Jump to content
Annons

Melodier, gehör


jontah

Recommended Posts

Jag tycker att ett bra sätt att lära sig, är att planka covers. Börja med enklare låtar och ge dig på mer och mer avancerade efter hand som du känner att du klarar att lyssna in dig på det.

Covers? har du något tips på vad du menar? (youtube källa eller liknande?)

dvs. inte kolla youtube tutorials, utan försöka planka hela låtar på gehör? eller vad menar du ? =)

Kanon, när jag vet ungefär vart jag ska börja så sätter jag igång med det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du skriver spela med vänsterhanden, menar du då varje ton för sig eller ackord?

Hur är det med rytm? har märkt att rytmen gör sjukt mycket, men det är något jag kan editera sen i datorn förståts.

Jag menade varje ton för sig som en sorts arpeggio. Jag tror begreppet är "komp-figur" och vad jag skrev är en av de mer simpla man kan tänka sig. Detta gör det enklare att markera rytm. Det sätter "liv" på det hela osv.

Att kompa med gitarr handlar nästan helt om rytm. Kanske är det därför gitarr/sång är så effektivt att skriva låtar med. Enbart piano kräver ganska mycket mer fingerfärdighet.

Vilka toner du väljer i melodin spelar inte så jättestor roll. 1-3-5 låter alltid rätt, men 1-3-5 i nuvarande ackord kan bli 2-4-6-7-9 i nästa ackord och eftersom melodin kanske rör sig fram och tillbaks över samma toner lönar det sig inte att stirra på var du spelar. Det viktiga är att inte OROA sig - tricket är "leka" med något som är så roligt att du inte tröttnar på hela natten.

Därför är rekommendationen att spela pop-låtar eller annat du gillar på piano. Det svåra med det är att fixa vettig rytm med vänsterhanden. Det blir en simultankoordinations-övning. Detta är något som du måste hålla vid liv genom övningar - jag suger på det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta något jag kan börja öva på? om ni kikar in på hans youtube channel så har han tonvis av tutorials.

Eller ska jag helt enkelt bara börja lyssna och försöka härma? (kommer ta sinnessjukt lång tid med trial och error för mig, men kanske är värt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack det är gött att höra, för jag kommer hålla i det och öva som bara fan, det är ju trots allt detta jag har alltid velat.

Men, vad rekommenderar du att få mig på "traven"?

Skall jag öva befintliga låtar och planka andra låtar genom att höra dess toner och försöka sätta dem själv?

Eller ska jag helt enkelt plinka runt på pianot tills något bra kommer fram?

I slutändan vill jag ju komposera eget, inte lära mig spela andras låtar.

Jag har länge varit rädd att om jag lär mig spela andras låtar, så lär jag mig ej att komposera eget. Men jag kanske MÅSTE öva andra låtar för att kunna komposera eget? vad säger du/ni?

Tack.

Din inställning till det här är grym och härlig att se 🙂 Det jag föreslår är egentligen en blandning, men jag tror att om du börjar med att planka melodier så får du mer kött på benen inför ditt egna skrivande. Och eftersom syftet är att öva, inte att spela de plankade låtarna inför folk, så är det ju skitsamma om du bara plankar en refräng i en låt och en halv vers i en annan låt. Gör det du känner för och hitta bitar av musik då du känner "Fan det där lät coolt, vad är det som händer där?" och sen tar du reda på det 🙂 Du kanske t.ex. inser att "Jaha, det där lät så häftigt för att dom spelade ett Dm efter G, vilket inte passar in i tonarten, men skapade ett speciellt sound som jag verkligen gillade!" och då har du plötsligt fått ett till verktyg att stoppa i lådan som du kan använda när du skriver egna låtar sen.

I slutändan är det ju din tid, din smak och din passion som spelar roll. Så lyssna på, spela och skriv bara sånt som du själv gillar, då utvecklas du fortare än om du tvingar dej själv att göra saker för att nån annan sagt att du måste lära dej si och så i den och den ordningen.

- edit - När det gäller youtube-tutorials så ser jag inget fel med det. Jag lärde mej spela före youtube, men då letade jag upp ackordpapper till låtar jag gillade och började där. Förr eller senare så klarade jag mej utan papper och kunde höra vilka ackord det var ändå. Så oavsett om du använder papper eller youtube så är det nog bara positivt att använda dom som starthjälp.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Covers? har du något tips på vad du menar? (youtube källa eller liknande?)

dvs. inte kolla youtube tutorials, utan försöka planka hela låtar på gehör? eller vad menar du ? =)

Kanon, när jag vet ungefär vart jag ska börja så sätter jag igång med det samma.

Precis! Planka andras låtar på gehör.

Så har jag huvudsakligen lärt mig spela, så jag vet att det är ett effektivt sätt att lära sig.

I början går det j-t knackigt, men efterhand som man lär sig lyssna in sig på ett instrument i taget, så blir det allt enklare. När man har lärt sig härma vad andra har spelat, så vågar man sig på att göra utsvävningar och till slut känner man sig tillräckligt säker för att göra helt egna prylar. Man lär sig mycket om hur låtarna är uppbyggda, utan att stirra sig blind på hur det "ska" vara teoretiskt sett. Att lära sig teori tycker jag är ett senare steg, när man redan har lärt sig spela och vill försöka förstå mer - om man har intresse för det - men teori är förstås inget krav för att man ska kunna spela eller skapa musik. Själv kan jag i stort sett ingen musikteori och har inget intresse av det heller - men jag kan förstå att man kan ha stor nytta av det ibland, så det ena utesluter inte det andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Planka andras låtar på gehör.

Så har jag huvudsakligen lärt mig spela, så jag vet att det är ett effektivt sätt att lära sig.

I början går det j-t knackigt, men efterhand som man lär sig lyssna in sig på ett instrument i taget, så blir det allt enklare. När man har lärt sig härma vad andra har spelat, så vågar man sig på att göra utsvävningar och till slut känner man sig tillräckligt säker för att göra helt egna prylar. Man lär sig mycket om hur låtarna är uppbyggda, utan att stirra sig blind på hur det "ska" vara teoretiskt sett. Att lära sig teori tycker jag är ett senare steg, när man redan har lärt sig spela och vill försöka förstå mer - om man har intresse för det - men teori är förstås inget krav för att man ska kunna spela eller skapa musik. Själv kan jag i stort sett ingen musikteori och har inget intresse av det heller - men jag kan förstå att man kan ha stor nytta av det ibland, så det ena utesluter inte det andra...

Off-topic kanske men ville bara påpeka att det här var klokt sagt 🙂 Håller med till fullo, själv började jag plugga teori på nördnivå när jag redan spelat i 7 år, och visst har det hjälpt men det har inte ersatt eller tagit bort nåt från min kreativitet. Kreativiteten kommer ur spelglädje och passion för musik, inte ur teorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Planka andras låtar på gehör.

Så har jag huvudsakligen lärt mig spela, så jag vet att det är ett effektivt sätt att lära sig.

I början går det j-t knackigt, men efterhand som man lär sig lyssna in sig på ett instrument i taget, så blir det allt enklare. När man har lärt sig härma vad andra har spelat, så vågar man sig på att göra utsvävningar och till slut känner man sig tillräckligt säker för att göra helt egna prylar. Man lär sig mycket om hur låtarna är uppbyggda, utan att stirra sig blind på hur det "ska" vara teoretiskt sett. Att lära sig teori tycker jag är ett senare steg, när man redan har lärt sig spela och vill försöka förstå mer - om man har intresse för det - men teori är förstås inget krav för att man ska kunna spela eller skapa musik. Själv kan jag i stort sett ingen musikteori och har inget intresse av det heller - men jag kan förstå att man kan ha stor nytta av det ibland, så det ena utesluter inte det andra...

Super! jag ska börja planka låtar, försöka ta ut dem på piano.

Vad jag är inne på just nu dock, som får bli steg 1 före detta, är att lära mig läsa noter (jag kan läsa noter lite), och tanka ner sheetmusic och spela efter det, tror att det hjälper istället för att sitta på youtube, då man måste spola fram och tillbaka hela tiden, det kommer helt enkelt speeda upp det för mig. Jag kan redan läsa noter lite eftersom jag pluggade det på Kulturama.

Vad tror ni? steg 1, läsa noter, steg 2 tanka ner några pieces och börja spela på piano, steg 3 ta ut låtar på gehör, steg 4, kompa eget och prodda det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din inställning till det här är grym och härlig att se 🙂 Det jag föreslår är egentligen en blandning, men jag tror att om du börjar med att planka melodier så får du mer kött på benen inför ditt egna skrivande. Och eftersom syftet är att öva, inte att spela de plankade låtarna inför folk, så är det ju skitsamma om du bara plankar en refräng i en låt och en halv vers i en annan låt. Gör det du känner för och hitta bitar av musik då du känner "Fan det där lät coolt, vad är det som händer där?" och sen tar du reda på det 🙂 Du kanske t.ex. inser att "Jaha, det där lät så häftigt för att dom spelade ett Dm efter G, vilket inte passar in i tonarten, men skapade ett speciellt sound som jag verkligen gillade!" och då har du plötsligt fått ett till verktyg att stoppa i lådan som du kan använda när du skriver egna låtar sen.

I slutändan är det ju din tid, din smak och din passion som spelar roll. Så lyssna på, spela och skriv bara sånt som du själv gillar, då utvecklas du fortare än om du tvingar dej själv att göra saker för att nån annan sagt att du måste lära dej si och så i den och den ordningen.

- edit - När det gäller youtube-tutorials så ser jag inget fel med det. Jag lärde mej spela före youtube, men då letade jag upp ackordpapper till låtar jag gillade och började där. Förr eller senare så klarade jag mej utan papper och kunde höra vilka ackord det var ändå. Så oavsett om du använder papper eller youtube så är det nog bara positivt att använda dom som starthjälp.

Grymt! har du några sheetmusic sidor som du/ni kan rekommendera? tror det är bäst att jag börjar där och nöter varje dag (jag sitter ändå och proddar musik varje jävla dag, och har suttit en del och försökt lära mig kompa själv på pianot också, men jag tänkte verkligen börja nöta nu!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta något jag kan börja öva på? om ni kikar in på hans youtube channel så har han tonvis av tutorials.

Detta är skitbra. Här ser du en sorts "figur". Detta bör du kunna spela med enbart med vänsterhanden. Jag har dock inte sett igenom hela videon.

Ackord-följden är alltså: D G Bm A, 1-4-6m-5 i D-dur. I C-dur är det C F Am G.

Så målet för detta är att:

1) Spela hans "rytm" med vänsterhanden. Det är bra träning.

2) Försök sjunga eller spela melodin med högerhanden

3) Byt tonart till C-dur

4) Byt ackord-följden till C G Am F och se hur känslan i låten blir annorlunda. Melodin kommer behöva ändras lite.

Han pratar mycket om fingersättning och har ett eget arrangemang. Oroa dig inte för mycket om detta. Det finns ett värde i det om det sparkar igång dig men kan du göra låten "din egen".

har du några sheetmusic sidor som du/ni kan rekommendera

Sök låtnamn chords på google.

Edit:

Bridge är: Bm G D A - detta är alltså vårt köra D A Bm G (1-5-6m-4) förskjutet att börja på moll-ackordet. Här kan du höra känslan av hur detta låter.

Mot slutet kommer en tonarts-höjning till E-dur.

Redigerat av djhipster
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni? steg 1, läsa noter, steg 2 tanka ner några pieces och börja spela på piano, steg 3 ta ut låtar på gehör, steg 4, kompa eget och prodda det.

Snabbaste vägen tror jag är:

- Hitta och utgå från ackord-följder till kända pop-låtar

- Spela dem på ett "roligt sätt"

- Prodda egen version av det som känns "kul"

Noter är en omväg gissar jag. Jag vet inte heller vad som går att få tag på i notform för pop-musik - typ vispop - det är dels melodi och dels ackord som står ovanför notraden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att några som svarat i den här tråden tydligen har byggt upp sitt musikaliska gehör, sin musikanalytiska förmåga, med hjälp av egna teoretiska scheman och uppspaltningar. Och det är ju bra. I så fall. Att det har funkat. För dem.

Gehöret (eller snarare den analytiska förmågan) är som en muskel. Den blir större och tåligare ju hårdare du tränar. Den håller sig i trim genom regelbunden träning. Och den förtvinar när du slutar träna. Den blir svagare och svagare och svagare. Till slut är du på ruta ett igen. Och börjar du inte träna, får du börja samla på frimärken istället.

Ingen jävla teori i världen kan hjälpa dig om du inte i första hand har ett genuint intresse för konsten i sig (inte framgångarna). Då måste även ha tid, och sist men inte minst, tålamod. Uppfyller du detta sätter du ingång att öva, och du kommer med stor sannolikhet att utvecklas. Och då till och med utan en massa skit som teori (som paradoxalt nog, i värsta fall, snarare begränsar dina möjligheter att utvecklas till kreativ musiker och/eller musikproducent).

Edit: förtydligande.

Vill flika in en grej där. En femåring som aldrig spelat ett instrument förut och får ett piano framför sig och på direkten kan plocka ut och spela vilken låt som helst han har i minnet (med ackord) har ett gehör som inte blir sämre utan träning. Han har ju aldrig tränat.

Jag känner även killar med sämre gehör som förmodligen aldrig skulle kommit nånstans alls utan teori.

Tror själv som du, att försöka först utan att blanda in teori är en lämplig väg att gå, dock är graden av gehör man har personligt/individuellt, och för en del som vill musicera är teori (tyvär) ett måste, medans det för andra säkert kan bli ett slags hinder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbaste vägen tror jag är:

- Hitta och utgå från ackord-följder till kända pop-låtar

- Spela dem på ett "roligt sätt"

- Prodda egen version av det som känns "kul"

Noter är en omväg gissar jag. Jag vet inte heller vad som går att få tag på i notform för pop-musik - typ vispop - det är dels melodi och dels ackord som står ovanför notraden.

Noter är absolut en omväg innan du har lärt dig spela på gehör. Risken är ju då att du känner dig bunden till noter och alltid behöver ha sådana framför dig för att kunna spela - och då kan inte samma spontanitet finnas, utan det blir bara en tolkning av noterna, som egentligen inte ger så mycket utrymme för variation som man vill ha i en kreativ process, enligt min mening.

Det ligger trots allt en del i det gamla skämtet:

- Hur får man en gitarrist att sluta spela?

- Man sätter ett notblad framför honom...

- Hur få man en pianist att sluta spela?

- Man tar bort notbladet...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill flika in en grej där. En femåring som aldrig spelat ett instrument förut och får ett piano framför sig och på direkten kan plocka ut och spela vilken låt som helst han har i minnet (med ackord) har ett gehör som inte blir sämre utan träning. Han har ju aldrig tränat.

Jag känner även killar med sämre gehör som förmodligen aldrig skulle kommit nånstans alls utan teori.

Tror själv som du, att försöka först utan att blanda in teori är en lämplig väg att gå, dock är graden av gehör man har personligt/individuellt, och för en del som vill musicera är teori (tyvär) ett måste, medans det för andra säkert kan bli ett slags hinder.

Jag vet det. Och jag håller med dig. Ens gehörs uppkomst och existens är högst individuell.

Jag har själv aldrig behövt "öva upp" mitt gehör från början. Redan som barn förstod jag att något var fel i huvudet på mig; så fort jag hörde (eller någon slog an) en ton, "såg" jag plötsligt en hel jävla skala framför mig. Svårt att förklara.

Men jag påstår, utan några som helst tvivel, att gehör kan övas upp till att bli ett bra gehör. Jag påstår också – och skiter samtidigt fullständigt i anatomi och huruvida det är (icke)styrkt i någon musikvetenskaplig rapport – att gehöret måste hållas i trim genom aktivt användande. Jag påstår också att gehör kan bli sämre. Och jag hade aldrig varit så jävla dum i huvudet att påstå detta utan att VETA att det ligger sanning i det.

Egentligen finns det inte så mycket att säga om det. Men jag vill ändå rikta en liten notis till TS (jontah):

Några har i tråden insinuerat att jag har fel och/eller att jag inte vet vad jag snackar om. De har förstås rätt att göra så. Men om jag var du, och om du brinner för musiken som jag tror att du gör, så hade jag inte avfärdat vad jag har skrivit. Det finns nämligen en liten risk att du saknar "naturligt" gehör (eller som någon sa ovan, att vissa "bara har det"). I sådant fall krävs övning. Och ingen teori i världen kan hjälpa dig till bra gehör om du inte övar upp och håller det i trim.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att det finns naturligt gehör men att det måste slipas till fulländning. Min snart tvååriga dotter har länge haft lätt för melodier och sjöng melodier som man kände igen innan hon började prata. Min son (snart fyra) har också lätt för det, men minns inte om han sjöng innan han pratade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv inte tänkt på om jag blivit varken bättre eller sämre sen typ 20 års ålder; är 33 nu och får väl se med tiden hur det blir 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att jag har super bra gehör men har inget problem o planka låtar som dina exempel, ja kmr ihåg att vi brukade köra nån grej när ja gick i skolan, då läraren började med att ta ett C o sen tog "random" annan ton, som man skulle "gissa", o sen senare gjorde vi samma sak fast med färgade ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag i och för sig i princip noll om teori, men anser mig själv åtminstone ha ett hyfsat gehör.

Hur skulle teori kunna hjälpa någon att få ett bättre gehör?

Skulle påstå att det KAN göra det, men ganska indirekt. Teori är ju lite som en ordbok. Om du kan din ordbok så har du lättare att hänga med i högtravande diskussioner, och det är mindre risk att du missar nåt viktigt för att du inte fattade vad som pågick 🙂 På samma sätt kan det bli lättare att hänga med i musik om du förknippar varje ton i ditt huvud med "mollters, kvint upp, maj9" osv. För mej gjorde teorin det lättare att ta ut riktigt svåra låtar, framförallt inom jazz.

Med detta bör sägas att jag studerade musikteori i samband med gehörsträning. Kursupplägget vara alltså att öva upp båda tillsammans, vilket jag tror är mer användbart än att läsa om kvintcirklar i en bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori är ju lite som en ordbok. Om du kan din ordbok så har du lättare att hänga med i högtravande diskussioner, och det är mindre risk att du missar nåt viktigt för att du inte fattade vad som pågick 🙂

Det där kan jag hålla med om till 100%, för när det blir massa prat om dominanter, subdominanter, septimor hit & dit, då är jag rökt. 😄

Om det kan bidra till ett förbättrat gehör låter jag dock vara osagt. Kan mycket väl vara så och i så fall kanske det är dags att plugga lite teori. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns någon snäll stjäl som kan stötta mig lite och ta emot några frågor på skype så får ni gärna maila ert skype namn så kan vi snackas vid lite där när jag behöver hjälp! Gärna att ni kan noter också 🙂 jag övar som en galning på noter just nu och ska börja nöta låtar så fort jag har fått koll på noterna lite bättre. Men det är på rätt väg!

Tackar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...