Jump to content
Annons

Masterburk med det lite extra, saturation mm?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Rullbandsmättnad på mastern låter trevligt, men att inköpa, underhålla o köra o backa bandaren varje gång när jag testar att mixa ner en låt 25 ggr är inget för mig ändå.

ELI Distressor EL8 h har nämnts ge bla liknade effekt som rullband, men är inte de sjukt dyra, nypris på 2500 dollar?

Här såg jag en något billigare grej

http://www.blocket.s...17.htm?ca=5&w=3

Vad menas med "utan processor", är det nåt jag klarar mig utan till portan? Att jag kan använda den till preamp oxå är bara bra.

http://www.tlaudio.c...ucts/5060.shtml

Fler rullbandsanalogt ljudande förslag? Det är ju gött läge att köpa sånt här nu, jag är den siste i världen som vägrar mjukvarulirandet. 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

TL Audios grejor låter dock inte "band", utan låter väldigt varmt, mjukt och bulligt av rör-mättnad. Går man in på rör så öppnar sig en betydligt större marknad: TL Audio brukar låta bra och inte kosta för skjortan. SPL lär göra bra rör-kompressorer och mickförstärkare med.

Distressor på Ebay snittar på 1500 dollar (10500kr).

Nåt som kan va en nackdel med TL Audio 5060, är att den inte går att ställa och anpassa lika flexibelt efter behov. För den utgår utifrån färdiga inställningar, inställningar som man ställer in med ratten "Program" på framsidan. Det kan förenkla, men även vara en begränsning.

Men att sälja en sån "utan processor" låter ju inte klokt. Känns nästan som man läst fel, eller om killen kanske menar nåt annat egentligen. Varför skulle man ha tagit ut den, liksom? Processorn är ju en av de mer centrala delarna i den, som kostar en del. Utan den funkar nog inte apparaten. Du i så fall måste köpa en ny sån från TL Audio. Jag skulle nog inte ha köpt just den enheten om processorn är borta.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

TL Audios grejor låter dock inte "band", utan låter väldigt varmt, mjukt och bulligt av rör-mättnad. Går man in på rör så öppnar sig en betydligt större marknad: TL Audio brukar låta bra och inte kosta för skjortan. SPL lär göra bra rör-kompressorer och mickförstärkare med.

Distressor på Ebay snittar på 1500 dollar (10500kr).

Nåt som kan va en nackdel med TL Audio 5060, är att den inte går att ställa och anpassa lika flexibelt efter behov. För den utgår utifrån färdiga inställningar, inställningar som man ställer in med ratten "Program" på framsidan. Det kan förenkla, men även vara en begränsning.

Men att sälja en sån "utan processor" låter ju inte klokt. Känns nästan som man läst fel, eller om killen kanske menar nåt annat egentligen. Varför skulle man ha tagit ut den, liksom? Processorn är ju en av de mer centrala delarna i den, som kostar en del. Utan den funkar nog inte apparaten. Du i så fall måste köpa en ny sån från TL Audio. Jag skulle nog inte ha köpt just den enheten om processorn är borta.

Jag trodde det var utan nån extra grej.

"Köpte denna utan processor när jag hade en dator som inte behövde assistans.

Den funkar kanon till allt."

Kan den funka kanon då? Om innanmätet är borta går den väl inte att sälja alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad han menar med processor. Har för mig att man kan välja digitalt instickskort till en del modeller (alla?) av Ivory serien. Kanske det han menar?

Har själv en TL Audio 5052. Är faktiskt mycket nöjd med den. Använder den även när jag mastrar ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad han menar med processor. Har för mig att man kan välja digitalt instickskort till en del modeller (alla?) av Ivory serien. Kanske det han menar?

Har själv en TL Audio 5052. Är faktiskt mycket nöjd med den. Använder den även när jag mastrar ibland.

De finns nog med eller utan spdif-coaxialgrejer...

Jag mailade honom om den felande processorn, få se om det det han menar...

Gjorde dessutom ett litet test. Kopplade min egna grejer parallellt via både spdif o analogt till lyssningen. Digitalt från portan via spdif till finalizern, analogt från portan till RANE-kompressorn, vidare analogt till finalizern, sen kan jag A(B skifta vilket lyssna på med ett vrid på finalizerns ingång. Men både finalizern och Rane-kompressorn bypass lät det digitala ljudet bättre tyckte jag. Samma med både visan "Jag väntar" och den trumskramliga "I feeel so good". Det skulle teoretisk kunna betyda att A/D omvandlaren i Finalizern är bättre än den i portan. Eller vad det nu betyder. Kanske att RANE sabbar ljudet även bypassad. Eller att det alltid är bättre att koppla digitalt.?

Men när jag ska in med micksignaler i portan är det tvärtom, då låter det alltid bättre analogkopplat. ... 😲

Att komprimera mixen i RANE-burken lät inge vidare bra det heller, varken lite eller lite mer...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite på vad som vore mest rätt. Nån mer kompressor till stereospår/mastering är inte det första jag behöver, jag tycker mina grejer låter bättre ju mindre jag mosar dem, nästan helt okomprimerade är bäst.

Det jag ev saknar är nåt som tillför övertoner på nåt diskret vis, men vad sånt kallas vet jag inte. Stereobreddare kanske oxå vore nåt... Men "harmoniska analoga övertoner" som man kan blanda in knappt märkbart vore schmück! Finns det?

post-8284-0-31409000-1352210372_thumb.jpg

Bonusfråga: Vad tror ni bilden föreställer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite på vad som vore mest rätt. Nån mer kompressor till stereospår/mastering är inte det första jag behöver, jag tycker mina grejer låter bättre ju mindre jag mosar dem, nästan helt okomprimerade är bäst.

Det jag ev saknar är nåt som tillför övertoner på nåt diskret vis, men vad sånt kallas vet jag inte. Stereobreddare kanske oxå vore nåt... Men "harmoniska analoga övertoner" som man kan blanda in knappt märkbart vore schmück! Finns det?

post-8284-0-31409000-1352210372_thumb.jpg

Bonusfråga: Vad tror ni bilden föreställer?

Den där fula parken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där fula parken?

Rätt! Det är den sk "jazzparken" i Söderhamn, den ska vara en hyllning till Jan Johansson som kom härifrån. Parken gör Söderhamnarna skitförbannade, den kallas Dassparken. "Sätt en bajamaja ovanpå varje sånt där skithål så är det klart sen" skrev en bekant.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://vend.se/ad.php?136822

spl tube vitalizern i denna annonsen, kanske? Om det går att pruta en del?

Sitter o googlar själv och har hittat nåt som kanske är liknande men inte lika dyrt, en SPL Stereo Vitalizer MK2

http://www.thomann.d...talizer_mk2.htm

Mot slutet i denna viddjo kör de trummor genom den, den har även stereobreddare.

Det här var en mjukvarutjofräs, men burkarna är kanske lika.

Är det Universal Audio som gör dem?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har den pluggen och den är den bästa mjukvarumojängen i den kategorin som jag testat i alla fall. Det var länge sedan jag ägde något liknande i hårdvaruform, men största problemet är att inte låta sådana grejer "göra för mycket" A little goes a long way, som de säger:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte direkt till några fler hårdvaru som härmar bandmättnad. Thomann tar knappt 19 papp för en ny Fatso.

Går du över på rör-mättnad finns ju Charisma och Twintube från SPL, och A4 samt 5052an från TL Audio m.m. Finns även en äldre passande produkt från TL Audio som heter 5021, och en fyrakanals rörmixer som heter PM-1, samt två 8-kanals rörmixrar som heter M1 och M3. Har du tur finns dom begagnade nånstans. Men sen stiger nog priskurvan även där.

Är det bara mättnad/karaktär du är ute efter nu, och ingen processning typ kompression, så kan du kasta ett öga på kategorin "summing box" eller "summing mixer" med. Finns dom som säger "Summeringsmixer" på svenska. En sån, är en liten mixer med minimalt av kontroller, som är tänkt att köra olika signaler genom ifrån datorn för att lägga till lite karaktär. Tänkt mest för datorbruk, men allt går ju.

SPL Vitalizer är mer en allmän enhancer, EQ och generell förskönare. Tycker det mesta man fick fram med den är feta hängmatte-ljudet. Håller med farmboy i att man lockas göra onödiga saker med den.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte direkt till några fler hårdvaru som härmar bandmättnad. Thomann tar knappt 19 papp för en ny Fatso. Går du över på rör-mättnad finns ju Charisma och Twintube från SPL, och A4 samt 5052an från TL Audio m.m. Sen stiger nog priskurvan även där.

Är det bara mättnad/karaktär du är ute efter nu, och ingen processning typ kompression, så kan du kasta ett öga på kategorin "summing box" eller "summing mixer" med. Finns dom som säger "Summeringsmixer" på svenska. En sån, är en liten mixer med minimalt av kontroller, som är tänkt att köra olika signaler genom ifrån datorn för att lägga till lite karaktär. Tänkt mest för datorbruk, men allt går ju.

Tack för tipsen! Kul att luska runt o lära sig, även om det inte blir nåt inhandlat det närmaste året.

Märkligt att det går att sälja en outboard som Fatso idag, 1900 kr? Jag brukar tänka mig att jag är den ende i universum som fortfarande inte kör allt i datorerna. Men vi är väl en liten seglivad ondskefull klick! ☺️

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du fått om bakfoten nilsson. Vi är väldigt väldigt många som kör outboad idag...."kruxet" är väl att dom flesta kör det tillsammans med dator och pluggar. Den lilla skaran, och jag spekulerar bara nu, är väl möjligtvis ni som vägrar att blanda in datorn i det hela. (menar inget illa alls med det). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du fått om bakfoten nilsson. Vi är väldigt väldigt många som kör outboad idag...."kruxet" är väl att dom flesta kör det tillsammans med dator och pluggar. Den lilla skaran, och jag spekulerar bara nu, är väl möjligtvis ni som vägrar att blanda in datorn i det hela. (menar inget illa alls med det). 🙂

Skoja bara om det, alla stora studios har väggar med burkar. Men det är ändå märkligt att det till dessa studios går att sälja en så dyr utombordare som Fatso. Är den lika dyr som plugin? Om inte betyder det då att pluginversionen är sämre?

Det är nog ganska exklusivt då att bara använda icke plugins. Haha. (snart skriver nån att både digitalporta o finalizer är en sorts datorer) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att många stora studios har outboards handlar ju mkt. om att de haft burkarna sedan begynnelsen. Liten video som visar lite med Fatson... Verkar väl schysst. http://www.youtube.com/watch?v=xgERq0OsoX4

Det där låter förjävla bra. Har hört det där förr och trånat.

Hittade en gammal tråd och blev nostalgiskt. Gilbert är med, och Analogfreak med... Det är från mars 2010 men känns som för tio år sen...

https://www.studio.se/index.php/topic/74762-tc-finalizer-plus/page__st__60

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö Nilsson! Har inte du en Mac Mini? Den borde ju ha kommit med GarageBand. Du kan ju ta och ladda ner nån skön gratis analogemulator/fettapå plugin där och ta och spela in i stereo i den och mixa ner i garageband. Här lite pluggar http://getthatprosou...s-in-the-world/ 😎

Hur du kommer i gång med GargeBand hittar du här http://www.apple.com/ilife/garageband/what-is.html

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö Nilsson! Har inte du en Mac Mini? Den borde ju ha kommit med GarageBand. Du kan ju ta och ladda ner nån skön gratis analogemulator/fettapå plugin där och ta och spela in i stereo i den och mixa ner i garageband. Här lite pluggar http://getthatprosou...s-in-the-world/ 😎

Det är en I-Mac, hur stor skärm vete f. Ganska stor i alla fall. Det finns Garageband i den, men det har jag knappt öppnat ens. Det är frun som köpt den, vi har den bara till att surfa o betala räkningar med. Hon själv kör mest med I-phonen o kollar FB o spelar Betapet i den. Och Macen har vi i TV-rummet, skulle jag bära in den i studion blev hon väl inte glad.

Men jag har vissa funderingar på att försöka få igång lite mastringsgrejer, enbart för tvåspårs, i nån laptop. I dag var det inte långt ifrån att jag funderade på att köpa en sladd så jag kan flytta filer mellan portan o en dator. Försöker orka koppla upp trummickar o kompressorer o allt det där igen, men det blir knappt ett skit gjort, jag orkar knappt följa mickkablarna så de hamnar i rätt hål. Magoperationen plus en efterkommande flunsa frestade på rejält, jag gick ner från 88 kilo till 73 som lägst och har inte kunnat sova heller. Men jag har i alla fall orkat spela live tre ggr i helgen som var, och nu ökar jag i vikt igen. Enligt kirurgen skulle det ta tre månader att komma igen, det har gått 1,5... Jag har i alla fall en klar strategi hur jag kan spela in bra med mina burkar. Och helt plötsligt har vi fått med en asgrym organist, han spelade mina låtar med knepiga tonartsbyten mm direkt live utan att nånsin hört dem en enda gång, det taggade både mig o svärsonstrummisen som fan.

Mastringsjox är minsta problemet egentligen, nu gäller det att bli pigg o börja spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö Nilsson! Har inte du en Mac Mini? Den borde ju ha kommit med GarageBand. Du kan ju ta och ladda ner nån skön gratis analogemulator/fettapå plugin där och ta och spela in i stereo i den och mixa ner i garageband. Här lite pluggar http://getthatprosou...s-in-the-world/ 😎

Hur du kommer i gång med GargeBand hittar du här http://www.apple.com/ilife/garageband/what-is.html

Intressant. Jag har ju en GarageBand, skulle vara kul att pröva vid tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...