Jump to content
Annons

Konsensatormikar - Dammskydd?


Halkbi

Recommended Posts

Nu nÀr organisationen av hemstudion börjar ta form pÄ allvar sÄ tÀnkte jag slÀnga ihop en setup som gör att det alltid stÄr uppkopplat för inspelning av sÄng, elgitarr och akustisk gitarr. Dynamiska mikar Àr ju inget problem att ha uppstÀllda, men hur gör man bÀst för att dammskydda sina kondensatormikar nÀr de stÄr uppe lÀnge? Med Rödemikar fÄr man ju med en liten pÄse att hÀnga över mikrofonen dÄ den inte anvÀnds, Sound on Sound rekommenderar en plastpÄse och gearslutz har 1000 olika (mer eller mindre trovÀrdiga) förklaringar pÄ vad som Àr bÀst. Hur gör ni?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Dom sitter uppe och absorberar in ...just nu glöggÄngorna...andra Ärstider malt etc.

Kan man verkligen bry sig sÄ jÀvla hÄrt...hörs ju ÀndÄ inte i slutproduktionen...ett ganska sÄ avdramatiserande svar dessa dagar.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De ligger i case, allihop.

Mina mĂ€! 🙂

Å andra sidan sĂ„ kanske de dĂ€r vindskydden (som de flesta mikar levereras med) kan komma till anvĂ€ndning hĂ€r? 😕

VĂ€nligen,

CHAE

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till min "dyrmick" hÀnger jag pÄ ett skinnfodral som följde med en Audio Technica AE3000 mick, det har en dragkedja i kortÀnden sÄ det passar bra pÄ den stora klunsmicken, öppet nertill dÄ sÄ det kan andas och ha sig.

post-8284-0-38871600-1352636757_thumb.jpg

Jag kan tÀnka mig att det Àven funkar hur bra som helst med en ren kökshandduk, Àven om det inte ser sÄ flashigt ut.... Man kan kanske be nÄt barn eller barnbarn brodera Neumann eller liknade pÄ en handduk sÄ blir det bÄde ett dammskydd o en farsdagspresent.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Som sagt: Undvik plastpÄsar eftersom det stÀnger in eventuell fukt.

Likadant med vinylpĂ„sar som vissa mickar kommer i. Är pĂ„sen i tyg sĂ„ Ă€r det ok att anvĂ€nda den, eftersom fukten kan komma ut genom materialet dĂ„, men annars en bit vanligt bomullstyg, typ kökshandduk, lakan eller liknande som inte luddar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...