Jump to content
Annons

Akustik i litet rum


Tegen

Recommended Posts

Jag letar just nu efter en lägenhet där jag kan ha min studio.

Jag har hittat en som jag är sugen på nu men jag vet inte om rummet kommer att vara för litet för en studio.

Rummet är 8 kvadratmeter och 2.6m högt. Jag kan inte exakt mått på väggarna men det är rektangulärt och den ena väggen är ca 2/3 av den andra.

Det viktigaste är att akustiken fungerar. Plats finns alltid utanför dörren.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

NU vet jag inte exakt vad jag pratar om. Men om jag har fel, får någon rätta mig.

Det du kan få problem med är basen.. basen behöver lite utrymme för att utvidga sig. Är rummet för litet så hinner inte basens frekvensvågor att slå ut ordentligt. De dör emot väggen innan de hinner utvecklas som en fjäril.. typ. Äh, jag har ingen aning om vad jag pratar om. Tänker subbscribba på tråden iaf då jag sitter i samma situation. Trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väll tillägga att jag mest kommer använda den för mixning och inspelning av sång/gitarr.

Hade tänkt akustikbehandla och dessutom ha en sånghörna.

Bygg rummet som mixrum, det är bätrre att spela in sång i ett bra mixrum än att mixa i assymeteriskt inspelningsrum.

Sånghörn ger inget bättre ljud än att spela in på lämpligt ställe i mixrum.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

NU vet jag inte exakt vad jag pratar om. Men om jag har fel, får någon rätta mig.

Det du kan få problem med är basen.. basen behöver lite utrymme för att utvidga sig. Är rummet för litet så hinner inte basens frekvensvågor att slå ut ordentligt. De dör emot väggen innan de hinner utvecklas som en fjäril.. typ. Äh, jag har ingen aning om vad jag pratar om. Tänker subbscribba på tråden iaf då jag sitter i samma situation. Trevlig helg!

ja ungefär så långt har jag med kommit i mina undersökningar. Frågan är om det kommer bli ok med en massa basfällor i hörnen eller om det är för litet för att kunna räddas. Hade tänkt mig en 5-6 stycken men misstänker att det behövs fler.

Bygg rummet som mixrum, det är bätrre att spela in sång i ett bra mixrum än att mixa i assymeteriskt inspelningsrum.

Sånghörn ger inget bättre ljud än att spela in på lämpligt ställe i mixrum.

Ja det ska jag försöka tänka på. Kan ju ha basfälla i hörnan och sen kanske ha 2 flyttbara väggar om man inte får till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja ungefär så långt har jag med kommit i mina undersökningar. Frågan är om det kommer bli ok med en massa basfällor i hörnen eller om det är för litet för att kunna räddas. Hade tänkt mig en 5-6 stycken men misstänker att det behövs fler.

Ja det ska jag försöka tänka på. Kan ju ha basfälla i hörnan och sen kanske ha 2 flyttbara väggar om man inte får till det.

Eftersom rummet är litet, så får du akta dig så du inte dödar basen helt.

Kom ihåg, det handlar om akustikbehandling, inte isolering. 2 Helt olika saker.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju större rummet är (luftvolym) desto bättre förutsättningar har rummet att hantera basregistret eftersom den fundamentala rumsnoden hamnar lägre ned i frekvens. Det innebär också att noderna kommer att distribueras tätare / jämnare jämfört med ett mindre rum. Kom ihåg att stående vågor adderas till varandra och är därför viktiga att reglera på något sätt. Egentligen kan man säga att man aldrig kan absorbera för mycket bas i ett rum. Rumsmåtten ovan ger drygt 20 m3 luftvolym vilket är litet för ett kontrollrum. Dubblas volymen så hanterar rummet frekvenser ned till ca 40 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju större rummet är (luftvolym) desto bättre förutsättningar har rummet att hantera basregistret eftersom den fundamentala rumsnoden hamnar lägre ned i frekvens. Det innebär också att noderna kommer att distribueras tätare / jämnare jämfört med ett mindre rum. Kom ihåg att stående vågor adderas till varandra och är därför viktiga att reglera på något sätt. Egentligen kan man säga att man aldrig kan absorbera för mycket bas i ett rum. Rumsmåtten ovan ger drygt 20 m3 luftvolym vilket är litet för ett kontrollrum. Dubblas volymen så hanterar rummet frekvenser ned till ca 40 Hz.

Vad är egentligen den minsta rumsdimisionen man kan ha för att det ska vara ett "bra mixrum"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom rummet är litet, så får du akta dig så du inte dödar basen helt.

Kom ihåg, det handlar om akustikbehandling, inte isolering. 2 Helt olika saker.

Det är väl snarare så att det finns risk för att "döda" det höga registret när man försöker få ordning på basen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju större rummet är (luftvolym) desto bättre förutsättningar har rummet att hantera basregistret eftersom den fundamentala rumsnoden hamnar lägre ned i frekvens. Det innebär också att noderna kommer att distribueras tätare / jämnare jämfört med ett mindre rum. Kom ihåg att stående vågor adderas till varandra och är därför viktiga att reglera på något sätt. Egentligen kan man säga att man aldrig kan absorbera för mycket bas i ett rum. Rumsmåtten ovan ger drygt 20 m3 luftvolym vilket är litet för ett kontrollrum. Dubblas volymen så hanterar rummet frekvenser ned till ca 40 Hz.

Ok tack. Får kanske se sig om efter en annan lägenhet eller lära mig använda lurarna bättre.

Vad är egentligen den minsta rumsdimisionen man kan ha för att det ska vara ett "bra mixrum"?

Jag läste att ett "lite rum" (dvs dåligt i detta hänseendet) var under 3000cu ft vilket är 84.951m³. Men självklart så blev det bättre och bättre upp till den storleken. Sen fanns det ett gränsvärde för när det började bli för stort också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu tittar jag på ett radhus med en vindsvåning som ser ut såhär. Går det att få till hyfsad akustik med sådant snedtak? jag tänker att man sitter på långsidan med trappan i ryggen. Kanske kan sätta upp några akustikväggar till höger och vänster om där man sitter?

Rummet är för övrigt ca 40-50 kvm.

Bilder på rummet och planlösningen.

http://farm1.pics.ob...x=890&sizey=593

http://farm1.pics.ob...x=890&sizey=593

Redigerat av Tegen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...