Jump to content
Annons

Dags för nytt trådlöst tangentbord och mus till studion! Vilket ska man ha?


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Tänkte skaffa nytt tangentbord och mus till min lilla hemmastudio. Vill ha trådlöst för att få bort alla onödiga sladdar. Va tror ni om dessa:

Tangentbord:

http://www.siba.se/p...lite?ref=search

Mus:

http://www.elgigante...-mx-tradlos-mus

Tangentbordet är nordiskt istället för svenskt, spelar det nån roll? Det är nämligen samma bild på den svenska och nordiska versionen och på båda saknas å ä ö....

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle jag själv köpt ett nytt tangentbord hade jag sett till att det var svenska bokstäver, men jag antar att det är en smaksak.

Självklart vill jag också ha svenska bokstäver, det var därför jag frågade. SV-version måste ju betyda att det är svenska bokstäver. Eftersom det var samma bild på det svenska och det nordiska så tänkte jag att det kanske var svenska bokstäver på det nordiska med.. Dom kanske bara har använt nån "standardbild".

Det spelar väl ingen roll att det är olika märken på mus och tangentbord förutom att man behöver två olika usb-sensorer?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du blåtand i din dator?

Enklare att ansluta tangentbord och mus till den då.

Annars kanske skaffa så du kan ansluta bägge till en adapter?

Tror inte jag har blåtand i datorn. Jag tänkte skaffa ett logitechpaket först men jag har inte hittat nåt som passat mig riktigt. Jag vill helst ha den performance-musen eller en liknande o sen ett najs tangentbord till som är ganska avskalat och cleant men ändå gött att skriva på.

Kan det blir strul om man kör olika märken på mus och tangentbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte. Men känns ju bara klumpigt att ha 2 sändare i datorn.

Jo det håller jag med om. Men hellre det och att jag har ett tangentbord + mus som jag gillar.

Spelar det nån roll att sändarna sitter bak på datorn under skrivbordet? Tänker om signalen räcker då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det håller jag med om. Men hellre det och att jag har ett tangentbord + mus som jag gillar.

Spelar det nån roll att sändarna sitter bak på datorn under skrivbordet? Tänker om signalen räcker då?

Hey, whatever floats your boat 😑

Det tror jag inte ska vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tangentbordet men framförallt musen är rejält viktigt, för det är ju ens gränssnitt mot musiken, det är ju ens hand inne i datorn, den man jobbar med hela tiden. Det beror förstås på hur mycket redigering och småpillande finlir man gör i allmänhet, men jag gör massor av sånt.

I musik/ljudprogram ska ju musen kunna ha en riktigt fin precision och kunna justera små små siffror, upp och ner i minimala steg, och ha precision att klippa, flytta och släppa på objekt på exakt rätt ställen. Man kan lära en del av att titta på de arbetssätt som grafiker använder mus eller liknande verktyg, för dom använder ju muspekaren på liknande sätt som musikredigering/ljudtekniker gör.

Har lagt massor med tid att efterforska och så. Kan vara lite overkill att dra såhär, men storleken på ens hand, och hur man håller i musen (handflats-grepp, klo-grepp eller fingertopps-grepp) gör att olika möss vara rätt för olika personer. Vilket underlag musen körs på har också avgörande betydelse för precisionen hos optiska möss.

 

Jag tyckte i alla fall bästa musen jag provat när det gäller precision, är Logitech MX Revolution. Vet inte om MX Performance som du länkar till är likadan, men kanske. Jag t.o.m. körde Revolution på skallen på mig själv men lasern visade typ noll förlust i tracking. En nackdel är att inte alla musikmjukvaror gillar Logitechs (eller Microsofts) drivrutiner, kan bli lite problem med den grafiska uppdateringen t.ex. så det finns fördelar med att inte installera dom drivarna, utan bara köra med vad Windows installerar åt den.

Tangentbord är nog mera individuellt i så fall. Känslan av det, tangenternas slagdjup, tangentresponsen, trögheten, klick-respons eller inte osv. Jag gillar ”klick”-känsla, så man får indikation på huruvida tangenten har tryckts ner eller inte. Tangentbordet du länkar till ser väl standard ut. Billiga tangentbord brukar vara tunna och ”sladdriga”, eller bli det fort, att ha dålig/osäker respons i tangenterna. Logitech S510 gillar jag. Logitech DiNovo sägs vara extremt bra, rosas av testare osv. Finns ju även klistermärken som man kan sätta på tangentbordet som motsvarar alla vanliga tangentkommandon i musikmjukvaran. Här är för Cubase, men det finns för alla stora DAWs.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Perfomance MX är den absolut sämsta logitech jag har haft. Den missar enorma mängder hjultryckningar. Och det är många som har problemet.

Tex: http://forums.logitech.com/t5/Mice-and-Pointing-Devices/Performance-Mouse-MX-Difficulty-middle-clicking/td-p/398855

Man måste trycka knappen "rätt". Det är så usel att jag blivit skeptisk till allt vad logitech gör. Den fungerar inte heller med KVM switchar för den har ett eget USB protocol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller keyboards har jag bara kört trådlösa Logitech. Nackdelen med deras grejer (och kanske andras) är att det är näst intill omöjligt att demontera dessa. Jag hade den omåttligt populära dinovo senast, som gick lös på dryga tusenlappen:

http://www.amazon.co...h+edge+keyboard

Efter ett år och en liten nätt smäll började strömbrytaren fibbla tills den blev obrukbar. Garanti var det inte tal om utan jag ville in i apparaten själv. Efter ojande på forum och samtal med ett gäng logitechtekniker fastslogs det att konsumenten inte ska kunna komma in i den (men det är kanske alltid tanken eller?) så jag lade skiten på hyllan.

Skaffade detta till trots en helt soldriven mojäng från samma firma, och det är nog den bästa jag haft hittills. Enkel, väldigt slim och för egen del gjuten att skriva på. Rekommenderas starkt m a o:

http://www.amazon.co...gitech+keyboard

Möss överlåter jag till andra.

edit: har haft den senaste K750 i drygt ett år nu utan issues.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...