunda.

Ett väl justerad bas av denna fyrsträngade sort kan ju vara ett bättre alternativ än en riktig femsträngad om man trivs bättre med att spela fyrsträngat. Och så är det ju för många, även om de har en bas av varje sort brukar det ganska ofta vara den gamla jazzbasen man helst spelar på.

Edit: Vill man plötsligt spela mer "fyrsträngs-normalt" kan man helt enkelt sätta dit ett gitarrcapo på femte bandet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Inga problem förutom justering då.

Översadeln kan behövas filas upp lite för att få plats med de grövre strängarna i spåren.

Jäpp annars blir det allt för trångt. Kan man inte fila eller har bra filer så blir det till att lämna in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...